معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در نیمۀ دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شهر بولونیا رتبه اول در ایتالیا برای سرمایه‌گذاری خارجی

بنا به گزارش دو ماهانه Fdi intelligence از گروه فایننشال تایمز، شهر بولونیا (در استان امیلیا رومانیا) در سال 2023 میلادی اولین شهر ایتالیا از نظر توانایی جذب سرمایه خارجی برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی محسوب می‌گردد. در این رتبه‌بندی، شهر بلونیا از نظر هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هم در ایجاد فرصت‌های شغلی نه تنها شهرهای میلان و رم در ایتالیا بلکه مهم‌ترین شهرهای اروپا از اسلو تا بارسلون، و از فرانکفورت تا پاریس را نیز پشت سر گذاشته است. بولونیا نه تنها در ایتالیا رتبه اول را به خود اختصاص داده است، بلکه در اروپای غربی نیز پس از شهرهای آلمانی مانهایم و اشتوتگارت در رتبه سوم قرار گرفته است. این شهر همچنین رتبه ششم در کل جهان را کسب کرده و از شهر رومانیایی کرایووا، باکو در آذربایجان و شارجه در امارات متحده عربی نیز پیشی گرفته است.

بنا به این گزارش، شهر پیشرو در جهان برای رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2023، مرکز دانشگاهی مانهایم، در جنوب غربی آلمان بوده است، جایی که غول دارویی Roche در آن سرمایه‌گذاری کرده است. به طور کل 4 مکان از 10 مکان برتر جذاب‌ترین شهرهای اروپایی و جهانی در آلمان قرار دارد و علاوه بر مانهایم، شهرهای اشتوتگارت، نورنبرگ و مونیخ نیز در بین چهار شهر اول کشور آلمان قرار گرفته‌اند. در این جدول رتبه‌بندی، شهر میلان در رتبه 22 اروپا و 99 جهان و شهر رم در رتبه 40 اروپا و 170 جهان قرار گرفته‌اند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240705&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

انسداد جدید در مسیر کریدور بزرگراه برنرو

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، سلسله ممنوعیت‌های طولانی مدتی که برای محافظت از کیفیت هوا توسط مقامات استان تیرول (اتریش) به طور یک‌جانبه در مورد تردد کامیون‌ها وضع شده است، کارکنان بخش حمل‌ونقل زمینی را با نگرانی‌های جدی مواجه ساخته است. این بار دلیل جلوگیری از تردد آزاد کامیون‌ها، مرمت و نوسازی پل لوگ (Lueg) در بخش اتریش بزرگراه برنرو، واقع در 6 کیلومتری مرز ایتالیا عنوان شده است. این سایت ساخت‌وساز عظیم، خطر ایجاد یک گلوگاه بزرگ ترافیکی در امتداد یک شریان استراتژیک برای اتصال بین ایتالیا و اروپا را به همراه خواهد داشت. وب سایت Asfinag، شرکت دولتی مدیریت جاده‌های اتریش، از تصمیم این شرکت برای محدود کردن ترانزیت وسایل نقلیه در بخش بزرگراه A13 که بر روی پل Lueg تأثیر می‌گذارد، خبر داده است. بنا به تخمین‌ها، مدت زمان ساخت پل موازی جدید (به طول 1.8 کیلومتر) 3 سال خواهد بود. در حال حاضر در روزهای پرترافیک از روی این پل بیش از 60 هزار کامیون و خودرو سواری تردد می‌نمایند که در صورت شروع کارهای ساخت پل جدید این حجم از خودرو باید از یک شانه جاده تردد کنند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240705&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

 کسب مجوز بهره‌برداری کشاورزی در الجزایر توسط شرکت ایتالیایی

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، گروه ایتالیایی کشاورزی- صنعتی BF Bonifiche Ferraresi S.p.A  طی قراردادی با وزارت کشاورزی و توسعه روستایی و مدیر کل صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی الجزایر موفق گردید تا مجوز کشت گندم در فضایی به وسعت 36 هزار هکتار، در استان مرکزی - در صحرای شمالی منطقه تیممون (Timimoun) را کسب نماید. برای گروه BF ایتالیا، این مشارکت دولتی - خصوصی بزرگترین سرمایه‌گذاری انجام شده تاکنون در آفریقا محسوب می‌گردد. ارزش این پروژه 420 میلیون یورو بوده و موضوع آن کشت دو رقم گندم شامل گندم دوروم (سخت) و گندم نرم که در فضایی حدود 70 درصد (از مجموع 36 هزار هکتار) اجرا خواهد شد و قسمت باقیمانده نیز قرار است به کشت حبوبات اختصاص داده شود. مقصد تمام تولیدات این طرح، بازار محلی خواهد بود و Bf تضمین می‌نماید که در هیچ قسمتی از سوخت‌های زیستی استفاده نخواهد شد. بنا به گفته مدیران، این طرح بلافاصله اجرا خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اولین 3 هزار هکتار در نوامبر امسال زیر کشت قرار گیرد و تا سال 2028 به طور کامل عملیاتی شود. BF ایتالیا در حال حاضر حضور مهمی در قاره آفریقا دارد. این شرکت از ژوئن سال گذشته نیز در الجرایر، امتیازی برای کشت حدود 900 هکتار از خاک صحرای جنوبی را برای مصارف غذایی، به دست آورده است.

بنا به گفته فرانچسکو لولوبریجیدا، وزیر کشاورزی و حاکمیت غذای ایتالیا که در امضای توافقنامه بین گروه ایتالیایی و دولت الجزایر حضور داشت، توافقنامه‌ای که در الجزایر توسط گروه BF امضا شد، بخش دیگری از طرح دولت ایتالیا برای توسعه آفریقا است. طرحی که هدف اصلی آن افزایش خودکفایی غذایی کشورهای سواحل جنوبی مدیترانه است. این طرح قرار است در دراز مدت به عنصری از استراتژی تنوع بخشی زنجیره‌های تامین مواد غذایی برای خود ایتالیا نیز تبدیل شود. وی افزود: الجزایر در زمانی که ما به دنبال جایگزین کردن گاز روسیه بودیم به ما کمک کرد و اکنون ممکن است روزی در مورد مواد غذایی نیز این اتفاق بیافتد. ایتالیا باید زنجیره تامین قابل اعتماد و جایگزینی را برای خود در بلندمدت تضمین کند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240707&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

ایتالیا به همراه شش کشور دیگر مشمول پروسه کسری بودجه اتحادیه اروپا

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، کمیسیون اروپا به شورای اروپا پیشنهاد نمود تا در نشست آینده اسامی‌کشورهای: بلژیک، فرانسه، ایتالیا، مجارستان، مالت، لهستان و اسلواکی را به عنوان کشورهایی که مشمول پروسه کسری بیش از حد در تراز ملی (excessive deficit procedure (EDP)) خواهند شد، اعلام نماید. به این ترتیب در بسته توصیه‌های پائیزی شورای اروپا از کشورهای فوق خواسته می‌شود تا به منظور کاهش بدهی ملی خود برنامه‌های عملی را به کار بندند. ایتالیا یکی از کشورهایی است که به دلیل بدهی بیش از حد با رویه تخلف اروپا مواجه خواهد شد. این رویه که به عنوان رویه کسری بیش از حد (EDP) شناخته می‌شود، با هدف تصحیح تراز ملی یک کشور زمانی که کسری از 3 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رود (موضوع پیمان ثبات)، انجام می‌شود. اکنون دولت موظف است تا پاییز امسال یک طرح تفصیلی را به کمیسیون اروپا ارائه کند که در آن اقداماتی را برای بازگرداندن بودجه به تعادل ارائه کند. عدم رعایت این روند می‌تواند منجر به تحریم و جرایمی از طرف اتحادیه اروپا شود.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240710&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما