معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

گزارش وزارت اقتصاد ایتالیا درباره درآمدهای مالیاتی در نیمه اول سال 2024

وزارت اقتصاد ایتالیا گزارش جدیدی درباره درآمدهای مالیاتی نیمه اول سال 2024 منتشر کرد. بر اساس این گزارش رشد قابل توجه درآمدهای دولت به لطف مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم حاصل شده است.

بر اساس این گزارش با وجود کاهش درآمدها در ماه ژوئن 2024، در دوره شش ماهه مورد بررسی، درآمدهای مالیاتی 4.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. به طور دقیق‌تر، مالیات‌های مستقیم در شش ماه اول سال 2024 به میزان 5.030 میلیون یورو (3.7 درصد) افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل افزایش مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بوده است. این نتیجه تحت تأثیر کسر مالیات از درآمد کارمندان بخش خصوصی، دولتی و خوداشتغال بوده که به ترتیب 4.098 میلیون، 3.951 میلیون و 494 میلیون یورو افزایش یافته است. همچنین مالیات جایگزین بر درآمد و کسر مالیات از سود و سایر درآمدهای سرمایه نیز با افزایش 96.6 درصدی به این رشد کمک کرده است. برعکس، مالیات بر درآمد شرکت‌ها کاهش قابل توجهی داشته است و 48.5 درصد کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل تعویق مهلت پرداخت خوداظهاری بوده است.

افزایش مالیات‌های غیرمستقیم

مالیات‌های غیرمستقیم نیز رشد مثبتی داشته‌اند و درآمد حاصل از آن‌ها 5.138 میلیون یورو (4.6 درصد) افزایش یافته است. افزایش قابل توجهی در مالیات بر ارزش افزوده بر معاملات داخلی نیز مشاهده شده که 5.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2023 افزایش یافته است و این امر عمدتاً به دلیل سهم بالای شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوده است که 77.1 درصد از کل را تشکیل می‌دهند.

افزایش‌های قابل توجه دیگری نیز در مالیات بر اسناد (48.2 درصد)، مالیات ثبت (2.8 درصد) و مالیات بر بیمه (62.9 درصد) مشاهده شده است. درآمد حاصل از مالیات بر محصولات انرژی نیز روند مثبتی داشته و 3.7 درصد افزایش یافته است.

روند خوداظهاری

در ماه ژوئن 2024، درآمدهای مالیاتی 15.4 درصد کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش مالیات‌های مستقیم و تأخیر در مهلت پرداخت خوداظهاری بوده است. با این حال، وزارت اقتصاد ایتالیا تأکید می‌کند که تنها با پرداخت‌های ماه‌های ژوئیه و آگوست می‌توان تصویر کامل و نهایی از روند خوداظهاری را به ویژه با توجه به تغییرات قانونی ایجاد شده در اصلاحات مالیاتی در نظر گرفت.

 اقدامات مربوط به ارزیابی و کنترل نیز به درآمدهای دولت کمک کرده و 1.706 میلیون یورو (31.2 درصد) افزایش داشته است که 691 میلیون یورو از آن مربوط به مالیات‌های مستقیم و 1.016 میلیون یورو مربوط به مالیات‌های غیرمستقیم بوده است. این نتیجه نشان‌دهنده اثربخشی عملیات کنترل و بررسی انجام شده توسط سازمان امور مالیاتی در نیمه اول سال است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما