معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۱:۱۸ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش سرمایه گذاری و بهبود بخش انرژی سرعت خود را افزایش می دهد.

اوستا- نرخ رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان به دلیل افزایش سرمایه گذاری و بهبود بخش انرژی تسریع خواهد شد. این موضوع در گزارش هفتگی اقتصاد کلان تهیه شده توسط تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا (EDB)  منعکس شده است. به گفته کارشناسان بانک مذکور، افزایش آب در سدها پس از زهکشی فصلی در نیمه دوم سال 2024 سهم قابل توجهی در تسریع رشد اقتصادی خواهد داشت. در نتیجه، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی تاجیکستان در سال 2024 به میزان 8 درصد رشد کند. خاطرنشان می‌شود در نیمه اول سال جاری تولید ناخالص داخلی کشور 8.2 درصد نسبت به سال قبل مشابه شاخص های سه ماهه اول سال جاری افزایش یافته است. تحلیلگران این امر را به رشد پویا در مصرف خانوارها، افزایش سرمایه گذاری و افزایش درآمدهای صادراتی نسبت می دهند. این بررسی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری سالانه 15.7 درصد رشد داشته است که عمدتاً ناشی از هزینه‌های ساخت و ساز در پروژه‌های انرژی بوده است. شش ماهه اول سال 2024 نیز شاهد افزایش 14.3 درصدی خرده فروشی و 47.1 درصدی صادرات بودیم.

https://avesta.tj/2024/08/14/ekonomika-tadzhikistana-uskoryaet-rost-na-fone-uvelicheniya-investitsij-i-vosstanovleniya-energosektora/ Avesta.tj - Все права защищены.

 

539 تصادف جاده ای در نیمه اول سال 2024 در تاجیکستان

قطعنامه شماره 229/74 مجمع عمومی سازمان ملل، طی دهه اقدام برای ایمنی جاده‌ها 2030-2021  صادرشد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل جمهوری تاتارستان، به منظور کاهش مرگ و میر و جراحات ناشی از تصادفات جاده ای در این مدت در نیمه اول سال جاری، 539 تصادف جاده ای در تاجیکستان (492 در سال 2023) رخ داده است. بر اثر این حوادث 236 نفر جان باختند و 570 نفر مجروح شدند. این مطلب در 8 اوت در یک کنفرانس مطبوعاتی توسط عبدالرحمن علمشا زاده معاون اول وزیر امور داخلی جمهوری تاجیکستان اعلام شد. به گفته وزارت امور داخلی جمهوری تاجیکستان، تنها در بازه زمانی 2020 تا 2023، 4364 تصادف جاده ای در جاده‌های تاجیکستان رخ داده است که در نتیجه آن 1692 نفر جان خود را از دست داده و 4776 نفر مجروح شده اند. نتایج تجزیه و تحلیل بازرسی دولتی ترافیک وزارت امور داخلی جمهوری تاجیکستان حاکی از آن است که علت اکثر تصادفات جاده ای عدم رعایت قوانین راه، یعنی سرعت غیرمجاز در جاده (75%) است. تخطی از قوانین تغییر خط و سبقت غیرمجاز (45%)، رانندگی در حالت مستی، نبستن کمربند ایمنی، صحبت با تلفن در حین رانندگی، بی توجهی به سایر کاربران جاده، وضعیت نامناسب جاده و نداشتن علائم راه و غیره. به گفته کارشناسان، افزایش تعداد خودروها در کشور منجر به ازدحام و تصادف نیز می‌شود. در سال های اخیر تعداد خودروها در تاجیکستان افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش بازرسی دولتی ترافیک وزارت امور داخلی جمهوری تاجیکستان، تا 1 مارس 2024، 666074 وسیله نقلیه - خودرو، کامیون و مسافر - به طور رسمی در جمهوری ثبت شده است. یک سال قبل این آمار 601136 واحد بود. در حال حاضر 562 هزار دستگاه خودروی سواری در جمهوری ثبت شده است. و این در حالی است که در سال 1991 تنها 216 هزار خودروی شخصی در تاجیکستان ثبت شده بود.

https://avesta.tj/2024/08/16/v-tadzhikistane-za-pervoe-polugodie-2024-goda-proizoshlo-539-dtp/ Avesta.tj - Все права защищены.

 

ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی

خبرگزاری هلوا: سران ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان برای شرکت در ششمین نشست مشورتی سران کشورهای منطقه وارد شهر آستانه شدند. قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان با آنها در آکاردا (رزیدانس رئیس جمهور قزاقستان) دیدار کرد.

در این دیدارها سران کشورها در مورد طیف گسترده ای از موضوعات همکاری بین کشورهای منطقه گفتگو کردند. توکایف خاطرنشان کرد، نتایج جلسات مشورتی سطح همکاری‎های منطقه ‏ای را به سطح جدیدی ارتقا داده است. بر اساس سخنان وی، اقدامات گسترده ای برای تضمین ثبات و امنیت در منطقه در حال انجام است. مسائل مربوط به مرزها، تامین آب، مهاجرت و بسیاری از موانع تجارت متقابل برداشته شده است. پست‎های بازرسی مرزی در حال مدرنیزه شدن هستند. مسیرهای حمل و نقلی در حال گسترش و جهت‎های جدید در حال باز شدن هستند. همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری به طور فعال در حال توسعه است.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، همچنین با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌ها در منطقه طی شش سال گذشته، آن را نتیجه اراده قوی سیاسی رهبران کشورها دانست.

وی تاکید کرد: در جلسات مشورتی گذشته بیش از صد پیشنهاد مطرح شد که در دست بررسی می‌باشند و این پیشهاد ها دارای چشم اندازی امیدوار کننده هستند. اجرای هر یک از آنها قطعا پتانسیل توسعه مشترک را افزایش خواهد داد. طی پنج سال گذشته، گردش تجاری در منطقه بیش از 80 درصد افزایش یافته و از 10 میلیارد دلار فراتر رفته است. وی در ادامه گفت: در صورت استفاده موثر از ظرفیت های موجود، حجم مبادلات تجاری در منطقه به زودی به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس جمهور ازبکستان نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که بر اساس برآوردهای بانک جهانی، کشورهای آسیای مرکزی همچنان یکی از کم ارتباط‎ترین اقتصادها در جهان هستند.

میرضیایف گفت: ما در مورد شبکه حمل و نقل و ارتباط درون منطقه ای صحبت می‌کنیم. همچنین با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی منطقه، سهم هزینه‌های حمل و نقل کالاهای تجاری خارجی به 50 درصد هزینه نهایی کالا می‌رسد. این چهار تا پنج برابر بیشتر از میانگین جهانی است. وی همچنین از حمایت همکاران خود برای پذیرش توافقنامه حمل و نقل و ترانزیت تشکر کرد.

باید یاداور شد که شوکت میرضیایف به طور رسمی از سوی سران کشورهای آسیای مرکزی نشان افتخار دریافت کرد.طی ششمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی در شهر آستانه قزاقستان، هشت سند امضا شد. از جمله آنها می‎توان به مفهوم توسعه همکار‎‎های منطقه ای «آسیای مرکزی-2040»، نقشه راه توسعه همکاری‎های منطقه ای برای 2027-2025، طرح همکاری صنعتی کشورهای آسیای مرکزی برای 2027-2025، یادداشت تفاهم در مورد توسعه مراکز حمل و نقل و لجستیک و سایر اسناد اشاره کرد.

https://halva.tj/news/vi_konsultativnaya_vstrecha_glav_gosudarstv_stran_tsentralnoy_azii_o_chem_govorili_prezidenty_/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

واردات بیش از 5 هزار خودرو برقی به تاجیکستان در نیمه اول 2024

خبرگزاری هلوا: بنابر اخبار منتشره از سوی خدمات گمرک تاجیکستان، در نیمه اول امسال 5 هزار و 266 خودرو برقی به ارزش تقریبا 80 میلیون دلار به این کشور وارد شده که 27 درصد از کل خودروهای وارداتی طی این دوره را تشکیل می‌دهد. در عین حال، حجم کلی واردات خودرو طی این مدت در مقایسه با زمان مشابه، 22 هزار دستگاه معادل 58 درصد کاهش یافته است.

پیش از این «رستم میرزا مرادزاده» رئیس پلیس راهنمایی، هزینه پلاک سبز برای خودروهای برقی در تاجیکستان را اعلام کرده بود که مانند پلاک‌های معمولی 380 سامانی (حدود 36 دلار) را تشکیل می‌دهد.

بر اساس داده‌های وزارت حمل‌ونقل تاجیکستان تا 6 ژوئیه 2024 از میان 4 هزار و 350 خودرو پیش‌بینی شده برای حمل‌و‌نقل‌ مسافر (تاکسی) در شهر دوشنبه 2 هزار و 451 (56.3 درصد) از آن را خودروهای برقی تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر از پلاک‌های سبز تنها یکی از شرکت‌های پرشمار حمل‌ونقل مسافر تاجیکستان استفاده می‌کند و پلیس راهنمایی خاطرنشان کرده که بنابر دستور دولت این کشور از 2 آوریل سال جاری میلادی همه خودروهای برقی مستلزم دریافت چنین پلاک‌ها هستند.

https://halva.tj/news/za_polgoda_v_tadzhikistan_vvezli_elektromobiley_pochti_na_80_mln_/

 

روسیه بزرگترین سرمایه‌گذار در اقتصاد تاجیکستان

خبرگزاری آسیا تودی: سلطان رحیم‌زاده، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان روسیه را بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در اقتصاد این کشور عنوان کرد. رحیم زاده گفت: در شش ماه گذشته، روسیه در اقتصاد تاجیکستان نزدیک به 714 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و بدین ترتیب، در لیست سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد این کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بنابر سخنان رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان، چین و ایتالیا در موقعیت‎های دوم و سوم این لیست قرار گرفته‌اند.

در مجموع، ورود سرمایه خارجی به اقتصاد تاجیکستان در نیمه اول امسال بالغ بر 1.95 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45.9 درصد افزایش داشته است.

https://asia-today.news/09082024/4284/

 

گفتگوی تاجیکستان و کره جنوبی در زمینه گسترش همکاری‎های تجاری و صنعتی

 خبرگزار خاور: صلاح الدین اکرام، سفیر جمهوری تاجیکستان در جمهوری کره با کیم جونگ چول، مدیرکل اداره روابط تجاری بین‌الملل وزارت تجارت، صنعت و انرژی وزارت بازرگانی، جمهوری کره جنوبی در دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص گسترش همکاری‎های دو کشور در زمینه‌های تجاری و صنعتی بحث و تبادل نظر کردند.

https://khovar.tj/2024/08/to-ikiston-va-koreya-gustarishi-amkor-bajni-du-davlatro-dar-so-a-oi-ti-oratu-sanoat-barras-namudand/

 

پروژه کاسا-1000 محور دیدار مقامات تاجیکستان و قرقیزستان

خبرگزاری اسپوتنیک: دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان و تالایبیک ابرایف وزیر انرژی قرقیزستان در مورد آزمایش تمام قطعات مهم از جمله خطوط انتقال برق، ترانسفورماتورها و پست‌های الکتریکی پروژه کاسا-1000 قبل از راه‌اندازی توافق کردند.

بر اساس گزارش نهاد مربوطه قرقیزستان پس از آزمایش کامل و رفع مشکلات احتمالی، پروژه کاسا-1000 در پایان سال جاری به طول کامل راه‌اندازی می‌شود.

شایان ذکر است که پروژه منطقه ای «کاسا- 1000» برای صادرات برق، اتصال سیستم های انرژی آسیای مرکزی و جنوبی از جمله تاجیکستان و قرقیزستان با افغانستان و پاکستان جهت صادرات برق بیش بینی شده است.

مذاکرات در مورد این ابتکار از سال 2007 ادامه داشته و در سال 2008 نمایندگان این چهار کشور دستور تکمیل مطالعات امکان سنجی پروژه را دادند که این امر در سال 2011 به طور کامل انجام شد.

بدین ترتیب، تاجیکستان متعهد شده 60 درصد و قرقیزستان 40 درصد برق انتقالی از طریق این پروژه را تامین کنند.

https://sputnik.tj/20240810/tojikiston-qirghiziston-khat-barq-casa-1000-ozmoish-1063882892.html

    

 امضا 18 توافقنامه وزارت دارایی تاجیکستان با شرکای توسعه خود

خبرگزاری خاور: وزارت دارایی جمهوری تاجیکستان در همکاری با وزارتخانه‌ها و ادارات این کشور و شرکای توسعه در نیمه اول سال جاری میلادی 18 توافقنامه در زمینه اجرای 8 پروژه سرمایه‌گذاری دولتی امضا کردند.

یوسف مجیدی، معاون اول وزارت دارایی تاجیکستان در نشست خبری اخیر این وزارتخانه گفت: طی نیمه اول سال جاری میلادی  8 پروژه سرمایه‌گذاری دولتی، 18 توافقنامه به مبلغ 459.9 میلیون دلار به امضا رسیده است که 93.2 میلیون دلار (20.3 درصد) از آن کمک بلاعوض، 354.7 میلیون دلار (77.1 درصد) وام و 12 میلیون دلار (2.6 درصد) دیگر سهم دولت جمهوری تاجیکستان بوده است.

در ماه ژانویه سال جاری، توافقنامه‌های در زمینه دریافت کمک بلاعوض 57.3 میلیون دلاری با بانک جهانی در رابطه با طرح «ملت سالم» و توافقنامه دریافت وام و کمک بلاعوض با بانک توسعه اسلامی‌برای اجرای طرح «اجرای استراتژی توسعه مدیریت آموزش و پرورش، مرحله 2»،به ارزش 78 میلیون دلار امضا شدند.

در ماه فوریه امسال همچنین با بانک توسعه و بازسازی اروپا در مورد پروژه «نوسازی پست الکتریکی سغد -500» توافقنامه‌ای به مبلغ 36 میلیون دلار امضا شد.

همچنین در آوریل سال جاری با بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در ارتباط با پروژه «جاده آب‌گرم – نورآباد – پل طویل و راه‎های متصل به آن» به مبلغ 75.5 میلیون دلار، با بانک توسعه اسلامی‌برای اجرای پروژه «احیا راه گلستان - فرخار - پنج - دوستی» (فاز اول) به مبلغ 31.0 میلیون دلار، با بانک بازسازی و توسعه اروپا در چارچوب پروژه «تجدید و نوسازی ساحل، بهبود ترافیک در شهر دوشنبه» به مبلغ 30.7 میلیون دلار، با بانک توسعه و بازسازی اروپا  و توافقنامه وام پروژه «احیای سیستم آبرسانی و فاضلاب ناحیه فیض آباد» به مبلغ 1.5 میلیون دلار و در ماه ژوئن سال جاری با بانک توسعه اسلامی در رابطه با ادامه ساخت راغون (قطعه4 - ساحل چپ) به مبلغ 150.0 میلیون دلار با هدف توسعه بخش‎های اولویت دار اقتصاد کشور توافقات منعقد شد.

https://khovar.tj/2024/08/vazorati-moliyai-to-ikiston-bo-sharikoni-rushd-18-sozishnoma-ba-imzo-rasonid/

 

نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی

سایت رسمی وزارت خارجه تاجیکستان: سراج الدین مهرالدین ،وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان در نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی در شهر آستانه شرکت کرد.

رهبران نهادهای سیاست خارجی آسیای مرکزی در خصوص مسائل مربوط به تقویت روابط سیاسی و توسعه و تقویت همکاری‎های منطقه ای چند جانبه از جمله در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، حمل و نقل و توسعه زیرساخت‎ها، فناوری و ارتباطات با توجه ظرفیت‎های «اقتصاد سبز» و همچنین روابط فرهنگی و بشردوستانه بحث و تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه بر سر پیش نویس دستور کار و فهرست نهایی اسناد نشست آینده مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی به توافق رسیدند.

https://mfa.tj/tg/main/view/15496/nishasti-vazironi-korhoi-khorijii-davlathoi-osijoi-markazi

       

فعالیت‎های اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان در 6 ماه نخست سال جاری

خبرگزاری خاور: جمشید جمعه خان‌زاده، ریئس اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان  طی کنفرانس مطبوعاتی بیان داشت طی 6 ماهه سال 2024 با همکاری سایر وزارتخانه‌ها و ادارات، نقش فعالی در برگزاری 39 همایش تجاری و ماموریت تجاری برای کارآفرینان داخلی و خارجی داشته است.

در طول دوره گزارش، 48 کنفرانس، سمینار، وبینار، دوره‌های آموزشی و میزگرد به صورت آفلاین و آنلاین برگزار شد. همچنین با حمایت فعال اتاق بازرگانی و صنایع بیش از 479 کارآفرین در نمایشگاه‌ها و مجامع تجاری خارجی شرکت کردند.

در چارچوب نمایشگاه‎ها و مجامع تجاری، بیش از 150 قرارداد همکاری جدید بین شرکت‎های داخلی و خارجی امضا شد. از میان اسناد امضا شده، بیش از 90 سند یادداشت تفاهم همکاری، 20 سند مربوط به صادرات کالا و محصولات از جمهوری تاجیکستان به کشورهای دور و نزدیک خارجی و 40 سند مربوط به خرید کالا و تجهیزات از کشورهای خارج برای واردات به جمهوری تاجیکستان.

https://khovar.tj/rus/2024/08/torgovo-promyshlennaya-palata-tadzhikistana-provodit-perspektivnye-meropriyatiya-dlya-predprinimatelej/

 

تاجیکستان فاقد مواد اولیه برای تولید روغن نباتی

خبرگزاری آسیا پلاس: شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین طی کنفرانس مطبوعاتی بیان داشت که جمهوری تاجیکستان سالانه 170 تا 180 میلیون دلار برای واردات روغن نباتی هزینه می‌کند.

تاجیکستان بیش از 21 درصد از نیاز مردم به روغن نباتی را تامین می‌کند. ایجاد ظرفیت برای افزایش تولید این محصول بخاطر کمبود مواد اولیه با مشکل روبرو شده است.

طبق استانداردهای تغذیه، جمعیت تاجیکستان سالانه به بیش از 150 هزار تن روغن نباتی نیاز دارد و ظرفیت 72 بنگاه تولید کننده این محصول قادر به تولید 25 تا 30 هزار تن روغن در سال هستند.

در حال حاضر کارخانجات روغن با تجهیزات مدرن جدید در دوشنبه و خجند فعالیت می‌کنند. با این حال، اکثر کارخانه‌های قدیمی‌باید خطوط تولید خود را به روز کنند. تاجیکستان در سال‌های آینده قصد دارد تولید روغن را 20 درصد افزایش دهد و واردات این محصولات را 7 درصد کاهش دهد.

شیرعلی کبیر گفت: برای تولید 100 هزار تن روغن، حدود 833 هزار تن دانه‌های روغنی مورد نیاز است و تاجیکستان توانایی کشت این همه مواد خام را ندارد.

طبق آمار وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان، سطح زیر کشت پنبه و دانه‌های روغنی حدود 200 هزار هکتار است. برداشت سالانه پنبه بیش از 420 هزار تن است و برداشت دانه‌های روغنی مانند کتان، گلرنگ، کلزا، آفتابگردان، کنجد و غیره روی هم به 100 هزار تن نمی‌رسد. از آنها می‌توان تا 25 هزار تن روغن دریافت کرد.

به گفته کارشناسان، تاجیکستان سالانه 170 تا 180 میلیون دلار برای واردات روغن نباتی هزینه می‌کند. عمدتا از روسیه و قزاقستان به کشور وارد می‌شود. در سال 2023، جمهوری تاجیکستان روغن نباتی و چربی به ارزش بیش از 172 میلیون دلار وارد کرده است.

قیمت هر کیلوگرم روغن وارداتی 1.1 تا 1.6 دلار است. علاوه بر این، تاجیکستان بذر کتان، تخمه آفتابگردان و سایر محصولات را در مقادیرکم برای تولید روغن در تاجیکستان خریداری می‌کند.

بنابر سخنان وزیرصنعت و فناوریهای نوین تاجیکستان، این کشور در نظر دارد با قزاقستان در مورد ایجاد شرکت‎های مشترک جهت تولید روغن نباتی مذاکره کند.

سال گذشته در همایش تجاری تاجیکستان و قزاقستان در شهر آستانه، ایجاد شرکت مشترک برای تولید روغن نباتی مورد بحث قرار گرفت. این شرکت مشترک می‌تواند از مواد خام هم از تاجیکستان و هم از قزاقستان استفاده کند، جایی که دانه‌های روغنی به طور گسترده تر کشت می‌شود.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240801/minprom-v-tadzhikistane-ne-hvataet-sirya-dlya-proizvodstva-rastitelnogo-masla

 

احداث 232 تاسیسات عمومی‌به مبلغ 1.3 میلیارد سامانی در پنج

خبرگزاری خاور: ظریف‌خواجه شاهیان، رئیس ناحیه پنج طی کنفرانس مطبوعاتی اطلاع داد که 232 تاسیسات با اهداف مختلف اجتماعی-اقتصادی در سال‎های آینده ساخته خواهد شد.

در حال حاضر106 واحد به بهره برداری رسیده است. تأسیسات ساخته شده برای جمعیت منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. صدها نفر از ساکنان محلی با کار دائمی و فصلی و دستمزد خوب بهره مند می‌شوند. شایان ذکر است که مجمع ساخت این تاسیسات 1.3 میلیارد سامانی را در بر می‌گیرد.

https://khovar.tj/rus/2024/08/v-pyandzhe-postroyat-232-obekta-na-1-3-milliarda-somoni/

 

برگزاری نمایشگاه بین المللی  «تاجیکستان – 2024»

خبرگزاری خاور: نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» از 24 تا 26 اکتبر سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی دوشنبه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه نمایندگانی از شرکت های تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، ایران، چین، جمهوری کره و پاکستان حضور خواهند یافت.

بازدیدکنندگان قادر خواهند بود محصولات نوآورانه و محصولات جدید شرکت‎ها را ارزیابی کنند. همچنین انتظار می رود ماموریت‎های تجاری از نمایندگان کشورهای خارجی از این نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه بین المللی جهانی «تاجیکستان-2024» با هدف گسترش فعالیت‌های اقتصادی خارجی شرکت‎های شرکت کننده و ارتقای محصولات تولیدکنندگان داخلی برگزار می‎شود. کارآفرینان خارجی قصد دارند شرکای تجاری جدیدی در تاجیکستان بیابند.

ساکنان پایتخت می‌توانند کالاهای مصرفی را با قیمت‎های مقرون به صرفه از این نمایشگاه خریداری کنند.

https://khovar.tj/rus/2024/08/rasshiryaetsya-vneshneekonomicheskaya-deyatelnost-predprinimatelej-tadzhikistana/

 

شاخص‎های مثبت اجتماعی- اقتصادی باختر در نیمه اول سال جاری

خبرگزاری خاور: عبدالمجید مومن زاده رئیس شهر باختر طی نسشت خبری بیان داشت در 6 ماهه نخست سال جاری، بیشتر شاخص‌های اقتصادی-اجتماعی توسعه شهر باختر نسبت به مدت مشابه سال قبل مثبت ارزیابی می‌شود.

به ویژه، حجم توسعه صنعت به 105.7در صد، کشاورزی – 107در صد، تجارت – 138در صد، خدمات 114در صد، ساخت و ساز 130در صد و ارتباطات  117در صد بیشتر شده است.

طی دوره گزارش 23 کارخانه جدید ایجاد شد که از این تعداد 9 کارخانه در حوزه تجارت و خدمات، 7 واحد ساختمانی، 3 واحد تولیدی، 2 بنگاه در حوزه بهداشت و درمان، 1 مورد در آموزش و پرورش و 1 مورد در ارتباطات را تشکیل می دهد.

https://khovar.tj/rus/2024/08/pervoe-polugodie-2024-goda-bohtar-zavershil-polozhitelnymi-sotsialno-ekonomicheskimi-pokazatelyami/

 

دو منبع مهم تامین بودجه جمهوری تاجیکستان در نیمه اول سال جاری

خبرگزاری اسپوتنیک: وزارت دارایی تاجیکستان اخیراً دو منبع مهم تامین مالی بودجه  کشور را بیان کرد.

بر اساس اعلام وزارت مالیه، با در نظر گرفتن روند مثبت توسعه اقتصاد ملی، مجموع منابع درآمدی بودجه دولتی در نیمه اول سال 2024 از کلیه منابع درآمدی در سطح 107.9 درصد برآورده شده است. و 21.2 میلیارد سامانی به بودجه کشور افزوده شده است.

بر اساس اگزارش این وزارتخانه، اجرای طرح درآمد داخلی توسط کمیته مالیاتی در سطح 105.9 درصد تضمین شده و 9.8 میلیارد سامانی به بودجه اضافه شده است. و میزان وجوه وارداتی 546.4 میلیون سامانی بیشتر از برنامه پیش بینی شده است. ورود درآمدهای ناشی از فعالیت‎های گمرک در سطح 106.5 درصد برنامه تضمین شده و 4.6 میلیارد سامانی به بودجه اضافه شده است.

شایان ذکر است که افزایش درآمد نسبت به طرح 280.2 میلیون سامانی را در بر گرفته است. همچنین در شش ماهه نخست سال جاری 3.4 میلیارد سامانی از پروژه‌های سرمایه گذاری دولتی هزینه شده است که در قسمت درآمد ها و هزینه‌های بودجه کشور به کار برده شده است.

از مبلغ مذکور 2.3 میلیارد سامانی وجوه کمک بلاعوض و 1.1 میلیارد سامانی وجوه قرض الحسنه است.

همچنین 1.5 میلیارد سامانی به دلیل خدمات پرداختی به حساب ویژه سازمان‌های بودجه ای اضافه شده است.

در نیمه اول سال جاری اجرای طرح بخش درآمدی بودجه‌های محلی در سطح 107 درصد تضمین شد و مجموع ورودی اعتبارات 5.0 میلیارد سامانی بود. میزان ورودی وجوه 308 میلیون سامانی بیشتر از برنامه پیش بینی شده است.

https://sputnik.tj/20240811/andoz-gumruk-maqomot-bujai-daromad-1063891803.html

 

بررسی بانک جهانی جهت اختصاص 650 میلیون دلار برای ساخت نیروگاه برق آبی راغون

خبرگزاری آسیا پلوس: بانک جهانی تامین مالی پروژه نیروگاه برق آبی «راغون» را در سپتامبر سال جاری بررسی خواهد کرد. در این رابطه یوسف مجیدی معاون وزیر دارایی تاجیکستان به خبرنگاران گفت: ما در مورد مبلغ 650 میلیون دلار گفتگو خواهیم کرد. مجیدی گفت: ما در حال همکاری بسیار نزدیک با بانک جهانی در مورد این موضوع هستیم و این بانک نه تنها در تامین مالی مشارکت دارد، بلکه نقش مهمی در تعامل با سایر سرمایه گذاران ایفاء می‌کند. طبق مدلی که کارشناسان ارائه کردند، صحبت از 6.2 میلیارد دلار است و در اینجا مولفه بانک جهانی حدود 650 میلیون دلار است.

وی خاطرنشان شد که تاکنون 250 میلیون دلار وام ترجیحی برای ساخت نیروگاه برق آبی راغون تخصیص داده شده است. کار برای جذب سرمایه گذاری در نیروگاه‎های برق آبی ادامه دارد. به گفته معاون وزارت دارایی، از سال 2025، تامین مالی ساخت نیروگاه بیشتر از طریق سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که اولین سرمایه گذاران  در سال جاری «راغون» بانک توسعه اسلامی (150 میلیون دلار) و صندوق توسعه عربی (400 میلیون دلار) بودند که قبلا تأمین مالی این ایستگاه را تأیید کرده اند. همچنین به گفته وی، توافقاتی برای جذب وام ترجیحی از بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا به مبلغ 500 میلیون دلار وجود دارد.

سرمایه گذاران بالقوه برای نیروگاه برق آبی راغون عبارتند از: بانک جهانی، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه آسیا، بانک توسعه اوراسیا و دیگران می‌باشند.

پیش از این دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخائر آب گفته بود که «اکثر منابع مالی قبلا شناسایی شده‌اند، همه شرکای توسعه که در تاجیکستان معتبر هستند به این پروژه متصل هستند، هر یک از آنها روش تأیید خاص خود را دارد».

بر اساس اطلاعات این وزارتخانه، دولت این کشور در نظر دارد در سال 2024، 5 میلیارد سامانی (456 میلیون دلار) برای تامین مالی این ایستگاه اختصاص دهد که 2.2 میلیارد سامانی از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و بقیه از منابع داخلی تامین خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، سالانه یک میلیارد دلار باید به «راغون» اختصاص یابد و در مجموع برای اجرای کامل این پروژه به ۶.۲ میلیارد دلار نیاز است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240809/vsemirnii-bank-rassmotrit-videlenie-650-mln-na-stroitelstvo-rogunskoi-ges

 

بیش از 9 میلیون سامانی حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت تاجیکستان

خبرگزاری خاور: وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان اعلام کرد 88 پروژه سرمایه گذاری دولتی موجود است که 53 پروژه کمک بلاعوض، 5 پروژه اعتباری و 30 پروژه اعتباری و کمک مالی است. مبلغ کل آنها 49.6 میلیارد سامانی می‌باشد.

در ژانویه تا ژوئن 2024، پرداخت وجوه در چارچوب پروژه‌های موجود بالغ بر 2.90 میلیارد سامانی بود که به طور کلی 102 درصد از برنامه مالی دوره گزارش را تشکیل می دهد.

حجم سرمایه گذاری در سرمایه ثابت از کلیه منابع تامین مالی در ژانویه تا ژوئن 2024 بالغ بر 9 میلیارد و 576 میلیون و 800 هزار سامانی بوده که 15.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 بوده است.

https://khovar.tj/2024/08/a-mi-umumii-daromadi-bu-eti-davlat-dar-sat-i-107-9-foiz-i-ro-gardid/

 

افزایش 60 درصدی تسویه حساب‎های متقابل به روبل در تجارت تاجیکستان با کشورهای CIS

   خبرگزاری آسیا پلاس: فردوس طالب‌زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان، طی 6 ماهه سال 2024، حجم معاملات دلاری در گردش تجارت خارجی بین تاجیکستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع به 36 درصد کاهش یافت و برعکس تسویه حساب‎ها به روبل روسیه به 60 درصد افزایش یافت.

وی افزود: در ژوئن 2021، این ارقام برعکس بود66.4 در صد از تسویه حساب‌های متقابل به دلار و 30.5 در صد  به روبل روسیه انجام شد.

طالب زاده این تغییر را به «وضعیت عدم اطمینان در اقتصاد جهانی» نسبت داد و افزود: «هنوز این وضعیت وجود دارد و همه کشورها از جمله تاجیکستان در تلاش برای کاهش ریسک هستند.»

رئیس بانک ملی تاجیکستان در ادامه گفت: اخیراً روند کاهشی در تسویه حساب بین شرکای تجاری کشورهای همسود به دلار مشاهده شده است. اگر سهم پرداخت‎ها به دلار 60 در صد بود، در پایان ژوئن 2024 این سهم به 36در صد کاهش یافت در حالی که 60 در صد از پرداخت‌ها به روبل روسیه انجام می‌شد.

همچنین حجم پرداخت‌ها به پول ملی در این مدت «کمی افزایش یافته و در حدود یک درصد است».

شایان ذکر است که پس از آغاز جنگ در اوکراین و اعمال تحریم‎های اقتصادی علیه مسکو توسط کشورهای غربی، روسیه پرداخت‎های خود را با شرکای تجاری از جمله تاجیکستان به پول ملی آغاز کرد.

در ژوئن 2022، دولت تاجیکستان برنامه ویژه ضد بحرانی را تصویب کرد که بر اساس آن تصمیم گرفته شد تا کالاهای ضروری و برخی مواد اولیه را از خارج به روبل روسیه و یوان چینی وارد کند و از این ارزها در پرداخت‎های بین المللی استفاده کند تا تأثیر نرخ دلار به حداقل برسد.  

در یکی از بندهای «برنامه اقدام برای جلوگیری از تأثیر ریسک احتمالی بر اقتصاد ملی» آمده است که قراردادهای شرکت‌های واردکننده کالاها و محصولات مورد نیاز مردم از قبیل گندم، سوخت، روغن نباتی، چوب، مقوا، فلزات آهنی و مواد اولیه برای تولید کالاهای داخلی، پرداخت ها به دلار باید با روبل روسیه یا یوان جایگزین شود.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/20240809/natsbank-tadzhikistana-vzaimorascheti-v-rublyah-v-torgovle-tadzhikistana-so-stranami-sng-vozrosli-do-60

 

فرصت‎های لجستیکی جدید در آسیای مرکزی

خبرگزاری خاور: در نشست وزرای حمل و نقل قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در شهر آستانه پایتخت قزاقستان، یادداشت تفاهم با هدف تعامل بین کشورها در چارچوب ایجاد فضای مناسب برای جذب سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت‌ها و بهبود چارچوب نظارتی حقوقی بر فعالیت مراکز حمل و نقل و لجستیک به امضا رسید.

طی این نشست وزیران درباره مسائل جاری همکاری در زمینه‌هایی مانند کریدورهای ترانزیتی، لجستیک و حمل و نقل بین المللی گفتگو کردند.

به ویژه اقدامات انجام شده توسط کشورها برای توسعه اتصال حمل و نقل با توجه به توافقنامه امضا شده در جلسه مشورتی قبلی سران کشورهای منطقه در دوشنبه در سپتامبر 2023 در مورد تقویت اتصال حمل و نقل زمینی در آسیای مرکزی ، با هدف ساخت جاده‌ها و راه آهن، افتتاح مراکز جدید لجستیکی و گسترش شبکه حمل و نقل بین المللی، مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه این نشست، روسای ادارات حمل و نقل نیز بیانیه آستانه را که اهداف طرفین را برای تقویت بیشتر همکاری‎ها در آینده تثبیت می‌کند، به امضاء رساندند.

امضای این اسناد ادامه منطقی توافقنامه تقویت ارتباط متقابل حمل و نقل زمینی در آسیای مرکزی بود که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان سال گذشته به امضا رسید.

https://khovar.tj/rus/2024/08/v-tsentralnoj-azii-otkryvayut-novye-logisticheskie-vozmozhnosti/

 

1.4 میلیارد دلار حجم تجارت بین ولایت سغد و کشورهای خارجی

خبرگزاری هلوا: ظفر محمدیف، رئیس اداره گمرک منطقه ای، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: گردش مالی بین منطقه سغد و کشورهای خارجی در شش ماهه سال 2024  بیش از 1.4 میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد که بیش از یک میلیارد دلار از واردات حاصل می‌شود، صادرات 420 میلیون دلار می‌باشد. طی شش ماهه سال 2024، حجم واردات کالا 14 درصد (129.3 میلیون دلار) افزایش یافته و سهم صادرات 1 درصد (4.5 میلیون دلار) کاهش یافته است.

بر اساس سخنان محمدیف، در این مدت عمدتاً بنزین 21.1 میلیون دلار، گاز مایع 23.5 میلیون دلار، شکر 17.3 میلیون دلار، گندم 12.2 میلیون دلار، مواد چوبی 5.6 میلیون دلار، آرد 3.8 میلیون دلار، روغن نباتی3.3 میلیون دلار وارد شده است. در مورد صادرات، سنگ معدن و کنسانتره 69 میلیون دلار، سیمان 4.6 میلیون دلار، الیاف پنبه 7.3 میلیون دلار و پیاز 3.8 میلیون دلار کاهش یافت.

پیش از این گزارش شده بود که مبادلات تجاری بین تاجیکستان و روسیه طی شش ماه 14درصد افزایش یافته است.

https://halva.tj/news/tovarooborot_mezhdu_sogdiyskoy_oblastyu_i_zarubezhnymi_stranami_prevysil_1_4_mlrd/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

  

افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان به دلیل جریان سرمایه گذاری‎ها 

خبرگزاری هلوا: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان افزایش خواهد یافت. این در نشست بررسی کلان هفتگی کارشناسان بانک توسعه اوراسیا بیان شد. بر اساس پیش بینی آنها، این اتفاق به دلیل جریان سرمایه گذاری و احیای بخش انرژی رخ خواهد داد.

کارشناسان این بانک خاطرنشان می‌کنند که رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2024 8.0 درصد خواهد بود. در عین حال، بر اساس نتایج نیمه اول سال جاری، تولید ناخالص داخلی کشور مانند سه ماهه اول سالانه 8.2 درصد رشد داشته است. به گفته آنها این امر با پویایی قوی در مصرف خانوارها، سرمایه گذاری و درآمدهای صادراتی فراهم شد.

در این گزارش آمده است: «سرمایه‌گذاری سالانه 15.7 درصد افزایش یافته است که عمدتا به دلیل هزینه‌های ساخت تأسیسات انرژی است.شایان ذکر است که  طی شش ماه گذشته خرده فروشی در کشور نیز 14.3 درصد و صادرات 47.1 درصد افزایش یافته است.

https://halva.tj/news/temp_rosta_vvp_v_tadzhikistane_uskoritsya_iz_za_pritoka_investitsiy_/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما