معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۰:۳۹ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش تولید،  بازاریابی و تجارت برخط در صنایع کوچک و متوسط؛ در پی ناآرامی‌ها

بر اساس بررسی اداره آمار بنگلادش، تعداد صنایع کوچک و متوسط در این کشور حدود 26 هزار و 500 است و بیش از 7.8 میلیون کارآفرین در بخش صنایع کوچک و متوسط از جمله شرکت های تجاری فعال هستند. دست اندرکاران این بخش می‌گویند که فعالیت های تولید، فروش و بازاریابی اکثر صنایع کوچک و متوسط به دلیل وضعیت ناآرامی‌ها ، قطعی اینترنت و اعمال مقررات منع آمد و شد در چند روز متوالی کاهش چشمگیری داشته است.

خبرگزاری پروتوم آلا

وزارت خارجه بنگلادش: دولت مشتاق تعامل مثبت با شرکای خارجی است

طی بیانیه ای از سوی وزارت امور خارجه بنگلادش : دولت به نگرانی‌های برخی از شرکای بین‌المللی، از جمله سازمان‌های مدنی و رسانه‌ها، در مورد اعمال خشونت‌آمیز در بنگلادش واکنش نشان داده است. دولت از جامعه بین المللی برای حمایت و درک بی دریغش از وضعیت، به ویژه در زمینه انتشار گسترده اطلاعات نادرست و تبلیغات غلط سپاسگزاری کرده و عنوان نموده : ما مایل هستیم به همه شرکای بین المللی اطمینان دهیم که به دلیل اقدامات به موقع و مناسب توسط دولت و مردم، وضعیت کلی کشور به سمت شرایط عادی در حال حرکت است.

خبرگزاری  پروتوم آلا

خطا در محاسبه درآمد مالیاتی کشور

کارشناسان اقتصادی بنگلادش می‌گویند که فاجعه بزرگی در محاسبه درآمد دولت رخ داده است. درآمد دولت در بودجه سال مالی گذشته 2023-24، 4300 میلیارد تاکا تعیین شده بود. بعداً این میزان کاهش یافت و هدف تجدید نظر شده 4100 میلیارد تاکا تعیین شد. در مقابل این هدف، اداره مالیات کشور (NBR) ادعا می‌کند که جمع‌آوری درآمد مالیاتی در سال مالی گذشته 3008.2 میلیارد تاکا شده است. بنابراین، بر اساس آمار به روز این اداره، در سال مالی گذشته حدود 227.38 میلیارد تاکا کمتر از هدف درآمد حاصل شده است. از سوی دیگر، بر اساس گزارش اداره نظارت بر محاسبات وزارت اقتصاد و دارایی( CGA )، درآمد مالیاتی وصول شده در سال مالی گذشته  حدود 2852.82 میلیارد تاکا بوده است. بر این اساس، تفاوت در داده‌های جمع آوری درآمد NBR و CGA بیش از 972.0 میلیارد تاکا است. بر اساس هر دو گزارش، جمع‌آوری درآمد نتوانسته است به هدف تعیین شده توسط صندوق بین المللی پول (IMF) و همچنین هدف دولت در سال مالی گذشته دست یابد. کارشناسان می‌گویند تفاوت داده‌ای بین NBR و CGA در جمع‌آوری درآمد، سؤالاتی را در مورد داده‌های دولتی ایجاد می‌کند. پیش از این درباره اطلاعات ذخایر ارز و درآمد صادراتی نیز چنین سوالاتی مطرح شده بود.

خبرگزاری بانیک بارتا

 اتحادیه اروپا مذاکرات درباره توافقنامه مشارکت و همکاری با بنگلادش را به حالت تعلیق درآورد

روزنامه بانیک بارتا به نقل از نبیلا مارسالی، سخنگوی کمیسیون اروپا گزارش داد که اتحادیه اروپا مذاکرات توافقنامه مشارکت و همکاری با بنگلادش را به حالت تعلیق درآورده است. این روزنامه به جزئیاتی در این مورد اشاره نکرد.

خبرگزاری بانیک بارتا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما