معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۵:۲۲ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رشد تولید ناخالص داخلی در سال مالی آینده به 6.75 درصد خواهد رسید

ابوالحسن محمود علی وزیر دارایی در پارلمان ابراز خوش بینی کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی در سال مالی آینده به 6.75 درصد و در میان مدت به 7.25 درصد برسد. وی گفت: در شرایطی ما در حال تدوین بودجه سال مالی آینده 2024-2025 هستیم که بنگلادش مانند سایر کشورهای جهان به دلیل بحران‌های مختلف جهانی از جمله جنگ اوکراین با روسیه و  بحران خاورمیانه با چالش های مختلفی در زمینه اقتصاد کلان از جمله تورم قیمت ها مواجه است. بنابراین در بودجه پیشنهادی امسال بیشترین اولویت را به ایجاد ثبات کلان اقتصادی در کنار کنترل تورم داده ایم.

خبرگزاری نیادیگانتا

 چراغ سبز پکن برای وام 5 میلیارد دلاری

بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک به روزنامه پروتوم آلا، اولویت بنگلادش در سفر آتی نخست وزیر به پکن  موضوعات تجاری و اقتصادی خواهد بود. در این صورت، مشارکت چین در موضوعاتی مانند وام به ارز چینی و طرح های توسعه یکپارچه در منطقه جنوبی بنگلادش مهم خواهد بود. پکن مایل است به بنگلادش 5 میلیارد دلار به یوآن وام دهد. اگرچه بنگلادش 7 میلیارد دلار درخواست کرده بود. منابع دیپلماتیک همچنین از احتمال مطرح شدن برخی موضوعات مهم در گفتگوی سیاستمداران ارشد دو کشور در سفر نخست وزیر بنگلادش به چین خبر داده اند. اگرچه این نشست دوجانبه است، اما بحث های ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ممکن است در چارچوب رویدادهای جهانی و منطقه ای معاصر صورت گیرد.

خبرگزاری پروتوم آلا

وزیر خارجه: احتمال امضای 20 موافقتنامه در جریان سفر نخست وزیر به چین

دکتر حسن محمود وزیر امور خارجه گفت که ممکن است 20 تفاهم نامه در جریان سفر شیخ حسینه نخست وزیر چین به چین امضا شود. وی همچنین اظهار داشت: افتتاح برخی از پروژه‌ها نیز در این بازه زمانی اعلام می‌گردد. وی با بیان این مطلب در نشست خبری وزارت امور خارجه که در خصوص سفر نخست وزیر برگزار شد، گفت که در این سفر درباره بحران روهینگیا و همکاری چین در توسعه بخش جنوبی بنگلادش، بحث و تبادل نظر خواهد شد. علاوه بر این،  احتمالاً حدود 20 تفاهم نامه در زمینه‌های مختلف از جمله بخش اقتصادی و بانکی، تجارت و سرمایه گذاری، اقتصاد دیجیتال، توسعه زیرساخت ها، کمک در بخش مدیریت بلایا، ساخت پل دوستی بنگلادش و چین، صادرات محصولات کشاورزی از بنگلادش، مدیریت بلایای طبیعی، گسترش روابط اجتماعی و غیره امضا خواهد شد.

خبرگزاری کالرکانتا

نخست وزیر از تجار چینی خواست در بنگلادش سرمایه گذاری کنند

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، در دومین روز از سفر دوجانبه چهار روزه خود به چین، در کنفرانسی با عنوان «تسهیل تجارت و سرمایه گذاری بین بنگلادش و چین» که در هتلی در پکن برگزار شد، سخنرانی کرد. وی با ترغیب تجار چینی به سرمایه گذاری در بنگلادش گفت: اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بنگلادش است، ما با هم می‌توانیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم.

خبرگزاری کالرکانتا

قرارداد مشارکت استعدادهای درخشان امضا شد: نیروی کار ماهر به اروپا می رود

بر اساس این گزارش، قراردادی به نام «مشارکت استعدادهای درخشان با بنگلادش» میان داکا و اتحادیه اروپا امضا شده است. دکتر محمد نذرالاسلام، سرپرست وزارت امور خارجه بنگلادش و دیپلمات های اروپایی در مراسم امضای این قرارداد سخنرانی کردند. چارلز وایتلی، سفیر اتحادیه اروپا در داکا، اظهار داشت که این توافق از نظر اقتصادی برای مهاجران و خانواده‌های آنها مفید خواهد بود. دکتر محمد نذرالاسلام گفت اروپا کمبود نیروی انسانی ماهر دارد. ما می خواهیم آن را برآورده کنیم.

خبرگزاری مناب جامین

نرخ تورم در بنگلادش

بر اساس آخرین گزارش اداره آمار بنگلادش (BBS)، تورم کل در ماه ژوئن امسال 9.72 درصد و تورم مواد غذایی بیش از 10 درصد بوده است. در این گزارش همچنین آمده است که در دو ماه آخر سال مالی گذشته (می - ژوئن)، نرخ تورم در بنگلادش دو برابر هند و نپال بوده است. اکنون قیمت نفت در بازارهای جهانی به 80 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. به این ترتیب، قیمت روغن خوراکی، غلات، کود، مواد خام کشاورزی، فلزات کاربردی یا صنعتی نیز در چند ماه متوالی روندی کاهشی داشته است. اما این کاهش در روند افزایش قیمت ها در بنگلادش بی تاثیر بوده و قیمت ها کاهش نیافته است.

خبرگزاری بانیک بارتا

رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه سوم سال مالی 2023-2024 به 6.12 درصد رسید

در سه‌ماهه سوم  سال مالی 2023-2024 (ژانویه تا مارس)، تولید ناخالص داخلی بنگلادش (GDP) به 6.12 درصد افزایش یافت. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی در مدت مشابه سال قبل 2.30 درصد بوده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط اداره آمار بنگلادش، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال مالی گذشته نیز 3.78 درصد بود، اما در سه ماهه سوم امسال رشد داشته است.

خبرگزاری بیجنس استاندارد

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما