معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۰:۰۱

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تجارت 55 میلیاردی قزاقستان در پنج ماه نخست سالجاری میلادی

دفتر مطبوعاتی نخست وزیری قزاقستان در گزارشی، تجارت خارجی این کشور در پنج ماهه اول سال 2024 را بیش از 55 میلیارد دلار اعلام نمود.

بر اساس این گزارش چین، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا سه شریک سنتی این کشور همچنان بیشترین سهم را در تجارت با قزاقستان دارند. رشد قابل توجه تجارت دوجانبه با چین از نکات حائز اهمیت گزارش مذکور می­باشد. صادرات از قزاقستان در ژانویه تا می سالجاری با 1.8 درصد رشد به 32.5 میلیارد دلار رسیده است. صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی بیش از 13 میلیارد دلار بوده که 10.5 میلیارد دلار از صادرات محصولات نهایی حاصل شده است. رشد صادرات قزاقستان تحت تأثیر افزایش تقاضای بازارهای جهانی برای فلزات غیرآهنی و روغن آفتابگردان می ­باشد.­همچنین بخش خدمات قزاقستان نیز روند صادرات مثبتی را نشان می­دهد. دولت قزاقستان در سالهای اخیر با تمرکز بر سیاست­های اقتصادی عملگرا و پرهیز از تنش­های سیاسی-امنیتی منطقه ­ای و بین­ المللی،  شرایط مساعدی را برای بازارهای جدید فروش و تقویت همکاری با تولیدکنندگان داخلی خود فراهم کرده است. این کشور نگاه ویژه ای برای توسعه بازارهای صادراتی از طریق توسعه کریدورهای بین­ المللی حمل و نقل بخصوص گسترش تجارت با چین دارد.

 

افزایش جمعیت قزاقستان

بر اساس آمار اداره ملی آمار قزاقستان تا اول جولای جمعیت این کشور به 20 میلیون و 159 هزار و 707 نفر رسیده است. از این تعداد 12573637 نفر در مناطق شهری و 7586070 نفر در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. جمعیت این کشور در نیمه اول سال 2024 به میزان 125867 نفر افزایش یافته است. بالاترین نرخ رشد جمعیت در شهرهای بزرگ قزاقستان مشاهده شده است. آستانه با نرخ رشد 2.93 درصد پیشتاز و پس از آن شیمکنت و آلماتی به ترتیب 1.38 درصد و 1.33 درصد افزایش داشتند.

کارشناسان این روند را به عوامل متعددی نسبت می دهند. شهرهای بزرگ به دلیل تمرکز منابع اقتصادی و اجتماعی، مهاجرت های داخلی را جذب می‌کنند و آنها را به مقصدی مطلوب برای افرادی که به دنبال فرصت های بهتر هستند تبدیل می‌کند.

 

 نیاز قزاقستان به تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)

نخست وزیر قزاقستان در جلسه هیات دولت این کشور به اهمیت و مزایای استفاده از پهپادها در بخش مختلف اقتصادی اشاره کرده است. وی همچنین گفته است که وزارت صنعت باید به فکر داخلی سازی تولید پهپاد در قزاقستان باشد. به نظر وی، پهپادها را می‌توان در قزاقستان برای بازرسی هوایی از جنگل ها و استپ ها استفاده کرد.

در قزاقستان، پرواز هواپیماهای بدون سرنشین توسط قوانین مربوط به عملیات پهپاد در حریم هوایی جمهوری قزاقستان تنظیم می‌شود.

 آنها مطابق با مفاد قانون جمهوری قزاقستان "در مورد استفاده از حریم هوایی جمهوری قزاقستان و فعالیت های هوانوردی" توسعه یافته اند و رویه عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی قزاقستان را تعیین می‌کنند.

 

کسری بودجه دولتی قزاقستان در سال 2024 به 6.69 تریلیون تنگه

مرکز تحقیقات اقتصاد کاربردی AERC پیش بینی کسری بودجه دولتی قزاقستان در سال 2024 را انجام داد.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که کسری بودجه دولتی قزاقستان در سال 2024،  6.69 تریلیون تنگه خواهد بود.

این شاخص ها به دلیل کاهش درآمدهای مالیات بر درآمد شرکت ها (CIT) که با کاهش نرخ رشد بخش های اقتصاد قزاقستان همراه است، بدتر شده است. کارشناسان همچنین انتظار دارند درآمدهای بودجه از مالیات بر درآمد افراد (IIT) کاهش یابد. دلیل این امر پیش بینی‌های بدبینانه برای رشد درآمدهای نقدی اسمی قزاقستانی‌ها بود.

 

نرخ  قیمت تورم در قزاقستان به 8.6 درصد رسید

اداره آمار ملی گزارش داد که در جولای 2024 نرخ تورم ماهانه 0.7 درصد بوده است.

 قیمت خدمات پرداخت شده 1.6٪، محصولات غیر غذایی - 0.7٪، محصولات غذایی - 0.2٪ افزایش یافته است. قیمت خدمات حمل و نقل هوایی 12.9 درصد و سازمان‌های تفریحی پیچیده 11.5 درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت گاز مایع در تیرماه 5.3 درصد بوده است. قیمت ظروف 1٪، لباس و کفش - 0.8٪ افزایش یافت و قیمت دارو 0.6 درصد افزایش یافت. در میان مناطق، بالاترین تورم ماهانه در آستانه ثبت شده است - 1.3٪ (بالاتر از میانگین جمهوری 0.6 درصد)، کمترین - در منطقه کوستانای  0.2٪.

 

صادرات گوشت قزاقستان

از ژانویه تا آوریل امسال 91.7 هزار تن گوشت و فرآورده‌های گوشتی در قزاقستان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.1 درصد کاهش داشته است. در همین زمان، صادرات با 11.5 درصد افزایش به 27.3 هزار تن رسید. تولیدکنندگان قزاقستانی گوشت، 71.7 میلیون دلار از منابع به دست آوردند.

همچنین صادرات مرغ با 33.1 درصد افزایش به 18.8 هزار تن رسید.

آمار صادرات مرغ، بوقلمون و اردک : روسیه - 13.9 هزار تن (+ 29.1٪)، قرقیزستان - 4 هزار تن (+ 32.6٪) تاجیکستان - 679 تن، بلاروس – 136.4 تن (-28.2%) ازبکستان – 113.8 تن (-25.9%)،) و ایران - 20 تن.

 

افزایش دو برابری سرمایه گذاری در بخش گردشگری قزاقستان در نیمه اول سال 2024

بر اساس نتایج وزارت گردشگری و ورزش قزاقستان، در نیمه اول سال 2024 سرمایه گذاری در بخش گردشگری قزاقستان دو برابر شده و به 390.5 میلیارد تنگه (822.6 میلیون دلار آمریکا) رسید.

قزاقستان 61 پروژه زیربنایی در حال حاضر در مرحله اجرا دارد که مجموعاً 399.8 میلیارد تنگه (842.2 میلیون دلار آمریکا) است. دولت برای تحریک فعالیت کارآفرینی در این بخش، دوره وام ترجیحی صنعت هتلداری را از هفت سال به ده سال افزایش داده است. این مکانیسم جدید امکان ساخت هتل‌های دارای امتیاز بین‌المللی را در شش منطقه با پروژه‌های در دست اجرا در آکتوبه و پاولودار فراهم کرد.

در سال 2024، India Today قزاقستان را به عنوان پرجستجوترین مقصد تعطیلات در بین مسافران هندی معرفی کرد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، آلماتی در فهرست بهترین مقاصد گردشگری TOP-52 قرار گرفت و استراحتگاه کوهستانی شیمبولاک در فهرست پنج مکان برتر اسکی توسط Condé Nast Italia قرار گرفت. مجله بریتانیایی Wanderlust منطقه کاتون-کاراگای در شرق قزاقستان را در فهرست سبز سفر 2024 خود قرار داد. در ماه ژوئن، دانشگاه بین المللی گردشگری و هتلداری در ترکستان اولین متخصصان خود را فارغ التحصیل کرد. از مجموع 460 فارغ التحصیل، 125 نفر قبلاً در شرکت های گردشگری در سراسر قزاقستان استخدام شده اند.

 

برگزاری نمایشگاه بین المللی لوازم الکترونیکی و خانگی در آلماتی

کارآفرینان و نمایندگان شبکه‌های تجاری از قزاقستان و آسیای مرکزی با بیش از 100 شرکت از آسیای مرکزی، چین، کره جنوبی و ترکیه از 30 جولای تا اوت  در این رویداد شرکت کردند. این نمایشگاه تجهیزات الکتریکی بیش از 30 کارخانه در استان گوانگدونگ چین و منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ را به نمایش می‌گذارد.

در طول این رویداد، مجمعی با عنوان چشم انداز توسعه بازار الکترونیک در آسیای مرکزی همراه با جلسات B2B، نمایشگاه، سمینارها، گزارش ها برگزار شد. علیشیر ساتیبالدیف، رئیس دپارتمان کارآفرینی و سرمایه گذاری آلماتی با تاکید بر اهمیت صنعت لوازم خانگی در اقتصاد این شهر، آمادگی خود را برای حمایت از سرمایه گذاران و تقویت همکاری‌های همه جانبه اعلام کرد.

آلماتی بزرگترین بازار کالا و خدمات است. بیش از 350000 شرکت کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند. اقدامات حمایتی دولتی در منطقه صنعتی آلماتی و منطقه ویژه اقتصادی آلاتائو ارائه می‌شود. شرکت توسعه کسب و کار آلماتی همچنین یک فروشگاه یکپارچه برای حمایت از سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما