معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

قزاقستان ممکن است یک ترمینال در ایران داشته باشد

 به گزارش پایگاه خبری "ال اس" قزاقستان به ساخت ترمینال در بندر ایران علاقمند است. 

قبلا شرکت کشتیرانی ایران همکاری را به قزاقستان در ساخت ترمینال در بندرعباس پیشنهاد کرده بود.

همانطوری که در دولت اشاره شد، صحبتی در باره امکان تخصیص 30 هکتار زمین برای یک  شرکت قزاقستانی  بود.

در وزارتخانه خاطرنشان کردند که برای ساخت چنین واحدی در ایران لازم است امکان سنجی سرمایه گذاری  برای توسعه  ترمینال و همچنین تضامین وجود حجم بار شده انجام شود. 

وزارت حمل و نقل اضافه کرد: «به طور کلی، کریدور حمل و نقل "شمال – جنوب" ، که دسترسی به بازارهای ایران،  هند و کشورهای خلیج فارس را فراهم می‌کند ، برای کشور ما امیدوار کننده است. همچنین  "نقشه راه"  برای توسعه همزمان  پتانسیل مسیر شرقی این کریدور در حال تدوین است.

 https://lsm.kz/u-kazahstana-mozhet-poyavit-sya-terminal-v-irane

 

کارخانه‌هایی در جنوب قزاقستان احداث خواهند شد.

در استان ژامبیل 8 تا پروژه  راه اندازی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری ال اس به نقل از استانداری منطقه: در این استان قرار است کارخانه تولید منیزیم و آلیاژها احداث شوند. ارزش پروژه 144 میلیارد تنگه می‌باشد و قرار است 200 نفر مشغول به کار  می‌شوند. ظرفیت تولید محصولات 100 هزار تن در سال خواهد بود و مدت اجرای آن سالهای 2026–2023 می‌باشد.   

در سال 2026 یک کارخانه تولید پراکسید هیدروژن راه اندازی خواهد شد. ارزش پروژه 30.6میلیارد تنگه می‌باشد و ظرفیت تولید 30 هزار تن در سال. در این کارخانه 96 نفر کار خواهند کرد.

همچنین در سال 2026 یک کارخانه تولید وانادیم  و پلی متال راه اندازی خواهد شد. ارزش پروژه 900 میلیون تنگه می‌باشد. ظرفیت تولید 110 هزار تن در سال می‌تواند باشد و 51 نفر استخدام می‌شوند.        

در این استان در سال 2026 کارخانه تولید ژلاتین با ظرفیت تولید سالیانه 3.4 هزار تن راه اندازی خواهد شد. میزان سرمایه گذاری که خصوصی می‌باشد 7.6 میلیارد تنگه است. 83 نفر هم استخدام خواهند شد.  انتظار می رود که در این استان تولید سوپر فسفات با ظرفیت تولید سالیانه 150 هزار تن راه اندازی می‌شود و 227 نفر استخدام می‌شوند. ارزش  پروژه  15 میلیارد تنگه می‌باشد.

همچنین قرار است تولید سیلیسیم شروع می‌شود. برای این پروژه 50 میلیارد تنگه سرمایه گذاری می‌شود. در برنامه است که تولید سالیانه این محصول 1.5میلیون تن خواهد بود و 150 نفر مشغول به کار می‌شوند.

تا آخر سال  2026 دومین خط تولید برای تولید سیانور سدیم فعال می‌شود. ارزش پروژه 28.5 میلیارد تنگه و از سرمایه خصوصی می‌باشد. ظرفیت تولید سالیانه این کارخانه تا 30 هزار تن افزایش خواهد یافت.

همچنین یک کارگاه هیدرومتالورژی برای تولید ترکیب طلا تا سال 2026 در این استان احداث می‌شود که. ارزش سرمایه گذاری آن بالغ بر 2.7 میلیارد تنگه می‌باشد.  

در استانداری ذکر کردند که اجرای تمام این پروژه‌های فوق الذکر تا آخر سال 2026 برنامه ریزی شده است. با راه انداختن این پروژه‌ها 1/1 هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.

 https://lsm.kz/na-yuge-kazahstana-zarabotayut-vosem-proektov

 

کدام کشورها  فرش و قالی را برای قزاقستانی‌ها می‌بافند

به گزارش پایگاه خبری"ال اس"  واردات فرش و قالی از هند بیشتر شد.

از ژانویه تا آوریل سال جاری واردات فرش و قالی بالغ بر 4 میلیون متر مربع بوده که به % 9.2 نسبت به همین دوره سال پیش کمتر است. ارزش واردات 22.8 میلیون دلار بود.

ورود فرش و قالی به بازار های محلی  به 2.5میلیون متر مربع رسید بیشترین واردات از ترکیه بود 2/2 میلیون متر مربع، بعد مقدار کم از ایران  133.1 هزار متر مربع، از چین  45.6 هزار متر مربع ، بلژیک  13.9 هزار متر مربع ، هند 9.7 هزار متر مربع و سویس  2 هزار متر مربع بود.

قزاقستان همچنین 987.5 هزار متر مربع فرش تافتینگ خریداری کرده که بیشترین واردات از چین  429.3هزار متر مربع و ازبکستان  106 هزار متر مربع بود. علاوه بر این کشورها،  قزاقستان فرش و قالی را از دانمارک، ترکیه، انگلستان و هلند هم  وارد کرد.

واردات فرش گره دار طی 4 ماه فقط 25 هزار متر مربع بود. این کالا از چین ، ترکیه و ایتالیا آمده است. 

در بخش صادرات کشور قزاقستان در 4 ماهه اول سال 2024 ، 394.1 هزار متر مربع فرش و قالی صادر کرده است.

 https://lsm.kz/eksport-i-import-kovrov

 

 ترکیه نسبت به ترانزیت گاز قزاقستان ابراز علاقه کرده است

الماسادم ساتکالیف با آلپارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار کرد و در آن موضوعات توسعه بیشتر همکاری‌ها در بخش انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر وزارت انرژی جمهوری قزاقستان ضمن خوشامدگویی به همکاران ترک خود از علاقه شرکت های ترکیه ای به توسعه همکاری در پروژه‌های نفت و گاز تشکر کرد.

الماسادم ساتکالیف گفت: «به منظور ایجاد انگیزه بیشتر برای همکاری در صنعت برق، ما آماده بحث و تبادل تجربه در مورد توسعه و اجرای فناوری‌های نوآورانه پیشرفته و بهترین شیوه‌های جهانی، از جمله ساخت خطوط انتقال برق فشار قوی و استفاده از سیستم های ذخیره انرژی برای ادغام با منابع انرژی تجدید پذیر هستیم».

امروزه تعداد از شرکت های ترکیه ای مانند  ENKA، GATE Construction،  Senimdi Kurylys  با موفقیت در قزاقستان فعالیت می‌کنند که قراردادهای بزرگ EPC را در صنعت نفت و گاز با موفقیت اجرا کرده اند.طرف ترک نیز به نوبه خود نسبت به ترانزیت گاز قزاقستان و همچنین همکاری در پروژه‌های تولید و اکتشاف منابع انرژی ابراز علاقه کرد.

در ادامه این دیدار، طرفین آمادگی خود را برای ایجاد همکاری‌های دوجانبه سودمند و ثمربخش در بخش انرژی به طور کلی بین قزاقستان و ترکیه ابراز کردند.

 https://dknews.kz/ru/ekonomika/332424-turciya-vyrazila-zainteresovannost-v-tranzite

 

 ادغام سیستم های پرداخت میر و شتاب روسیه و ایران

به گزارش کازینفورم به نقل از تاس: دارندگان کارت شتاب از 22 آگوست می‌توانند از خودپردازهای روسیه روبل برداشت کنند.

مسکو و تهران کار بر روی یکپارچه سازی سیستم پرداخت میر روسیه و شتاب ایرانی را به پایان رسانده اند. این خبر را محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد.

فرزین پس از بازگشت از سن پترزبورگ به نقل از خبرگزاری ایرنا  گفت: در این دیداربا  الویرا نابیولینا ، طرفین کار بر روی الزامات اتصال سیستم پرداخت میر روسیه به شتاب ایران را تکمیل کردند و این پروژه وارد فاز عملیاتی بانک مرکزی فدراسیون روسیه شد.

به گفته این مقام مسئول، در مرحله اول که از 31 مرداد ماه آغاز می‌شود، «کارت‌های بانکی سامانه شتاب ایرانیان در قالب کارت هوشمند آمبر در تمامی دستگاه‌های خودپرداز روسیه قابل استفاده است و شهروندان ایرانی می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز روسیه با استفاده از کارت های خود روبل برداشت کنند.

فرزین تصریح کرد: مرحله دوم اجرا به معنای امکان پرداخت با کارت روسی در جمهوری اسلامی است. وی خاطرنشان کرد: در مرحله سوم، ایرانیان می‌توانند با کارت شتاب از طریق پایانه بانکی عادی، کالاهای موجود در فروشگاه‌های روسیه را پرداخت کنند.

به گفته فرزین، این قرارداد «بسیار مهم برای تجار ایرانی و سرمایه‌گذاران روسی» است، زیرا به لطف آن، تجارت تنها با ارزهای ملی انجام می‌شود که امکان افزایش چند برابری در سطح گردش تجاری و تعداد معاملات را فراهم می‌کند.

کارت میر در 12 کشور پذیرفته می‌شود اما در 8 کشور با محدودیت معتبر است. علاوه بر روسیه، این کارت در آبخازیا، بلاروس، کوبا و اوستیای جنوبی بدون محدودیت پذیرفته می‌شود. مصر، موریس و میانمار در حال برنامه ریزی برای اجرای میر هستند. شش کشور دیگر آماده انجام گفت و گو در مورد اجرا هستند.

https://www.inform.kz/ru/rossiya-iiran-zavershili-integratsiyu-platezhnih-sistem-mir-ishetab-9444a2

 

در شهر آلماتی کارخانه داروسازی راه اندازی می‌شود 

به گزارش "ال اس"در شهر آلماتی کارخانه داروسازی راه اندازی می‌شود.

در پاسخ به درخواست هیئت تحریریه ، گزارش شده است که یک شرکت از کره جنوبی علاقه مند به اجرای این پروژه است. شهرداری گزارش داد که به سرمایه گذار خارجی نمونه قطعات زمین پیشنهاد شده است. در عین حال ، اشاره شده است که این شرکت هنوز تصمیم نهایی در رابطه با زمین نگرفته است. پروژه تولید دارو در حال مذاکره است.

لازم به ذکر است که تا پایان سال جاری ، 15 پروژه در کلان شهر راه اندازی می‌شوند که می‌توان بیش از 1.5 هزار شغل ایجاد کرد. سرمایه گذاران 28.9 میلیارد تنگه را در اجرای آن سرمایه گذاری می‌کنند. آنها در 25 هکتار در منطقه صنعتی راه اندازی خواهند شد.

در عین حال ، یک هولدینگ دارویی  با هفت شرکت تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی "پارک فناوری‌های نوآورانه"راه اندازی خواهد شد.. یک قطعه زمین برای ایجاد این خوشه در منطقه صنعتی اختصاص داده شده است. هم اکنون در مگالوپولیس هفت پروژه با هزینه کل حدود 13 میلیارد تنگه در حال اجرا هستند.

لازم به یادآوری است که آلماتی قصد دارد پروژه‌هایی به ارزش تقریبا 599 میلیارد تنگه را راه اندازی کند. اجرای آنها برای سال های 2026-2024 برنامه ریزی شده است. پیش بینی می‌شود با توجه به راه اندازی 25 پروژه در این شهر 8/8 هزار شغل ایجاد شود. این پروژه‌ها توسط شرکت های قزاقستانی ، ترکیه ، روسیه و کره جنوبی در این شهر در مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی اجرا می‌شوند.

 https://lsm.kz/v-almaty-hotyat-postroit-novoe-proizvodstvo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما