معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول تیر ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

ساحل عاج می خواهد تولید نفت خود را تا سال 2027 سه برابر کند

الحسن واتار رئیس جمهور ساحل عاج در سخنرانی خود در 18 ژوئن 2024، از قصد کشورش برای تولید 200 هزار بشکه نفت روزانه در سال 2027 خبر داد و اظهار داشت: ««با کشف اخیر ذخایر نفت و گاز بالن و کالائو، دو میدان بزرگ شناخته شده کشور، توان صنعتی کشورمان با سرمایه گذاری بیش از 15 میلیارد دلار آمریکا، برای تولید نفت ملی حدود 200 هزار بشکه در روز در سال 2027 در مقایسه با 60 هزار بشکه در حال حاضر تقویت خواهد شد. این ذخایر به تحقق هدف ما برای تبدیل ساحل عاج به قطب انرژی در منطقه جنوب صحرا کمک می‌کند.»

ساحل عاج و چین قرارداد نظامی تجاری امضا کردند

معاون شرکت ملی واردات و صادرات هوانوردی چین (CATIC) روز جمعه 14 ژوئن 2024 با وزیر دفاع ساحل عاج دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات یک قرارداد نظامی ـ تجاری به منظور نوسازی تجهیزات دفاعی ساحل عاج فی مابین دو طرف امضا شد. بر اساس بیانیه وزیر دفاع ساحل عاج این همکاری استراتژیک با چین به ساحل عاج اجازه می دهد تا قابلیت های عملیاتی و بازدارندگی خود را در مواجهه با چالش های امنیتی کنونی به ویژه مبارزه با تروریسم تقویت نماید. گفتنی است شرکت ملی واردات و صادرات هوانوردی چین یک شرکت دفاعی دولتی است که تجارت اصلی در محصولات و فناوری هوانوردی دارد و نماینده انحصاری شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC) در بازار جهانی می‌باشد.

کامرون

حمایت 50 میلیون دلاری بانک جهانی از کامرون

بانک جهانی با صدور بیانیه ای در 14 ژوئن 2024، از موافقت هیئت مدیره این بانک با تخصیص 50 میلیون دلار جهت تامین مالی بخش از پروژه توسعه حمل و نقل کامرون خبر داد. به گفته مدیر اجرایی بانک جهانی در امور  کامرون، این بودجه جهت ساخت جاده‌های شهری در شهر بامندا در شمال غرب کامرون اختصاص خواهد یافت که انتظار می رود اجرای این پروژه تأثیر مثبتی بر فرصت های تجاری و شغلی برای ساکنان این منطقه داشته باشد و کریدور تجارت با نیجریه را تقویت نماید.

کاهش درآمد بندر دوآلا در سال 2023

مطبوعات کامرون از کاهش درآمد بندر دوالا در سال 2023 خبر داده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «در سال 2023 درآمد بندر 14.44 میلیارد فرانک سیفا ثبت شده است که در مقایسه با 16 میلیارد فرانک سیفا در سال 2022، نشان دهنده کاهش 1.6 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد. یکی از علت ها، کاهش گردش مالی بندر دوآلا به میزان 9.9 درصد یعنی از 131.5 میلیارد فرانک سیفا در سال 2022 به 119.6 میلیارد فرانک سیفا در سال 2023 می‌باشد. گفته می‌شود کاهش گردش مالی و سود خالص با تنش های ژئوپلیتیکی در جهان از جمله جنگ اسرائیل و فلسطین و پیامدهای آن بر تجارت بین‌المللی در خلیج عدن مرتبط است. بر اساس آخرین به روز رسانی آمار تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، جریان کالا در کل سال 2023 حدود 2 هزار میلیارد دلار کاهش داشته است. »

امضای قرارداد فیمابین بندر دوالا و بانک واردات و صادرات آفریقا

در حاشیه اجلاس سالانه بانک واردات و صادرات آفریقا (AFRIXIMBANK)  که از 13 ژوئن لغایت 15 در شهر ناسو پایتخت مجمع الجزایر باهاما در آمریکای شمالی برگزار شد، مدیر عامل بندر دوآلا در ملاقات با مقامات این بانک، قرارداد تامین مالی توسعه بندر را به میزان 142 میلیون یورو امضا نمود. به گفته مدیرعامل بندر، منابع مالی اجازه ساخت ترمینال کشتی را فراهم خواهد نمود.

گابن

درخواست گابن از orabank  بمنظور تامین مالی ساخت 500 واحد مسکونی

"کارلوس ماکزیم موی" مدیرعامل orabank روز جمعه 14 ژوئن با بریس کلوتر الگی انگما رئیس جمهور گابن دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، رئیس جمهور از مدیرعامل این بانک درخواست کرد که برای بسیج کردن تامین مالی مورد نیاز برای ساخت و ساز 500 واحد به دولت کمک کند. گفتنی است "اورابانک" یک گروه بانکداری خصوصی است که در سال 1985 با نام " Financial Bank" ایجاد شد و در 12 کشور در غرب و مرکز آفریقا حضور دارد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما