معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۱:۲۳

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کارگاه شش‌روزه واکسیناتورهای مصونیت زون در ننگرهار پایان یافت

کمیته هلال‌احمر، در منطقه مشرقی افغانستان کارگاه شش‌روزه مصونیت را برای 20 واکسیناتوران استان‌های ننگرهار، کنر و نورستان برگزارشده بود. مولوی قمر گل نصرت، رئیس کمیته هلال‌احمر افغانی از شرکت‌کنندگان این کارگاه خواست از تجارب به‌دست‌آمده از این کارگاه آموزشی را در محل کار نیز استفاده کنند.

https://t.me/nmic96/113143

 برگزاری نمایشگاه پوستر (بنرها) پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، دانش جویان دانشکده دامپروری دانشگاه ننگرهار طی یک نمایشگاه 97 پروژه تحقیقاتی خود را ارائه کردند که در این مراسم رهبری دانشگاه، اساتید و نمایندگان وزارت تحصیلات عالی و دانش جویان شرکت کرده بودند. پروفسور احسان الله ناصح، معاون علمی دانشگاه ننگرهار به ارزش پژوهش علمی‌پرداخت و اظهارداشت که علم از تحقیق سرچشمه گرفته و دانشگاه‌ها باید در موضوعات مختلف تحقیق کنند و نتایج آن را با نهادهای ذی‌ربط در میان بگذارند.

دکتر حمیدالله مزمل، رئیس تحقیق، تألیف و ترجمه وزارت تحصیلات عالی طی سخنان خود به و وضعیت پژوهش در سطح دانشگاه‌های کشور صحبت کرد و در مورد برنامه‌های خود برای بهبود آن مطالبی را ارائه کرد. معاون دانشجویی، رئیس دانشکده علوم دامپزشکی و رئیس کمیته تحقیقات نیز در خصوص تحقیقات انجام‌شده توسط دانشجویان صحبت کردند و در پایان شرکت‌کنندگان از این نمایشگاه بازدید کردند که در آن تحقیقاتی در زمینه بیمارهای دام و انسانی، اثرات داروهای مختلف بر فرآورده‌های دامی و پرورش ماهیان زینتی و مارمولک ارائه شد. دانش آموزان اطلاعاتی در مورد تحقیقات خود به شرکت‌کنندگان ارائه کردند.

https://t.me/nmic96/113405

ملاقات معاون استاندار ننگرهار با مسئولین OCHA در این استان

مولوی سعیداحمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار، برخی از پیشنهاد در زمینه کمک‌های انسان دوستانه و بازسازی را با زید خاطر، معاون رئیس سازمان ملل متحد (OCHA) و کنت راجر، مسئول هماهنگی‌ها و دیگر همکاران نامبرده شریک ساخت. معاون استانداری ضمن تشکر از تلاش مسئولین سازمان (OCHA) اظهارداشت که اکنون امنیت در تمامی‌کشور تأمین می‌باشد و آنها می‌توانند به خاطر اجرای پروژه‌های خود بدون هیچ نگرانی سفر کنند. معاون استاندار خواستار اجرای پروژه‌ها در بخش‌های ساخت سرپناه، آب پاک، زراعت، بهداشت، آموزش پرورش و سایر موارد شد و گفت که شهرستان‌های موجود در دامنه کوه اسپین‌غر در جریان جنگ ۲۰ سال خسارات هنگفت را متحمل شده است که اکنون نیاز به کمک دارد، آقای بنوری به مسئولین سازمان (OCHA) گفت به دلیل تغییرات اقلیمی، بارندگی شدید در این استان خسارت مالی و جانی به مردم ننگرهار واردشده است و پروژه‌های عمومی در مناطق مختلف را که نیاز به بازسازی دارند پیشنهاد می‌کنیم تا در این زمینه همکاری نمایند.

https://t.me/nmic96/113259

افزایش شمار بیماران مالاریا در ننگرهار نسبت به سال گذشته

مسئولین محلی ننگرهار از افزایش شمار بیماران مالاریا نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند. به گفته آنها، در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، نزدیک به پانزده هزار بیمار مبتلا به مالاریا، به‌منظور درمان به مراکز بهداشتی این استان مراجعه کرده‌اند. بر بنیاد آمارهای رسمی، در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، ۹۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری مالاریا در این استان ثبت‌شده بودند؛ اما در پنج ماه نخست ۲۰۲۴ میلادی، نزدیک به ۱۵ هزار نفر به این بیماری مبتلا و تحت درمان قرار گرفتند. محمدسعید شیرزاد مسئول ولایتی برنامه مالاریا و دیگر بیماری‌های ساری گفت، هر سه سال بعد در ننگرهار کارزار بزرگ راه‌اندازی می‌شود و برای همه خانه‌ها توزیع‌شده‌اند و تمام بیمارستان‌ها وسایل تشخیص بیماری مالاریا و درمان آن را دارند.

در همین حال، ساکنین ننگرهار می‌گویند به هدف جلوگیری از گسترش این بیماری، باید برنامه‌های آگاهی عمومی و فراهم ساختن امکانات موردنیاز، روی دست گرفته شود. نعمت‌الله ساکن شهر جلال‌آباد می‌گوید در قسمت آگاهی‌ عمومی‌باید برای این مردم آموزش بدهند تا مردم خود را آگاه بسازند و با آن‌ها کمک بکنند تا بیماری مالاریا از کشور دور شود. به گفته مسئولین بهداشتی ننگرهار، موقعیت جغرافیایی، تغییرات اقلیمی، بارندگی‌های اخیر و بازگشت مهاجرین از پاکستان، از دلایل افزایش بیماری مالاریا، در این استان است.

https://tolonews.com/fa/health-189234

راه‌اندازی پروژه جدید کار در بدل پول نقد در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است با هماهنگی ریاست آمادگی برای حوادث طبیعی ننگرهار و حمایت مالی موسسه اکتید، پروژه جدید کار در بدل پول آغاز شد که در این پروژه برای 129 نفر از ساکنین ننگرهار زمینه کار فراهم‌شده است. در ادامه این مطلب آمده است که در این پروژه یک مربی و ۱۲۸ نفر در بخش‌های پاک‌سازی آب‌روها و شن‌ریزی کار خواهد کردند که برای هر نفر روزانه ۷۰۰ افغانی پرداخت خواهد شد که هدف از اجرای این طرح ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود زیرساخت‌های منطقه است که نه‌تنها باعث بهبود وضعیت اقتصادی مردم می‌شود و باعث تمیزی و زیبایی شهر نیز خواهد شد.

https://t.me/nmic96/113306

در ننگرهار یک شبکه آب پاک با هزینه 7 میلیون افغانی به بهره‌برداری رسید

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته در چارچوب برنامه‌های ریاست احیاء و توسعه‌ای دهات یک شبکه آب پاک آشامیدنی به هزینه 7 میلیون افغانی به کمک مالی سعودی عربستان و همکاری فنی موسسه داگار در منطقه لوخی شهرستان خوگیانی استان ساخته و به بهره‌برداری سپرده شد. در ادامه این مطلب آمده که این شبکه آب به طول ۸ کیلومتر ساخته‌شده است که ۸۱۶ خانواده از آب پاک بهره‌مند شده‌اند.

https://t.me/nmic96/113471

فراهم ساختن زمینه کار برای ۵۰۰ نفر در ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار به نقل از مسئولین ریاست زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری این استان نوشته است که برای 500 نفر در 22 شهرستان به مدت دو ماه فرصت شغلی فراهم‌شده است. مولوی سلیمان اسامه، مسئول عشر و ذکات ریاست زراعت ننگرهار گفته است برای 500 نفر در تمام شهرستان‌ها به‌طور مستقیم فرصت کار درزمینه جمع‌آوری عشر فراهم‌شده است.

https://t.me/nmic96/113507

فرصت‌های شغلی و برنامه‌های آموزشی برای جوانان در ننگرهار آغاز شد

به ابتکار ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار، نشستی تحت عنوان اتحاد و بیداری جوانان برگزار شد که در آن به وظایف جوانان و پیشرفت‌ها آتی آن‌ها بحث و بررسی قرار گرفت. هدف از این نشست ارائه اطلاعاتی در مورد نقش و مسئولیت جوانان و فراهم شدن فرصت‌ها لازم از سوی نظام فعلی گزارش‌ها ارائه شد. قاری محمد آصف ذهیر، رئیس امور جوانان ننگرهار گفت، ریاست اطلاعات و فرهنگ برخی برنامه را درزمینه ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان آغاز کرده است، به گفته نامبرده برای 90 نفر جوان درزمینه کسب‌وکار آنلاین فراهم‌شده و که ماهانه حدود ۳۰۰ دلار درآمد می‌کنند و همچنان برای 500 نفر از جوانان فرصت یادگیری کامپیوتر، زبان انگلیسی و سایر رشته‌ها را در ریاست فرهنگ فراهم‌شده است‌ و همچنین 450 جوان به‌صورت رایگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی زمینه فراهم‌شده است.

https://t.me/nmic96/113586

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما