معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

ثبت 87798 نفر بیکار در کرواسی در ماه ژوئیه

بر اساس اعلام اداره سرویس اشتغال کرواسی، در پایان ژوئیه، 87798  نفر بیکار در کرواسی در لیست آمار این اداره وجود داشته است، که این رقم 15.4 درصد کمتر از ژوئیه سال گذشته می‌باشد. این در حالی است که رقم بیکاران نسبت به ژوئن امسال ، 3.5 درصد افزایش داشته است. در ماه ژوئیه  امسال حدود 12 هزار و 551 نفر از لیست  بیکاران مرکز اشتعال، خارج شده اند. 1091 نفر این تعداد در بخش عمده فروشی و خرده فروشی ،  995 نفر در بخش اسکان، تهیه و سرویس غذا ، 844 نفر در بخش صنایع تبدیلی و حدود 700 نفر در بخش مراقبت های بهداشتی و فعالیت های مددکاری اجتماعی شاغل شده اند.

https://lidermedia.hr/ukratko/u-srpnju-u-hrvatskoj-87-798-nezaposlenih-158519

https://forbes.n1info.hr/aktualno/broj-nezaposlenih-u-hrvatskoj-u-godinu-dana-pao-za-vise-od-15-posto/

میانگین درآمد خالص در زاگرب برای ماه می، 1518 یورو

میانگین درآمد خالص پرداخت شده ماهیانه به ازای هر نفر در شهر زاگرب در ماه می امسال به 1518 یورو رسید که نسبت به ماه آوریل 0.5 درصد کمتر، اما نسبت به ماه می سال گذشته 16.5 درصد بیشتر بوده است. بر اساس داده‌های "دفتر شهری اقتصاد، محیط زیست پایدار و  برنامه ریزی استراتژیک"، بالاترین میانگین حقوق خالص ماهانه ماه می در بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی به میزان 2216 یورو پرداخت شده است. از سوی دیگر، کمترین دستمزد در تولید چرم و محصولات وابسته به آن پرداخت شده است که 867 یورو بوده است. متوسط درآمد ناخالص ماهانه هر نفر در شهر زاگرب در ماه می امسال به 2165 یورو رسید که 0.7 درصد کمتر از آوریل است، اما 17.1 درصد بیشتر از ماه می 2023 بوده است.

https://lidermedia.hr/financije/prosjecna-zagrebacka-neto-placa-za-svibanj-1518-eura-158518

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/hrvatska/64499/zagrebacka-svibanjska-placa-1518-eura/news/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/ovo-je-novi-iznos-prosjecne-zagrebacke-place-u-jednom-sektoru-bila-je-veca-od-2200-eura-4451798

آخرین آمار صادرات کرواسی

در نیمه اول سال2024 ، صادرات شرکت های کرواسی 0.3 درصد از 11.5 میلیارد یورو سطح سالانه، کاهش داشت. با توجه به این واقعیت که صادرات به بازار اتحادیه اروپا به طور مداوم در حال ضعیف شدن و در مقابل صادرات به کشورهای "ثالث" در حال رشد می‌باشد، شاهد هستیم که دو سوم محصولات صادراتی کرواسی دیگر مانند سال های گذشته به اتحادیه اروپا نمی رود. بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار، صادرات کرواسی  به اتحادیه اروپا بالغ بر 7.63 میلیارد یورو بوده که 4 درصد کاهش داشته است. صادرات به کشورهای غیر اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.83 میلیارد یورو یا 7.6 درصد بیشتر بوده است. صادرکنندگان در صنایع تبدیلی و فرآوری شده، داروسازی، صنایع شیمیایی، تولید روغن تصفیه شده، تجهیزات الکتریکی، ماشین آلات، وسایل نقلیه موتوری و همچنین پوشاک، از نتایج حاصله می‌توانند راضی باشند اما در بخشهای کشاورزی و روغن تصفیه نشده، محصولات تنباکو، فلزات، رایانه‌ها، محصولات الکترونیکی و نوری، ماشین‌آلات، صنایع چوب و تولید مبلمان با کمبود تقاضل برای صادر کنندگان روبرو هستیم.

تجارت کرواسی با آلمان در سطح مشابه سال گذشته باقی مانده است و در مجموع با صادرات 1.18 میلیارد یورویی محصولات کرواسی به بازار آلمان، همچنان آلمان، پیشرو صادراتی کرواسی است. از سوی دیگر صادرات به بوسنی و هرزگوین در حال رشد است و بوسنی را به سومین بازار صادراتی کرواسی در سال جاری تبدیل می‌کند. صادرات کرواسی به چین نیز در حال رشد است . همزمان مهمترین بازار برون مرزی برای کرواسی، ایالات متحده آمریکا با رشد 19 درصدی صادرات است. مصر و قزاقستان نیز به شرکای مهمی‌برای کرواسی تبدیل شده اند. علیرغم این جهش ها صادرات به ایتالیا و اسلوونی و نیز صادرات به صربستان، مجارستان، ترکیه و ژاپن با آمار کاهشی روبرو است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/samo-drva-i-otpada-izvozimo-vise-nego-sto-uvozimo-a-sve-vazniji-partner-kazahstan-4451765

افزایش تعداد مسافران در فرودگاه‌های کرواسی

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار، فرودگاه‌های کرواسی در ژوئن 2024 1.7 میلیون مسافر در فرودگاه‌ها ثبت کرده اند که 19 درصد بیشتر از ژوئن 2023 بوده است. در ژوئن 2024، فرودگاه اسپلیت با 534300 مسافر، که 10.4 درصد بیشتر از زمان مشابه سال قبلش بوده است، بیشترین مسافر را داشته است . این شهر در شش ماهه اول سال 2024. با بیش از 1.1 میلیون مسافر ، 11 درصد افزایش مسافر داشته است. فرودگاه دوبرونیک در ژوئن با 431 هزار مسافر یا 25.6 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته، در جایگاه دوم قرار دارد. فرودگاه زاگرب در ژوئن با 404.5 هزار مسافر سوم شد که 17.3 درصد بیشتر از ژوئن 2023 بوده است. بیشترین افزایش تعداد مسافر در ژوئن با 30.1 درصد در فرودگاه زادار با 270.6 هزار مسافر به ثبت رسیده است. فرودگاه ریه کا همچنان تنها فرودگاهی است که در سال جاری با کاهش ماهانه و تجمعی تعداد مسافران روبرو است. این فرودگاه در ماه ژوئن 1.7 درصد مسافر کمتری داشت.

در ترافیک بین‌المللی در ماه ژوئن ، فرودگاه‌های کرواسی بیشترین مسافر ها را بترتیب از فرودگاه‌های آلمان، انگلستان، فرانسه، لهستان، ایتالیا، هلند، سوئد، اتریش، اسپانیا و ایرلند داشته اند.

https://www.telegram.hr/vijesti/u-prvoj-polovici-2024-drasticno-porastao-broj-putnika-na-hrvatskim-aerodromima-najvise-putnika-stize-i-njemacke-i-britanije/

https://www.seebiz.eu/tvrtke/u-zracnim-lukama-u-lipnju-vise-putnika-nego-lani-najvise-u-splitu/308625

آخرین پیش بینی‌ها از ساخت و ساز کریدور Vc

ساخت کریدور Vc اولین بار در کنفرانسی که در سال 1997 در هلسینکی برگزار شد، تعریف و برنامه ریزی شد. طبق آن طرح، قرار است کریدور مزبور دشت پانونی در منطقه دانوب را به  آدریاتیک مرکزی وصل کند. این کریدور از بوداپست در مجارستان شروع شده و  از طریق اوسی یک در کرواسی به سارایوو در بوسنی و هرزه گوین وصل شده و سپس تا بندر پلوچه مجددا در کرواسی امتداد می یابد. ساخت این راهرو سال هاست که تمام نشده و دهه‌ها طول کشیده است. مجارستان قبلاً بخشی از ساخت کریدور خود را تکمیل کرده است و آخرین بخش آن در بهار سال جاری نهایی شد. در کرواسی 83.6 کیلومتر تا Svilaj در مرز بوسنی و هرزگوین ساخته شده است و هنوز پنج کیلومتر راه آندر در مرز مجارستان باقی مانده است. این بخش در حال حاضر در حال ساخت است و انتظار می رود که تا بهار 2025 تکمیل شود. اما مشکل اصلی این کریدور Vc در بوسنی و هرزگوین است که همچنان کندترین پیشرفت را دارد و تا الان تنها بیش از یک سوم آن به پایان رسیده است. لازم به ذکر است که طولانی ترین بخش کریدور در بوسنی و هرزگوین است که در عین حال با سخت تربودن زمین هم در آنجا مواجه است. با توجه به شرایط موجود، پیش بینی زمان تکمیل این راهرو بسیار سخت می‌باشد.

https://forbes.n1info.hr/aktualno/kada-napreduje-izgradnja-koridora-vc-madari-zavrsili-radove-hrvatska-ce-2025-ali-u-bih-je-nepredvidljivo/

بحران املاک و مستغلات در کرواسی

در مقایسه کرواسی با میانگین اتحادیه اروپا، به راحتی می‌توان دریافت که قیمت املاک و مستغلات در کرواسی سالانه حدود نه و نیم درصد رشد می‌کند. اخیرا کاهش زیادی در تعداد خرید و فروش انواع املاک و مستغلات به ویژه در شهر زاگرب و مراکز توریستی کنار ساحل وجود داشته است. مشکل این است که به اندازه کافی عرضه وجود ندارد، در حالیکه تقاضای بسیار بالایی برای ملک وجود دارد با وجودی که قیمت ها افزایش داشته اند. از یک طرف، شهروندان کمتری می‌توانند املاک و مستغلات بخرند اما از سوی دیگر، سهم قابل توجهی از خریداران خارجی در بازار وجود دارد که به عنوان سرمایه گذاری اقدام به خرید ملک می‌کنند. علیرغم این روند، تغییر عمده ای در سطح متوسط قیمت املاک و مستغلات پیش بینی نمی‌شود. همچنین هیچ تغییر عمده ای در قیمت اجاره وجود ندارد، به ویژه اینکه خیلی از این اماکن برای کسب درآمد از اجاره توریستی است.

https://www.nacional.hr/divljanje-cijena-nece-doci-do-drasticnog-pada-sve-manje-gradana-si-moze-kupiti-nekretninu/#google_vignette

شکاف بزرگ بین حقوق بازنشستگی در کرواسی

اعضای پارلمان، اعضای دولت، قضات دادگاه قانون اساسی و حسابرسان ارشد دولتی بالاترین حقوق بازنشستگی را در کرواسی دریافت می‌کنند. میانگین خالص مستمری پرداختی به آنها در ماه ژوئن 2040.11 یورو بوده است. از سوی دیگر، میانگین مستمری پرداختی در ماه ژوئن 580.33 یورو بوده است. به عبارت دیگر، سه و نیم مستمری متوسط به یک میانگین مستمری یک نماینده مجلس، یا یکی از اعضای دولت یا یک قاضی می‌رسد. در حال حاضر در کرواسی، در مجموع، 681 نفر بالاترین مستمری‌ها را دریافت می‌کنند.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/ogroman-jaz-izmedu-mirovina-u-jednu-saborsku-stanu-tri-i-pol-prosjecne-mirovine-4451992

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما