معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته دوم شهریور ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

   ساحل عاج

 سفر هیئتی از فعالان اقتصادی چین به ساحل عاج

هیئتی از فعالان اقتصادی چین روز دوشنبه 26 اوت 2024 با هدف ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ملاقات با اعضای اتاق بازرگانی و صنعت ساحل عاج از این کشور دیدار نمود. در این سفر، رئیس هیئت اقتصادی چین بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های معدن (چون طلا و منگنز)، جنگلداری، کشاورزی (نظیر کاکائو، قهوه، روغن پالم) و شیلات تاکید کرد. کشور ساحل عاج یکی از تولیدکنندگان بزرگ بادام هندی در جهان است بطوری که در سال 2023 ساحل عاج بیش از یک میلیون دویست هزار تن بادام هندی، معادل 40 درصد بادام هندی جهان، تولید کرده است.

دیپلماسی اقتصادی سفارت چین در ابیجان

رایزن سیاسی سفارت چین در ابیجان ساحل عاج روز جمعه ۲۴ اوت ۲۰۲۴ نشستی وبیناری با پنجاه خبرنگار تحت عنوان "نفوذ و تأثیر رسانه‌ها در روابط سیاسی و اقتصادی چین و آفریقا" برگزار نمود. در این جلسه، ایشان ضمن درخواست از خبرنگاران به منظور پوشش اجلاس چین و آفریقا، خاطر نشان کرد چین طی شش سال گذشته بزرگترین شریک تجاری ساحل عاج بوده است.

کامرون

افزایش صادرات آلومینیوم کامرون به فرانسه

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار کامرون که در 19 اوت 2024 منتشر شد، شرکت آلومینیوم کامرون بالغ بر پانصده هزار و هشت صد تن آلومینیوم به ارزش بیش از 20 میلیارد فرانک سیفا به فرانسه صادر کرده است. لازم به ذکر است، صادرات آلومینیوم کامرون به فرانسه در سال 2021 به میزان 6307.3 تن و به ارزش 7.5 میلیارد فرانک سیفا بوده است که بیانگر افزایش 2.6 برابری صادرات آلومینیوم کامرون به فرانسه طی دو سال می‌باشد. شایان ذکر است، آلومینیوم پنجمین محصول صادراتی کامرون می‌باشد.

کمک مالی ژاپن برای حفاظت از جنگل‌های کامرون

وزارت جنگل‌ها و حیات وحش کامرون در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفارت ژاپن در این کشور روز چهارشنبه 28 اوت 2024، کمک مالی قابل توجهی به میزان 1.14 میلیارد فرانک سیفا به این وزارتخانه اعطا نموده است. کمک مالی مزبور به منظور حمایت از تلاش‌های کامرون جهت مبارزه با شکار غیرقانونی حیوانات و حفظ تنوع زیستی در جنگ‌های این کشور تخصیص داده شده است.

گابن

افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی منطقه مرکز آفریقا در گابن

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در منطقه مرکز آفریقا روز چهارشنبه 7 شهریور 1403 (برابر با 28 اوت 2024) در گابن افتتاح گردید و طبق برنامه فاز اول آن در تاریخ 7 مهر 1403 (برابر با 28 سپتامبر 2024) به بهره‌برداری خواهد رسید. این نیروگاه خورشیدی دارای ظرفیت تولید 30 مگاوات برق و با قابلیت ذخیره برق می‌باشد. شایان ذکر است پروژه مزبور علاوه بر کمک به خودکفائی گابن در بخش انرژی، بصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد نمود.

دریافت الکترونیکی مالیات از سوی وزارت اقتصاد گابن

وزارت اقتصاد گابن طی بیانیه‌ای روز جمعه 23 اوت 2024 اعلام کرد طی سه ماه اخیر مبلغ 258 میلیارد فرانک سیفا از طریق سایت دیجی تَکس مالیات دریافت کرده است. لازم به ذکر است، اداره کل مالیات گابن با هدف اصلاح مدیریت مالیاتی این کشور کسب و کارهای بزرگ و متوسط را از 8 آوریل 2024 موظف نموده که تعهدات مالیاتی خود را به شکل الکترونیکی و از طریق سایت مزبور انجام دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما