معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۰۹:۵۷

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

  • روند نزولی نرخ تورم در کرواسی

بر اساس اولین نتایج منتشر شده توسط اداره آمار کرواسی، نرخ تورم در این کشور روند نزولی را تجربه می‌کند که از 4.1 درصد در ماه مارس به 3.3 درصد در ماه می رسیده است. پیش بینی می‌شود این نرخ در نهایت در ماه ژوئن به 2.4 درصد برسد. نرخ تورم تخمینی سالانه خدمات 5.5 درصد، مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات 2.1 درصد و محصولات غیرخوراکی صنعتی بدون احتساب انرژی 1.2 درصد است و تورم سالانه انرژی نرخ 0.5- درصد را دارد. به صورت ماهانه قیمت خدمات باید 0.6 درصد و مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات 0.3 درصد افزایش یابد. در عین حال، قیمت خدمات (1.2 درصد) و محصولات غیر خوراکی صنعتی بدون احتساب انرژی (0.2 درصد) قرار است کاهش یابد. بر اساس گزارش یورواستات، کرواسی پس از بلژیک و اسپانیا، سومین کشور اتحادیه اروپا با نرخ تورم سالیانه بالا است.

https://www.nacional.hr/prva-procjena-dzs-a-inflacija-u-hrvatskoj-u-lipnju-24-posto-najvise-poskupjele-usluge-i-hrana/

https://www.seebiz.eu/ekonomija/prva-procjena-inflacija-u-lipnju-2-4-posto/307043/

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/inflacija-u-lipnju-2-4-posto-najniza-godisnja-stopa-od-lipnja-2021-godine-157889

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/europa/61741/u-eurozoni-lipanjska-inflacija-blago-usporila/news/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/inflacijski-jaz-s-eurozonom-pao-ispod-1-godisnja-stopa-svedena-na-24-posto-4447556

  • سود کلان برای کارآفرینان کرواسی

در سال گذشته، کارآفرینان کرواسی به مجموع سود خالص تلفیقی 8.76 میلیارد یورو دست یافتند که سهم کارآفرینان بزرگ 34 درصد (3 میلیارد یورو)، کارآفرینان متوسط 24 درصد (2.1 میلیارد یورو)،  کارآفرینان  کوچک 26.9 درصد (2.4 میلیارد یورو) و کارآفرینان خرد 15.2 درصد (1.3 میلیارد یورو) بوده است. در سال 2023 کرواسی 458 کارآفرین بزرگ با 288196 کارمند و 1989 کارآفرین متوسط با 187446 کارمند داشته است. بزرگ ترین شرکت های کرواسی که بیشترین سود را در سال 2023 داشتند عبارت بوده اند از شرکت نفت و گاز INA، شرکت کشتیرانی Tankerska plovidba و شرکت مخابرات کرواسی در حالیکه در طبقه متوسط،  موفق‌ترین شرکت‌ها، دویچه لوفت‌هانزا AG - شعبه زاگرب، Energia Naturalis و Wirex Digital بوده اند. در میان 15748 کارآفرین کوچک که 280543 کارمند داشته اند نیز، موفق ترین‌ها آدریا اوماگ، HT Holding و Matrix Office Park بوده و از 137950 کارآفرین خرد نیز بیشترین سود را در سال 2023 به ترتیب Marplov، Mystate و Eter داشته اند. بر اساس داده‌های ارائه شده، بالاترین میانگین حقوق خالص ماهیانه برای کارمندان شرکتهای کارآفرینان بزرگ ،  1258 یورو محاسبه شده است که 22.4 درصد بیشتر از میانگین حقوق خالص در سطح جمهوری کرواسی است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/hrvatski-poduzetnici-u-prosloj-godini-ostvarili-dobit-od-8-76-milijardi-eura-157881

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/61675/veliki-poduzetnici-isplatili-224-posto-vece-place-od-prosjeka-hrvatske/news/

  • بدهی عمومی‌کرواسی در پایان ماه مارس به 63.3 درصد تولید ناخالص داخلی رسید

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط بانک ملی کرواسی، بدهی عمومی‌کرواسی در پایان ماه مارس 49.5 میلیارد یورو بوده است که 1.1 میلیارد بیشتر از مدت مشابه آن در سال گذشته است. با این وجود، به دلیل رشد اقتصادی قوی، سهم بدهی در تولید ناخالص داخلی از 68.6 درصد در مدت مشابه سال گذشته به 63.3 درصد کاهش یافت. در پایان ماه می، وزارت دارایی پیش بینی‌های کلان اقتصادی سال 2024 را اصلاح کرد که بر اساس آن نرخ رشد اقتصادی از 2.8 به 3.5 درصد افزایش یافت، کسری دولت عمومی تلفیقی 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد شد و پیش بینی می‌شود بدهی عمومی 59.2 درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

https://www.poslovni.hr/trzista/javni-dug-hrvatske-dosegnuo-633-posto-bdp-a-krajem-ozujka-4447179

  • استخدام عمومی‌برای افزایش ظرفیت ترمینال LNG در جزیره کرک

روند استخدام عمومی تبدیل کشتی FSRU LNG کرواسی با هدف افزایش ظرفیت ترمینال LNG آغاز شده است. به عبارت دیگر، این یک استخدام  در نصب، اجرا و راه‌اندازی ماژول‌ها و تجهیزات گازی‌سازی LNG در واحد دریافت شناور، ذخیره‌سازی و  گازسازیرکشتی FSRU LNG کرواسی ست. آخرین مهلت شرکت ها برای ارائه درخواست های خود تا 8 آگوست می‌باشد.

https://www.energetika-net.com/plin/javna-nabava-za-povecanje-kapaciteta-krckog-lng-terminala

  • شرکتEnergia Naturalis   سهام مالکیت خود در بندر پلوچه را افزایش می دهد

بندر پلوچه یک شرکت بورسی است و مالکیت این شرکت میان شرکت Energia Naturalis Ltd با  مالکیت Pavao Vujnovac که رئیس گروه و سهامدار عمده است و صندوق های بازنشستگی، بانک PBZ و سرمایه گذاران ذینفع تقسیم شده است. شرکت Energia Naturalis Ltd اکنون مالکیت خود دراین بندر را 5.2 درصد افزایش داده و طبق داده‌های موجود، 43.5 درصد از مالکیت بندر پلوچه را در اختیار دارد. سایر سهامداران بزرگ صندوق های بازنشستگی داخلی هستند که بیش از 30 درصد سهام را در اختیار دارند - صندوق بازنشستگی AZ با 15.81 درصد. PBZ CO با 8.22 درصد؛ صندوق بازنشستگی داوطلبانه باز با 6.32 درصد  و بسته بازنشستگی داوطلبانه AZ Zaba با 0.42 درصد.

بندر پلوچه بطور جدی با بسته شدن کارخانه فولاد ArcelorMittal Zenica در شهر Zenica تحت تاثیر قرار گرفت و واردات زغال سنگ از طریق  این بندرمتوقف شد. با این وجود، این بندر در تلاش است تا مشتریانی را از اروپای مرکزی و شرقی جذب کند و خود را بعنوان یک بندر اصلی در شبکه جاده‌های ترانیتی  اروپایی معرفی تا ب‌تواند فرصت‌های تجاری جدیدی را  به ارمغان بیاورد.

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/61811/vujnovac-povecao-vlasnicki-udio-u-luci-ploce/news/

https://forbes.n1info.hr/aktualno/vujnovac-povecao-vlasnicki-udjel-u-luci-ploce-dionice-kupio-od-pbz-a/

https://www.nacional.hr/energia-naturalis-vujnovac-povecao-vlasnicki-udjel-u-luci-ploce-dionice-kupio-od-pbz-a/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/vujnovceva-energia-naturalis-ojacala-vlasnicki-udio-u-luci-ploce-4447786

  • قیمت غذا در کرواسی بالاتر از اتریش و اسلوونی است

کرواسی در رابطه با قیمت مواد غذایی، تفاوت های منطقه ای بزرگی را تجربه می‌کند. هیچ کشوری چنین تفاوتی ندارد که از توسعه نابرابر مناطق ما می‌گوید و این به تقاضا و عرضه اشاره دارد. کشورهای نزدیک ما مانند اتریش یا اسلوونی بیش از 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده محصولات غذایی را اضافه نمی‌کنند. در کرواسی، تنها تعداد کمی از محصولات هستند که بار مالیاتی کمتری دارند.

https://www.nacional.hr/inflacija-novotny-cijene-hrane-u-hrvatskoj-vece-su-nego-u-austriji-i-sloveniji-vise-je-razloga-za-to/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/ekonomski-analiticar-rekao-zasto-su-cijene-hrane-u-hrvatskoj-vise-nego-u-austriji-i-sloveniji-imamo-jedan-fenomen-4447619

  • نتایج عالی برای فصل گردشگری

بر اساس داده‌های بانک ملی کرواسی، در سه ماهه اول سال جاری، درآمد گردشگران خارجی بالغ بر 824.7 میلیون یورو بوده است. این رشد 24.6 درصدی نسبت به سه ماه اول سال 2023 است، یعنی 162.9 میلیون یورو درآمد بیشتر. وزیر گردشگری کرواسی اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال جاری، حدود هفت درصد بیشتر از سال گذشته (بیش از 7.2 میلیون نفر) گردشگر وارد کرواسی شده است، سه درصد بیشتر اقامت‌های شبانه (28.1 میلیون نفر)، دو برابر ترافیک، به خصوص در ترافیک هوایی به عنوان مثال فرودگاه زاگرب در نیمه اول سال 2024 نسبت به سال گذشته 16 درصد، فرودگاه دوبرونیک بالای 25 درصد، فرودگاه اسپلیت 10 درصد و زادار حتی 57 درصد افزایش ورودی داشته است. وقتی به نتایج گردشگری کرواسی به تفکیک شهرستان‌ها نگاه می‌کنیم، در نیمه اول سال بیشترین اقامت در ایستریا (8.4 میلیون شب اقامت)، شهرستان اسپلیت-دالماسی (پنج میلیون شب اقامت) و کوارنر (4.4 میلیون شب اقامت) به دست آمده است.

در شش ماه اول بیشترین تعداد اقامت شبانه بترتیب برای گردشگران آلمانی (5.7 میلیون اقامت شبانه) ، گردشگران داخلی (3.7 میلیون اقامت شبانه) ، گردشگران اسلوونی (2.7 میلیون اقامت شبانه)، گردشگران اتریشی (2.6 میلیون اقامت شبانه) ، لهستانی (1.8 میلیون اقامت شبانه) و بریتانیایی (1.3 میلیون اقامت شبانه) بوده است. تنها چالش بزرگ گردشگری کرواسی که ممکن است امسال با آن مواجه شود، کاهش گردشگران داخلی به دلیل افزایش قیمت ها در خط ساحلی است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/strani-turisti-u-rh-potrosili-825-milijuna-eura-u-prvom-kvartalu-4447201

https://www.nacional.hr/ministar-glavina-rezultati-turizma-do-sada-izvanredni-ocekujemo-najuspjesniju-godinu/

https://www.seebiz.eu/trzista/glavina-rezultati-turizma-do-sada-izvanredni-ocekujemo-najuspjesniju-godinu/307131

https://hr.bloombergadria.com/ostalo/opce/61961/rekordni-turisticki-rezultati-u-prvih-sest-mjeseci/news/

  • سهام دو میدان گازی کرواسی در دریای آدریاتیک شمالی به صندوق سرمایه گذاری کارلایل فروخته شد

شرکت بین‌المللی انرژی Energean که با اکتشاف و تولید هیدروکربن‌ها با تاکید بر گاز فعالیت می‌کند، در پایان ماه ژوئن اعلام کرد که تصمیم دارد مجموعه‌های خود را در مصر، ایتالیا و کرواسی به مبلغ ۹۴۵ میلیون دلار به یک سرمایه‌گذار چند ملیتی آمریکایی بفروشد. شرکت Carlyle International Energy Partners. از سال 2020، زمانی که Energean سهام میدان‌های گازی Irena و Izabela کرواسی را در بلوک Izabela در شمال آدریاتیک خریداری کرد، با INA کرواسی در تولید گاز شریک شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی‌کارلایل، این تراکنش مجموعه ای از دارایی‌های گازی بسیار استراتژیک را در اختیار کارلایل قرار می دهد. به گفته Energean که سهام خود را فروخته است، این فروش Energean را در اجرای برنامه‌هایش و تمرکز بر استراتژی توسعه گازی، با پشتیبانی عملیات های گازی در رژیم صهیونیستی و در مراکش کمک خواهد کرد.

https://www.nacional.hr/amerikanci-stizu-na-sjeverni-jadran-udjeli-u-dva-hrvatska-plinska-polja-u-sjevernom-jadranu-prodana-investicijskom-fondu-carlyle/

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما