معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۱:۴۱

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته اول تیر ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

شاخص قیمت مصالح ساختمانی سالانه 1.32 درصد کاهش داشته است

        بر اساس گزارش سرویس آماری جمهوری قبرس، شاخص قیمت مصالح ساختمانی برای ماه می 2024 کاهش سالانه 1.32 درصدی را ثبت کرد. این سرویس اعلام کرد: شاخص مزبور نسبت به ماه قبل 0.11 درصد افزایش حاشیه ای را به ثبت رساند و به 117.35 واحد (سال پایه 100=2021) رسید. بر اساس رده کالاهای اصلی، کاهش در محصولات فلزی (6.68-٪) ثبت شده و در محصولات الکترومکانیکی (3.24٪)، مواد معدنی (1.01٪)، محصولات معدنی (0.49٪) و محصولات چوب، مواد عایق، مواد شیمیایی و پلاستیک(0.30%)، افزایش  ثبت گردیده است. در بازه زمانی ژانویه تا می 2024، این شاخص نسبت به دوره مشابه سال 2023، 1.81 درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 چالش ها و مزایای پروژه Great Sea Interconnector از نظر وزیر انرژی

          به گفته جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی، پروژه حیاتی برق اتصال بزرگ دریایی، با چالش‌های مهمی مواجه است، اما این پروژه موجب کاهش هزینه‌های انرژی در قبرس خواهد شد. پاپاناستاسیو پس از جلسه کمیته انرژی مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای، به پیشرفت، بودجه و مراحل آتی پروژه، همچنین تأثیر بالقوه آن بر مصرف‌کنندگان قبرسی اشاره کرد. در حالی که دولت هنوز تصمیم نگرفته است که با سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی در این پروژه سهامدار شود یا خیر، کار این پروژه در حال انجام است. Great Sea Interconnector، یک پروژه کابلی زیردریایی است که هدف آن اتصال شبکه‌های برق قبرس، یونان و رژیم صهیونیستی است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 S&Ps بانک قبرس را به موقعیت سرمایه قوی ارتقا داد

          آژانس رتبه‌بندی و استاندارد، S&Ps، رتبه اعتباری بلندمدت بانک قبرس، BOC، را یک پله به BB (یک درجه پایین‌تر از وضعیت درجه سرمایه‌گذاری) ارتقا داده و چشم‌انداز مثبتی از آن ارائه کرده است. ارتقای BOC مدتی پس از ارتقای رتبه بلندمدت جمهوری قبرس به BBB، انجام شده و بیانگر مثبت بودن یک چشم انداز کلی از اقتصاد قبرس است. S&Ps به تقویت موقعیت سرمایه بانک قبرس و ظرفیت تولید درآمد قوی، همراه با کاهش گسترده‌تر ریسک‌های مالی در قبرس اشاره می‌کند. آژانس مزبور در بیانیه منتشره خود در این خصوص آورده است: ما BOC و BOC Holdings را بر اساس دیدگاه خود مبنی بر تقویت سرمایه گروهی ارتقاء دادیم.

منبع: خبرگزاری قبرس

 کابینه تمدید سیاست های حمایتی را تصویب کرد

          کابینه دولت در نشست هفته پایانی آوریل ( 2024 ) پیشنهاد ماکیس کراونوس، وزیر دارایی، برای تمدید سیاست های حمایت از خانوارهای قبرسی در مقابل افزایش هزینه‌های زندگی را تصویب کرد.  کنستانتینوس لتمبیوتیس، سخنگوی دولت، پس از نشست کابینه گفت، این اقدامات در چارچوب اقدامات هدفمند با در نظر گرفتن شرایط مالی و چالش ها و همچنین شرایط آب و هوایی تابستانی در جزیره، انجام شده است. وی گفت که وزیران تصمیم گرفتند تا یارانه پلکانی قیمت برق مصرفی صورتحساب قبوض ماه‌های جولای 2024 تا اکتبر 2024 را تا پایان اکتبر سال جاری تمدید کنند. وی تصریح کرد: یارانه مصرف کنندگان قشرهای آسیب پذیر 100 درصدی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری قبرس

 بیش از 30 کیلومتر مربع در آتش سوزی پافوس آسیب دید

        پافوس به شدت تحت تأثیر آتش سوزی‌های اخیر قرار گرفت، جایی که آتش در نزدیکی پولمی‌شعله ور شد و به مناطق اطراف سرایت کرد و در نتیجه پنج روستا تخلیه شد. آتش سوزی بیش از 30 کیلومتر مربع از زمین‌های کشاورزی را ویران کرد و حدود 120 حیوان را کشت. این آتش‌سوزی‌ها همچنین سیستم‌های آبیاری حیاتی برای عملیات کشاورزی را تخریب کرده است که حدود 2.5 کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد.کابینه روز چهارشنبه 2.8 میلیون یورو کمک به کشاورزان آسیب دیده از آتش سوزی‌های اخیر در مناطق لیماسول، پافوس و نیکوزیا را تصویب کرد. ماریا پانایوتو، وزیر کشاورزی، پس از جلسه کابینه به خبرنگاران گفت که هدف از پرداخت غرامت تضمین حمایت از کشاورزان و دامدارانی است که تمام یا بخشی از تولیدات کشاورزی و زیرساخت های خود را از دست داده اند.

منبع: قبرس میل

 قبرس باید سرمایه گذاری‌های سبز را دو برابر کند

          ایرن پیکی، معاون وزیر در امور اروپا، در جریان سخنرانی در اجلاس برنامه سبز قبرس، گفت: به منظور دستیابی به مرتفع نمودن مشکلات اقلیمی، سرمایه گذاری عمومی قبرس برای دوره 2030-2050 باید در مقایسه با دهه جاری دو برابر شود. وی خاطرنشان کرد که هزینه انتقال سبز کمتر از هزینه تغییرات آب و هوایی کنترل نشده است. وی در ادامه این سخنرانی اولویت های راهبردی تعیین شده در برنامه دولت و ارائه سیاست های مندرج در آن با هدف بهبود زندگی شهروندان، با تاکید ویژه بر گذار سبز، را مورد توجه قرار داد. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که مدیترانه شرقی یکی از سریع ترین مناطق در حال گرم شدن در جهان است، بنابراین اثرات تغییر اقلیم مشهودتر است.

منبع: خبرگزاری قبرس

کارشناسان حاضر در اجلاس برنامه سبز: انتقال سبز از نظر مالی سودمند است

        به گفته کارشناسانی که در اجلاس برنامه سبز قبرس سخنرانی کردند، گذار سبز مقرون به صرفه است و هزینه‌های میان مدتی که تحمیل می‌کند باید به عنوان یک سرمایه گذاری تلقی شود. این کنفرانس به همت هفته نامه «کاتیمرینی» و زیر نظر وزارت کشاورزی، توسعه روستایی و محیط زیست برگزار شد. از جمله موضوعات مورد بحث در این اجلاس، تأثیر بحران آب و هوا بر سلامت، یافتن ابزارهای مالی برای دستیابی به گذار سبز و نقش جدید بود. همچنین وزیر کشاورزی به راه اندازی برنامه پایلوت بام سبز اشاره کرد، در حالی که وزیر نیرو درباره هیدروژن صحبت کرد و گفت که در تولید آن هیچ آلاینده ای تولید نمی‌شود، حمل و نگهداری آن ایمن است، همچنین هیدروژن می‌تواند به عنوان سوخت و به عنوان باتری برای ذخیره برق استفاده شود. ووپه هوکسترا، کمیسر امور اقلیمی اتحادیه اروپا که بصورت ویدئویی در این کنفرانس سخنرانی میکرد، اظهار داشت: باید در مورد اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا اجماع وجود داشته باشد، بدون اینکه رقابت پذیری مشاغل اتحادیه اروپا و گذار عادلانه برای شهروندان فراموش شود. وی در رابطه با چالش های قبرس در امور اقلیمی‌گفت : قبرس در سال 2023 بیش از 1900 هکتار از زمین‌های خود را در اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی از دست داد که بالاترین رقم ثبت شده در بیش از یک دهه است. قبرس همچنین به شدت تحت تأثیر کمبود آب قرار دارد. در سال 2019، کمبود آب 29 درصد از قلمرو اتحادیه اروپا، اما بیش از 50 درصد از مساحت قبرس، مالت، یونان، پرتغال و ایتالیا را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما