معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نرخ تولید ناخالص داخلی ازبکستان در نیمه اول سال جاری میلادی(دریا)

بنا به داده‌های آژانس آمار، در شش ماه اخیر میزان تولید ناخالص داخلی ازبکستان 6.4 درصد افزایش یافت. بنا به داده‌های اولیه آژانس، در ماه‌های ژانویه و ژوئن سال 2024 حجم تولید ناخالص داخلی ازبکستان 567.4 تریلیون صوم (45.2 میلیارد دلار) رقم خورد. این شاخص نسبت مدت مشابه در سال گذشته 6.4 درصد بیشتر است. در نیمه اول سال جاری میلادی میزان تولیدات صنعتی 7.8 درصد، کشاورزی، جنگلبانی و شیلات 3.8 درصد، میزان ساخت و ساز 10.1 درصد بالا رفت. فارغ از این افزایش 6.4 درصدی در زمینه ارائه خدمات رقم خورد. در 6 ماه اول سال جاری میلادی توسط شرکت‌های داخلی فرآورده‌های صنعتی به ارزش 370 تریلیون صومی‌ تولید شد. حجم محصولات کشاورزی، جنگلبانی و شیلات 170.3 تریلیون صوم رقم خورد. بنا به تحلیل‌های آژانس، در نیمه سال 2024 نرخ تورم در بخش مصرف کشور به 5.2 درصد رسیده است. در ماه‌های ژانویه و ژوئن سال 2024 قیمت مواد غذایی متوسطه 1.7 درصد بالا رفت. مواد غیر غذایی 3.3 درصد و خدمات 21.1 درصد بالا رفت. در 6 ماه اول سال 2024 میزان گردش تجارت خارجی کشور 31.8 میلیارد دلار رقم خورده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافت. در این مجموعه حجم صادرات 13 میلیارد و میزان واردات 18.8 میلیارد دلار رقم خورد. خاطر نشان می‌شود، اولین بار تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2023 از 90.9 میلیارد دلار فراتر رفته بود. میزان تولید ناخالص داخلی در سال 2020 م. 60.2 میلیارد، در سال 2021 م. 69.9 میلیارد و در سال 2022 م. 81.1 میلیارد دلار رقم خورده است.   

https://daryo.uz/2024/07/23/ozbekiston-yalpi-ichki-mahsuloti-6-oyda-5674-trln-somni-tashkil-etdi

ایجاد مراکز جواهرسازی در تاشکند، بخارا و نمنگان(روز.اوز)

مصوبه «اقدامات توسعه بیش از پیش تولید فرآورده‌های جواهرسازی و تضمین رقابت پذیری آنها» رئیس جمهور به تصویب رسید. طبق مصوبه:

در سال‌های 2024 و 2026 در استان‌های بخارا و نمنگان به هر یکی یک مرکز و در شهر تاشکند دو مرکز جواهرسازی ایجاد خواهد شد.

در مراکز جواهرسازی زیرساخت لازم برای کارآفرینان احداث می‌شود.

میزان تولید سالانه فرآورده‌های جواهرسازی ساخته شده از فلزات و سنگ‌های گران‌بها تا 1 میلیارد دلار و شاخص صادرات تا 100 میلیون دلار در سال افزایش پیدا می‌کند.  

https://kun.uz/news/2024/07/25/toshkent-buxoro-va-namanganda-zargarlik-markazlari-tashkil-etiladi

 

اختصاص بودجه به ارزش 1.4 تریلیون صوم برای کارآفرینان تا آخر سال(اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی بانک توسعه کارآفرینی، تا آخر سال جاری میلادی بودجه به ارزش 1.4 تریلیون صوم برای کارآفرینان اختصاص داده می‌شود. «پیش بینی می‌شود برای حمایت از 2.1 هزار طرح کارآفرینان، 1.4 تریلیون صوم اختصاص داد شود. از این مجموعه 556 میلیارد صوم ضمانت، 300 میلیارد وام مسکن خدماتی، 300 میلیارد صوم منابع اعتباری، 115 میلیارد صوم کمک جبرانی و 84 میلیارد صوم به عنوان سهامدار در پروژه‌ها مشارکت می‌شود» آمده است در گزارش بانک. در نتیجه ارائه کمک‌های مالی:

از اعتبار به طور کلی 2.2 تریلیون صوم بر اساس ضمانت و کمک جبرانی حمایت می‌شود؛

بودجه به ارزش 275 میلیارد صوم برای مبالغ گردشی در اختیار کارآفرینان باقی خواهد ماند؛

40 درصد از وام‌‎ها با وثیقه تضمین می‌شود؛

برای حمایت از پروژه سبز به خصوص، پرژوه‌های سبز صرفه جویی انرژی بودجه به ارزش 168 میلیارد صومی اختصاص داده می‌شود؛

به بیش از 1.2 هزار نفر کارآفرین مشورت در مورد چالش‌ها در فعالیت کارآفرینی ارائه می‌شود؛

در نتیجه راه‌اندازی پروژه‌های یاد شده بیش از 8 هزار اشتغال به وجود می آید؛

خاطر نشان می‌شود، طی شش سال گذشته برای 47 هزار طرح کارآفرینان کمک‌های به ارزش 17.1 تریلیون صوم اختصاص داده شد.

https://oz.sputniknews.uz/20240726/tadbirkorlarga-14-trln-som-ajratiladi-44944299.html

 

وضع سیستم کشاورزی و غذایی هوشمند در ازبکستان(اوزدیلی)

آقای علی‌شیر شکراف، معاون وزیر کشاورزی جمهوری ازبکستان با آقای کونستانتین کوستیکوف، اقتصاددان ارشد و آقای انور نصرالدین‌اف، کارشناس بانک اروپایی بازسازی و توسعه همچنین، آقای دیمتری وبربخر، کارشناس سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد دیدار و گفت‌وگو نمود. در گفت‌وگو صورت گرفته تدوین نقشه راه «سهم ملی» وضع سیستم‌های کشاورزی و غذایی سازگار به اقلیم ازبکستان مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. طی این دیدار موضوعات باغبانی و تأمین آب نیز مطرح شد. تاکید شد، در یادداشت مفهوم پروژه موضوعات توسعه صادرات میوه و جلوگیری از کمبود آب نیز در نظر گرفته می‌شود.   

https://www.uzdaily.uz/ru/post/87981

بررسی فرصت‌های تجاری با کشورهای آفریقا(روز.اوز)

در حال حاضر 57 درصد صادرات ازبکستان به کشورهای آفریقا به مصر می‌باشد. بقیه کشورهای همکار ازبکستان در آفریقا مغرب، سودان، آفریقایی جنوبی و تونس است. اقتصاد اکثر کشورهای افریقایی به کشاورزی اختصاص دارد و فرصت واردات ماشین آلات کشاورزی و کود از ازبکستان برای آنها جذاب به نظر می آید. دومین بخش مهم اقتصاد اکثر کشورهای آفریقایی صنایع معدن است. احتمال دارد صادرات تجهیزات و ماشین آلات صنایع معدن ازبکستان برای آنها نیز جذاب باشد. برای صادرات به مصر باید گواهی مربوطه سازمان نظارت بر محصولات صادراتی و وارداتی را دریافت کرد. فرآورده‌های نظیر پالیمر، آهن و کاغذ که مصر صادر می‌کند، شاید برای ازبکستان جالب باشد. در سال 2022 جمهوری آفریقای جنوبی به ازبکستان محصولات به ارزش 2.33 میلیون دلار از جمله، لوله‌های کوچک آهنین، نیکل، مرکبات، لوازم برقی، پمپ‌های مایع و سرامیک مقاوم در برابر آتش صادر کرد. به نوبه خود از ازبکستان سولفات، نخ‌های مصنوعی و پنبه‌ای خالص به ارزش 1.1 میلیون دلاری وارد کرد. فرآورده‌های که ازبکستان از مغرب وارد می‌کند، شامل کودهای اورگانیک و شیمیایی، خودروها، سیم‌ها، اکسید فوسفور و فسفات کلسیم می‌باشد. علاوه بر این کالاهای وارداتی اصلی مغرب از ازبکستان نفت و گندم است. در سال 2022 مغرب به ازبکستان محصولات به ارزش 659 هزار دلار صادر کرد. به نوبه خود صادرات ازبکستان به مغرب با توجه به صادرات نفت و گوگرد 14 میلیون دلار رقم خورد. ازبکستان از تونس کالاهای نظیر سیم، نفت، کت و شلوار مردانه و روغن زیتون وارد و به آن کشور نفت فرآوری شده، گاز طبیعی، گندم و خودرو صادر می‌کند. در سال 2022 میزان صادرات تونس به ازبکستان حدود نیم میلیون دلار رقم خورد. به نوبه خود صادرات ازبکستان به تونس به 1.4 میلیون دلار رسیده، عمدتاً شامل روی، نخ و پنبه‌ی بافته شده می‌باشد. قطعات یدکی و لوازم برقی برای گسترش صادرات ازبکستان به تونس کالاهای آینده‌دار به نظر می آید. برای صادرات کالاها اسناد ویژه مورد نیاز نیست (فارغ از الزامات گواهی). کالاهای اصلی که ازبکستان از کنیا وارد می‌کند، چای، گلها، قهوه و مواد تیتانیوم می‌باشد. کالاهای اصلی که کشور یاد شده از ازبکستان وارد می‌کند، نفت، روغن نخل، گندم، مواد دارویی و خودرو است. در سال‌های 2022 و 2023 میزان صادرات کالاهای ازبکستان به کنیا آنقدر زیاد نبود. احتمال دارد گسترش صادرات سولفات و ادوات کشاورزی گام اول در مسیر تعمیق روابط تجاری بین کشورها باشد. برای صادرات به کنیا باید گواهی استانداردسازی اداره استانداردهای کنیا را دریافت کرد. به منظور گسترش بیش از پیش روابط تجاری، راه‌اندازی حمل و نقل و لجستیک و افزایش راه‌های صادرات کالاهای ازبکستان به بازارهای خارجی پیشنهاد تدوین نقشه راه با مشارکت همکاران خارجی تهیه شد.

https://kun.uz/news/2024/07/29/ozbekiston-afrika-davlatlari-bilan-savdo-salohiyatini-organyapti

 

افتتاح خانه تجارت ازبکستان در شهر مخاچ قلعه داغستان روسیه(روز.اوز)

هیئت به سرپرستی آقای باتیر ظریف‌اف، استاندار بخارا وارد جمهوری داغستان شد. بنا به گزارش خبرگزاری دنیا، اعضای هیئت یاد شده طی سفر به شهر دربند با آقای احمد کولیف، شهردار آن شهر دیدار کردند. در گفت‌وگوی صورت گرفته اعلام شد که این شهر در کنار دریای خزر قرار دارد و با آثار تاریخی خود معروف جهان است همچنین، در سال 2023 بیش از 700 هزار گردشگر وارد این شهر شد. هیئت استان بخارا به یک سری کارخانه‌ها واقع در شهر دربند تشریف برد و طی دیدار با مقامات کارخانه‌های مذکور دورنماهای همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. آقای باتیر ظریف‌‎اف، استاندار بخارا طی سفر به شهر مخاچ قلعه با اعضای دولت داغستان به سرپرستی آقای عبدالسلام عبدالمسلیم‌اف، رئیس دولت داغستان دیدار و گفت‌وگو نمود. موضوعات توسعه روابط در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی طرفین قرار گرفت. در نتیجه مذاکرات صورت گرفته مقرر شد برنامه اقدامات توسعه همکاری‌های بین منطقه‌ای تدوین و همچنین، در شهر مخاچ قلعه خانه تجارت ازبکستان افتتاح شود. همچنین، تبادل تجربه پیشرفته در زمینه افزایش کیفیت خدمات گردشگری و برقراری همکاری نزدیک بین سازمان‌های حوزه یاد شده من جمله، حمایت از تبادلات گردشگران مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت. در پایان دیدار یادداشت‌تفاهم همکاری بین اداره گردشگری استان بخارا و وزارت گردشگری جمهوری داغستان به امضا رسید. بعد از این، دیدار جداگانه بین نمایندگان دایره‌های کارآفرینی استان بخارا و جمهوری داغستان تنظیم شد. طی این دیدار در مورد جذب سرمایه‌های خارجی به استان بخارا، اجرای پروژه‌های مشترک، همکاری در زمینه صنعت و تجارت و غیره به توافق رسیدند.    

https://kun.uz/news/2024/07/27/mahachqala-shahrida-ozbekiston-savdo-uyi-ochiladi

 

راه‌اندازی فعالیت مرکز گواهی‌سازی و تعیین صلاحیت سازمان‌های پزشکی در ازبکستان(دریا)

مصوبه «اقدامات تنظیم فعالیت مرکزی گواهی‌سازی و تعیین صلاحیت پزشکی وابسته به وزارت بهداشت جمهوری ازبکستان» هیئت وزیران تایید شد. در زیر مجموعه اداره گواهی‌سازی و تعیین صلاحیت وزارت بهداشت، مرکز گواهی‌سازی و تعیین صلاحیت سازمان‌های پزشکی در قالب مؤسسه دولتی اجرایی عملکردهای گواهی‌سازی فعالیت پزشکی و تعیین صلاحیت سازمان‌های پزشکی غیر دولتی ایجاد شده بود. با مصوبه یاد شده وظایف اصلی این مرکز تعیین شد. آنها به ترتیب ذیل است:

تضمین گواهی‌سازی و تعیین صلاحیت سازمان‌های پزشکی؛

تدوین الزامات مبنی بر تجربه پیشرفته بین‌المللی در زمینه گواهی‌سازی و تعیین صلاحیت سازمان‌های پزشکی؛

تضمین کیفیت خدمات پزشکی دارنده‌های مجوز و نظارت بر تقاضا و شرایط مجوز؛

تدوین سازوکارهای معاصر حمایت دولت از بخش خصوصی پزشکی و راهبرد توسعه پایدار آنها؛

حضور در تعیین صلاحیت بین‌المللی سازمان‌های پزشکی غیر دولتی و حمایت از آنها؛

افزایش کیفیت خدمات پزشکی بومی و وضع استانداردهای پزشکی امن از طریق جذب سازمان‌های بین‌المللی تعیین صلاحیت شده.

https://daryo.uz/2024/07/27/tibbiyot-tashkilotlarini-litsenziyalash-va-akkreditatsiyalash-markazi-faoliyati-yolga-qoyiladi

  

کارشناس: ازبکستان برای رفع بحران حمل و نقلی به 11 میلیارد دلار نیاز دارد(دریا)

ازبکستان برای رفع مشکلاتی که احتمال دارد از بحران حمل و نقلی به وجود آید، به بودجه 11 میلیارد دلاری نیاز دارد. درباره این موارد آقای دوران‌بیک الیاس‌علیف، پروفسور دانشگاه دولتی حمل و نقل تاشکند مطرح نمود. قبل از این آقای الکسی بزبروداف، کارشناس حوزه حمل و نقل و لجستیک بین‌المللی روسیه طی مصاحبه با کانال تلگرامی LogiStan گفت: «در دو سال نزدیک حوزه حمل و نقل ازبکستان به بحران شدید روبرو می‌شود. علت این تفاوت در افزایش تولیدات و حوزه لجستیک است». به نظر آقای بزبروداف، برای رفع پیامدهای بحران، کشور نیاز به 50 میلیارد دلار دارد. لیکن آقای دوران بیک، کارشناس ازبکستانی می‌گوید برای رفع عواقب بحران حمل و نقلی 11 میلیارد دلار کافیست. طبق گفته‌های وی، در واقع نمایندگان حوزه‌های حمل و نقل، کشاورزی و صنعت با کمبود مواجه می‌شوند. به شرایط مذکور کسری تکنولوژی نیز اثر می‌گذارد. آقای دوران بیک گفت: «این حالت به ویژه در موقع برداشت و تحویل حاصل به وجود می آید. هنگام تحویل میوه و سبزیجات افزایش قیمت‌ها مشاهده می‌شود». طبق گفته کارشناس، گذرگاه‌های مرزی در ازبکستان نسبت به قرقیزستان زیرساخت پیشرفته دارد. در برخی از گذرگاه‌های مرکزی جمهوری ازبکستان زمان انتظار کاهش یافته است. آقای دوران بیک گفت، برای حل و فصل مشکلات حوزه حمل و نقل و لجستیک ازبکستان به نوبه اول باید این چالش را عمومی‌کرد، میز گرد، کنفرانس و همایش‌ها تنظیم کرده، باید به این موضوع تمرکز کرد.

https://daryo.uz/2024/07/29/ozbekiston-transport-inqirozini-barataraf-etishi-uchun-11-mlrd-dollar-kerak-mutaxassis

 

افزایش کل درآمد مردم ازبکستان(دریا)

بنا به گزارش آژانس آمار، افزایش  درآمدهای مردم ازبکستان در نیمه اول سال جاری میلادی به 8.6 درصد رسیده، سرانه 10.8 میلیون صوم رقم خورد. داده‌های اولیه در مورد کل درآمدهای سرانه مردم ازبکستان در ماه‌های ژانویه و ژوئن سال 2024 به ترتیب ذیل است:

کل درآمدهای سرانه مردم –8 میلیون صوم؛

سرعت افزایش میانگین درآمدهای سرانه –9 درصد؛

سرعت افزایش درآمدهای سرانه مردم –3 درصد.

در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال 2024 کل درآمدهای مردم کشور 399.2 تریلیون صوم رقم خورد. این شاخص در مدت مشابه در سال 2023 م. 228.4 تریلیون صوم برآورد شده بود. در نیمه اول سال جاری میلادی افزایش جزئی کل درآمدهای مردم به 18.4 درصد و افزایش واقع به 8.6 درصد رسید. در مدت زمان یاد شده درآمدهای سرانه مردم 10.8 میلیون صوم رقم خورد. برای مقایسه در نیمه اول سال گذشته افزایش واقع درآمدهای مردم ازبکستان 6.5 درصد برآورد شده، درآمدهای سرانه به 9.3 میلیون دلار رسیده بود.

کل درآمدهای مردم –2 تریلیون صوم؛

سرعت افزایش جزئی کل درآمدهای مردم –4 درصد؛

سرعت افزایش واقع درآمدهای مردم –6 درصد.

در نیمه اول سال جاری میلادی در میزان کل درآمدهای سرانه مردم ازبکستان شهر تاشکند (28.7 میلیون صوم) پیشتاز شد. علاوه بر این، در استان‌های نوایی (16.6 میلیون صوم)، بخارا (11.8 میلیون صوم) و تاشکند (10.8 میلیون صوم) شاخص بالاتر نسبت به سطح میانگین کشور ثبت شده است. پایینترین شاخص میزان کل درآمدهای سرانه مردم در جمهوری قره‌قلپاقستان (7.2 میلیون صوم) و در استان‌های نمنگان (7.4 میلیون صوم) و سرخان‌دریا (8 میلیون صوم) مشاهده شده است. میزان کل درآمدهای سرانه مردم ازبکستان در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال 2024 تقسیم بر مناطق کشور به شرح ذیل می‌باشد:

شهر تاشکند –6 میلیون؛

نوایی –2 میلیون؛

بخارا –0 میلیون؛

تاشکند –9 میلیون؛

خوارزم –8 میلیون؛

اندیجان –8 میلیون؛

سمرقند –7 میلیون؛

سیردریا –8 میلیون؛

فرغانه –5 میلیون؛

جیزک –8 میلیون؛

قشقه‌دریا –1 میلیون؛

سرخان‌دریا –8 میلیون؛

نمنگان –7 میلیون؛

جمهوری قره‌قلپاقستان –2 میلیون صوم.

29.9 درصد از کل درآمد جمعیت مربوط به درآمد کارگران می‌باشد. 30.7 درصد باقیمانده از طریق خوداشتغالی و 27.8 درصد از درآمد حاصل از حمل و نقل بوده است. در شش ماه اول سال 2024 مردم ازبکستان از املاک خود 14.3 تریلیون صوم درآمد داشتند. این 3.6 درصد کل درآمدها مردم کشور می‌باشد. 

https://daryo.uz/2024/07/29/yanvar-iyun-oylarida-aholi-umumiy-daromadlarining-nominal-osishi-184-foizni-tashkil-etdi-statistika-agentligi

 

تولید قطار برقی و واگن‌های مترو با مشارکت تاتارستان(اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان، موضوع تولید قطارهای برقی، واگن‌های مسافر بری و مترو با مشارکت تاتارستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای الهام محکم‌اف، وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان، با نمایندگان هیئت به سرپرستی آقای آلیگ کارابچنکو، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت تاتارستان دیدار کرد. «در دیدار یاد شده موضوعات اجرای‌ پروژه‌های مشترک در زمینه توسعه ماشین‌سازی حمل و نقلی مورد بررسی قرار گرفت. به خصوص، تولید قطارهای برقی، واگن‌های مسافر بر و مترو با مشارکت دو طرف مورد تبادل نظر قرار گرفت» آمده است در گزارش وزارت. همچنین، جنبه‌های مربوط به بومی‌سازی عمیق فرآیندهای تولیدات نیز بررسی گردید. در پایان دیدار در مورد تداوم امور همکاری در زمینه اجرایی سازی پروژه‌های آینده‌دار توافق نمودند.

https://oz.sputniknews.uz/20240730/uzbekistan-tatarstan-elektropoezd-metro-vagon-44984129.html

 

انتقال تجهیزات اندازه‌شناسی از روسیه به مقصد ازبکستان(اسپوتنیک ازبکستان)

بنا به گزارش آژانس تنظیمات فنی ازبکستان، روسیه به ازبکستان دستگاه‌های اندازه‌گیری که در زمینه اندازه‌شناسی بکارگرفته می‌شود، تحویل خواهد داد. آقای اکمل جمعه‌نظراف، مدیر آژانس تنظیمات فنی ازبکستان در شهر مسکو با آقای آنتون شلیف، رئیس آژانس تنظیمات فنی و آژانس فدرال اندازه‌شناسی دیدار کرد. امور در دست اجرا در زمینه‌های تنظیمات فنی، استانداردسازی و اندازه‌شناسی، وضع سیستم دیجیتال‌سازی در حوزه یاد شده و افزایش بهره‌وری از فعالیت کمیته‌های فنی مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. در دیدار یاد شده موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گرفت:

گسترش روابط همکاری بین کمیته‌های فنی و آزمایشگاه‌های ازبکستان و روسیه؛

حضور کمیسیون بین‌المللی مهندسی برقی در سیستم ارزیابی هماهنگی؛

حفظ و پخش استانداردها؛

برگزاری مسابقه بهترین استاندارد؛

تنظیم خدمات اندازه‌شناسی.

در پایان دیدار جدول انتقال دستگاه‌های اندازه‌شناسی بر اساس لیست توافق شده در حاشیه موافقت‌نامه ارائه کمک فنی به ازبکستان در زمینه اندازه‌شناسی به امضا رسید. خاطر رسان می‌شود، موافقت‌نامه یاد شده در حاشیه سفیر آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه به ازبکستان در ماه می سال جاری میلادی امضا شده است. همچنین، اعضای هیئت به منظور بررسی تجربه روسیه به سازمان‌های وابسته روس استاندارد تشریف خواهند برد. 

https://oz.sputniknews.uz/20240729/russia-uzbekistan-metrologiya-uskuna-44977080.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما