معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۲:۳۶

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته دوم شهریور ماه 1403، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تولید ناخالص داخلی قبرس در سه ماهه دوم سال 2024  با 3.6 درصد رشد

بر اساس گزارش مرکز آمار قبرس (Cystat) اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.6 درصد رشد داشته است و تولید ناخالص داخلی به 6.61 میلیارد یورو رسید. البته پس از تعدیل نرخ تولید ناخالص داخلی (GDP) براساس تغییرات فصلی و روزهای کاری، نرخ رشد به 3.7 درصد می‌رسد. رشد اقتصادی کشور عمدتاً به بخشهای خدماتی ازجمله هتل‌ و رستوران‌، بخش ساخت‌وساز، بخش ارتباطات، تجارت عمده و خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری مربوط است. بخش ساخت و ساز شاهد رشد بی سابقه 10.4درصدی بوده است.

 سهم هرکدام از بخشهای اقتصادی قبرس در رشد تولید ناخالص داخلی در سه ‌ماهه دوم ۲۰۲۴ به شرح زیر است:

 ساخت‌وساز: با ۱۰.۴درصد افزایش و سهم ۳۸۲.۴ میلیون یورویی،

 - فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT): با ۷درصد افزایش و سهم ۶۸۸.۵ میلیون یورویی،

 - امور مالی و بیمه:با ۰.۵درصد کاهش و سهم ۴۴۳.۸ میلیون یورویی،

 - کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری:با ۱.۵درصد افزایش و سهم ۹۴.۸ میلیون یورویی،

 - تولید: با ۳.۳درصد افزایش و سهم ۳۲۳.۲ میلیون یورو،

 - عمده و خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه، حمل‌ونقل، انبارداری، هتل و رستوران: با ۴.۲درصد افزایش و سهم ۱.۳۸ میلیارد یورویی،

 - املاک و مستغلات: با ۱.۲درصد افزایش و سهم ۵۱۵.۱ میلیون یورویی،

 - ادارات دولتی، تأمین اجتماعی، آموزش، بهداشت و فعالیت های  مرتبط با امور اجتماعی: با ۳.۳درصد افزایش و سهم ۱.۱۱ میلیارد یورویی،

 - هنر و سرگرمی و تفریح، تعمیر لوازم خانگی و سایر فعالیت‌ها: با ۱.۷درصد افزایش و سهم ۲۰۷.۹ میلیون یورویی و

- هزینه‌های مصرفی نهایی: شامل مخارج خانوارها و مؤسسات غیرانتفاعی خدمت رسان با افزایش ۵.۲درصدی و سهم ۴.۰۹میلیارد یورویی و مخارج دولتی با افزایش ۵.۱درصدی و سهم ۱.۲۴ میلیارد یورویی.

شایان ذکر است واردات کالا و خدمات با افزایش ۷.۳درصدی به ۶.۱۱ میلیارد یورو و صادرات کالا و خدمات با افزایش ۳.۷درصدی به ۶.۰۵ میلیارد یورو رسید.

 سرمایه‌گذاری ثابت ناخالص (GFCF) یعنی سرمایه گذاری در دارایی‌های بلندمدت مانند ماشین‌آلات، ساختمان‌ها و تجهیزات نیز با افزایش ۱۱.۱درصدی به ۱.۳۷ میلیارد یورو رسید. حتی بدون احتساب سرمایه گذاری در خرید کشتی ‌و هواپیما نیز به افزایش۶.۳ درصدی و سهم ۱.۳۴ میلیارد یورویی رسید.

https://cyprus-mail.com/2024/09/02/cyprus-gdp-reaches-e6-

61-billion-in-q2-construction-ict-finance-key-sectors/

هشدار اقتصاددانان به پیامدهای کاهش بدهی عمومی تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی

اقتصاددانان به پیامدهای کاهش بدهی عمومی تا 50 درصد درصد تولید ناخالص داخلی هشدار دادند و آن را هدفی با پیامدهای منفی ارزیابی کردند. به گفته ماکیس کراونوس، وزیر دارایی، این وزارتحانه در نظر دارد تا سال 2026 بدهی عمومی را به کمتر از 60 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد. کراونوس با اشاره به آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) در مورد اقتصاد اروپا که به بدهی عمومی قبرس نیز پرداخته، تداوم کاهش بدهی‌ها را نتیجۀ انضباط مالی دولت و مازاد بودجه انباشته می‌داند. وی تصریح کرد وزارت دارایی بر آن است مازاد بودجه را با اعمال سیاست‌های اقتصادی محتاطانه به دست آورد. وی در گفتگو با شبکه محلی سیگما تأکید کرد که در سال 2020، بدهی عمومی قبرس 77.4 درصد از تولید ناخالص داخلی بود، در حالی که در حال حاضر 72 درصد است. هدف دولت این است که این میزان تا پایان سال 2026 به زیر 60 درصد برسد. علاوه بر این، کراونوس بر اهمیت این اقدام تأکید کرد و گفت در نتیجۀ آن، پرداختهای بهره و اقساط وام و در نتیجه بدهی عمومی‌کاهش میابد و فضا برای تأمین هزینه‌ برای طرح‌های توسعه محور باز میشود. لازم به ذکر است آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده بدهی عمومی قبرس تا سال 2029 به میزان 27.4 درصد کاهش یابد و به 50 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. صندوق بین‌المللی پول همچنین تخمین می‌زند که در سال 2024 قبرس 4 درصد مازاد اولیه خواهد داشت که انتظار می‌رود تا سال 2029 به 2.4 درصد کاهش یابد و منجر به سیر نزولی در بدهی عمومی و همچنین رشد اقتصادی شود. با این حال، اقتصاددانان در مورد پیش‌بینی صندوق بین المللی پول مبنی بر کاهش بدهی عمومی‌به 50 درصد تا سال 2029 تردید دارند. آن‌ها بر این باورند که اقتصاد قبرس طی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است که عمدتاً به دلیل ورود و فعالیت شرکت‌های فناوری در جزیره بوده است اما انتظار نمی‌رود این رشد به طور نامحدود ادامه یابد. برای اقتصاد کشوری مانند قبرس دشوار است که به رشد سالانه 3 تا 4 درصدی ادامه دهد. اگر قبرس بخواهد به هدف کاهش بدهی کمتر از 50 درصد تولید ناخالص دست یابد، ممکن است هزینه‌های اجتماعی را بطور قابل توجهی کاهش دهد و این اقدام می‌تواند به مشکلات دیگری منجر شود.

https://cyprus-mail.com/2024/08/28/cyprus-targets-debt-reduction-to-below-60-per-cent-of-gdp-by-2026

افزایش شاخص قیمت تولیدکننده صنعتی قبرس در ماه جولای

براساس گزارش مرکز آمار قبرس (Cystat)، شاخص قیمت تولیدکننده صنعتی قبرس (PPI) در جولای 2024 نسبت به ماه قبل 0.9 درصد افزایش داشت و به 124.2 واحد رسید اما در مقایسه با جولای 2023 حدوداً 0.3 درصد کاهش داشته است. از ژانویه تا جولای 2024، این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال 2023 حدود 2.5 درصد کاهش داشته است. شاخص قیمت تولیدکننده صنعتی قبرس در بخش معدن نسبت به ماه ژوئن 2024 ثابت ماند اما در بخش تأمین برق 3.7 درصد افزایش یافت. در بخش تأمین آب و بازیافت مواد با افزایش 0.3 درصدی مواجه شد و بخش تولید نیز رشد جزئی 0.2 درصدی را ثبت کرد. شایان ذکر است، بخش‌های تولید و تأمین آب و بازیافت مواد در مقایسه با سال گذشته ثابت ماندند، در حالی که بخش معدن یک درصد افزایش یافت. در مقابل، بخش تأمین برق در مقایسه با مدت مشابه 1.8 درصد کاهش داشته است. در ژوئیه 2024 تولید محصولات و تجهیزات الکترونیکی، شاهد افزایش قابل توجه 6.3 درصدی بود. تولید مبلمان و تعمیر و نصب ماشین‌آلات 3.6 درصد افزایش یافت. تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده، مواد شیمیایی و دارویی 2.7 درصد و نساجی، پوشاک و کالاهای چرمی 1.4 درصد افزایش یافت. تولید فلزات اساسی و محصولات ساخته شده از فلز 3.8 درصد، تولید کاغذ و محصولات کاغذی و همچنین چاپ 2.6 درصد و تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی 2.3 درصد کاهش یافت.

https://cyprus-mail.com/2024/09/02/cyprus-industrial-producer-prices-index-rose-in-july/

بازدید وزیر حمل و نقل عربستان از قبرس

صالح بن ناصر الجاسر، وزیر حمل و نقل عربستان سعودی در سفر خود به قبرس با الکسیس وافادس، وزیر حمل و نقل قبرس و مارینا حاجی مانولیس، معاون کشتیرانی قبرس، در بندر لیماسول دیدار کرد. این دیدار بر بررسی فرصت‌ها برای همکاری در حمل و نقل و امور دریایی بین عربستان سعودی و قبرس متمرکز بود. وزیران در مورد تقویت همکاری دو کشور از طریق یک یادداشت تفاهم بالقوه و امکان ایجاد پرواز مستقیم هوایی گفتگو کردند. الجاسر بر برنامه چشم‌‌انداز 2030 عربستان سعودی که هدف آن تقویت مشارکت‌های جهانی است، تاکید کرد. هر دو طرف نسبت به همکاری‌های آتی به‌ویژه در حوزه‌های حمل و نقل دریایی و خدمات پستی ابراز خوش‌بینی کردند و بر اهمیت تداوم توسعه روابط دوجانبه برای منافع متقابل تاکید نمودند.

https://cyprus-mail.com/2024/09/02/saudi-transport-minister-visits-cyprus-discusses-future-collaboration/

مازاد 702.5 میلیون یورویی بودجه دولت قبرس نسبت به سال گذشته

دولت قبرس در هفت ماهۀ اول سال 2024 حدود 702.50 میلیون یورو، معادل 2.2 درصد تولید ناخالص داخلی، مازاد بودجه داشته است که در مقایسه با 345.90 میلیون یورو، معادل1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی سال گذشته، پیشرفت چشمگیری به شمار می‌آید. مجموع درآمد هفت ماهه اول سال 2024 با افزایش 14.2 درصدی، به 7.66 میلیارد یورو رسید که نسبت به 6.71 میلیارد یورو در دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. مالیات بر تولید و واردات با افزایش 175.70 میلیون یورویی (7.3 درصد) به 2.58 میلیارد یورو رسید و درآمد خالص مالیات بر ارزش افزوده 1.72 میلیارد یورو بود که 9.5 درصد نسبت به سال 2023 افزایش داشته است.

https://cyprus-mail.com/2024/08/30/cyprus-government-records-e702-5-million-surplus-doubles-year-on-year/

افزایش 4.6 درصدی فروش فرآورده‌های نفتی قبرس در ماه جولای

فروش فرآورده‌های نفتی قبرس در ماه جولای 4.6 درصد افزایش یافته است و در مجموع به 134484 تن رسید که نسبت به جولای 2023 افزایش 4.6 درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش مرکز آمار قبرس (Cystat)، فروش بنزین 11.9 درصد افزایش یافت. نفت سفید و نفت کوره سنگین به ترتیب 0.6 و 14.5 درصد افزایش داشتند. علاوه بر این، فروش گاز مایع 10.7 درصد، گازوئیل گرمایشی 8.7 درصد، گازوئیل 7.9 درصد و بنزین 7.4 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، فروش چشمگیر جایگاه‌های سوخت با افزایش 7.7 درصدی به 60678 تن رسید.

https://cyprus-mail.com/2024/09/03/cyprus-petroleum-sales-increase-by-4-6-per-cent-in-july/

کاهش 8.9 درصدی بیکاری در قبرس در ماه اوت

ثبت تعداد بیکاران در قبرس در آگوست 2024 نسبت به سال گذشته 8.9 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش مرکز آمار قبرس (Cystat) مجموع تعداد بیکاران در پایان ماه اوت به 12079 نفر رسید که پس از تعدیل به دلیل تغییرات فصلی، از ژوئیه تا آگوست 2024 ثابت ماند و به 11197 نفر رسید. بنا بر این گزارش، کاهش تعداد بیکاران نشان‌دهنده ورود افراد تازه‌وارد به بازار کار است.

https://cyprus-mail.com/2024/09/04/cyprus-registered-unemployed-decrease-by-8-9-per-cent-in-august/

29 درصد سهم هزینه‌های عمرانی از بودجه دولتی در پایان جولای

بر اساس گزارش خزانه‌داری قبرس، سهم هزینه‌های عمرانی از بودجه دولتی در پایان جولای 29 درصد، معادل 446.1 میلیون یورو از 1.49 میلیارد یورو بودجه هزینه‌های توسعه سالانه بوده است. این میزان، از میانگین ده ساله 26درصدی در مدت مشابه کمی‌بالاتر بوده است. از نظر عملکرد کلی، کل درآمدهای دولت تا پایان ژوئیه به 5.90 میلیارد یورو، معادل 52 درصد از بودجه سالانه رسید که کمی‌کمتر از مبلغ 5.56 میلیارد یورو، معادل 57 درصد، در سال گذشته است.

https://cyprus-mail.com/2024/09/04/cyprus-development-expenses-hit-29-per-cent-of-budget/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما