معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۹:۳۸

اخـبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ترافیک هوایی فرودگاه‌های پاریس در نیمه اول سال

ترافیک هوایی در فرودگاه‌های پاریس در نیمه اول سال جاری، 4.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 49.1 میلیون مسافر رسیده است. این رشد عمدتاً به دلیل افزایش سفرها به مقاصد آفریقا و آمریکای شمالی است. فرودگاه اورلی در جنوب پاریس تقریباً به سطح ترافیک قبل از بحران کرونا بازگشته و 99.8 درصد از تعداد مسافران در نیمه اول سال 2019 را میزبانی کرده است. با این حال، فرودگاه شارل دو گل در شمال شرق پاریس که بیشتر به پروازهای دوربرد اختصاص دارد، تنها 91.3 درصد از مسافران خود را در پنج سال گذشته جابجا کرده است. سفرهای بین پاریس و آسیا و اقیانوسیه که دیرتر از سایر مناطق پس از محدودیت‌های کووید-19 بازگشایی شد، تنها به 83.1 درصد از حجم مسافران در نیمه اول سال 2019 رسیده است. در مقابل، ترافیک بین پاریس و آفریقا 113 درصد و بین پاریس و آمریکای شمالی 106.3 درصد افزایش یافته است.

https://www.lemonde.fr/planete/article/2024/02/29/les-abords-de-l-aeroport-paris-charles-de-gaulle-sont-autant-pollues-en-particules-ultrafines-que-le-peripherique-parisien_6219205_3244.html

کاهش حجم خرید در هایپر مارکت های فرانسوی برای ششمین ماه متوالی

طبق گزارش موسسه Circana، حجم خرید در هایپر مارکت ها، سوپر مارکت ها، مینی مارکت ها و فروشگاه‌های تخفیف دائمی فرانسه از ژانویه تا ژوئن 1.6 درصد کاهش یافته است. این ششمین ماه متوالی است که شاهد کاهش حجم خرید هستیم. این رکود دو برابر نگران کننده است چرا که این افت به دنبال دو سال کاهش حجم (2- درصد در سال 2022 و 3- درصد در سال 2023) رخ می دهد. علیرغم کاهش جزئی قیمت ها در قفسه‌ها پس از افزایش شدید قیمت مواد غذایی (22+ درصد در دو سال گذشته)، تقاضای مصرف کنندگان افزایش نیافته است. برای  فروشندگان، خطر اصلی این است که شاهد کاهش  درآمد خود باشند. تاکنون، افزایش قیمت ها جبران کننده کاهش حجم بوده است. اما به نظر می رسد این روند رو به پایان باشد.

https://www.lefigaro.fr/societes/dans-l-alimentaire-malgre-les-baisses-de-prix-les-ventes-reculent-toujours-20240718

افزایش حجم سپرده‌های قانونی در فرانسه

طبق گزارش اخیر بانک مرکزی فرانسه، جمع‌آوری سپرده‌های قانونی در سال 2023 به 61.4 میلیارد یورو رسید که بالاترین سطح طی بیش از یک دهه گذشته است. حجم این سپرده‌ها 7 درصد افزایش یافته و به 935.5 میلیارد یورو در دسامبر 2023 رسیده است. این رقم 15.1 درصد از ثروت مالی خانوارها را تشکیل می‌دهد. رشد  قابل  توجه  سپرده‌های  قانونی  در  فرانسه  نشان‌دهنده  تمایل  خانوارها  به  ایمن  کردن  پول  خود  در  شرایط  اقتصادی  نامطمئن  است.  در  حالی  که  این  موضوع  می‌تواند  به  ثبات  مالی  خانوارها  کمک  کند،  نگرانی‌هایی  در  مورد  تاثیر  منفی  آن  بر  مصرف  و  سرمایه‌گذاری  وجود  دارد.  سیاستگذاران  باید  تلاش  کنند  تا  تعادلی  بین  حمایت  از  ذخیره‌کنندگان  و  تشویق  به  رشد  اقتصادی  ایجاد  کنند.

https://www.banque-france.fr/system/files/2024-07/ER-2023_web.pdf

نیاز به تعدیل بودجه در فرانسه و سایر کشورهای با بدهی بالا

پائولو جنتیلونی، کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا، قبل از نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه 15 جولای، گفت: واضح است که نیاز به تعدیل بودجه در فرانسه و سایر کشورهای با بدهی بالا وجود دارد. وزرای دارایی قرار است به مدت دو روز در مورد رویه‌های مربوط به مازاد بودجه عمومی علیه هفت کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه بحث کنند. جنتیلونی با تأکید بر اینکه ما از مشکلات نهادی این کشور آگاه هستیم، در عین حال کاهش کسری بودجه را ممکن و ضروری دانست. کمیسیون اروپا در 19 ژوئن پیشنهاد کرد که رویه‌های مربوط به مازاد بودجه عمومی علیه فرانسه، ایتالیا، بلژیک، مجارستان، لهستان، اسلواکی و مالت آغاز شود. رومانی از سال 2019 تحت این رویه انضباطی قرار داشت. این کشورها سال گذشته از سقف 3 درصدی نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی (GDP) که توسط پیمان ثبات تعیین شده بود که بدهی را نیز به 60 درصد GDP محدود می‌کند، عبور کردند. آنها باید در آینده برای رعایت قوانین بودجه‌ای اتحادیه اروپا، تحت تهدید تحریم‌های مالی، اقدامات اصلاحی انجام دهند.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/la-france-a-besoin-d-un-ajustement-budgetaire-tacle-le-commissaire-europeen-a-l-economie-20240715

سرمایه‌گذاری فرانسه در راه‌آهن

در مطالعه‌ای که روز دوشنبه 15 ژوئیه توسط انجمن آلمانی طرفدار راه‌آهن منتشر شد، مشخص شد که فرانسه در بین 14 کشور اروپایی کمترین سرمایه‌گذاری را در زیرساخت‌های راه‌آهن به ازای هر نفر انجام می‌دهد. این موضوع، به خصوص با توجه به وعده 100 میلیارد یورویی الیزابت بورن، نخست‌وزیر وقت فرانسه، برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در فوریه 2023 نگران‌کننده است. طبق این مطالعه، فرانسه با 51 یورو سرمایه‌گذاری به ازای هر نفر در رده آخر قرار دارد، در حالی که اسپانیا 70 یورو و ایتالیا 92 یورو سرمایه‌گذاری می‌کنند. در مقابل، لوکزامبورگ با 512 یورو، سوئیس با 477 یورو و دانمارک با 336 یورو در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

https://www.lesechos.fr/industrie-services/tourisme-transport/la-france-lanterne-rouge-de-linvestissement-ferroviaire-en-europe-1974321

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما