معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۲۴- ۰۸:۰۰

عملکرد بخش گردشگری سری‌لانکا در نیمه نخست سال ۲۰۲۵

در این گزارش مروری بر عملکرد بخش گردشگری سری‌لانکا در نیمه نخست سال ۲۰۲۵شده است.

گردشگری برای این کشور ۱۶۹.۵ میلیون دلار درآمدزایی داشته که نسبت به ژوئن ۲۰۲۴ ۱۲.۱٪ رشد داشته، اما همچنان دومین ماه ضعیف از نظر درآمدی در سال جاری محسوب می‌شود

وضعیت ورودی گردشگران – خرداد ۱۴۰۴ / ژوئن ۲۰۲۵

  • تعداد کل گردشگران ورودی در ماه ژوئن برابر با ۱۳۸٬۲۴۱ نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۸٪ رشد نشان می‌دهد.
  • این عدد اما هنوز ۵.۸٪ پایین‌تر از رقم ثبت‌شده در ژوئن ۲۰۱۸ است که به‌عنوان سال پایه در آمار گردشگری سری‌لانکا شناخته می‌شود.

    جدول مقایسه‌ای ورود گردشگران ژوئن در سه سال:

ردیف

کشور

تعداد گردشگر

سهم از کل به درصد

1

هند

37934

27.46

2

بریتانیا

11628

8.4

3

چین

8804

6.4

4

استرالیا

7299

5.3

5

پاکستان

6833

4.9

کشورهای عمده مبدأ گردشگران در ماه ژوئن ۲۰۲۵ به شرح زیر هستند:

سال

تعداد گردشگران ورودی ژوئن

تغییر نسبت به سال قبل

2018

146828

-

2024

113470

-

2025

138241

21.8% افزایش نسبت به 2024

    در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، در مجموع ۱٬۱۶۸٬۰۴۴ گردشگر خارجی وارد سری‌لانکا شدند (رشد ۱۵.۶٪ نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۴).

 تحلیل مالی و چشم‌انداز نیمه دوم ۲۰۲۵

  • با وجود بهبود تدریجی، درآمد شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ هنوز ۲۲٪ کمتر از سال ۲۰۱۸ و ۱۰٪ پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ است.
  • دولت سری‌لانکا هدف‌گذاری سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد و ۳ میلیون گردشگر را تعیین کرده که با توجه به عملکرد نیمه نخست، بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد.
  • برای رسیدن به این اهداف، سریلانکا نیاز دارد در نیمه دوم سال:
    • بیش از ۳.۲۸ میلیارد دلار درآمد کسب کند؛
    • ماهانه به‌طور متوسط ۵۴۷.۹ میلیون دلار درآمد از محل گردشگری داشته باشد (نزدیک به دو برابر میانگین فعلی ۲۸۵.۴ میلیون دلار در ماه)؛
    • حدود ۳۰۵٬۰۰۰ گردشگر در هر ماه جذب کند (تقریباً ۱.۵ برابر میانگین ماه‌های قبل).

 تحلیل کیفی و چالش‌ها

علی‌رغم تلاش‌ها برای احیای گردشگری، کارشناسان این حوزه معتقدند عدم تحقق اهداف شش‌ماهه نخست، زنگ خطر مهمی‌برای چشم‌انداز سال ۲۰۲۵ است. مهم‌ترین چالش‌های شناسایی‌شده عبارت‌اند از:

  • ضعف نسبی در اجرای کمپین‌های ترویجی در بازارهای کلیدی مانند اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا؛
  • نبود زیرساخت‌های کافی در برخی مناطق مقصد؛
  • رقابت شدید با مقاصد ارزان‌تر منطقه‌ای نظیر ویتنام، تایلند و اندونزی؛
  • آسیب‌پذیری از شوک‌های ژئوپلتیکی و قیمت سوخت؛
  • کاهش اقامت متوسط (۹ شب) و هزینه روزانه گردشگر (حدود ۱۶۳ دلار).

 نتیجه‌گیری

    با توجه به اینکه صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۵٪ تولید ناخالص داخلی سری‌لانکا را تشکیل می‌داد و در سال‌های اخیر یکی از محورهای جایگزینی درآمدهای ارزی بوده، تداوم بهبود این بخش برای ثبات اقتصادی این کشور حیاتی است. با این حال، برای تحقق اهداف تعیین‌شده، به نظر می‌رسد دولت سری‌لانکا نیازمند اصلاح راهبردهای تبلیغاتی، بهبود تسهیلات گردشگری، و توسعه تنوع محصولات گردشگری (اکوتوریسم، سلامت‌محور، فرهنگی و زیارتی) است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما