معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۱:۵۴ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

احتمال ایجاد پارک فناوری و مرکز خرید توسط شرکت‎های استارت‎آپ ایران در شهر مرغیلان (روز.اوز)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری فرغانه، آقای خیرالله بازاراف، استاندار فرغانه، آقای غلام رضا شفیعی کارآفرین ایرانی، مؤسسه شرکت با مسئولیت محدود Mr.fish و خانم بهزادی را به حضور پذیرفت. در این دیدار موضوع تسریع طرح ایجاد پارک فناوری و مرکز خرید با حضور شرکت‌های استارت‌آپ ایرانی در شهر مرغیلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای شفیع اعلام نمود، در حاشیه پروژه سرمایه گذاری به ارزش 5 میلیون دلاری به طور کلی بیش از 500 اشتغال جدید ایجاد می‌شود.

https://daryo.uz/2024/08/05/eron-startap-kompaniyalari-margilonda-texnopark-hamda-savdo-majmuasi-tashkil-etishi-kutilmoqda

 

 بیشتر اتباع کدام کشور به منظور تجارت وارد ازبکستان شده است؟ (دریا)

بنا به داده‌های آژانس آمار، در ماه‌های ژانویه و ژوئن سال 2024 حدود 65 هزار تبعه خارجی به منظور انجام تجارت وارد ازبکستان شده است. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 42 هزار نفر یا 2.8 برابر بیشتر می‌باشد. تعداد اتباع کشورهای خارجی که در ماه‌های ژانویه و ژوئن سال 2024 به منظور انجام تجارت وارد ازبکستان شده است، به ترتیب ذیل می‌باشد:

ترکمنستان – 37942 نفر؛

تاجیکستان – 21451 نفر؛

افغانستان – 1569 نفر؛

چین – 723 نفر؛

هند – 582 نفر؛

ترکیه – 529 نفر؛

قرقیزستان – 385 نفر؛

کرۀ جنوبی – 329 نفر؛

آمریکا – 199 نفر؛

روسیه – 157 نفر؛

سایر کشورها – 1102 نفر.

https://daryo.uz/2024/08/04/ozbekistonga-tijorat-maqsadida-eng-kop-qaysi-davlat-fuqarolari-kelgani-ochiqlandi

 

 اذعان رسانه‌ مصری در خصوص رشد اقتصاد ازبکستان  (یوز.اوز)

مقاله تحت عنوان «طبق ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، میزان تولید ناخالص داخلی ازبکستان 101.6 میلیارد دلار برآورد شد» توسط خبرگزاری «سعده البلد» مصر منتشر شد. طبق مقاله، میز گرد با موضوع «نتایج ارزیابی اقتصاد اسمی و مخفی در ازبکستان» در تاریخ 31 جولای سال 2024 در شهر تاشکند برگزار گردید. هدف از برگزاری این رویداد عبارت از بررسی نتایج تحلیل صورت گرفته در حاشیه مأموریت‌های کمک فنی صندوق بین‌المللی پول می‌باشد. «آقای عابد حکیم‌اف، مدیر تحقیقات و اصلاحات اقتصادی ضمن سخنرانی خود، گزارش اصلاحات اعمال شده به بهبود وضعیت اقتصادی در ازبکستان را جهت اطلاع حاضران ارائه نمود. وی تاکید داشت اقتصاد غیر اسمی و مخفی در زمینه شناسایی ظرفیت موجود ارزیابی آماری و تدوین سیاست مؤثر دولت به عنوان سازوکار مهم به شمار می آید» آمده است در مقاله. شایان به ذکر است، امور تحقیقاتی در 14 منطقه کشور برگزار شد. به خصوص، در ماه‌های جولای و اوت سال 2023 مأموریت کمک فنی صندوق بین‌المللی پول جذب شده، هزینه‌های زندگی و تغذیه، حمل و نقل، فرهنگ، آموزش، بهداشت و سایر خدمات بیش از 7 هزار خانوار واقع در جمهوری قره‌قلپاقستان، استان‌ها و شهر تاشکند بر اساس نظرنسجی بررسی گردید. «بنا به نتایج تحلیل‌های انجام شده، در سال 2023 میزان تولید ناخالص داخلی اسمی ازبکستان از 125.6 تریلیون صوم (10.7 میلیارد دلار) فراتر رفت و 1192.2 تریلیون صوم (101.6 میلیارد دلار) رقم خورد.

https://yuz.uz/uz/news/misr-ommaviy-axborot-vositalari-ozbekiston-iqtisodiy-osishini-etirof-etdi

 

شرکت UzAuto Motors صادرات خودروهای Cobalt به مغولستان را آغاز نمود (یوز.اوز)

در تاریخ 30 جولای سال 2024 اولین دسته از خودروهای Chevrolet Cobalt کارخانه اسکه به سمت مغولستان اعزام شد. روابط همکاری مذکور علاوه بر گسترش فرصت ورود به بازارهای جدید برای شرکت UzAuto Motors برند شورلت ازبکستان را به مرحله جدید می رساند. خودروی Chevrolet Cobalt که با قابل اعتماد و مقاوم بودن خود معروف است، به تمام الزامات برای استفاده در اقلیم نامناسب و شرایط سخت آب و هوا پاسخگو می‌باشد. 

https://yuz.uz/uz/news/uzauto-motors-mogulistongacobaltavtomobillarini-eksport-qilishni-boshladi

 

برقراری روابط همکاری بین شهرستان خترچی ازبکستان و منطقه گامل بلاروس (اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش خبرگزاری دنیا، شهرستان خترچی استان نوایی در زمینه فرآوری شیر و لبنیات با منطقه گامل بلاروس تبادل تجربه خواهد کرد. هیئت به سرپرستی آقای امیدجان ادیزاف، فرماندار منطقه خترجی استان نوایی وارد منطقه گامل بلاروس شد. طی سفر دیدار با آقای دیمیتری کازل، رئیس کمیته اجرایی منطقه گامل برگزار گردید. در این دیدار موضوعات گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اجتماعی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین، یک سری شرکت‌ها در زمینه برقراری همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو  برگزار کردند. به خصوص، اعضای هیئت با فعالیت شرکت‌های Gomelagrokomplekt, Znamya rodini, Gomelskaya ptitsefabrika, Ptitsefabrika Rassvet, Gomelskiy     masokombinat, Milkavita از نزدیک آشنا شدند. در پایان سفر در مورد برقراری روابط همکاری در راستای تبادل تجربه و تربیت کارمندان در زمینه توسعه دامپروری، فرآوری گوشت و لبنیات در منطقه خترچی توافق نمودند.

https://oz.sputniknews.uz/20240805/uzbekistan-khatirchi-belarus-gomel-hamkorlik-45043609.html

 

ژاپن قصد دارد جهت ایجاد کریدوری که با دور زدن قلمروی روسیه وارد اروپا می‌شود، به آسیای مرکزی کمک کند (روز.اوز)

این هفته در نظر است در قزاقستان اولین گفت‌وگوی در قالب 5+1 آسیای مرکزی و ژاپن برگزار شود. بنا به گزارش The Japan Times، در این نشست آقای فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در نظر دارد بسته کمک اقتصادی برای منطقه را اعلام نمایید. بر اساس داده‌های نشریه مبنی بر منابع دولتی، این بسته کمک جهت احداث کریدور تجاری که آسیای مرکزی را از طریق دریای خزر به اروپا وصل می‌کند، اختصاص داده می‌شود. هدف دولت ژاپن از اجرای این طرح کمک به منطقه تحت تأثیر روسیه و چین در جهت تضمین استقلال اقتصادی می‌باشد. کمک اقتصادی همچنین، موضوعات حمایت از روابط بین ملت‎ها و کربن زدایی را نیز در نظر دارد. به خصوص، در نظر است فناوری‌ها و وام‌های شرکت‌های ژاپن جهت کاهش زباله‌های کربنی در زمینه فرآوری گاز طبیعی ارائه شود. در نظر است سفر آقای فومیو کیشیدا به ازبکستان، قزاقستان و مغولستان در تاریخ 9 و 12 اوت سال 2024 صورت گیرد. شایان به ذکر است، در مورد کریدوری که کشورهای آسیای مرکزی را بدون منطقه روسیه به اروپا وصل می‌کند، هفته گذشته نیز در آمریکا مطرح شده بود. بنا به گفته‌های جیمس آبرین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا، واشنگتون فرصت ایجاد مسیر تجاری از خشکی که کشورهای آسیای مرکزی را از طریق ارمنستان یا آذربایجان به بازارهای اروپا می رساند، در دست بررسی است. «اگر ما بتوانیم کریدور که از طریق ارمنستان یا آذربایجان عبور می‌کند را راه‌اندازی کنیم، کشورهای منطقه آسیای مرکزی از فرصت ورود به بازارهای جهانی برخوردار می‌شود و وابستگی کشورهای منطقه به روسیه و چین کاهش پیدا می‌کند»  دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت.

https://kun.uz/news/2024/08/05/yaponiya-markaziy-osiyoga-rossiya-hududini-chetlab-otib-yevropaga-chiqish-yolini-tashkil-etishda-yordam-bermoqchi-oav

 

 کاهش 5 درصدی واردات از روسیه (روز.اوز)

در ماه ژوئن سال 2024 ورادات کالا از روسیه 5 درصد کاهش یافت. طبق گزارش تهیه شده توسط تحلیلگران بانک مرکزی ازبکستان، تحریم‌ها و پیچیده شدن روند انتقال پول منجر به کاهش واردات از روسیه شد. روند منفی عمدتاً بستگی به تحریم‌های وضع شده علیه روسیه دارد. پیچیده شدن سیستم محاسبات تجارت خارجی نیز نقش مهمی ایفا کرده است. بنا به داده‌های بانک مرکزی ازبکستان، در ماه ژوئن سال جاری میلادی حجم صادرات کالاهای ازبکستان به مقصد روسیه 32.3 درصد افزایش یافت. به خصوص، انتقال میوه و سبزیجات 11 درصد بالا رفته است. اگرچه میزان عرضه منسوجات 6 درصد کاهش یافته است، این نصف میزان صادرات به روسیه را تشکیل می دهد. طبق تحلیلگران، کاهش شاخصات بستگی به پایین آمدن قیمت پنبه در بازار جهان دارد. بنا به داده‌های آژانس آمار ازبکستان، روسیه یکی از همکاران اصلی ازبکستان به شمار می آید. در ماه‌های ژانویه و جولای سال 2024 میزان مبادلات کالا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 30 درصد افزایش یافته، 5.75 میلیارد دلار رقم خورد. 4 میلیارد دلار از این مجموعه به ازای واردات کالاها و خدمات از روسیه می‌باشد. روسیه در زمینه میزان تجارت فیمابین با ازبکستان بعد از چین در رتبه دوم قرار دارد.  

https://kun.uz/news/2024/08/05/iyun-oyida-rossiyadan-ozbekistonga-tovarlar-importi-5-foizga-kamaydi

 

برگزاری همایش تجاری ازبکستان و روسیه در شهر نووسیبیرسک (اسپوتنیک ازبکستان)

طبق گزارش خبرگزاری دنیا، در نظر است در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال جاری میلادی در شهر نووسیبیرسک همایش تجاری ازبکستان و روسیه برگزار گردد. آقای اسلم اکبراف، کنسول ازبکستان در روسیه با آقای یوری برندسکی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع شهر نووسیبیرسک دیدار کرد. طرف روسیه جهت برقراری روابط همکاری مستقیم با نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان ابراز علاقه نمود. با این مناسبت امکانات تنظیم همایش تجاری ازبکستان و روسیه با حضور تولیدکنندگان ارشد و کارشناسان اتاق‌های بازرگانی و صنایع ازبکستان و روسیه در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال 2024 در شهر نووسیبیرسک بررسی گردید. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع نووسیبیرسک تاکید داشت، افزایش صادرات میوه و سبزیجات ازبکستان برای این منطقه روسیه از اهتمام ویژه برخوردار است. شایان به ذکر است، موضوع یاد شده طی همایش تجاری که در نظر است در شهر نووسیبیرسک برگزار شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مطرح شد، فرصت‌های بزرگ برای توسعه همکاری‌های تجاری و صنایع زیر مجموعه مناطق آزاد اقتصادی ایجاد شده در ازبکستان موجود است. در استان نووسیبیرسک 60 شرکت مشترک ازبک و روس وجود دارد. در پارک فناوری چیرچیق خط تولیدات شرکت Zdravmedtech راه‌اندازی شده است. خاطر رسان می‌شود، از 89 منطقه روسیه به طور کلی 78 منطقه با ازبکستان روابط همکاری سود متقابل دارد. طی سفر دولتی به ازبکستان رئیس جمهور فدراسیون روسیه اشاره کرد که روسیه یکی از همکاران اصلی تجاری ازبکستان به شمار می آید. درپایان سال 2023 میزان مبادلات کالا بین دو کشور از 10 میلیارد دلار تجاوز کرد. در هفت سال اخیر میزان مبادلات بین ازبکستان و روسیه 2.5 برابر افزایش یافت.   

https://oz.sputniknews.uz/20240806/novosibirsk-uzbekistan-russia-biznes-forum-45056663.html

 

بررسی موضوعات عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی (یوز.اوز)

آقای لذیذ قدرت اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در تاریخ 5 اوت سال 2024 با آقای دنیال رونده، معاون رئیس مرکز تحقیقات راهبردی و بین‌المللی آمریکا دیدار کرد. طرفین بر روی موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه بین ازبکستان و آمریکا تمرکز کردند. موضوعات گسترده مربوط به همکاری‌های سرمایه‌گذاری، تجاری و اقتصادی بین دو کشور و عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به منظور برقراری روابط همکاری در زمینه استخراج مواد نادر و تدوین پروژه‌های دقیق سرمایه‌گذاری مقرر شد سفرهای مأموریت‌های کارآفرینی آمریکا به ازبکستان صورت گیرد. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان، در پایان دیدار جهت گسترش بیش از پیش روابط همکاری در راستای تمام موضوعات بررسی شده ابراز علاقه کردند.

https://yuz.uz/uz/news/csis-bilan-ozbekistonning-jahon-savdo-tashkilotiga-azo-bolish-masalalar-korib-chiqildi

 

نشست اختصاص داده شده به استفاده از منابع آب رودخانه‌های فرامرزی آسیای مرکزی (یوز.اوز)

هفتمین نشست کار گروهی استفاده از منابع آبی رودخانه‌های فرامرزی آسیای مرکزی بین ازبکستان و تاجیکستان در تاریخ 3 اوت سال 2024 در شهر دوشنبه برگزار گردید. در این نشست آقای دلیر جمعه، وزیر انرژی و آبیاری جمهوری تاجیکستان و آقای شوکت همرایف، وزیر آبیاری جمهوری ازبکستان و هیات دو کشور حضور پیدا کرد. در نشست یاد شده موضوعات استفاده از منابع آبی دریاچه سَرِز در تضمین با آب آشامیدنی صاف کشورهای منطقه و امکانات اجرایی سازی پروژه‌های مشترک جدید در زمینه آبیاری بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری ازبکستان مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. جهت گسترش و تحکیم روابط همکاری بین کشورهای دوست و برادر ازبکستان و تاجیکستان در زمینه منابع آب اطمینان حاصل کردند. 

https://yuz.uz/uz/news/markaziy-osiyo-transchegaraviy-daryolarining-suv-resurslaridan-kompleks-foydalanish-boyicha-yigilish-otkazildi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما