معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۲:۰۲ - مشاهده: ۵۸

اخـبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تأخیر فزاینده در نهایی شدن استراتژی ملی هیدروژن

انجمن France Hydrogène، به عنوان نماینده ذینفعان کلیدی در زنجیره ارزش هیدروژن، در بیانیه‌ای رسمی نگرانی عمیق خود را نسبت به تأخیر فزاینده در نهایی شدن استراتژی ملی هیدروژن توسط دولت ابراز داشت. این تاخیر، که فراتر از جدول زمانی پیش‌بینی‌شده در پاییز 2022 است، ابهامات قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه بلندمدت در این بخش نوظهور و استراتژیک ایجاد می‌کند. بازیگران این صنعت، که متشکل از شرکت‌های پیشرو، مراکز تحقیقاتی و ذینفعان کلیدی در سراسر زنجیره تامین هیدروژن هستند، تأکید می‌کنند که شفافیت و تعهد سیاسی به موقع برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و تسریع استقرار هیدروژن به عنوان یک حامل انرژی پاک و پایدار ضروری است.

هیدروژن کم‌کربن، که از طریق الکترولیز با استفاده از منابع تجدیدپذیر یا برق هسته‌ای تولید می‌شود، به طور فزاینده‌ای به عنوان یک عنصر کلیدی در مسیر کربن‌زدایی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار در نظر گرفته می‌شود. با این حال، این فناوری نوظهور برای رقابت با هیدروژن «خاکستری» مشتق از سوخت‌های فسیلی، به ویژه از نظر اقتصادی، با چالش‌هایی روبرو است. در این راستا، France Hydrogène از دولت می‌خواهد که تعهد خود را به توسعه هیدروژن کم‌کربن به عنوان یک اولویت ملی به طور قاطعانه تأیید کند و استراتژی ملی هیدروژن را با جزئیات مشخص و جدول زمانی شفاف ارائه دهد. این اقدام برای ایجاد اطمینان و انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، تسهیل همکاری‌های صنعتی و تحقیقاتی و تسریع استقرار هیدروژن به عنوان یک راه حل پایدار برای چالش‌های آب و هوایی ضروری است.

https://www.lefigaro.fr/economie/les-industriels-de-l-hydrogene-demandent-une-tenue-des-engagements-de-l-etat-20240724

عملکرد Alstom در اولین فصل سال مالی جاری

درآمد سازنده قطار Alstom در اولین فصل سال مالی جاری با 5.1 درصد افزایش به 4.4 میلیارد یورو رسید، با این حال سفارشات جدید، 5.9 درصد کاهش یافت. Alstom همچنین از موفقیت افزایش سرمایه 1 میلیارد یورویی و انتشار اوراق قرضه 750 میلیون یورویی خود خبر داد و تأیید کرد که برنامه کاهش بدهی خود را نهایی کرده است. این گروه در بیانیه خود افزود: فروش فعالیت‌های سیگنالینگ سنتی خود در ایالات متحده به شرکت آلمانی Knorr-Bremse به قیمت 630 میلیون یورو که بخشی از این برنامه است، باید در دومین فصل این سال مالی نهایی شود. طبق اعلام شرکت، سفارشات جدید در اولین فصل به 3.6 میلیارد یورو رسید که تقریباً دو سوم آن (60 درصد) مربوط به خدمات (نگهداری ناوگان)، سیگنالینگ و سیستم‌ها بود.

https://www.alstom.com/fr/press-releases-news/2024/1/troisieme-trimestre-de-lexercice-fiscal-202324-dalstom-bonne-dynamique-commerciale-et-perspective-de-cash-flow-libre-pour-lexercice-fiscal-202324-reaffirmee

افزایش سود Groupe ADP در اولین فصل

Groupe ADP، شرکت مدیریت فرودگاه‌ها اعلام کرد که سود خالص آن در اولین فصل 64.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 347 میلیون یورو رسیده است که دلیل آن پویایی فعالیت‌های این شرکت در خارج از فرانسه است. در شش ماه اول سال، درآمد این شرکت که 50.6 درصد آن متعلق به دولت فرانسه است، 13.4 درصد افزایش یافته و به 2.88 میلیارد یورو رسیده است. این افزایش تا حد زیادی به دلیل افزایش هزینه‌های مسافران در پایانه‌های Charles-de-Gaulle (CDG) و Orly در پاریس است. طبق بیانیه این شرکت، درآمد به ازای هر مسافر در فرودگاه‌های پایتخت فرانسه، 7.1 درصد افزایش یافته و به 31.70 یورو رسیده است.

https://investir.lesechos.fr/actu-des-valeurs/la-vie-des-actions/adp-confirme-ses-objectifs-pour-2024-apres-une-hausse-de-ses-resultats-au-1er-semestre-2109699

بازگشت EDF به دوران پیش از بحران

پس از بحران صنعتی شدیدی که در سال 2022 تولید شرکت را تحت تأثیر قرار داد، گروه EDF به تدریج به ظرفیت‌های قبل از بحران خود بازمی‌گردد. نشانه‌های بهبود در EDF یکی پس از دیگری سبز می‌شوند. این تولیدکننده ملی برق، بازگشت خود به سودآوری در نیمه اول سال 2024 را تأیید کرده است. EDF در شش ماه اول سال، 7 میلیارد یورو سود کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش یافته و درآمد آن به 60 میلیارد یورو رسیده است. دلیل این پیشرفت مشخص است. تولید برق هسته‌ای EDF پس از آنکه به دلیل توقف ناگهانی بخش بزرگی از نیروگاه‌های خود برای رفع مشکل فنی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود، به تدریج به حالت عادی باز می‌گردد. در شش ماهه اول سال، تولید هسته‌ای این گروه 19.4 تراوات ساعت (TWh) افزایش یافته و به 177.4 TWh رسیده است.

https://www.lesechos.fr/industrie-services/energie-environnement/edf-continue-dassembler-le-puzzle-du-nouveau-nucleaire-2098538

کاهش درآمد گروه کامپیوتری فرانسوی Capgemini

طبق بیانیه اخیر شرکت کامپیوتری Capgemini، در نیمه اول سال، فروش آن به 11.1 میلیارد یورو رسید و سود خالص گروه به 835 میلیون یورو (+3 درصد نسبت به سال گذشته) رسید. آیمان عزت، مدیر عامل گروه، در این بیانیه گفت: پس از رسیدن به پایین‌ترین نقطه در سه ماهه اول، پویایی رشد ما در سه ماهه دوم شروع به بهبود کرد. با این حال، وی خاطرنشان کرد که این بهبود در نیمه دوم سال به دلیل تضعیف اخیر چشم‌اندازهای بخش‌های خودرو و هوافضا و بهبود کمتر در خدمات مالی، محدود خواهد بود.

https://www.lefigaro.fr/flash-eco/premier-semestre-en-demi-teinte-pour-capgemini-qui-abaisse-son-objectif-de-croissance-pour-2024-20240726

مشکل بزرگ سازندگان هواپیما

نقطه ضعف اصلی تمام سازندگان هواپیما، مشکلات پیمانکاران فرعی در همگام شدن با افزایش نرخ تولید است. اریک تراپیر، مدیر عامل داسو اویاسیون، در نشست ارائه نتایج نیمه اول سال 2024 تأکید کرد که این موضوع در حال حاضر مهم‌ترین مسئله است. وی توضیح داد: این مشکلات، به‌ویژه در مورد تامین‌کنندگان سازه‌های هواپیما (مانند بدنه) و تجهیزات کوچک، همچنان ادامه دارد و ما با تاخیراتی مواجه هستیم که به خطوط مونتاژ نیز سرایت می‌کند. با وجود این چالش‌ها، تراپیر می‌گوید: من نسبت به توانایی شرکت در تحویل به موقع نسبتاً خوشبین هستم و آماده عقد قراردادهای جدید هستم. در همین راستا و برای انجام تعهدات مربوط به سبد سفارشات انبوه به ارزش 41.1 میلیارد یورو که معادل 10 سال فعالیت و شامل 223 فروند جنگنده رافال (علاوه بر 83 جت تجاری فالکون) است، داسو اویاسیون قصد دارد از سال 2025 به جای دو فروند در ماه، سه فروند جنگنده را در ماه مونتاژ کند. این شرکت برای پشتیبانی از این افزایش نرخ تولید و همچنین جایگزینی کارکنان بازنشسته، تاکنون هزار نفر از 2 هزار نفری که در سال 2024 استخدام خواهد کرد را جذب کرده است.

https://www.lefigaro.fr/societes/dassault-aviation-pret-a-prendre-de-nouveaux-contrats-rafale-20240723

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما