معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش OECD از رشد اقتصادی ایتالیا در میان کشورهای G7؛

بر اساس گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) در مورد رشد اقتصادی کشورهای صنعتی در سه ماهه دوم سال 2024، کشور ایتالیا در میان کشورهای G7 در جایگاه ماقبل آخر قرار گرفته است. تولید ناخالص داخلی ایتالیا طی سه ماهه دوم امسال تنها 0.2 درصد افزایش یافته و در این رتبه بندی تنها کشور آلمان با کاهش جزئی (%0.1-) در وضعیت بدتر از ایتالیا قرار گرفته است. در این گزارش میانگین رشد کشورهای گروه 7 برابر با %0.5+ اعلام شده که در مقایسه با 0.2+ درصد رشد ثبت شده در سه ماه اول امسال، جهش محسوب می‌شود. در این بازه زمانی اقتصاد ژاپن سریعترین رشد را از خود نشان داده است (%0.8+) و پس از آن کشورهای ایالات متحده (%0.7+) و کانادا (%0.5+) قرار گرفته اند که اقتصاد هر دوی آنها در حال بهبود می‌باشند. کشور انگلستان رشد %0.6+ را ثبت کرده و فرانسه با رشد %0.3+ در وضعیت ثابت باقی مانده است.

https://www.ilfattoquotidiano.it/2024/08/22/litalia-torna-in-coda-nel-2o-trimestre-e-penultima-tra-i-paesi-del-g7-per-crescita-economica/7665903/

بسته‌های جدید برای اشتغال جوانان و زنان در ایتالیا؛

از ابتدای سپتامبر ۲۰۲۴، دولت ایتالیا در چارچوب سه مشوق جدید برای استخدام جوانان، زنان، و مناطق ویژه اقتصادی در جنوب کشور، طرح‌های تشویقی جدیدی را اجرا می‌کند. این طرح‌ها شامل معافیت‌های مالیاتی و تخفیف‌های بیمه‌ای است که هدف آن‌ها حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و کاهش بیکاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته است.

برای جوانان زیر ۳۵ سال که به صورت دائمی استخدام شوند، کارفرمایان تا ۲۴ ماه از پرداخت کامل حق بیمه معاف می‌شوند. این تخفیف حداکثر ۵۰۰ یورو در ماه خواهد بود که در جنوب ایتالیا تا ۶۵۰ یورو افزایش می‌یابد. تخمین زده شده که این طرح در سال ۲۰۲۴ منجر به ۶۰۵۰۰ استخدام جدید شده و در سال ۲۰۲۵ به ۱۴۶ هزار استخدام منجر شود.

در خصوص زنان معافیت‌های مشابهی در پرداخت حق بیمه تا ۲۴ ماه اعمال می‌شود. انتظار می رود این طرح تا پایان ۲۰۲۵، منجر به استخدام ۱۰۰ هزار نفر از زنان بیکار شود.

همچنین برای استخدام در مناطق جنوبی ایتالیا، کارفرمایان تا ۲۴ ماه از پرداخت ۱۰۰ درصدی حق بیمه معاف می‌شوند. این مشوق‌ها برای افراد بالای ۳۵ سال که حداقل ۲۴ ماه بیکار بوده‌اند اعمال می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۲۰۲۵ حدود ۴۰ هزار نفر از این طرح بهره‌مند شوند.

علاوه بر موارد یاد شده، طرح‌های جدیدی برای کارآفرینی جوانان زیر ۳۵ سال در بخش‌های استراتژیک و برنامه‌هایی برای حمایت از خوداشتغالی در مناطق مرکزی و شمالی ایتالیا معرفی شده است. این طرح‌ها شامل وام‌ها و کمک‌های مالی است که به افراد جوان و بیکار در این مناطق ارائه می‌شود تا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. دولت همچنین از افزایش تخفیف مالیاتی برای کارفرمایانی که افراد خاص مانند معلولان و زنان قربانی خشونت را استخدام می‌کنند، خبر داده است.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240827&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

برنامه مقابله با بحران محیط زیستی در ساردینیا؛

مقامات محلی در جزیره ساردینیا، یک نیروی ویژه برای مقابله با مرگ و میر گسترده جنگل‌ها تشکیل دادند. این اقدام برای مقابله با بحران زیست‌محیطی است که جنگل‌های بلوط، سرو و پوشش‌های مدیترانه‌ای آن منطقه را تحت تأثیر قرار داده و موجب نگرانی‌های زیادی شده است.

در یک نشستی که به همین منظور در شهر کالیاری برگزار شد، مسئولان محیط‌زیست، کشاورزی، سازمان جنگلبانی و سایر نهادهای مرتبط حضور داشتند تا وضعیت را ارزیابی کرده و برنامه‌ای برای اقدامات فوری و درازمدت تدوین کنند. کارشناسان معتقدند ترکیبی از عوامل مختلف از جمله خشکسالی، افزایش دما، آتش‌سوزی‌ها و هجوم آفت ها، از جمله دلایل اصلی این فاجعه زیست‌محیطی است. در این جلسه، نقشه‌ای از مناطق آسیب‌دیده ارائه شد و تأکید شد که باید اقدامات فوری از جمله استفاده از منابع مالی اضافی و پژوهش‌های جدید انجام شود. در این راستا، مبلغ ۷۵۰ هزار یورو توسط اداره محیط‌زیست و ۱.۶ میلیون یورو توسط اداره کشاورزی برای نظارت و اجرای اقدامات پیشگیرانه تخصیص داده شده است. هدف از این تلاش‌ها حفظ منابع زیست‌محیطی و اقتصادی جزیره است، زیرا ساردینیا ۸۵ درصد از تولید چوب‌پنبه ملی ایتالیا را تأمین می‌کند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240827&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

ایتالیا 3.1 میلیارد یورو از کمک های مالی اتحادیه اروپا را به فناوری‌های استراتژیک اختصاص می دهد؛

بیش از 3 میلیارد از 5.3 میلیارد یورو بودجه کمک های مالی اتحادیه اروپا که بر اساس برنامه 2027-2021 همسان سازی و انسجام مناطق مختلف اتحادیه اروپا (برنامه‌های Fesr و Fse+) به کشور ایتالیا تخصیص داده شده بود، تغییر مسیر داده و بر اساس برنامه جدید اتحادیه اروپا موسوم به STEP (STEP: EU competitiveness and resilience in strategic sectors) به پروژه‌هایی در زمینه سیاست های صنعتی و دارای ارزش راهبردی از جمله فناوری‌های دیجیتال، فناوری‌های پاک و بیوتکنولوژی تخصیص داده می‌شود.

پیش از این، نحوه استفاده از کمک های مالی اتحادیه اروپا به صلاح دید و اختیار کشورهای عضو گذاشته شده بود. ایتالیا تا تاریخ های 31 آگوست 2024 و 31 مارس 2025 مهلت دارد تا برنامه خود را به منظور نحوه بکارگیری کمک های اتحادیه اروپا بر اساس اهداف اصلی ذیل تدوین و به اتحادیه اروپا معرفی نماید:

هدف اول: توسعه یا ساخت فناوری‌های حیاتی در حوزه‌های 1- دیجیتال و فناوری‌های عمیق ( deep Tech) مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک چین 2- فناوری‌های پاک و کارآمد، از جمله فناوری‌های با آلایندگی صفر (مانند فتوولتائیک، انرژی بادی، تکنولوژی الکترولیزها، باتری‌ها، تکنولوژی جذب و ذخیره‌سازی کربن) 3- بیوتکنولوژی از جمله داروهای حیاتی.

هدف دوم: توسط رسیدگی به کمبود نیروی کار و مهارت در زنجیره ارزش.

به گفته وزیر تجارت و ساخت ایتالیا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که منابع و کمک های مالی را به سمت سیاست های صنعتی اتحادیه اروپا هدایت می‌کنند، تایید STEP می‌گیرند که خود نوعی علامت کیفیت اتحادیه اروپا است و برای جذب سرمایه گذاری‌های عمومی و خصوصی در این پروژه‌ها، به این کشورها کمک خواهد کرد.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240828&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

هشدار اریون وییی (Erion Weee ) در مورد فاصله گرفتن ایتالیا از اهداف اتحادیه اروپا در زمینه زباله‌های الکتریکی؛

جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی (Raee) در ایتالیا با کندی پیش می‌رود و کمیسیون اروپا دولت ایتالیا را به دلیل نتایج ضعیف در این خصوص مورد انتقاد قرار داده است. کنسرسیوم غیرانتفاعی Erion Weee که دو سوم از زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی را در سیستم رسمی ایتالیا مدیریت می‌کند هشدار داده و از دولت ایتالیا خواسته است تا برای کاهش فاصله با اهداف اروپایی، رویکردش را تغییر دهد.

بر اساس ارزیابی‌های بروکسل، ایتالیا به نرخ حداقلی جمع‌آوری که از سال ۲۰۱۹ معادل ۶۵ درصد وزن متوسط تجهیزات الکترونیکی عرضه‌شده به بازار است، دست نیافته است. بر اساس داده‌های سال ۲۰۲۱، نرخ جمع‌آوری در ایتالیا فقط ۳۳.۸ درصد از وزن متوسط تجهیزات الکترونیکی است، که بسیار کمتر از هدف ۶۵ درصدی تعیین‌شده توسط اتحادیه اروپاست.

برای پاسخ به این انتقادات، وزارت محیط زیست و امنیت انرژی ایتالیا از همه ذینفعان خواسته تا مشکلات و موانع عدم دستیابی به اهداف جمع‌آوری را شناسایی و تا ۳۰ آگوست گزارش دهند. جورجو آریئنتی، مدیرکل Erion Weee، این اقدام وزارت محیط زیست را نشانه‌ای مثبت می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که در قوانین جدید، اصلاحات مورد نظر آن‌ها برای رسیدن به اهداف اروپایی لحاظ شود. Erion Weee تأکید کرده که دولت باید سریعاً در سه حوزه: رفع موانع بوروکراتیک، آگاهی‌رسانی عمومی، و تقویت نظارت‌های میدانی، اقدام نماید.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=828&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما