معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

تولید روزانه یک میلیون تن گاز مایع (ال.پی.جی) در سلطنت عمان

تولید گاز مایع ال.پی.جی (LPG) در سلطنت عمان که از آن به عنوان گاز پخت و پز نیز یاد می‌شود، در سال 2023 به 990 هزار تن افزایش یافت و موقعیت عمان را به عنوان یک تولید کننده و صادرکننده مهم گاز مایع در بازارهای انرژی تقویت کرد.

در سال 2022 تولید گاز مایع ال.پی.جی در سلطنت عمان 874 هزار تن گزارش شده بود؛ اما با احداث کارخانه اوکیو ال.پی.جی در سال 2022 که اولین کارخانه در نوع خود در عمان بود و کاملا به تولید گاز مایع ال.پی.جی اختصاص داشت، این رقم رشد قابل ملاحظه ای داشت.

کارخانه اوکیو ال.پی.جی با سرمایه گذاری 318 میلیون دلاری احداث شد و انتظار می رود ظرفیت تولید گاز مایع ال.پی.جی در سلطنت عمان را روزانه تا 300 هزار تن افزایش دهد.

هم اکنون حدود 910 هزار تن یعنی بیش از 92 درصد از کل تولید گاز مایع ال.پی.جی عمان توسط تاسیسات متعلق به گروه اوکیو تولید می‌شود. این تاسیسات شامل پالایشگاه میناء الفهل، پالایشگاه صحار و پالایشگاه اوکیو ال.پی.جی در صلاله است.

پالایشگاه صحار به تنهایی بزرگترین تولید کننده گاز مایع ال.پی.جی عمان به شمار می آید و با تولید 558 هزار تن، بیش از 56 درصد از کل تولید این کشور را به خود اختصاص داده است. پس از آن، پالایشگاه اوکیو ال.پی.جی در صلاله با تولید 293 هزار تن، حدود 30 درصد از کل تولید را در اختیار دارد. پالایشگاه میناء الفهل نیز با تولید 59 هزار تن، حدود 6 درصد از کل تولید گاز مایع ال.پی.جی عمان را تامین می‌کند.

براساس اعلام وزارت انرژی و معادن عمان ، 8 درصد باقیمانده توسط سه منبع دیگر به شرح ذیل تولید می‌شود:

  • شرکت نفت و گاز مسندم حدود 7 هزار تن از میادین بخاء و بخاء غربی خود (معادل حدود 1 درصد کل) تولید می‌کند؛
  • شرکت توسعه نفت عمان (PDO) که حدود 20 هزار تن از میادین سیح الرول (معادل حدود 2 درصد کل) تولید می‌کند؛
  • و شرکت نفتی دلیل که حدود 53 هزار تن از میدان وادی اسود (معادل حدود 5 درصد کل) تولید می‌کند.

شایان ذکر است که گاز مایع ال.پی.جی تنها 3 درصد از کل حجم تولید فرآورده‌های نفتی تولید شده توسط تاسیسات پالایشگاهی نفت و صنایع نفت عمان را به خود اختصاص داده و در سال گذشته در مجموع حدود 224 میلیون بشکه تولید داشته است. گازوئیل با سهم 14 درصدی بزرگترین فرآورده نفتی (معادل 32 میلیون بشکه) تولیدی تاسیسات پالایشگاهی نفت و صنایع نفت عمان بوده است.

گفتنی است که در زمینه صادرات گاز مایع نیز،  بنا بر گزارش اتحادیه بین المللی گاز کشور عمان در سال گذشته میلادی 11 میلیون و 430 هزار تن گاز مایع ال.ان.جی صادر کرده که این رقم برابر با 3 درصد مجموع صادرات گاز مایع در جهان می‌باشد. بر این اساس عمان به عنوان نهمین صادرکننده بزرگ گاز مایع ال.ان.جی در سطح جهان قرار دارد. سه کارخانه عظیم مایع سازی گاز عمان یعنی کارخانه‌های عمان ال.ان.جی «تی 1»، «تی 2» و «تی 3 قلهات» که مهمترین تولیدکنندگان گاز مایع این کشور به شمار می آیند، در سال گذشته میلادی در مجموع با ظرفیت 10 ممیز 4 دهم میلیون تن در سال فعالیت کرده اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما