معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

تلاش پاکستان برای عضویت در بریکس

روزنامه پاکستانی Business Recorder در شماره مورخ 22 ژوئن، مقاله ای را تحت عنوان تلاش پاکستان برای عضویت در بریکس به چاپ رساند که در آن به دلایل اهمیت بریکس و تلاش کشورهای مختلف از جمله پاکستان برای عضویت در آن پرداخته و چالش های عضویت این کشور در بریکس را بر شمرده است. خلاصه این مقاله به شرح زیر می باشد:

-بریکس مجموعه پنج اقتصاد نو ظهور در جهان متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. امسال چندین کشور دیگر با وضعیت اقتصادی و نفوذ جهانی کمتر به آن اضافه شدند.

-ولادمیر پوتین که امسال ریاست گروه کشورهای بریکس را بر عهده گرفت گفت: «این گروه یک سازمان ده ملتی شده است و مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عنوان اعضای کامل پذیرفته شدند که این مسئله یک نشانه قوی از افزایش قدرت این بلوک و افزایش نقش آن در مسائل جهانی است.» پوتین در سخنان خود از آمادگی پذیرش اعضای جدید در قالب های مختلف گفت که با کشورهای بریکس در اصولی مانند احترام به حاکمیت ملی، برابری، صداقت، اجماع و تلاش برای ایجاد نظم جهانی چند قطبی و یک نظام مالی و تجاری جهانی منصفانه شریک هستند.

-گروه کشورهای بریکس دیگر متشکل از اعضایی هم رده با یکدیگر نیست و از یک کلوب خاص پنج کشوری تبدیل به باشگاهی شده که در آن اولویت افزودن تعداد اعضای آن است.

-انزوای روسیه در پی جنگ اوکراین و تغییر الگوی رفتار غرب در برابر چین از یک شریک ارحج به یک تهدید بالقوه در سیاست و اقتصاد جهانی، باعث شده تا روسیه و چین با سلطه غربی در ستیز آمده و از ابزار «بریکس» علیه غرب استفاده کنند. به نظر می رسد بریکس سکویی برای اعضای جدیدی شده که علاقه مند به یک نظم جهانیِ جایگزین هستند. بریکس به مفهومی تبدیل شده که سلطه سنتی دول غربی در نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان ملل و نیز سلطه دلار آمریکا به عنوان ارز رایج در معاملات تجاری جهانی را به چالش می‌کشد. بریکس تلاش دارد تا نفوذ اقتصادهای نو ظهور در فرآیندهای تصمیم گیر جهانی را افزایش دهد.

-پاکستان در بین کشورهای بریکس نیست، این در حالی است که بریکس از ابتکارات چین است. طرح کمربند و جاده چین که متعاقب تشکیل بریکس مطرح شد همسو با اهداف بریکس و در راستای گستردن ارتباطات اقتصادی و سیاسی چین با کشورهای منطقه و جهان می‌باشد. پروژه «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» از سوی چین به عنوان برجسته ترین پروژه کمربند و جاده ارزیابی شده و در صورتی که به مرحله اجرا برسد، از ارزش زیادی برای کشورهای عضو بریکس برخوردار خواهد بود.

-شاخص های اقتصادی در ابتدا به عنوان معیار پذیرفتن اعضای بریکس مطرح بود ولی حالا با پیوستن اعضایی مانند اتیوپی و مصر که اقتصادهای بزرگی ندارند، پاکستان می‌تواند امیدوار باشد تا به عضویت گروه کشورهای بریکس در آید.

-در نوامبر سال گذشته، پاکستان از جمله 30 کشوری بود که رسما درخواست خود برای عضویت در بریکس را ارائه کرد.

- پاکستان از شاخص های کلیدی بالاتری در عملکرد اقتصادی نسبت به بعضی از اعضای جدید برخوردار است. به طور مثال تولید ناخالص داخلی سالانه پاکستان سه برابر و درآمد سرانه پاکستان 45 درصد بیشتر از اتیوپی است.  جمعیت پاکستان دو برابر این کشور آفریقایی است و بنابراین بازار مصرفی بزرگتری نیز دارد.

-در مقایسه با مصر، اندازه اقتصاد پاکستان تقریبا با این کشور برابر است در حالی که جمعیت و بازار مصرفی آن دو برابر این کشور عربی در شمال آفریقا است.

-عضویت ایران در بریکس نشان می دهد که این گروه علاقه مند تجارت با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا و احتمالا کار با ایران با ارز محلی است.

-تحولات سیاسی در عرصه منطقه و رابطه خراب سیاسی میان پاکستان و هند و شاید بی تفاوتی چین و روسیه در برابر پاکستان از جمله عواملی می‌باشد که باعث شده تا هند دست پاکستان را از رسیدن به گروه کشورهای بریکس دور نگه دارد.

- آسیب پذیری اقتصادی و بی ثباتی سیاسی در داخل، ارتباطات و نفوذ پاکستان در عرصه سیاست و اقتصاد جهانی را به شدت تضعیف می‌کند. علاوه بر این، تبعیت پاکستان از شرایط صندوق بین المللی پول، پاکستان را ناگریز می دارد تا در سمت غرب قرار بگیرد. پاکستان دارای استعداد انسانی بالا و منابع سرشاری است که با تکیه بر آن می‌تواند نقشی پر رنگ برای خود در صحنه سیاسی-اقتصادی جهان ایجاد کند، این تنها در صورتی میسر است که پاکستان اوضاع داخلی خود را سر و سامان دهد.

 منبع: 

https://www.brecorder.com/news/40309280#:~:text=In%20November%20of%20last%20year,cent%20of%20the%20global%20GDP.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما