معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش قیمت سوخت

به گزارش TT/Omni، توزیع کنندگان زنجیره‌ ای سوخت، قیمت‌های بنزین، گازوئیل و بیودیزل را افزایش می‌دهند. قیمت معیار بنزین اکتان 95 در جایگاه‌ها 0.15 کرون افزایش یافته و به 18.79 کرون در هر لیتر رسیده است. قیمت گازوئیل با 0.25 کرون افزایش به 18.74 کرون در هر لیتر رسیده است. قیمت اتانول بدون تغییر باقی مانده است.

عدم تغییر نرخ بهره بانکی

به گزارش SVD، هیئت اجرایی بانک مرکزی در نشست سیاست پولی خود در 26 ژوئن 2024 تصمیم گرفت نرخ بهره را بدون تغییر در 3.75 درصد نگه دارد. هیأت اجرایی معمولاً سالانه هشت جلسه سیاست پولی برگزار می‌کند که در آنها تصمیماتی در مورد سیاست های پولی اتخاذ می‌کند. صورتجلسه حدود پنج روز کاری پس از هر جلسه سیاست پولی منتشر می‌شود. این بانک صبح پنجشنبه اعلام کرد که نرخ فعلی سیاست 3.75٪ بدون تغییر باقی مانده است. این امر به طور گسترده در میان اقتصاددانان و ناظران بازار انتظار می رفت. بانک مرکزی نشان می دهد که دو یا سه کاهش در نرخ بهره ممکن است در اواخر سال جاری اتفاق بیفتد، به شرط اینکه تورم به طور مطلوب توسعه یابد. اریک تدین، در صورت جلسه سیاست پولی اعلام کرد که به احتمال زیاد بانک مرکزی در نیمه دوم سال به جای دو بار، سه بار نرخ های سیاستی را کاهش دهد. وی همچنین خاطرنشان کرد که تورم در حال حاضر نوسان دارد، به این معنی که ارقام ماه به ماه ممکن است با روند کلی متفاوت باشد. او گفت: «این نشان می‌دهد که هنگام تدوین سیاست نباید به نتایج جداگانه اهمیت داده شود. تدین همچنین به نوسانات اخیر در نرخ ارز کرون اشاره کرد و خاطرنشان کرد که یافتن توضیحات روشن برای این نوسانات چالش برانگیز است. با این حال، او معتقد است که "کرون کمتر ارزش گذاری شده است" و احتمالا در آینده تقویت می‌شود.

اهمیت هوش مصنوعی

در یک مقاله مناظره در DN، به تعداد 15 نماینده برجسته از صنعت فناوری سوئد، پنج پیشنهاد را به دولت ارائه کردند که چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای تجدید رقابت سوئد استفاده کرد. این پنج پیشنهاد عبارتند از:

1- دسترسی به داده‌ها برای افزایش قابلیت هوش مصنوعی: سوئد دارای مجموعه داده‌های بزرگ و با کیفیتی است که نیاز به دسترسی مسئولانه دارند. لازم است دولت یک مجموعه داده مشترک را برای تسهیل دسترسی به داده‌ها در بخش‌های عمومی و خصوصی، تضمین ذخیره‌سازی و میانجی‌گری بی‌طرف، تسهیل کند.

2- دسترسی به توان محاسباتی برای هوش مصنوعی: دسترسی کافی به توان محاسباتی پایدار بسیار مهم است. با توجه به نیازهای محاسباتی فشرده هوش مصنوعی، مراکز داده برای زیرساخت دیجیتال سوئد بسیار مهم هستند. دولت با همکاری صنعت باید شرایط مساعدی را برای این دسترسی تضمین کند تا از تنگناهای نوآوری جلوگیری شود.

3- پشتیبانی از انطباق با مقررات: با اجرای تدریجی مقررات هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، راهنمایی و پشتیبانی واضح برای انطباق ضروری است. نویسندگان پیشنهاد ایجاد یک مرجع هوش مصنوعی برای ارائه راهنمایی‌های نظارتی و ایجاد یک محیط مساعد برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی دارند.

4-سرمایه گذاری و ارتقای هوش مصنوعی در کسب و کار: معرفی مشوق های مالیاتی برای استفاده و توسعه هوش مصنوعی، مانند 50 درصد کسر مالیات (محدود) توصیه می‌شود.

5- شایستگی هوش مصنوعی برای سوئد: ادغام هوش مصنوعی در کل سیستم آموزشی، از ابتدایی تا آموزش عالی، بسیار مهم است. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند یک "آزمایشگاه آموزشی هوش مصنوعی" برای تقویت روش‌های آموزشی مبتنی بر شواهد و از نظر فناوری هوشمند ایجاد کنند. علاوه بر این، منابع خاصی باید برای ادغام دیدگاه‌های هوش مصنوعی در برنامه‌های آموزشی موجود و جدید تخصیص داده شود.

 

توسعه شبکه پرسرعت  5G

به گزارش DI، شرکت Tele2 یک قرارداد وام جدید با بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) به ارزش 140 میلیون یورو، تقریباً 1.58 میلیارد کرون امضا کرده است. این بودجه برای توسعه یک شبکه پرسرعت موبایل در سوئد استفاده خواهد شد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی Tele2، هدف از توسعه شبکه تلفن همراه جدید 5G  دسترسی به 99.9 درصد از جمعیت سوئد است. شارلوت هانسون، مدیر مالی Tele2 می‌گوید: «با تضمین وام از بانک سرمایه‌گذاری اروپا با شرایط جذاب، Tele2 برای ساخت بهترین و مطمئن‌ترین شبکه 5G  در سوئد ادامه می‌دهد.» توماس اوستروس، رئیس EIB، اظهار داشت: دسترسی به اتصال سریع و پایدار هم برای مشاغل و هم برای افراد ضروری است.

تراز تجاری خالص 11.9 میلیارد کرون در ماه مه

به گزارش مرکز آمار سوئد در ماه می 2024، صادرات کالاهای سوئد به 186.7 میلیارد کرون و واردات کالا به 174.8 میلیارد کرون رسید. در نتیجه، تراز تجاری خالص 11.9 میلیارد کرون بود. بر اساس محاسبات اولیه، تجارت خارجی کالا منجر به مازاد تجاری خالص 11.9 میلیارد کرون در ماه می 2024 شد. در ماه می 2023، مازاد تجاری خالص 0.9 میلیارد کرون وجود داشت. ارزش صادرات در می 2024  به میزان 186.7 میلیارد کرون بوده در حالی که ارزش واردات 174.8 میلیارد کرون است. ارزش متناظر برای ماه مه 2023 به میزان 179.5 میلیارد کرون برای صادرات و 178.6 میلیارد کرون برای واردات بود. بنابراین صادرات کالا از نظر ارزش 4 درصد افزایش یافته است در حالی که واردات در مقایسه با مه 2023 2 درصد کاهش نشان می دهد. در این مدت تجارت کالا با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا منجر به مازاد 30.9 میلیارد کرون شد، در حالی که تجارت اتحادیه اروپا منجر به کسری 19.0 میلیارد کرون گردید.

 

پویایی نرخ تورم در دوره زمانی تورم بالا

به گزارش بانک مرکزی سوئد، مفسران این بانک در یک تفسیر اقتصادی جدید می نویسند، در درجه اول فراوانی تغییرات قیمت است که تغییرات در تورم کل قیمت مصرف کننده را توضیح می دهد. نتایج به‌ویژه برای دوره تورم بالای اخیر، زمانی که فراوانی افزایش قیمت‌ها به طور قابل‌توجهی نسبت به دفعات کاهش قیمت افزایش یافت، واضح است، در حالی که اندازه متوسط تغییرات قیمت نسبتاً ثابت باقی ماند. در اوایل سال 2024، زمانی که تورم به سطوح معتدل تری بازگشته بود، فرکانس تغییرات قیمت نیز به همین ترتیب بود. با مطالعه تحولات قیمت در سطح خرد، می‌توان درک بهتری از پویایی قیمت‌ها و رفتار قیمت‌گذاری شرکت‌ها به دست آورد. مطالعه قبلی توسط بانک مرکزی نشان داد که اساساً رابطه بین دفعات افزایش و کاهش قیمت ها است که تحولات قیمت را در طول زمان توضیح می دهد، در حالی که تغییر در اندازه تغییرات قیمت در درجه اول الگوی فصلی در قیمت های مصرف کننده را توضیح می دهد. در این تفسیر اقتصادی، نویسندگان محاسبات را با داده‌های دوره 2024-2019 به روز کرده اند. نتایج به وضوح نشان می دهد که چگونه این جنبه از رفتار قیمت گذاری شرکت ها در طول دوره تورم بالا تغییر کرده است. شرکت ها قیمت ها را بیشتر افزایش دادند، در حالی که میانگین اندازه تغییرات قیمت نسبتاً بدون تغییر باقی ماند. همانطور که تورم عادی شده است، فراوانی تغییرات قیمت نیز افزایش یافته است و اکنون، در ابتدای سال 2024، به نظر می رسد رفتار تعیین قیمت بیشتر با وضعیت قبل از دوره تورم بالا مطابقت دارد.

شاخص ها(بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار سوئد):

نرخ تورم بر اساس CPI : برابر 3.7 درصد 

نرخ تورم بر اساس CPIF : برابر 2.3 درصد

نرخ بیکاری: 8.4 درصد

یک یورو: 11.34کرون(نرخ هفته گذشته 11.32 کرون)

یک دلار: 10.50 کرون(نرخ هفته گذشته 10.60 کرون)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما