معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۴۶

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رسیدن خط فقر در ترکیه به 1750 یورو

کنفدراسیون کامو – ایش گزارش خود را در خصوص خط فقر و مرز گرسنگی برای ماه سپتامبر 2024  منتشر نمود. بر اساس این تحقیقات، خط فقر برای یک خانواده چهار نفره 65 هزار و 873 لیر(1750 یورو) و مرز گرسنگی 21 هزار لیر (560 یورو) تعیین شده است. در این ارتباط، رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های کارکنان ترکیه گفت: در حالی که قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد، تداوم ثابت نگه داشتن حقوق کارکنان به معنای فقیرکردن آنان است.

https://www.odatv.com/ekonomi

الزامی‌شدن سیستم «پرداخت امن» در معاملات خودرو در ترکیه

سیستم «پرداخت امن» که با هدف محافظت از خریداران و فروشندگان خودرو در برابر کلاهبرداری‌ها و خطرات مالی طراحی شده است، از ۲۷ سپتامبر به‌طور الزامی در تمامی معاملات خودرو اجرایی خواهد شد. این سیستم به‌ویژه برای اطمینان از انجام پرداخت‌های نقدی و حذف ریسک‌هایی نظیر استفاده از پول تقلبی و عدم پرداخت کامل، ایجاد شده است.

این سیستم که با همکاری وزارت تجارت و انجمن سردفتران رسمی ترکیه به اجرا درآمده، بدین شکل عمل می‌کند که ابتدا فروشنده فرآیند «پرداخت امن» را فعال می‌کند. سپس خریدار، قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی، مبلغ خودرو را با یک شماره مرجع به حساب واسطه واریز می‌کند. پس از تأیید نهایی فروش و صدور سند جدید، مبلغ به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

گؤکهان آردشن، یکی از فعالان بازار خودرو، این سیستم را یک روش ساده و ایمن توصیف کرد که امنیت معاملات خودرو را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. او در توضیح این سیستم گفت: مبلغ خودرو در حسابی امن ذخیره شده و پس از تکمیل مراحل قانونی، به حساب فروشنده واریز می‌شود. این روش از ریسک‌های مالی جلوگیری کرده و شفافیت بیشتری به معاملات می‌بخشد.

این سیستم از ۲۷ اوت برای کسب‌ وکارهای دارای مجوز الزامی‌شده و از ۲۷ سپتامبر به تمامی معاملات خودرو گسترش خواهد یافت. هزینه استفاده از این سرویس ۱۰۵ لیر است که نیمی از آن به‌عنوان سهم مشارکت به انجمن سردفتران ترکیه اختصاص می‌یابد. نظارت بر اجرای این سیستم نیز توسط وزارت تجارت انجام خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما