معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۲:۳۴

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و اصلاحات جدید مالیاتی

به گفته وزیر دارایی، مارکو پریموراک، دور جدید اصلاحات مالیاتی باید منجر به ارتقای عادلانه بودن سیستم مالیاتی در کرواسی شود. اصلاحات و تغییرات در مورد سیستم مالیات بر املاک و مستغلات بیشتر متمرکز بر این شش قانون، قانون مالیات های محلی، قانون مالیات بر درآمد، قانون مشارکت ها، قانون مالیات های عمومی، قانون اداره مالیات، و قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

پریموراک تأکید کرد که مالیات بر املاک بر کسانی که از ملک استفاده می‌کنند یا آن را به صورت بلندمدت اجاره می دهند؛ تعلق نمی‌گیرد. این مالیات فقط برای اجاره‌های کوتاه مدت اعمال می‌شود. برای املاک اجاره ای کوتاه مدت در توسعه‌یافته‌ترین مقاصد توریستی، نرخ ثابت مالیات حداقل 150 یورو برای هر تخت و حداکثر 300 یورو خواهد بود. مالیات همچنین برای املاکی که برای کشاورزی و انجام فعالیت های تولیدی و یا غیر تجاری استفاده می‌شوند، پرداخت نمی‌شود. خانه‌های سالمندان و خوابگاه‌های دانشجویی هم معاف خواهند بود.

این مالیات از اول ژانویه 2025 اجرایی می‌شود. برای معافیت از مالیات، ملک باید به مدت ده ماه در اجاره بلندمدت باشد. تعیین میزان مالیات بر املاک و مستغلات به عهده دولت‌های محلی است. شهرداری‌ها و شهرها باید تا پایان فوریه 2025 در مورد میزان مالیات تصمیم گیری و آن را در روزنامه رسمی منتشر کنند.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/primorac-predstavio-porez-na-nekretnine-najavio-i-povecanje-poreza-na-apartmane-te-osobnog-odbitka-159109#google_vignette

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/hrvatska/67041/primorac-predstavio-poreznu-reformu-iznajmljivacima-se-nece-svidjeti-mogla-bi-dijaspori/news/

https://www.seebiz.eu/ekonomija/primorac-objasnio-detalje-poreznih-izmjena/310177/

نظر شهرداران در مورد مالیات بر املاک

شهرداران شهرهای توریستی و ساحلی دوبرونیک، اسپلیت و ریه کا در مورد مالیات جدید املاک و مستغلات اظهار نظر کرده اند. ماتو فرانکوویچ، شهردار دوبرونیک قصد دارد مالیات بر املاک را به روشی مشابه اجرا کند، همانطور که اکنون در مورد مالیات مقطوع بر اجاره توریست ها اعمال می‌شود. وی گفت که می خواهد مالیات 8 یورویی را برای هر متر مربع در جذاب ترین مکان‌ها و حداقل 0.6 یورو در مناطق کمتر توسعه یافته، اجرا کند. املاکی که تعداد شب اقامت بیشتری دارند، حداکثر نرخ را پرداخت خواهند کرد و مالیات بر اساس منطقه ای که املاک در آن واقع شده اند، تعیین می‌شود.

شهردار اسپلیت، ایویکا پولژاک هم گفت که قصد دارد شهر را به مناطق مختلف تقسیم کند و بر اساس آن هر منطقه مالیات متفاوتی داشته باشد. او تاکید کرد که تغییرات مکرر در سیستم مالیاتی منجر به بی اطمینانی و بی ثباتی میشود.

شهردار شهر ریه کا هم آقای مارکو فیلیپوویچ، از نحوه ایجاد قانون در وهله اول انتقاد می‌کند و می افزاید که همه جزئیات اصلاحات مالیاتی مشخص نیست. وی گفت که هنوز در مورد نحوه اعمال قانون و میزان تأثیر آن بر بودجه شهر مطمئن نمی‌باشد. آقای فیلیپوویچ خاطرنشان می‌کند که مالیات بر املاک و مستغلات برای شهرها و شهرداری‌ها بسیار نگران کننده است، اما دولت آن را مناسب ندانسته است که خودگردانی محلی و منطقه ای را در تهیه این قانون لحاظ کند.

https://www.nacional.hr/primorceve-reforme-evo-sto-gradonacelnici-dubrovnika-rijeke-i-splita-misle-o-porezu-na-nekretnine/

https://forbes.n1info.hr/aktualno/pitali-smo-gradonacelnike-dubrovnika-splita-i-rijeke-sto-misle-o-novom-porezu-na-nekretnine/

نظر اتاق اقتصاد کرواسی در خصوص قانون مالیاتی جدید

اتاق اقتصاد کرواسی دیدگاه مثبتی نسبت به وضع مالیات بر املاک دارد، زیرا آنها معتقدند که این امر شرایطی را برای مالیات برابر با سایر جنبه‌های فعالیت های اقتصادی ایجاد می‌کند. اقتصاددان ارشد اتاق، آقای گوران شاراوانجا، خاطرنشان می‌کند که اگر مالیات بر املاک و مستغلات به اثر مطلوب برسد، ممکن است نرخ های پایین تر اعمال مالیات بر نیروی کار امکان پذیر باشد. مایا بوگوویچ، مدیر بخش بازرگانی اتاق اقتصاد کرواسی، که انجمن املاک و مستغلات در آن بخش فعالیت می‌کند، معتقد است که وضع مالیات بر املاک می‌تواند به دلیل فشار بر صاحبان خانه‌های خالی منجر به افزایش عرضه آنها در بازار شود. بدین ترتیب واحدهای مسکونی بیشتری به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به بار مالیاتی نابرابر اجاره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت، اتاق اقتصاد کرواسی معتقد است که این مالیلت جدید از این منظر مثبت است که با توجه به سطح توسعه گردشگری در جهت هدف حل مشکل مسکن و کنترل اجاره بها قدم بر می دارد.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/hgk-uvodenje-poreza-na-nekretnine-je-pozitivno-159138

گردشگری کرواسی و نتایج پایان فصل آن

به طور کلی، فصل گردشگری امسال در کرواسی را می‌توان با وجود کاهش جزئی تعداد گردشگران در ماه جولای، یک فصل موفق دانست. بانک ملی کرواسی انتظار دارد درآمد گردشگری امسال نسبت به سال گذشته (2023) از 14.6 به 15.2 میلیارد یورو افزایش یابد. امسال 16.9 میلیون مهمان در 8 ماهه نخست به کرواسی سفر کرده اند که 4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و 89.4 میلیون اقامت شبانه داشته اند که یک درصد افزایش داشته است. اگر نتایج گردشگری هشت ماهه اول سال 2024 را با مدت مشابه سال 2014 مقایسه کنیم، تعداد مهمانانی که از کرواسی بازدید کرده اند 52.8 درصد رشد داشته است و رقم آن از 11.06 میلیون به 16.9 میلیون گردشگر رسیده است. تعداد اقامت‌های شبانه در این دوره ده ساله با 42.13 درصد رشد از 62.9 میلیون به 89.4 میلیون شب رسیده است. اگر درآمد مورد انتظار از فصل امسال را با 7.4 میلیارد یورویی که این بخش در سال 2014 به ارمغان آورد مقایسه کنیم، رشد 105.41 درصدی را نشان می دهد. یکی از مشکلاتی که گردشگری کرواسی در سال جاری با آن مواجه شد، عدم اشغال اقامتگاه‌های خصوصی در ماه‌های جولای و آگوست بود. گفته می‌شود 40 درصد ظرفیت این اقامت گاه‌ها خالی بوده است.

https://www.seebiz.eu/trzista/glavina-u-srpnju-i-kolovozu-40-posto-kapaciteta-u-privatnom-smjestaju-bilo-je-prazno/310280

https://www.poslovni.hr/hrvatska/financijski-efekti-uljepsali-sliku-turisticke-sezone-4456156

درآمدهای گردشگری سلامت به میلیاردها یورو می رسد

در حالی که بیشتر تمرکز گردشگری در کرواسی بر سواحل تابستانی است، گردشگری در این کشور به اشکال متعدد دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال در قالب گردشگری سلامت، این صنعت روز به روز سودآورتر می‌شود. مسافران و گردشگران خارجی و داخلی متعددی از خدمات و توریسم سلامت کرواسی استفاده می‌کنند. گردشگری سلامت شامل گردشگری پزشکی، گردشگری آب گرم و سلامتی پزشکی است. در میان مهمانانی که کرواسی را به عنوان مقصدی برای خدمات گردشگری پزشکی انتخاب می‌کنند، خدمات دندانپزشکی و پزشکی زیبایی بیشترین محبوبیت را دارند و پس از آن خدمات چشم پزشکی و بینایی سنجی، ارتوپدی و انکولوژی قرار دارند. وزارت گردشگری اشاره می‌کند که گردشگری پزشکی، توانبخشی و سلامتی سالانه بین 700 تا 900 میلیون یورو در کرواسی با رشد سالانه دو رقمی درآمد دارد. یکی از دلایل چنین رشدی قیمت های جذاب و خدمات با کیفیت است.

وزارت گردشگری و ورزش، وزارت بهداشت، هیئت گردشگران کرواسی و اتاق بازرگانی کرواسی پروژه برند "گردشگری سلامت در کرواسی" را تهیه کرده و تبلیغ آن را در نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای مهم آغاز نموده اند.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/prihodi-zdravstvenog-turizma-sve-blizi-milijardi-4456076

کاهش تولیدات دامی‌کرواسی

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار، تولید گاو، خوک، شیر و تخم مرغ در سال 2023 نسبت به سال 2022 کاهش یافته است. تعداد راس گاوها 18.2 درصد کاهش داشته است. کل صادرات گاو در سال 2023 با 13.8 درصد افزایش به 91 هزار راس، در حالی که واردات آن با 11.8 درصد افزایش به 170 هزار راس رسیده است. تولید شیر گاو در سال گذشته 454.3 میلیون لیتر بوده و نسبت به سال قبل 10.4 درصد کاهش داشته است. در سال 2023، صادرات خوک با کاهش 8.6 درصدی به 319 هزار راس و کل واردات آنها با کاهش 18.7 درصدی به 535 هزار راس رسیده است. تولید تخم مرغ در سال 2023 با کاهش 3.7 درصدی نسبت به سال 2022 به 642.6 میلیون تخم مرغ رسیده است در حالی که تولید تخم مرغ سایر طیور با 19 درصد کاهش به 639 هزار تخم مرغ رسیده است. کل واردات طیور 3.2 درصد افزایش داشته در حالی که صادرات طیور 41.4 درصد نسبت به سال 2022 کاهش داشته است.

https://www.nacional.hr/uvoz-hrane-sve-veci-prosle-godine-pala-proizvodnja-goveda-svinja-mlijeka-i-jaja/

https://www.seebiz.eu/trzista/pala-proizvodnja-goveda-svinja-ovaca-koza-i-mlijeka/310273/

میدان گازی جدید در نزدیکی  شهر سیساک

بر اساس گزارش های وزارت اقتصاد، شرکت Aspect Croatia، زیرمجموعه شرکت آمریکایی Aspect Holdings، در حدود ده کیلومتری جنوب شرقی سیساک، یک ذخایر گازی به نام چاه اکتشافی Trebarjevo-1 کشف کرده است. چاه Trebarjevo-1 در منطقه اکتشافی SAVA-06 قرار دارد که بیشتر از طریق شهرستان زاگرب امتداد دارد و به میزان کمتری بر شهرستان سیساک-موسلاوینا، شهرستان کوپریونیکا-کریژوچی و شهر زاگرب تأثیر می‌گذارد. پس از بررسی‌ها معلوم شد که این چاه بین 160 تا 320 هزار متر مکعب گاز تولید می‌کند که حدود ده درصد از کل تولید روزانه گاز در کرواسی را شامل خواهد شد.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/aspect-croatia-otkrila-veliko-leziste-plina-kraj-siska-4455918

https://forbes.n1info.hr/aktualno/novo-nalaziste-plina-kod-siska-to-je-deset-posto-ukupne-dnevne-proizvodnje-plina-u-hrvatskoj/

https://www.energetika-net.com/plin/otkrice-ugljikovodika-u-sisacko-moslavackoj-zupaniji

https://www.nacional.hr/povoljan-koncesijski-ugovor-kod-siska-otkriveno-veliko-nalaziste-plina/

https://www.seebiz.eu/energetika/aspect-croatia-otkrio-leziste-plina-pokraj-siska/310220/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما