معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۴:۰۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار اقتصادی بنگلادش در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک جهانی: رشد اقتصادی بنگلادش ممکن است به 4 درصد کاهش یابد ( جاگو نیوز)

بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی بالقوه بنگلادش را در سال مالی 2025-2024 به چهار درصد کاهش داده است. این نرخ به میزان قابل توجهی کمتر از پیش بینی قبلی این سازمان جهانی است. این سازمان جهانی اعلام کرد که کاهش رشد اقتصادی بنگلادش ممکن است به دلیل عدم ثبات سیاسی و اقتصادی ادامه یابد. بر اساس گزارش بانک جهانی، ناآرامی‌های سیاسی اخیر بر پتانسیل اقتصادی بنگلادش تأثیر منفی گذاشته است. بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی بنگلادش در سال مالی 2024-2023 را 5.2 درصد اعلام کرده بود. اما پیش بینی این سازمان برای سال مالی جاری بین 3.2 تا 5.2 درصد است.

 خریداران خارجی صنعت پوشاک در حال رویگردانی از بنگلادش هستند ( نیادیگانتا)

در سمیناری با عنوان «ابتکار انجمن خبرنگاران اقتصادی» (ERF) که در داکا برگزار شد، آقای تاپان چودری، مدیرعامل Square Group، یکی از بزرگترین گروه‌های صنعتی در بنگلادش، گفت که در حال حاضر وضعیت ناپایداری در بخش تولید پوشاک بنگلادش وجود دارد. در نتیجه بخش پوشاک کشور با چالش های بزرگی مواجه شده و با توجه به وضعیت فعلی، خریداران خارجی اقدام به انتقال سفارشات کاری خود به کشورهای دیگر کرده اند. به گفته وی، ممکن است دست کشورهای رقیب پشت بی ثباتی صنعت پوشاک بنگلادش باشد. بنابراین باید تمام اقدامات لازم برای حفاظت از این بخش مهم مالی کشور انجام شود. از زمان روی کار آمدن دولت موقت در بنگلادش، ناآرامی‌های گسترده کارگری در کارخانه‌های پوشاک کشور به وجود آمده است. اگرچه گام های زیادی در سطح دولتی و خصوصی برداشته شده است، اما ثبات کامل تا کنون به این بخش بازنگشته است.

عربستان سعودی با پیشنهاد بنگلادش برای اعزام حجاج از طریق دریا موافقت کرد (شاماکال)

ریاض با پیشنهاد بنگلادش برای اعزام حجاج از طریق دریا موافقت کرده است. ریاض در دیدار دوجانبه بین دکتر محمد خالد، مسئول وزارت امور دینی بنگلادش، و توفیق فوزان الربیعه، وزیر امور حج و عمره عربستان سعودی در جده، این موافقت را اعلام کرد. وزیر حج و عمره عربستان درباره این پیشنهاد بنگلادش گفت که دولت عربستان هیچ مخالفتی با اعزام زائران بنگلادشی از طریق دریا ندارد. با این حال نیاز به بررسی بیشتر توسط مسئولان بنادر وجود دارد. در این زمینه، دولت بنگلادش نیز باید با شرکت های کشتیرانی مذاکره کرده و تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

 آغاز اقدامات قانونی دولت موقت علیه چهار گروه تجاری برتر کشور ( جوگنتار)

دولت موقت بنگلادش، اقدامات قانونی را علیه چهار گروه تجاری بزرگ که به شیخ حسینه نخست وزیر برکنار شده این کشور بسیار نزدیک بودند، آغاز کرده است. آقایان سلمان فضل الرحمن، مالک گروه بیکسیمکو، احمد اکبر سبحان، مالک گروه باشوندهارا، سیف الاسلام، مالک گروه اس عالم و عزیز خان، مالک گروه سامیت متهم به قاچاق میلیاردها دلار به خارج از کشور و فرار از پرداخت مالیات دولتی و دریافت بسیاری از مزایای غیرقانونی از دولت سابق هستند. سلمان فضل الرحمن مشاور شیخ حسینه، نخست وزیر سابق بنگلادش در امور صنعت و سرمایه گذاری خصوصی بود و پس از سقوط دولت شیخ حسینه دستگیر و روانه زندان شد. طی 48 ساعت گذشته، به توصیه اداره اطلاعات مالی بانک مرکزی بنگلادش، تمامی حساب های بانکی سه تاجر بزرگ دیگر و اعضای خانواده آنها توقیف شده است. این چهار تاجر برجسته نه تنها در بنگلادش بلکه در کل جنوب آسیا بسیار تأثیرگذار هستند و به دولت هند بسیار نزدیک می‌باشند.

 بنگلادش طی 5 روز بیش از 420 میلیون دلار حواله دریافت کرد ( بنگلا تریبیون)

پس از روی کار آمدن دولت موقت در بنگلادش، تمایل بنگلادشی‌های مقیم خارج از کشور به ارسال حواله از طریق کانال های بانکی و قانونی زیر نظر دولت  افزایش یافته است. در پنج روز اول اکتبر جاری، حواله‌های ارسالی از خارج از کشور به 425 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این مبلغ 325 میلیون دلار بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی در سپتامبر گذشته 2.4 میلیارد دلار حواله از طریق کانال های بانکی وارد کشور شده است.

 در سال 2027، درآمد صادراتی 110 میلیارد دلار هدف گذاری شده است (بیجنس استاندارد)

دولت موقت بنگلادش پیش نویس سیاست صادرات 2027-2024 را تصویب کرد. در سال پایانی این دوره، درآمد صادراتی کشور 110 میلیارد دلاری را هدف گذاری شده است . این هدف متناسب با توسعه اقتصادی کشور و شرایط تجارت جهانی تعیین گردید. آقای شفیق العالم، مسئول اطلاع رسانی دفتر ریاست دولت موقت اعلام کرد که هدف از این سیاست، ایجاد اشتغال گسترده از طریق رشد صادرات، ایجاد تعادل بین واردات و صادرات و کمک قابل توجه به اقتصاد ملی از طریق افزایش درآمدهای ارزی است.

 کسری تجاری در دو ماه 10 درصد کاهش یافت (جوگنتار)

کسری تجاری کشور در دو ماهه اول سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۲۹۰ میلیون دلار معادل حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.  بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، کسری تجاری در ماه‌های جولای تا اوت سال مالی 2025-2024، مبلغ  2.75 میلیارد دلار بوده است، این در حالی است که این مبلغ در مدت مشابه سال مالی قبل 3.04 میلیارد دلار بوده است. این کاهش کسری تجاری ناشی از کاهش هزینه‌های واردات و همچنین افزایش صادرات می‌باشد.  درآمد صادراتی، طی دو ماهه اول سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با دو و نیم درصد افزایش یافته به 7.16 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ، هزینه واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل با 1.2 درصد کاهش به 9.91 میلیارد  دلار رسیده است. بهبود قابل توجه دیگر در تراز هزینه واردات این است که با افزایش حواله‌ها (اراسال ارز از طرف کارگران در خارج از کشور) در دو ماه گذشته، درآمدهای ارزی کشور رشد قابل توجهی داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما