معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۰:۲۸

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

 

غنا دومین کشور جذاب برای سرمایه گذاری در صنعت برق در منطقه زیر صحرای آفریقا

29 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، موسسه اعتبار سنجی Fitch Solutions، در جدیدترین گزارش خود، غنا را به عنوان دومین کشور جذاب برای سرمایه گذاری در بخش توسعه صنعت برق در میان 18 کشور منطقه زیر صحرای آفریقا (SSA) پس از آفریقای جنوبی معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش، غنا دارای یکی از کمترین شاخص‌های نسبت ریسک به سود سرمایه گذاری یا Risk to Reward، (کمی‌بالاتر از 50%) در منطقه زیر صحرا می‌باشد و این نشان دهنده محیط جذاب‌تری برای فعالیت سرمایه گذاران در منطقه است. فیچ به چالش‌های موجود در کشورهایی نظیر اتیوپی، کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی، مانند نا آرامی‌های اجتماعی، فساد و ساختارهای حاکمیتی ضعیف اشاره کرده است که مانع از توسعه پایدار صنعت برق در منطقه شده است.

این شرکت مستقر در انگلیس در گزارش خود افزوده است که در مجموع، اگرچه غنا به عنوان یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاری در بخش توسعه صنعت برق مطرح شده است، اما چالش‌هایی مانند افزایش بدهی عمومی، کاهش ذخایر ارزی و افزایش نرخ بهره در آن نیز از جمله عواملی هستند که بر جذابیت سرمایه گذاری در این بخش تأثیر منفی گذاشته است.

افزایش 173 میلیارد سدی، بدهی عمومی غنا

29 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، دکتر محمد امین آدم، وزیر دارایی غنا در گفتگو با رسانه‌های خبری این کشور در حاشیه نشست ماهانه این وزارتخانه در خصوص وضعیت حال حاضر اقتصاد غنا، اعلام کرد که بدهی عمومی این کشور تا تاریخ 31 ژوئیه سال جاری، به 761.1 میلیارد سدی معادل (51.1 میلیارد دلار) رسیده است که نسبت به مبلغ قبلی 587.7 میلیارد سدی معادل (53.5 میلیارد دلار)، به میزان 173.4 میلیارد سدی افزایش یافته است.

وزیر دارایی علل این افزایش را نوسانات شدید سدی و کاهش ذخایر ارزی نسبت داده است و قرار است این وزارتخانه، طی روزهای آتی، پیشنهاد مبادله‌ای را ارائه دهد که به عنوان گامی مهم در روند بازسازی بدهی خارجی این کشور به شمار می‌رود.

او گفت که پیشنهاد مبادله اوراق قرضه، منعکس کننده شرایط توافق شده اصولی با دارندگان این اوراق در 24 ژوئن سال جاری است که از جمله امتیازات مهم برای دارندگان اوراق قرضه ما است که تضمین کننده تقسیم فشارها به صورت عادلانه بین طلبکاران خارجی، داخلی، رسمی و تجاری ما است.

 

ممنوعیت صادرات برنج، ذرت و سویا به منظور رفع کمبود مواد غذایی در غنا

27 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای برایان آچامپونگ وزیر کشاورزی غنا، روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران این کشور در اکرا گفت که این وزارت خانه، به منظور جلوگیری از کمبود مواد غذایی ناشی از خشکسالی در این کشور صادرات برخی غلات تولید داخل از جمله برنج، ذرت و سویا را ممنوع کرده است و قصد دارد برای مقابله با تأثیر کمبود غلات در این کشور، 500 میلیون دلار بودجه اختصاص دهد و قرار است حدود 155 میلیون دلار از آن را از طریق کمک‌های بانک جهانی و سایر شرکای توسعه‌ای جمع آوری نماید.

وی اظهار داشت که خشکسالی در دو ماه گذشته، کشت غلات را در نقاطی از کشور شامل: 1.8 میلیون هکتار زمین در شش منطقه آسیب دیده که بیشتر آنها در مناطق شمالی هستند و مسئول تولید حدود 62 درصد از غلات این کشور را بر عهده دارند با مشکل مواجه کرده است.

غنا سیاست کشورهایی مانند نیجریه و ساحل عاج را به منظور اعمال محدود در صادرات غلات در سال جاری را به منظور بهبود وضعیت امنیت غذایی خود دنبال می‌کند. این پس از آن صورت می‌گیرد که بخش‌هایی از کشورهای منطقه زیر صحرای آفریقا از جمله، زامبیا، بوتسوانا و زیمبابوه، خشک‌ترین فصل زراعی را در حداقل چهار دهه گذشته که به دلیل پدیده آب و هوایی آل نینو ایجاد گردیده است متحمل شده‌اند که باعث از بین رفتن حجم زیادی از محصولات کشاورزی گردیده است.

 

افزایش نرخ تورم در غنا به 21.8 درصد در آگوست 2024

27 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، موسسه سرمایه گذاری IC Securities، در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده است که انتظار می‌رود تورم غنا در انتهای ماه آگوست سال جاری به دلیل اثر پایه نامطلوب با (+90bps) واحد افزایش، به 21.8 درصد خواهد رسید. در حالی که تورم ماه به ماه (m/m) در ماه آگوست 2024، ممکن است 0.5 درصد کاهش یابد.

این شرکت سرمایه گذاری در تحلیل خود اظهار داشت که اگرچه کاهش بالاتر از حد انتظار نرخ تورم سالانه در ماه جولای سال جاری، با 190 واحد پایه کاهش، به 20.9 درصد رسید و نگرانی‌ها را تا حد زیادی کاهش داده است، اما ما همچنان معتقد هستیم که حتی اندکی افزایش در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در گزارش ماه آگوست 2024، می‌تواند تورم سالانه را با خطر افزایش روبرو نماید.

علاوه بر این، این شرکت گفت: «ما خطر افزایشی را به واسطه اثر افزایش نرخ تعرفه‌های خدمات عمومی‌ که در جولای سال جاری به وقوع پیوست را پیش بینی می‌کنیم، اگرچه ثبات نسبی سدی می‌تواند تا حدی تأثیر آن را خنثی کند.

 

تبدیل دو شهر اکرا و کوماسی در غنا به پانزدهمین و شانزدهمین اقتصادهای بزرگ آفریقا تا سال 2035

23 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، واحد اطلاعات اقتصادی (EIU) اعلام کرده است که دو شهر اکرا و کوماسی در غنا تا سال 2035 به ترتیب از جایگاه سیزدهم و نوزدهم در سال 2023، به پانزدهمین و شانزدهمین اقتصادهای بزرگ آفریقا تبدیل خواهند شد.

بر اساس نرخ رشد سالانه مرکب، اقتصاد اکرا از هم اکنون تا سال 2035، به طور متوسط 6.7 درصد و اقتصاد کوماسی با نرخ متوسط 7.4 درصد رشد خواهند کرد.

 همچنین قاهره پایتخت مصر به عنوان بزرگترین اقتصاد آفریقا در جایگاه نخست باقی خواهد ماند و پس از آن ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی و لاگوس در نیجریه به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار خواهند گرفت. همچنین پس از کوماسی در غنا، شهرهای ابوجا (هفدهم)، کامپالا (هجدهم)، کانو (نوزدهم) و الجزیره (بیستم) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین این گزارش پیش بینی کرده است که انتظار می‌رود جمعیت شهری در مناطق فرعی شرق، مرکزی و غرب آفریقا از حدود 650 میلیون نفر در سال 2023 به تقریباً یک میلیارد نفر در سال 2035 برسد و سریع‌ترین نرخ شهرنشینی را در بین مناطق اصلی جهان را تجربه خواهد کرد.

 

اجرای برنامه مبادله بدهی 13 میلیارد دلاری دارندگان اوراق قرضه یوروباند توسط دولت غنا در هفته جاری

24 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، دکتر محمد امین آدم، وزیر دارایی غنا در نشست خبری ماهانه خود با موضوع اقتصاد غنا که هفته جاری در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که دولت قصد دارد برنامه مبادله حدود 13 میلیارد دلار از بدهی‌های خود با دارندگان اوراق قرضه موسوم به یورو باند را بازسازی نماید که انتظار می‌رود این برنامه به مدت 10 روز اجرا گردد.

وی افزود که بر اساس این برنامه، به دنبال توافقی که با دارندگان اوراق قرضه یورو در ژوئن 2024 به دست آمده است، وزارت دارایی از طلب کاران دعوت می‌کند تا اوراق قرضه خود را به عنوان بخشی از بدهی بازسازی شده با اوراق جدید مدت دار مبادله کنند که انتظار می‌رود با این اقدام، حدود 4.7 میلیارد دلار از 13 میلیارد دلار بدهی دولت، بخشیده شود و دارندگان اوراق قرضه نیز در طول این دوره، تحت برنامه صندوق بین المللی پول (IMF) تسهیلات نقدی 4.4 میلیارد دلاری را به این کشور ارائه نمایند. همچنین علاوه بر این، دارندگان اوراق قرضه با کاهش 37 درصدی سود و سررسید خود موافقت کرده‌اند که در پیشنهادات منعکس خواهد شد.

شایان ذکر است که صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارش اخیر کارکنان خود در مورد غنا، توصیه کرده است که این کشور اصلاح ساختار بدهی خارجی خود را باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در دسامبر سال جاری برگزار گردد، نهایی نماید.

 جمهوری توگو

لغو روادید سفر برای شهروندان توگویی به 61 کشور جهان

23 آگوست 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارش رتبه بندی گذرنامه‌های جهان (Henley Passport Index) در سال 2024، شهروندان توگویی می‌توانند بدون نیاز به اخذ روادید، به 61 کشور جهان سفر کنند.

بر اساس این گزارش، توگو در طول پنج سال گذشته، به لطف امضا موافقت نامه‌های لغو روادید و تغییر در سیاست‌های مسافرتی خود با چندین کشور و ساده سازی مراحل دریافت ویزا (به ویژه روادید ورود) دامنه دسترسی خود را در سراسر جهان افزایش داده است و از 54 مقصد در سال 2018، به 61 مورد در سال جاری افزایش یافته است.

شاخص اعتباری گذرنامه هنلی (Henley Passport Index)، سالانه همه گذرنامه‌های جهان را بر اساس تعداد مقصدهایی است که دارندگان آنها می‌توانند بدون اخذ ویزا به آنجا سفر کنند رتبه بندی می‌کند. این شاخص بر اساس داده‌های انحصاری انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) و ارزیابی‌های تیم تحقیقاتی Henley & Partners به صورت سالانه منتشر می‌گردد.

در این گزارش غنا با امکان سفر بدون نیاز به روادید به 68 کشور دنیا در رتبه 70 و جمهوری اسلامی ایران با امکان سفر بدون روادید به 43 کشور جهان در رتبه 92 این فهرست قرار گرفته است

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما