معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۱- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۷۰

عملکرد بنادر آفریقا جنوبی در سال 2023

در ارزیابی بانک جهانی و SP Global Market Intelligence از وضعیت بنادر آفریقای جنوبی در سال 2023 ، پورت الیزابت با رتبه 391 بهترین بندر آفریقای جنوبی معرفی شده است.

 براساس شاخص های این دو مرکز، چهار بندر کانتینری آفریقای جنوبی در انتهای فهرست قرار گرفته اند. در این گزارش، وضعیت 405 بندر در جهان، به استناد زمان توقف کشتی‌های کانتینربر برای تخلیه و بارگیری بررسی شده است که بندر کیپ تاون و بندر انگلورا در کیپ شرقی در انتهای لیست در سال 2023 معرفی شده اند. بندردوربان نیز در رتبه 399 قرار گرفته است. در این گزارش گفته شده، بندر کوازولو ناتال بزرگترین بندرکشور، نیمی از ترافیک دریایی آفریقای جنوبی را اداره می‌کند. بهترین و بالاترین بندر آفریقای جنوبی، پورت الیزابت با رتبه 391 معرفی شده است. در آفریقای زیرصحرا نیز بندر بربرا (رتبه 103) و بندرموگادیشو (رتبه 176) در سومالی بهترین عملکرد را داشته اند.

اداره Transnet آفریقای جنوبی از این گزارش و شاخص هایی که برای ارزیابی بنادر توسط این دو مرکز در نظر گرفته شده است انتقاد کرد.

گفته می‌شود انتشار گزارش رتبه بندی تکان دهنده بنادر آفریقای جنوبی در یک شاخص جهانی برای کشاورزان میوه در کیپ غربی که در نیمه راه صادرات خود برای این فصل هستند، نگران کننده است.

براساس برآورد سازمان صنعت هورتگرو، محصول سیب صادراتی امسال شش درصد و محصول گلابی پنج درصد افزایش خواهد یافت. بیشتر میوه‌ها قرار است از طریق بندر کیپ تاون از کشور خارج شوند، اما به دلیل چالش های لجستیکی، جایگزین‌های پرهزینه ای مانند حمل میوه از طریق جاده اجرا می‌شود.

اهمیت این گزارش در این است که با توجه به اینکه بیش از 80 درصد تجارت کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد، بنابراین، ضرورت انعطاف پذیری، کارایی و عملکرد کلی بنادر برای بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی بسیار مهم است.

بنادر کشورهای همسایه افریقای جنوبی نیز که اغلب به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند، عملکرد خوبی نداشتند. بعنوان مثال بندرWalvis Bay در نامیبیا رتبه 382 و ماپوتو در موزامبیک رتبه 371 را به خود اختصاص دادند.

Chris Knoetze، مدیر عامل Link Supply Chain Management، یک شرکت لجستیک، با اشاره به اینکه صنعت میوه آفریقای جنوبی با رقیب قدرتمندی مانند، شیلی مواجه است تصریح کرد: بنادر صادراتی برجسته شیلی یعنی بنادر San Antonio و Valparaiso، موقعیت خود را در این زمینه بهبود بخشیده اند. شاخص سن آنتونیو از 253 به 110 و والپارایسو از 188 به 151 ارتقا پیداکرده است. این درحالی است که عملکرد همه بنادر آفریقای جنوبی بر اساس شاخص ها، کاهش یافتند که این نشان می‌دهد، مشکلات  مربوط به Transnet در کشور همچنان حل نشده باقی مانده است. با این حال، در طول شش تا هشت ماه گذشته، برخی تغییرات سازنده کارکنان در Transnet رخ داد و یک طرح دقیق بازیابی ترمینال در Transnet اجرا شد که احتمالاً یکسال دیگر طول خواهد کشید تا بهره وری افزایش یابد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما