معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

پیش‌بینی وزارت دارایی سوئد از شاخص‌های کلیدی اقتصاد این کشور

بر اساس پیش‌بینی وزارت دارایی سوئد از شاخص‌های کلیدی اقتصاد این کشور (Key Indicators)، که در 24 ژوئن 2024 منتشر شده است، نرخ تورم در سوئد کاهش یافته است و انتظار می‌رود امسال به نرخ هدف دست یابد.

بر اساس پیش‌بینی وزارت دارایی سوئد از شاخص‌های کلیدی اقتصاد این کشور (Key Indicators)، که در 24 ژوئن 2024 منتشر شده است، نرخ تورم در سوئد کاهش یافته است و انتظار می‌رود امسال به نرخ هدف دست یابد. در عین حال، وضعیت بازار کار بدتر شده و بیکاری افزایش یافته است. انتظار می‌رود اقتصاد سوئد تا سال 2025 در رکود باقی بماند، اما روند بهبودی در حال نزدیک شدن است. در نتیجه، تمرکز دولت بر تورم اکنون از مبارزه به نظارت تغییر کرده و سوئد برای شکوفایی و رشد اقتصادی بیشتر مهیا می‌شود. الیزابت سوانتسون، وزیر دارایی سوئد در این خصوص می‌گوید: مبارزه با تورم به پیروزی رسیده است و اکنون تمرکز خود را از مبارزه با آن به نظارت بر آن تغییر می‌دهیم. در عین حال، اقتصاد سوئد با افزایش بیکاری و تقاضای داخلی ضعیف همچنان تحت فشار است. به همین دلیل، ما اکنون بر روی شکوفایی بیشتر سوئد تمرکز کرده‌ایم.

کاهش تورم به ویژه ناشی از کاهش قیمت انرژی و سوخت است. این به این دلیل است که قیمت برق نسبت به سال قبل کمتر است و قیمت سوخت نیز در نتیجه کاهش تعهدات و مالیات سوخت توسط دولت کاهش یافته است. انتظار می‌رود که قیمت‌های پایین انرژی و تقاضای ضعیف در اقتصاد باعث کاهش بیشتر تورم در آینده شود. تقاضای داخلی در سوئد در اوایل سال 2024 به رکود ادامه داد و مصرف خانوار و سرمایه‌گذاری مسکن کاهش یافت. انتظار می‌رود نرخ‌های بهره بالاتر و اثرات منفی تورم بالا بر اقتصاد سوئد در طول سال کاهش یابد و انتظار می‌رود در آینده بهبودی حاصل شود. با این حال، این بهبود زمان می‌برد زیرا قبل از تأثیر سرمایه‌گذاری مسکن تاخیر وجود دارد. بنابراین انتظار می‌رود اقتصاد تا سال 2025 در رکود باشد.

الیزابت سوانتسون، وزیر دارایی می‌گوید ارزیابی ما این است که رکود برای مدتی ادامه خواهد داشت. اما با توجه به اینکه اکنون مبارزه با تورم به پیروزی رسیده است و همزمان با افزایش دستمزدهای واقعی، نرخ بهره کاهش می‌یابد، انتظار داریم مصرف خانوارها رشد کند. وضعیت بازار کار در مراحل ابتدایی سال به روند ضعیف خود ادامه داده است. با افزایش بیکاری، نرخ اشتغال کاهش یافته است. انتظار می‌رود تقاضا برای نیروی کار در طول سال 2024 ضعیف باشد و در نتیجه بیکاری همچنان در حال افزایش باشد. همچنین انتظار می‌رود که با افزایش تقاضا برای نیروی کار، اقتصاد در سال 2025 به تدریج بهبود یابد. جدول زیر، جزئیات پیش‌بینی وزارت دارایی سوئد از شاخص‌های کلیدی اقتصاد این کشور را نشان می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما