اخبار اقتصادی کرواسی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ سوم مرداد 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
افرایش 14 درصدی خرید اتومبیل در کرواسی طی هفت ماه اول سال 2024
بر اساس دادههای جدید، طی هفت ماهه اول سال جاری، 44363 خودروی سواری جدید در کرواسی فروخته شده است که 13.7 درصد (یا به تعداد 5353 خودرو) از مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. پرفروشترین برند در این دوره، اشکودا با فروش 5953 خودرو بود که 13.4 درصد از بازار را به خود اختصاص داد. در جایگاه دوم فولکس واگن با 5118 خودرو و سهم بازار 11.5 درصدی و در جایگاه سوم رنو با 3387 دستگاه و 7.6 درصد از بازار، قرار دارند. پس از آنها اوپل، تویوتا، سوزوکی، داچیا هیوندای، کیا و آئودی قرار دارند. پرفروشترین مدل در هفت ماهه اول 2024، اشکودا مدل اکتاویا با 3162 دستگاه بود و پس از آن اوپل کورسا (1878)، فولکس واگن تی کراس (1641)، رنو کلیوس (1617) و سوزوکی ویتارا (1369) قرار گرفتند. از جمله مدلهای نسبتا محبوب میتوان به داچیا داستر، تویوتا یاریس کراس، رنو کپچر، سوزوکی SX4 و فولکس واگن تیگوان نیز اشاره کرد. با توجه به نوع سوخت و منبع انرژی، خریداران خودروهای جدید در 7 ماهه اول سال در 52 درصد موارد خودروهای بنزینی، 25 درصد خودروهای هیبریدی، 18.5 درصد خودروهای دیزلی، 2.6 درصد خودروهای برقی و در 2 درصد خودروهای گازسوز را انتخاب کردهاند.
https://www.hina.hr/vijest/11697876
بیشترین کاهش خرده فروشی در اتحادیه اروپا در کرواسی
بر اساس دادههای اداره آمار اروپا، کرواسی بیشترین کاهش را در گردش مالی خرده فروشی در ماه ژوئن با 2.7 درصد ثبت کرد و از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو پیشی گرفت. پس از کرواسی، اتریش با کاهش 2.3 درصدی گردش مالی و لتونی و لیتوانی با افت ماهانه 1.7 درصدی قرار دارند. در همان زمان، تولید صنعتی نسبت به ژوئن گذشته کاهش شدیدی به میزان 8.3 درصد را ثبت کرد و انجمن کارفرمایان کرواسی اظهار داشت که کرواسی از زمان قرنطینه همهگیر چنین کاهشی را در تولید صنعتی تجربه نکرده بود. بدین ترتیب هفتمین ماه متوالی کاهش در صنعت در کرواسی به ثبت رسیده است، با اشاره به اینکه ریزش در ماه ژوئن شدیدتر از ماه قبل بود که به 3.3 درصد رسید. بنابراین انجمن کارفرمایان نتیجه میگیرد که آخرین دادههای اقتصاد کلان در مورد مصرف و تولید صنعتی حاکی از کندی رشد اقتصاد کرواسی است. در سطح منطقه یورو، خرده فروشی تعدیل شده فصلی در ژوئن 0.3 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. در اتحادیه اروپا، گردش مالی در ژوئن نسبت به ماه مه 0.1 درصد کاهش یافت. فروش مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو در ماه ژوئن بیشترین کاهش را داشته است (0.7 درصد در منطقه یورو و 1.0 درصد در اتحادیه اروپا).
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/hrvatska-u-lipnju-s-najvecim-padom-prometa-u-maloprodaji-u-eu-u-158446
https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/europa/64132/hrvatska-u-lipnju-zabiljezila-najveci-pad-maloprodaje-u-eu-u/news/
https://www.poslovni.hr/trzista/hrvati-sve-manje-trose-imamo-najveci-pad-u-eu-u-a-pojavio-se-i-jos-jedan-problem-4451448
https://www.nacional.hr/krenuli-smo-nizbrdo-imamo-najsnazniji-pad-prometa-u-maloprodaji-poslodavci-bi-da-place-trebale-stagnirati-neko-vrijeme/
https://www.telegram.hr/vijesti/hrvatska-u-prvom-ljetnom-mjesecu-zabiljezila-pad-prometa-u-maloprodaji-nadmasila-je-sve-ostale-clanice-eu-a/
محبوبترین کارفرمایان در کرواسی
طبق نظرسنجی «انتخاب کارفرمای اول» که از شاغلین و کارگران صورت گرفت، گروه «ریماتس» رتبه اول و شرکت نفت اینا رتبه دوم را بدست آوردند. گروه آتلانتیک، شرکت داروسازی پلیوا و کوکاکولا HBC در رتبههای بعدی قرار گرفتند. تقریباً نیمی از پاسخدهندگان به نظرسنجی مزبور، پیشرفت حرفهای و دادن فرصت یادگیری را به عنوان معیارهای یک کارفرمای خوب ذکر کردند. در رتبه دوم روابط بین فردی خوب و جو مثبت در محیط کار و رفتار خوب مافوق با کارکنان برایشان مهم بود و سپس ایمنی محل کار و شهرت خوب شرکت از اولویتها بودند. این تحقیق همچنین نشان داد که 49 درصد از افراد مورد تحقیق، اغلب به تغییر شغل فکر میکنند. یک نفر از هر سه شاغل (به طور دقیق 36 درصد)، گاها به تغییر کارفرما فکر میکنند. تنها 14 درصد از پرسش شوندگان هرگز به تغییر شغل فکر نکردهاند. پاسخ دهندگان در مورد مهمترین مزایایی که کارفرمایان میتوانند برای کارگران در نظر بگیرند، دادن پاداش برای دستاوردهای برجسته و خاص، برقراری آموزش مداوم، جبران هزینههای سفر، ساعات کاری انعطافپذیر و پوشش دادن خدمات بهداشتی را اعلام کردند.
https://lidermedia.hr/tvrtke-i-trzista/najpozeljniji-poslodavci-u-preradivackoj-industriji-rimac-ina-atlantic-pliva-158461
https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/64194/rimac-grupa-medu-najpozeljnijim-poslodavcima-evo-tko-je-jos-na-popisu/news/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/najpozeljniji-poslodavci-od-rimca-do-krasa-ina-farmaceutske-tvrtke-4451504
غذا در کرواسی 22 درصد گرانتر از میانگین اتحادیه اروپا
اداره آمار اروپا در پایان ماه ژوئن مقایسه قیمت سالانه کالاها و خدمات مصرفی در منطقه اروپا برای سال 2023 را منتشر کرد که نشان داد میانگین سطح قیمت در کرواسی به 76 درصد از میانگین اتحادیه اروپا رسیده است. در این تحقیق قیمت دو هزار کالا و خدمات مختلف در 36 کشور اروپایی بررسی شده است. دستمزد خالص ماهانه در کرواسی تقریباً 2.2 برابر کمتر از میانگین اتحادیه اروپا در سال گذشته است. طبق آخرین دادهها، متوسط حقوق خالص در کرواسی حدود 1300 یورو است و دو سوم شاغلین کمتر از میانگین درآمد دارند. وقتی نوبت به قیمتها و مقایسه با بقیه اروپا میرسد، استاندارد داخلی با هزینههای مسکن نسبتا مطلوب حفظ میشود. کرواتها بیشتر در خانههای شخصی زندگی میکنند و کرایه مسکن نمیپردازند. در سبد غذایی، گوشت در کرواسی 15 درصد ارزانتر از میانگین اتحادیه اروپا، میوه و سبزیجات ده درصد و ماهی 3 درصد ارزانتر است و مزیت داخلی در اینجا به پایان میرسد. قیمت روغن نرمال است، شیر، پنیر و تخممرغ حدود چهار درصد گرانتر هستند و سایر مواد غذایی از سبد غذایی تجزیه و تحلیل شده 22 درصد بالاتر از میانگین اروپا هستند. سال گذشته قیمت خدمات در هتلها، کافهها، رستورانها و کافهها در ترکیه یک چهارم کمتر از کرواسی و در مونته نگرو یک پنجم کمتر، یونان 5 درصد، اسپانیا 7 درصد، پرتغال 16 درصد ارزانتر از کرواسی بود، در حالی که در ایتالیا حدود 17 درصد گرانتر بود.
گرانترین مواد غذایی در کرواسی، آب میوهها، آب معدنی، قهوه و چای با 27 درصد بالاتر از میانگین هستند. کرواسی 15 درصد بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا برای نان و غلات اختصاص میدهد، در حالی که شیر، پنیر و تخم مرغ 4 درصد گرانتر هستند. از سوی دیگر، گوشت، میوه و سبزیجات ارزانتر از میانگین اتحادیه اروپا میباشند. غذا در کرواسی بسیار گران است و حدود 40 درصد از بودجه خانواده صرف غذا میشود. با در نظر گرفتن میانگین حقوق بازنشستگی و حقوق در کرواسی، با توجه به اینکه بسیاری از مردم حقوق و مستمری کمتری دریافت میکنند، درصدی از بودجه خانوار که صرف غذا میشود، حتی بیشتر است. سیگار 30 درصد ارزانتر از میانگین اتحادیه اروپا، مبلمان 13 درصد، خدمات حملونقل 11 درصد و خدمات در هتلها، کافهها و رستورانها 10 درصد ارزانتر است. اگرچه برق در کرواسی یکی از ارزانترین برقها در اتحادیه اروپا است، اما کرواسی همچنان قیمتهای بالاتری برای دستگاههای الکتریکی و خدمات مخابراتی نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا دارد.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/hrana-je-u-hrvatskoj-22-posto-skuplja-od-europskog-prosjeka-evo-koje-namirnice-placamo-najskuplje-4451636