معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قزاقستان ممکن است به ساخت ترمینالی در بلاروس بپردازد

3 مرداد - این ترمینال در مرز لهستان واقع خواهد شد. وزارت حمل و نقل قزاقستان اعلام نمود که این کشور به پروژه ساخت ترمینال کانتینری در بلاروس علاقه مند شده است. به گفته این وزارتخانه:"ما در مورد نوسازی و ساخت تاسیسات ترمینال کانتینری در ایستگاه Svisloch که در 15 کیلومتری مرز با لهستان قرار دارد صحبت می‌کنیم".

این وزارتخانه با استناد به اطلاعات KTZ Express گزارش داد که در 25 ژوئن سال جاری تفاهم‌نامه‌ای در این رابطه با شرکت‎های بلاروسی و چینی در شانگهای امضا شد. این سند همکاری، ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک، نوسازی و ساخت ترمینال کانتینری در ایستگاه بلاروسی را تعریف می‌کند. فعالیت اصلی این تاسیسات انتقال کانتینرها از گیج 1520 میلی‌متری به گیج 1435 میلی‌متری و بالعکس خواهد بود. این امر برای سازماندهی پردازش محموله‌هایی که در مسیر راه‌آهن از چین به اروپا و بالعکس منتقل می‌شوند ضروری است. در حال حاضر طرفین در حال کار برای ایجاد کارگروه و تعیین شرایط همکاری هستند. قبلاً گزارش شده بود که قزاقستان ممکن است در ایران یک ترمینال برای خود داشته باشد.

https://lsm.kz/kazahstan-mozhet-zanyat-sya-stroitel-stvom-terminala-v-belarusi

 

قزاقستان به یکی از رهبران جهانی در برداشت گندم تبدیل شد

2مرداد - وزارت کشاورزی قزاقستان، برداشت یک محصول خوب گندم تا پایان سال زراعی 2024 و به میزان 17 میلیون تن را پیش‌بینی می‌کنند. این وزارت معتقد است که وضعیت فعلی محصولات به قزاقستان این امکان را می‌دهد که برداشت خوبی پیش‌بینی شود. در این مورد، شرایط آب و هوایی در طول باقیمانده فصل رشد و در هنگام برداشت مهم است. به طور کلی برنامه‌ریزی شده است که برداشت ناخالص گندم بیش از 17 میلیون تن باشد. این حجم برای پوشش کامل نیازهای بازار داخلی و ارسال حجم مشخصی برای صادرات کافی است. برای مقایسه، برداشت ناخالص گندم در قزاقستان، در سال 2022 به 16.4 میلیون تن رسید و در سال 2023 کمی‌کمتر از 12.1 میلیون تن بود. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، برداشت جهانی گندم در سال 2022 به میزان 808 میلیون تن بوده که قزاقستان در این شاخص جایگاه چهاردهم جهان را به خود اختصاص داد. رهبران تولید گندم، چین (138 میلیون تن گندم)، هند (108 میلیون تن) و روسیه (104 میلیون تن) بودند. لازم به یادآوری است که حجم تولید ناخالص کشاورزی طی ژانویه تا ژوئن 2024 به میزان 3.4 درصد افزایش یافت و به 1.6 تریلیون تنگه (حدود 3.4 میلیارد دلار) رسید که از این میزان 1.5 تریلیون تنگه محصولات دامی و 83 میلیارد تنگه محصولات کشاورزی بودند.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-stal-odnim-iz-mirovih-liderov-po-sboru-pshenitsi-fd1687

 

 اولین قطار کانتینری از ایران به چین، از طریق قزاقستان در امتداد کریدور شمال- جنوب عبور کرد

2 مرداد - مرتضی جعفری معاون رئیس راه‌آهن ایران در امور تجارت اظهار داشت:"در ابتدا، برنامه‌ریزی شده بود که یک قطار در هفته از هر دو طرف ارسال شود (یک قطار باری از چین طی دو روز آینده به ایران خواهد رسید)، و سپس تعداد قطارها تا یک قطار در روز افزایش داده شوند".

این سفر 10.3 هزار کیلومتری دو هفته طول خواهد کشید که حدود نیمی از زمان تحویل محموله از طریق دریا است. اخیرا قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و ایران نقشه راهی برای توسعه همزمان پتانسیل مسیر شرقی راهرو حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب برای سال های 2025- 2024 امضاء کردند.

آستانه قصد دارد 1.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای مدرن‌سازی راه‌آهن خود را جذب کند.

https://t.me/sputnikKZ/52937

 

ساخت یک نیروگاه هیبریدی در ژانااوزن آغاز شد

این نیروگاه توسط شرکت‌های کازمونای‌گاز قزاقستان (KMG) و Eni ایتالیا ساخته می‌شود و شامل تولید ترکیبی برق از منابع انرژی تجدیدپذیر است. اولین سنگ بنا و کپسول زمانی در محل ساخت نیروگاه هیبریدی 247 مگاواتی در Zhanaozen توسط نمایندگان شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان و Eni ایتالیا گذاشته شد. ظرفیت نیروگاه خورشیدی 50، بادی 77 مگاوات و گازی 120 مگاوات خواهد بود.

با اجرای این طرح، خطر تعطیلی اضطراری در تولید به دلیل قطع مکرر برق از بین می‌رود. شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان یادآور شد که در مرحله ساخت و ساز، تعداد کارگران درگیر تا 800 نفر و در مرحله بهره‌برداری تا 70 نفر خواهد بود.

این شرکت افزود، سرمایه‌گذاری توسط KazMunayGas و Eni به صورت برابر ارائه خواهد شد. این پروژه به اجرای راهبرد کربن‌زدایی و کاهش ردپای کربن مطابق با اهداف راهبردی اتخاذشده شرکت کمک می‌کند.

در بیانیه آمده است: «حدود 40 درصد از کل برق تولیدشده توسط پروژه هیبریدی کاملا سبز خواهد بود که به کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن کمک می‌کند". این شرکت یادآور شد که این نوع پروژه هیبریدی برای اولین بار در قزاقستان اجرا می‌شود و همچنین هدف آن تنوع بخشیدن و کربن‌زدایی در عرضه انرژی در استان منگیستائو است.

https://ru.sputnik.kz/20240717/v-zhanaozene-nachali-stroit-gibridnuyu-elektrostantsiyu-45710537.html

 

 قزاقستان شاهد کاهش تولید آمونیاک در نیمه دوم سال 2024 است.

اول مرداد - به نقل از اداره ملی آمار این کشور، حجم تولید آمونیاک در قزاقستان از ژانویه تا ژوئن 2024 به 110,835 تن رسید. به این ترتیب حجم تولید نسبت به مدت مشابه سال 2023 (124184 تن) 10.7 درصد کاهش داشته است.

در عین حال، تنها در ژوئن 2024، 17070 تن آمونیاک در قزاقستان تولید شد که 13.6 درصد کمتر از ماه مشابه سال 2023 (19747 تن) است. 

https://en.trend.az/casia/kazakhstan/3925625.html

 

کشورهای G7 مبلغ 200 میلیارد دلار در آسیای مرکزی سرمایه‌گذاری می‌کنند

اول مرداد 1403 -  به گزارش وزارت امور خارجه قزاقستان، نظیره نوربایوا معاون وزیر امور خارجه با هلنا ماتزا، کفیل هماهنگ‌کننده ویژه برنامه مشارکت آمریکا برای زیرساخت‌های جهانی و سرمایه‌گذاری دیدار کرد.

طرفین در این نشست، در مورد امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی در بخش حمل و نقل و لجستیک، تولید انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی، استخراج و فرآوری فلزات خاکی کمیاب بحث و تبادل نظر کردند. برنامه مشارکت جهانی زیرساخت و سرمایه‌گذاری G7 با هدف سرمایه‌گذاری 600 میلیارد دلاری آمریکا تا سال 2027 برای پروژه‌های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه است.

نظیره نوربایوا در طول مذاکرات، در مورد چشم‌انداز توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در قزاقستان، از جمله از طریق بنادر دریایی آکتائو و کوریک و اجرای پروژه‌هایی در زمینه تولید انرژی پاک، مواد معدنی حیاتی و محصولات کشاورزی صحبت کرد. معاون وزیر امور خارجه قزاقستان با تاکید بر اینکه منطقه آسیای میانه دارای پتانسیل بالایی برای مشارکت بلندمدت در این زمینه‌ها است، آمادگی قزاقستان را برای همکاری با آمریکا برای دستیابی به اهداف مشترک اعلام نمود.

هلنا ماتزا به نوبه خود خاطرنشان کرد که کشورهای G7 آماده سرمایه‌گذاری تا 200 میلیارد دلار در پروژه‌های زیربنایی در آسیای مرکزی هستند و قزاقستان یکی از مقاصد اصلی برای اجرای چنین پروژه‌هایی است. هدف اصلی این برنامه تقویت و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین برای تضمین امنیت غذایی و انرژی در جهان از طریق گسترش روابط تجاری بین کشورهای آسیای مرکزی با دسترسی بیشتر به بازارهای اروپایی است. طرفین در پایان این دیدار، بر توسعه همکاری‌های طرفین برای اجرای پروژه‌های زیربنایی مهم و تقویت روابط اقتصادی توافق کردند.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-i-ssha-obsudili-voprosi-razvitiya-otnosheniy-v-sfere-investitsiy-d3ee62

 

 قزاقستان و ازبکستان کریدور هوایی جدید T916 را افتتاح کردند

دوم مرداد - این یکی از مسیرهای تکمیلی برای پرواز از اروپا به آسیای جنوب شرقی است. این مسیر جدید قبلاً توسط خطوط هوایی باربری لوفت‌هانزا و باربری آئرولوژیک (آلمان)، کارگولوکس (لوکزامبورگ)، کارگولوکس ایتالیا (ایتالیا)، نوماد اویشن (سوئیس)، خطوط هوایی وسترن گلوبال (ایالات متحده آمریکا) مورد استفاده قرار گرفته است. طول کل کریدور 2187 کیلومتر است که 437 کیلومتر از آن از حریم هوایی ازبکستان و 1750 کیلومتر باقی مانده بر فراز خاک قزاقستان قرار دارد.

https://t.me/sputnikKZ/52916

 

کارخانه تولید کنسانتره مس به ارزش 94 میلیارد تنگه (198 میلیون دلار) در استان ژامبول راه‌اندازی شد

26  تیر - پیش‌بینی می‌شود این کارخانه سالانه 1.2 میلیون تن سنگ معدن را فرآوری و 98.6 هزار تن کنسانتره مس با محتوای مس 24 درصد تولید کند. مواد خام آن از معادن شاتیرکول و ژایسان استخراج خواهد شد. کار ساخت و ساز به طور کامل تکمیل و تولید عملی اولین محصولات آغاز شده است.

https://t.me/sputnikKZ/52730

 

 قراردادهایی برای صادرات گوشت به ارزش 75 میلیون دلار در وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان امضا شد

28 تیرماه - وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان در چارچوب دستورالعمل های رئیس جمهور این کشور برای افزایش صادرات و پروتکل امضاشده بین چین و قزاقستان در مورد الزامات دامپزشکی به کار خود ادامه می‌دهد و در این راستا دیداری بین آیدربیک ساپاروف وزیر کشاورزی با مدیریت شرکت های چینی CITIC Construction و Beijing Capital Agro برگزار شد.

در این نشست همچنین نمایندگانی از شرکت قزاقستانی "شرکت فرآوری و خدمات گوشت" (Meat processing and Servis company) "Elimai Kokpekti"، "Astana Agroproduct"، Agro Silk Way، شرکت " Jake" و انجمن "اتحادیه گوشت قزاقستان" حضور داشتند.

وزیر کشاورزی بر اهمیت مشارکت قزاقستان و چین در زمینه کشاورزی تاکید کرد و افزود:"چین یکی از سه شریک تجاری بزرگ ما در زمینه محصولات کشاورزی است. گردش تجاری محصولات کشاورزی در سال 2023 بین جمهوری قزاقستان و جمهوری خلق چین بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بود که 67 درصد بیشتر از سال 2022 است. حجم صادرات محصولات کشاورزی به چین دو برابر شده و به یک میلیارد دلار رسیده است. حجم عمده صادرات به چین مربوط به غلات و دانه‌های روغنی و انواع روغن‌ها است اما پتانسیل زیادی برای افزایش حجم صادرات از طریق محصولات دامی داریم. قزاقستان همه شرایط را برای استفاده موثر و توسعه پتانسیل صادراتی، تولید محصولات منطبق با استانداردهای محیط‌زیستی و تولید خوراک دام ایجاد کرده است.

امسال کار برای تنوع بخشی به مناطق زراعی تشدید شده و سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای 314 هزار هکتار افزایش یافته است. این روند به توسعه انواع دامداری از جمله مرغداری، پرورش گاو شیری و گوشت گاو کمک می‌کند. دولت چین در ماه فوریه، محدودیت‌های صادرات محصولات گوشتی از مناطق جنوب شرقی قزاقستان را لغو کرد. این امر امکان از سرگیری صادرات محصولات غذایی با کیفیت بالا را فراهم کرد و اولین محموله گوشت گاو در ماه ژوئن به چین صادر شد. سه قرارداد جدید به ارزش 75 میلیون دلار امضا خواهد شد".

وزیر افزود:"ما آماده همکاری و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بخش کشاورزی هستیم. علاوه بر این، تجربه مثبتی در این راستا وجود دارد. حضور شرکت‌هایی برای فرآوری دانه‌های روغنی، تولید شیرخشک، ساخت کارخانه‌هایی برای فرآوری عمیق گندم و ذرت، مجتمع های دامپروری و سایر پروژه‌های مشترک برنامه‌ریزی شده است".

شرکت پکن کپیتال آگرو قصد دارد تا سال 2030 بیش از 600 میلیون دلار در صنعت پرورش گاو سرمایه‌گذاری کند. در نتیجه این نشست، شرکت‌های قزاقستانی، سه قرارداد با شرکت‌های چینی برای صادرات گوشت و همچنین عرضه گاو زنده امضا کردند.

https://www.inform.kz/ru/dogovori-po-eksportu-myasa-na-75-mln-podpisani-na-ploshadke-msh-rk-8703b9

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما