معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

برگزاری نشست سالیانه انجمن بانکداران ایتالیا

وزیر اقتصاد ایتالیا، جانکارلو جورجتی، در سخنرانی خود در این نشست، تصویر اقتصاد کلان ایتالیا را مثبت توصیف کرد و تاکید کرد که رشد ایتالیا در سه سال گذشته بیشتر از سایر کشورهای منطقه یورو بوده است.

نشست سالیانه انجمن بانکدران ایتالیا (ABI) با حضور رؤسا و نمایندگان تمام مؤسسات اعتباری و بانکی ایتالیایی و با حضور فابیو پانتتا (رئیس بانک مرکزی ایتالیا)، جانکارلو جورجتتی (وزیر اقتصاد)، آدولفو اورسو (وزیر شرکت‌ها و ساخت ایتالیا)، جوزپه والدیتارا (وزیر آموزش و پرورش و شایستگی)، پائولو زانگریلو (وزیر نهادهای دولتی) و امانوئله اورسینی (رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا) در تاریخ 9 ژولای 2024 برگزار گردید.

در این نشست آنتونیو پاتوئللی (Antonio Patuelli)، رئیس انجمن بانک داران ایتالیا در گزارش خود پیرامون وضعیت اقتصاد و بانک‌ها در ایتالیا گفت: «اقتصاد ایتالیا با سرعت متوسط در حال رشد است و می‌تواند روی استحکام بازار کار، استحکام وضعیت مالی خانواده‌ها و قدرت بانک‌ها حساب کند.» وی افزود: «اگرچه این عوامل به ما این امکان را می‌دهد که با اطمینان به آینده نگاه کنیم ولی در عین حال باید از خوش‌بینی بیش از حد پرهیز کنیم». وی خاطرنشان ساخت که استحکام بانک‌ها امروز یک عنصر قدرت در سیستم تولید ایتالیا محسوب می‌گردد.

رئیس انجمن بانکداران ایتالیا همچنین ضمن تاکید بر لزوم کاهش مالیات بر پس‌انداز اظهار داشت: «در حال حاضر، پس‌انداز کنندگان ایتالیایی از مالیات سنگین رنج می‌برند. مالیاتی که اغلب آنها را به انتقال سرمایه‌های خود و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور سوق می‌دهد». پاتوئللی همچنین در مورد مالیات بر درآمد بانک‌ها نیز گفت: «در حالی که ارائه وام یکی از ابزارهای مهم برای بانک‌ها و اقتصاد محسوب می‌گردد، ولی مالیات بر پس‌اندازهای سرمایه‌گذاری شده توسط بانک‌ها در میان‌‌مدت و بلندمدت تقریبا به 60 درصد درآمد ناخالص بانک‌ها رسیده است».

رئیس بانک مرکزی ایتالیا در این نشست در مورد روند اقتصاد کشور ایتالیا گفت: «در سه ماهه اول سال 2024، اقتصاد ایتالیا 0.3 درصد رشد داشته است. در این رشد، بیشترین سهم را بخش خدمات و گردشگری و کمترین را بخش تولیدات صنعتی داشته‌اند». وی افزود: «بنا به پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی اقتصادی Consensus Economics، اقتصاد ایتالیا در پایان سال 2024 رشد کلی 0.8 درصدی را ثبت خواهد نمود». پانتتا همچنین در مورد آخرین نرخ تورم در ایتالیا که نرخ 2.5 درصدی در پایان ماه ژوئن به ثبت رسیده است اشاره نمود و افزود: پیش‌بینی می‌شود این نرخ با کاهش نرخ بهره بین بانکی در اتحادیه اروپا مجددا نیز کاهش یابد.

وزیر اقتصاد ایتالیا، جانکارلو جورجتی، نیز در سخنرانی خود تصویر اقتصاد کلان ایتالیا را مثبت توصیف کرد و تاکید کرد که رشد ایتالیا در سه سال گذشته بیشتر از سایر کشورهای منطقه یورو بوده است. جورجتی ضمن اشاره به این مطلب که هدف رشد 1 درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال 2024 که توسط آخرین سند اقتصادی – مالی دولت تعیین شده است، قابل دستیابی خواهد بود افزود: «این رشد بر اساس معیارهای منطقی و مسئولانه پیش‌بینی شده است». وی همچنین در مورد تدوین برنامه بودجه سال آینده اعلام کرد که دیگر "مانور خون و اشک" ضروری نیست، بلکه یک سیاست جدی کنترل مخارج عمومی‌با هدف بهبود وضعیت مالی ایتالیا و کاهش بدهی ملی است. وزیر اقتصاد ایتالیا موفقیت دولت در فروش اوراق قرضه دولتی (Btp Valore) را به نوعی تائید تلاش‌های دولت از طرف پس‌انداز کنندگان ایتالیایی و خارجی برشمرد.

جورجتی همچنین اظهار امیدواری کرد تا ایتالیا هرچه زودتر شاهد کاهش قاطعانه نرخ بهره بین بانکی باشد. او خاطرنشان ساخت که اقتصاد ایتالیا باید نفس بکشد و رشد کند و ممکن است نتواند فشار بیشتر بر بخش تقاضا را تحمل کند. وی در پایان تاکید کرد که ایتالیا باید از طریق اهدافی که با قاطعیت قابل دستیابی هستند از این شرایط که در اتحادیه اروپا برایش بوجود آمده و به عنوان "کشوری که کمیسیون اروپا همیشه در حال بررسی وضعیت آن است"، خارج شود.

منابع:

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240710&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

https://agrpress.it/assemblea-abi-fiducia-nella-crescita-economica-italiana-tra-tassazione-e-solidita-bancaria/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما