معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۵:۱۳

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

علی رغم بحران دلار کمبود گاز و برق در کشور وجود نخواهد داشت( جاگو نیوز)

آقای فوز الکریم خان که مسئولیت وزارت نیرو، انرژی و منابع معدنی دولت موقت بنگلادش را بر عهده دارد، گفت که به دلیل بحران دلار، کمبود گاز و برق در کشور وجود نخواهد داشت. وی همچنین نسبت به کاهش بیشتر این بحران در هفته‌های آتی ابراز خوش بینی کرد. وی گفت: برای حفر 100 حلقه چاه گاز دیگر در سراسر کشور ابتکاراتی صورت گرفته است که از این پس هیچ پروژه ای بدون رقابت آزاد پذیرفته نخواهد شد. در این موارد مشاوره کمیته تخصصی انجام خواهد شد. هیچ فرصتی برای هیچ تخلفی داده نخواهد شد.

در سال مالی جاری بانک جهانی 2 میلیارد دلار وام کمک به بنگلادش ارائه خواهد کرد ( بنگلا تریبیون)

در ادامه نشست چند روز گذشته، جلسه ای با حضور دکتر صالح الدین احمد، مسئول وزارت دارایی بنگلادش و آقای مارتین ریزر، معاون رئیس بانک جهانی در امور منطقه آسیای جنوبی برگزار شد. در جلسه امروز مقرر شد بانک جهانی در سال مالی 2024-2025 وام بین 2 تا 3 میلیارد دلاری را به بنگلادش اعطا کند. پس از این نشست، دکتر صالح الدین به خبرنگاران گفت که بانک جهانی از طرح اصلاحات دولتی دولت موقت راضی است. از این رو، این سازمان بین المللی مشتاق همکاری با بنگلادش در بخش‌های مختلف و اعطای وام‌هایی در بخش های انرژی، برق، سلامت و حمایت از بودجه از جمله بازسازی بخش بانکی است. با این حال، وام 2 تا 3 میلیارد دلاری که تا ژوئن آینده به بنگلادش ارائه می دهد، در حمایت از بودجه ملی کشور، بخش انرژی و برق از جمله بازسازی بخش بانکی کشور، استفاده خواهد شد.

در حال حاضر بنگلادش دارای بالاترین تورم در جنوب آسیا است(بانیک بارتا)

بر اساس داده‌های اداره آمار بنگلادش (BBS)، نرخ تورم این کشور در ماه ژوئیه 11.66 درصد بوده است. اگرچه این نرخ در ماه اوت اندکی کاهش یافت، اما همچنان دو رقمی یعنی  10.49 درصد بوده است. در این صورت، تورم در بنگلادش اکنون بالاترین میزان در جنوب آسیا است. سایر کشورهای آسیای جنوبی شامل هند، پاکستان، سریلانکا، مالدیو، نپال و بوتان می‌باشد. بر اساس داده‌های بانک های مرکزی این هفت کشور، سریلانکا اکنون کمترین تورم را در منطقه دارد. نرخ تورم در سریلانکا در ماه اوت تنها 1.5 درصد بود. مالدیو با 1.4 درصد کمترین نرخ تورم را در رتبه دوم قرار دارد. به غیر از این، تورم در بوتان 2.004 درصد، در نپال 3.57 درصد، در هند 3.65 درصد و در پاکستان 9.64 درصد است.

صادرات هند به بنگلادش 28 درصد کاهش یافت ( کالرکانتا)

صادرات هند به بنگلادش در ماه اوت سال جاری 28 درصد کاهش یافت. هند در این ماه کالاهایی به ارزش 681 میلیون دلار به بنگلادش صادر کرده است. این رقم در ماه اوت سال گذشته 943 میلیون دلار بوده است. بر اساس گزارش روزنامه هندی« ایندین اکسپرس»، کاهش صادرات به بنگلادش، تأثیر قابل توجهی بر تجارت هند نخواهد داشت. زیرا هند تجارت چندانی با بنگلادش ندارد. در سال مالی گذشته 2.5 درصد از کل صادرات هند به بنگلادش بوده و از سوی دیگر میزان واردات هند از بنگلادش تنها 0.3 درصد بوده است.

آلمان 100 میلیون یورو به بنگلادش خواهد داد ( پروتوم آلا)

آخیم تروستر، سفیر آلمان در داکا، با سیده رضوانه حسن، مسئول وزارت محیط زیست، جنگل و تغییرات آب و هوایی بنگلادش، دیدار و درباره مسائل دوجانبه گفتگو کرد. سیده رضوانه حسن پس از این ملاقات گفت که آلمان در 10 سال آینده 1 میلیارد یورو برای توسعه بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به بنگلادش می دهد. علاوه بر این، هر دو کشور تبادل دانش و همکاری با نیروهایی مانند بخش خصوصی، موسسات تحقیقاتی و جامعه مدنی را تقویت خواهند کرد.

ارتباط مستقیم دریایی میان بنگلادش و چین برقرار شده است ( جاگو نیوز)

حمل و نقل مستقیم بین بنگلادش و چین از مسیر دریا آغاز شده است. روز گذشته یک کشتی باری به نام MV Kota Angun از چین طی 9 روز وارد بندر چیتاگونگ شد. دکتر محمد مهتاب، مسئول خط بین المللی اقیانوس آرام (PIL) گفت: کشتی با پرچم سنگاپور با 552 کانتینر کالای وارداتی از چین وارد بندر چیتاگونگ شده است. این کشتی در 7 سپتامبر از نینگبو چین حرکت کرد و طی 9 روز از طریق شانگهای و شکو به چیتاگونگ رسید. پیش از این، 20 تا 25 روز زمان لازم بود تا یک کشتی از چین از طریق سنگاپور، مالزی یا کلمبو به بندر چیتاگونگ برسد. اکنون که مسیر مستقیم چین - چیتاگونگ باز شده است، کشتی‌ها می‌توانند در زمان کمتری تردد کنند. این امر تجارت بنگلادش با چین را بهبود می‌بخشد.

بانک جهانی به اصلاح بخش اقتصادی بنگلادش کمک خواهد کرد ( جوگنتار)

دکتر صالح الدین احمد، مسئول وزارت دارایی بنگلادش، با اشاره به گفتگوی مثبت با نمایندگان بانک جهانی گفت که بانک جهانی در بودجه ملی و اصلاح بخش اقتصادی بنگلادش کمک خواهد کرد. این نشست در اتاق جلسات وزارت دارایی برگزار شد. هیئتی متشکل از هفت عضو از جمله ماتیو وارگزه، مدیر منطقه آسیای جنوبی بانک جهانی، در این نشست حضور داشتند. پس از این نشست، مسئول وزارت دارایی به خبرنگاران گفت: برای رفع بحران نقدینگی در حوزه بانکی و اصلاح بخش اقتصادی نیز از بانک جهانی درخواست وام کردیم. آنها یک میلیارد دلار وام به بنگلادش برای اصلاح بخش مالی کشور خواهند داد. از این میزان 750 میلیون دلار به عنوان وام مبتنی بر سیاست و 250 میلیون دلار به عنوان وام سرمایه گذاری و تسهیلات تضمینی ارائه می دهند.

بانک مرکزی بنگلادش: سقوط ذخایر ارزی متوقف شده است ( بنگلا تریبیون)

بانک مرکزی بنگلادش می‌گوید حواله‌های ارسال شده توسط بنگلادشی‌های مقیم خارج کشور افزایش یافته و جلوگیری از سقوط ذخایر ارزی امکان‌پذیر شده است. امروز  خانم حسنی آرا شیخا، مدیر اجرایی و سخنگوی بانک مرکزی بنگلادش، با تائید این اطلاعات گفت که بانک مرکزی بنگلادش در حال حاضر 24.3 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که بر اساس سیستم BPM-6 صندوق بین المللی پول، مبلغ آن نزدیک به 20 میلیارد دلار است. وی با بیان اینکه میزان ارز ارسالی بنگلادشی‌های مقیم خارج به تدریج در حال افزایش است، گفت: جریان حواله در ژوئیه و اوت افزایش یافته است. در شرایط فعلی مهاجران مقادیر زیادی حواله ارسال می‌کنند. وی این افزایش حواله را دلیل اصلی افزایش ذخایر عنوان کرد. این سخنگوی بانک مرکزی بنگلادش همچنین گفت: از آنجایی که بحران رو به کاهش است، بانک‌ها هم اکنون قادر به خرید و فروش دلار هستند. قیمت دلار در حال حاضر بین 118 تا 120 تاکا است. اختلاف قیمت دلار بین بانک ها و بازار آزاد اکنون کمتر از یک درصد شده است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما