معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۵:۲۵

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته سوم مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وضعیت پس انداز و مصرف آفریقای جنوبی

مدیر ارشد بازرگانی تایم‌بانک می‌گوید آفریقای جنوبی به داشتن بدترین نرخ‌های پس‌انداز در جهان شهره است و بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از این است که اقدام به پس‌انداز در دورانی که قادر نیستید هزینه‌های زندگی را تامین کنید، دشوار است. به گفته جیکوبز، تایم‌بانک با حدود 10 میلیون مشتری در سه‌ماهه گذشته بازخورد و داده‌های مشتریان از جمله مدیریت هزینه‌ها و پس‌انداز را گردآوری کرده تا بینش عمیق‌تری در مورد وضعیت مالی مصرف کنندگان به دست آورد. وی می‌گوید ناکافی بودن پس‌اندازهای بازنشستگی در میان مشتریان بانک، مایه نگرانی است، به طوری که تنها 10.3% از پاسخ‌دهندگان بدون توجه به درآمد یا سن، اذعان دارند که در آستانه بازنشستگی اقدام به پس‌انداز می‌کنند که بسیار نگران کننده است. جیکوبز در پاسخ به این پرسش که مراجعین به بانک برای تامین هزینه‌های زندگی چه رفتاری دارند می‌گوید مشتریان بانک از همه طیف‌های درآمدی می‌گویند که به روش‌های مختلفی برای سرپا ماندن متوسل شده‌اند، به طوری که کمتر از 5% از پاسخ‌دهندگان با وجود افزایش قابل توجه هزینه‌های زندگی، تغییر در سبک زندگی خود را گزارش کرده‌اند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتریان تایم‌بانک علاوه بر کاستن از هزینه‌های جاری، پس‌انداز خود را نقد کرده‌ یا برای دریافت کمک مالی به دوستان و خانواده مراجعه کرده‌اند. در عین حال، کمتر از 14% از پاسخ دهندگان گفته‌اند که دریافت وام‌های جدید را در پیش گرفته‌‌اند.

با این وجود، شمار افرادی که از وام دهندگان غیررسمی وام می‌گیرند همیشه نگران کننده است. اگرچه کمتر از 7% از پاسخ دهندگان این مسیر را برگزیده‌اند اما در برآوردهای میدانی، به طور قابل توجهی بالاتر از این رقم است. در حالی که وام دهندگان خرد، نقش موثری ایفا می‌کنند اما بسیاری از آنان نرخ بهره‌های گزافی دریافت می‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد 55% از مشتریان، صرف‌نظر از میزان درآمد، زنان هستند که با وجود بنیه مالی ضعیف، پس‌انداز بهتری دارند. در میان آنان، یک سوم برای تحصیل فرزندان خود پول کنار می‌گذارند، در حالی که 23%  برای تامین مالی شخصی خود اقدام به این کار می‌کنند. به طور کلی، شاهد افزایش 35 درصدی شمار مشتریان دارای حساب‌های پس انداز در سال گذشته بوده‌ایم و از هر چهار مشتری فعال، یک نفر دارای حساب پس‌انداز است که بیشترین شمار دارندگان حساب پس‌انداز، بین 26 تا 35 سال سن دارند. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که 65%  از پاسخ دهندگان گفته‌اند در 12 ماهه گذشته کمتر از 5000 رند پس‌انداز کرده‌اند. کمتر از یک چهارم افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند گفته‌اند درصد ثابتی از درآمد ماهیانه خود را پس‌انداز می‌کنند. این همان نظم در پس‌انداز است که همه مردم آفریقای جنوبی باید آن را سرلوحه خود قرار دهند.

Citizen 

 تاثیر تجربه کاری بر میزان درآمد افراد

حسام، مدیر ارشد فناوری در Zaio می‌گوید بسیاری از صنایع در جهان برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه به تجزیه و تحلیل داده‌ها روی می‌آورند که این امر، تقاضا برای کاربران ماهر را افزایش داده به نحوی که فردی مبتدی با کمتر از یک سال تجربه، می‌تواند انتظار داشته باشد به طور متوسط سالانه معادل 20.200 یورو درآمد کسب کند. در حالی که یک حرفه‌ای میان رده با پنج تا نه سال تجربه می‌تواند سالانه تا 34.600 یورو درآمد داشته باشد. این رقم برای یک متخصص داده با تجربه کاری 10 تا 19 سال می‌تواند به 50 هزار یورو در سال برسد. این تقاضا، فرصتی منحصر به فرد برای افراد فراهم می‌کند تا در مسیر شغلی خود سرمایه‌گذاری کنند. یکی از دلایل کلیدی که امروزه علوم داده را بسیار حیاتی کرده، حجم عظیم داده‌هایی است که به طور مداوم تولید می‌شود. در حالی که خرده‌فروشان از داده‌های مصرف‌کننده برای بهینه‌سازی موجودی و اصلاح راهبردهای بازاریابی استفاده می‌کنند، در کشاورزی نیز از روش‌های دقیق تحلیل داده استفاده می‌شود که چگونه عملکرد محصول را افزایش داده و ضایعات را به حداقل برسانند. وی می‌گوید ترکیبی از مهارت‌های فنی و نرم برای پیشرفت در علوم داده، مورد نیاز است. مهارت‌های فنی اصلی شامل مهارت در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون، تجزیه و تحلیل آماری و یادگیری تکنیک‌های دستکاری داده‌هاست. او مهارت‌های نرم را به‌عنوان تفکر پایه توصیف می‌کند زیرا دانشمندان داده، باید داده‌های پیچیده را به بینش‌هایی قابل هضم تبدیل کنند تا بهره‌برداران بتوانند بر اساس آن عمل کنند.

Citizen

 معافیت عرضه مرغ از مالیات بر ارزش افزوده

 صنعت مرغداری در آفریقای جنوبی، معافیت عرضه مرغ از مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان یکی از سه رکن حیاتی برای تضمین رشد آینده برای تولیدکنندگان معرفی کرده است. همزمان با اقدام دولت برای بازنگری در سبد فعلی 21 کالای دارای رتبه صفر مالیات بر ارزش افزوده، رایزنی‌ها برای افزودن فرآورده‌های جانبی مرغ به این فهرست در جریان است و انجمن طیور آفریقای جنوبی (Sapa) در نظر دارد تا ماه نوامبر درخواستی برای افزودن مرغ به فهرست مزبور ارائه نماید. مدیرعامل ساپا با تاکید بر این که مالیات بر ارزش افزوده یکی از سه عامل اصلی درآمد مالیاتی است به وضع عوارض ضد دامپینگی علیه 9 کشور از جمله برزیل، دانمارک و اسپانیا اشاره کرد. این کشورها به عرضه مرغ ارزان در منطقه اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا و از بین بردن مشاغل در این صنعت متهم شده‌اند. عوارض ضد دامپینگ به مدت پنج سال اعمال می‌شود و اگر شواهد کافی مبنی بر این‌که دامپینگ همچنان تهدیدی برای صنعت محلی پس از دوره پنج ساله است، اقدامات ضد دامپینگ ممکن است برای پنج سال دیگر تمدید شود. برایتنباخ معتقد است عوارض ضد دامپینگ، همراه با عرضه مرغ بدون مالیات بر ارزش افزوده، می‌تواند فروش آن را بیش از 10% افزایش دهد. برایتنباخ معتقد است مرغ بدون مالیات بر ارزش افزوده برای رشد این صنعت حیاتی است و علاوه بر معافیت مالیاتی برای مرغ، صنعت مرغداری کشور به کمک‌های مالی برای مقابله با آسیب‌های ناشی از آنفولانزای پرندگان و تقویت حضور در بازارهای صادراتی نیاز دارد.

  رشد ارزش رند در برابر دلار و سایر ارزهای جهانی

 در هفته گذشته، رند به رشد خود در برابر دلار و سایر ارزهای جهانی ادامه داد و در ساعت 8:30 صبح روز دوشنبه در حدود 17.06 در برابر هر دلار و حدود 19.05 در برابر یورو معامله شد و به گفته تحلیلگران رویترز، به بالاترین حد در 20 ماه گذشته رسیده است. قدرتی که رند در چند هفته اخیر نشان داده از فوریه 2023 به این سو دیده نشده و می‌توان آن را به کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آفریقای جنوبی و فدرال رزرو آمریکا در اوایل این ماه نسبت داد. معامله‌گران ارزی به رویترز گفتند که قدرت رند ممکن است در برابر ارزهای جهانی بهتر نیز شود و به نرخ 17 نیز برسد. آنان تاکید کردند این حرکت به نفع پول محلی خواهد بود و مقاومت اندکی تا سطح مزبور وجود دارد. یک تحلیلگر ارشد بازار در این زمینه افزود که رند به دلیل فضای معاملاتی مناسب و ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا، به تقویت خود ادامه داده و احتمالاً در کوتاه‌مدت در محدوده 17.40 تا 17.70 باقی می‌ماند زیرا روندهای بین‌المللی را دنبال می‌کند.

IOL

 همایشی پیشبرد انرژی‌های تجدیدپذیر: بررسی جامع فرآیند تدارکات نیروگاه‌های برق مستقل

دکتر رامخوپا وزیر برق و انرژی آفریقای که در همایشی با عنوان "پیشبرد انرژی‌های تجدیدپذیر: بررسی جامع فرآیند تدارکات نیروگاه‌های برق مستقل" صحبت می‌کرد تاکید کرد کشورش مصمم است در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر "فوق‌العاده تهاجمی" عمل کند. رامخوپا در این گردهمایی گفت که تسریع در اجرای برنامه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به سود "منافع جمعی" است. وی افزود ما باید مسائل مربوط به صدور مجوزها  را به سرعت حل کنیم زیرا سرمایه‌گذار، گزینه‌های خود را داشته و منتظر نمی‌ماند تا آفریقای جنوبی مشکلاتش را حل کند. این به نفع ماست که اطمینان حاصل کنیم که در نحوه جذب این سرمایه‌ها حریص هستیم و در صددیم موانع اصلی را حل کنیم. اگرچه در مورد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کمی تهاجمی‌تر خواهیم بود، اما فکر می‌کنم اگر نتوانیم چالش‌های مرتبط، یعنی ضعف‌های ذاتی سیستم را برطرف کنیم و چالش‌های ذاتی را حل نکرده باشیم، بازخورد این همایش، یک بیانیه توخالی خواهد بود. ما باید در مرحله اول با نشان دادن توانایی خود برای حل چالش‌هایی که در مناقصه‌های پیشین با مشکل روبرو شده‌‌اند، به سیستمی‌که آینده‌نگر است، ایجاد اعتماد کنیم. او گفت: بنابراین مهم است که ما این گفتگو را داشته باشیم و از شما می‌خواهم بسیار رک باشید. ما واقعاً می‌خواهیم آفریقای جنوبی را به مقصد مطلوب یعنی پایتخت انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کنیم و بتوانیم بلندپروازانه‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌ها را اجرا کنیم. ما بهترین را می‌خواهیم، نه فقط در قاره، نه فقط در جنوب جهانی، بلکه چیزی که در سراسر جهان مایه حسادت باشد.

Sanews

قیمت بنزین

 برابر اعلام وزارت منابع معدنی و نفت بهای هر لیتر بنزین 95 که قیمت آن 22,19 رند بود، از روز چهارشنبه به بهای 21,05 رند در هر لیتر عرضه شد. وزارت مزبور عوامل بین‌المللی و محلی را که منجر به تعدیل قیمت در ماه اکتبر شده، توضیح داد. برابر این اعلام، متوسط قیمت نفت‌خام برنت از 78.54 دلار آمریکا به 72.82 دلار در هر بشکه در دوره مورد بررسی کاهش یافته و عامل اصلی کمک کننده، افزایش تولید کشورهای عمده تولیدکننده نفت است. در عین حال، رند به طور متوسط در برابر دلار آمریکا از 18.05 تا 17.68 رند در برابر هر دلار افزایش یافت. این امر منجر به کاهش بیش از 21 سنت در هر لیتر در قیمت پایه همه محصولات سوختی شد.

Sanews

وضعیت فولکس واگن آلمان 

در حالی که فولکس‌واگن آلمان با تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارکنان در کشور خود روبرو است، عملیات تولیدی آن در کاریگا به روال عادی در جریان است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری جدید 210 میلیون یورویی آن کارساز بوده است. یکی از سخنگویان فولکس‌واگن گفت می‌توانم تأیید کنم که کارخانه ما در کاریگا به طور عادی به تولید ‌پرداخته و مدل‌ Polo Vivo را برای بازار داخلی و Polo را برای بازارهای داخلی و صادراتی می‌سازد. فولکس‌واگن از زمان آغاز به کار در آفریقای جنوبی در سال 2011 بیش از 526 میلیون یورو در این کارخانه سرمایه‌گذاری کرده است. در ماه سپتامبر، فولکس‌واگن که خودروهای پورشه، آئودی، اشکودا و سیات را نیز تولید می‌کند برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود اعلام کرد در حال بررسی اخراج دستجمعی 300 هزار کارگر آلمانی است و ممکن است مجبور شود برخی از کارخانه‌های خود را در آن کشور تعطیل کند. شرکت مزبور با این استدلال که در وضعیت رقابت سخت با برندهای چینی، هزینه‌های بالای نیروی کار و انرژی در آلمان به رقابت‌پذیری شرکت لطمه می‌زند، اعلام کرد که طیف گسترده‌ای از قراردادهای کار تضمین شده تا سال 2029 را در شش کارخانه حوزه آلمان خود لغو خواهد کرد. فولکس‌واگن که طی پنج سال اخیر تقریباً یک سوم ارزش سهام خود را از دست داده، روز جمعه گذشته، برآورد درآمدی و تولید خودرو پیش‌بینی شده خود برای سال جاری را  کاهش داد. این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود کارخانه خودروهای خود در نانجینگ را در ماه جاری میلادی تعطیل و به تدریج تولید خودروی خانواده پاسات را به دلیل مشکلات مازاد ظرفیت، به کارخانه دیگری منتقل خواهد کرد.

Businessday

خاکستر زغال سنگ جایگزینی مناسب برای سیمان سنتی

اسکوم اعلام کرد از خاکستر زغال‌سنگ نیروگاه برق کاسیله برای ساخت جاده‌ای به طول 759 متر استفاده کرده است. در بیانیه شرکت تاکید شده این جاده برای تردد روزانه 1200 تا 1600 کامیون، هر یک با وزن حدود 34 تن ساخته شده است. به ازای هر کیلومتر جاده، از حدود 2904 تن خاکستر زغال سنگ به عنوان یک جایگزین پایدار و بادوام برای سیمان سنتی استفاده کرده و با جایگزینی سیمان سنتی با خاکستر بازیافتی، به کاهش انتشار دی اکسید کربن کمک می‌کند. اسکوم توضیح داده که بخش پژوهشی شرکت، ژئوپلیمریزاسیون را بررسی و طی یک فرآیند شیمیایی، خاکستر آلومینوسیلیکات را به بتن ژئوپلیمری تبدیل کرده  است. اسکوم سالانه حدود 34 میلیون تن خاکستر زغال سنگ تولید می‌کند که تنها 7 تا 10% درصد از آن مجدداً مورد بهره‌برداری مجدد قرار گرفته و مابقی در تاسیسات دفع خاکستر، ذخیره می‌شود. این استفاده نوآورانه از خاکستر در راه‌سازی و ساخت آجر، حجم آن را در زباله‌ها به حداقل رسانده و اثرات زیست محیطی و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

Techcentral

 عوارض معوقه الکترونیک بزرگراهی

دولت خاوتنگ نزدیک به 210 میلیون یورو به عنوان اولین قسط بدهی خود در قالب عوارض معوقه الکترونیک بزرگراهی را پرداخت می‌کند. دریافت این عوارض در اوایل سال جاری پس از واکنش گسترده مردم، لغو شد. دولت، این بدهی را در پنج قسط مساوی با نرخ سود دولتی پرداخت می‌کند. گودونگوانا، وزیر دارایی خاوتنگ در بیانیه صادره گفت که دولت وی موافقت کرده 30% از بدهی SANRAL را تامین کند و پرداخت 70% مابقی از سوی دولت ملی پوشش داده خواهد شد. وی در توضیح این اقدام گفت سنرال جاده‌ها را ساخت و مجری مدیریت آن بود اما از آنجا که مردم از پرداخت عوارض بزرگراهی راضی نبودند، دولت تصمیم گرفت که راهی برای بازپرداخت آن پیدا کند. وی گفت متأسفانه اکنون باید از جانب همه استفاده کنندگان از جاده‌ها این مبالغ را پرداخت کنیم اما به شهروندانی که نسبت به پرداخت عوارض الکترونیکی پرداخت کرده‌اند، مبلغی بازگردانده نخواهد شد چرا که پول آنها به طور غیرقانونی توسط دولت دریافت نشده است.

News24

 جیره بندی آب مصرفی

مدیریت شهری دربان، با یکی از بالاترین نرخ‌های هدررفت آب، از هفته آینده شروع به جیره‌بندی آب مصرفی می‌کند تا بتواند مصرف را تا 8.4% کاهش دهد. سیریل زابا، شهردار این شهر در آخرین جلسه شورا گفت که محدودیت‌های جدید مصرف آب از دهم اکتبر اعمال خواهد شد. اگرچه جزئیات کامل طرح جیره‌بندی هنوز اعلام نشده اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این طرح می‌تواند شامل توقف آبگیری مخازن در برخی مناطق مسکونی پس از فراتر رفتن مصرف از حد مجاز روزانه باشد. با وجود اینکه مقامات شهری آخرین آمار تلفات آب را اعلام نکرده‌اند، اما سال گذشته تلفات آب به رقم شگفت‌آور 56% رسید که در مقایسه با کمتر از 33%  در 10 سال پیش، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. ژابا تاکید کرد تمام توان خود را برای جلوگیری از این وضعیت به کار گرفته و در حالی که اقداماتی برای صرفه‌جویی در مصرف آب در حال انجام است، درخواست تعویق محدودیت را مطرح نموده است. با این حال، هدف نهایی، جلوگیری از کاهش جریان آب از منابع عرضه است. رئیس آب و فاضلاب دربان نیز در این زمینه تاکید کرد این کاهش‌ها یک شبه اجرا نشده، بلکه به تدریج برای دستیابی به کاهش 8.4 درصدی طی 12 ماه ارائه می‌شوند. اقدامات دیگر برای کاهش مصرف آب شامل انجام تعمیرات و جلوگیری از نشتی شبکه آبرسانی شهری، ایجاد طرح‌های جدید استفاده مجدد و بازیافت آب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کواماشو است. اگرچه شهردار جدول زمانی مشخصی برای راه‌اندازی این سه کارخانه بازیافت ارائه نکرده ولی با در نظر داشتن این نکته که سد جدید اسمیتفیلد بر روی رودخانه uMkhomazi تا سال 2028 راه‌اندازی خواهد شد، احتمالاً ساکنان دربان حداقل برای سه سال آینده با کمبود آب روبرو خواهند بود.

 Dailymaverick

خروج بانک HSBC از آفریقای جنوبی

بانک HSBC  پس از انعقاد قراردادهایی با FirstRand و Absa برای واگذاری دو بخش اصلی خود در این کشور، از فعالیت خود در آفریقای جنوبی خارج شد. تجارت جهانی سهام و اوراق بهادار در آفریقای جنوبی به Absa و عملیات بانکی آن به RMB فروخته شده است. بر اساس این قرارداد، آبسا دسترسی HSBC و مشتریان را به مجموعه کاملی از معاملات سهام و محصولات کارگزاری اصلی در آفریقای جنوبی فراهم می‌کند. این بانک برای نخستین بار در سال 1995 دفتری در آفریقای جنوبی افتتاح کرد و به دنبال جذب ارزش روزافزون تجارت جهانی با آفریقا بود. اوایل سپتامبر، بلومبرگ گزارش داد که این بانک بین‌المللی در حال مذاکره در مورد فروش واحد بانکداری خود به RMB FirstRand است. این اقدام، نتیجه بازنگری عملیات جهانی بانک بود که طی آن HSBC  متعهد به فروش دارایی‌های غیر اصلی خود در راستای کاهش هزینه‌ها شد. طرح HSBC بخشی از راهبرد آن برای کنار گذاشتن فعالیت‌ها در بسیاری از نقاط جهان و افزایش سرمایه‌گذاری در آسیا است. آبسا در بیانیه‌ای گفت که این توافق با جاه‌طلبی‌های  Absaکه شامل خدمت به مشتریان بانکداری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری با دسترسی به بازارهای سهام و محصولات می‌باشد، همسو است. مشتریان HSBC در آفریقای جنوبی عمدتاً زیرمجموعه‌ شرکت‌های چندملیتی هستند که در این کشور فعالیت می‌کنند. خروج HSBC به دنبال خروج  BNP Paribasبزرگترین بانک اروپا است که عملیات بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری خود را در آفریقای جنوبی در ماه مه تعطیل می‌کند.

 Bulawayo24

بزرگترین بانک‌های آفریقای جنوبی بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز را در سراسر کشور بسته‌اند

این بانک ها در حال کاهش حجم شعب خود هستند زیرا شمار بیشتری از مشتریان از کانال‌های دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. این اقدام، راهبرد مشترک چهار بانک بزرگ کشور یعنی  Absa، Standard Bank، Nedbank  و FirstRand با هدف کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش کارایی سرمایه بوده و توسط بانک‌های برخط جدید مانند  Discovery Bank، TymeBank و Bank Zero که فاقد شعبه یا دستگاه خودپردازند نیز به اجرا در آمده است. یکی دیگر از عوامل تسریع در این فرآیند، محدودیت‌های اعمال شده در دوران همه‌گیری بود که مشتریان را ناگزیر به استفاده از کانال‌های تراکنش دیجیتالی می‌کرد. اگرچه شمار تراکنش‌های انجام‌شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز به سطح پیش از همه‌گیری بازنگشته ولی بخش قابل توجهی از این دستگاه‌ها کارآیی مناسبی ندارند. در عین حال، مشوق‌هایی از سوی برخی بانک‌ها برای استفاده مشتریان از دستگاه‌های خودپرداز خارج از شبکه خود وجود دارد. در حالی که کاهش آشکاری در شمار دستگاه‌های خودپرداز در سراسر کشور وجود داشته، چهار بانک بزرگ، علاوه بر آبسا، شمار شعبات خود را در سال مالی گذشته افزایش داده‌اند.

 Dailyinvestor

ورود دولت در پایین نگه داشتن قیمت برق

پس از درخواست اسکوم از سازمان تنظیم مقررات برای افزایش بهای برق مصرفی، دولت اعلام کرد قصد دارد برای پایین نگه‌داشتن قیمت برق مداخله کند. دکتر رامخوپا وزیر برق گفت مطمئن است که پیش از اجرای مقررات ملی انرژی آفریقای جنوبی در مورد درخواست اسکوم، تا پایان سال اقدام موثری انجام خواهد شد. وی در حاشیه همایش استاندارد بانک در ژوهانسبورگ گفت در عین ضرورت حفظ توان مالی اسکوم، نمی‌خواهیم رشد اقتصاد را تضعیف کنیم و فقرا را به عمق فقر بکشانیم. در حالی که خاموشی‌های برق که از سال 2008 به‌طور متناوب به بزرگترین اقتصاد آفریقا آسیب وارد می‌آورد، حدود شش ماه پیش متوقف شده، اما تعرفه‌های برق در این کشور از سال 2006 تا کنون 600% افزایش یافته است. رامخوپا بدون اینکه مشخص کند چه اقدامی غیر از این که بگوید دولت می‌تواند برخی تعهدات در قبال اسکوم را به حال تعلیق درآورد، گفت ما به همه کمک خواهیم کرد. وی تاکید کرد در این راه از انرژی‌های تجدیدپذیر کمک خواهد گرفت. در 18 ژوئیه، اندکی پس از تشکیل اولین دولت ائتلافی از دهه 90 رئیس جمهور راماپوسا در یک سخنرانی گفت که دولت برای مهار افزایش قیمت‌های رسمی مانند برق اقدام خواهد کرد. رامخوپا نیز اخیراً اظهار داشت طرح دولت برای گنجاندن گاز طبیعی قابل اطمینان در سبد انرژی کشور کاستی‌های خطرناکی داشته و نیاز به بازنگری دارد.

Mybroadband

  میانگین بهای سبد غذایی خانوارها در ماه سپتامبر مجدداً افزایش یافت

با توجه به گرانی اقلام عمده غذای مصرفی خانوارها، این نگرانی وجود دارد که مصرف‌کنندگان کم‌درآمد، نتوانند خانواده‌هایشان را با رژیم غذایی مناسب تغذیه کنند. داده‌های کلیدی از شاخص مصارف خانگی سپتامبر 2024 که بهای 44 غذای قلم اصلی را از 47 سوپرمارکت و 32 قصابی در شهرهای عمده ردیابی می‌کند حاکی است که میانگین هزینه سبد غذایی خانوارها در ماه سپتامبر با رشد 0.5٪ به نسبت ماه آگوست، تقریباً معادل 277 یورو بوده است. قیمت اقلام غذایی مانند انواع نشاسته‌ها شامل پودر ذرت، برنج، آرد، سمپ، سیب‌زمینی و نان که صرفاً برای سیر شدن خانوارها کفایت کرده و یا افزودنی‌های پایه همچون روغن، نمک، پیاز و شکر در ماه سپتامبر تقریباً معادل 151 یورو بوده است. برخی اقلام غذایی مانند کنجاله ذرت، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، هویج، کره، موز و سیب بین 5 تا 11% رشد داشته‌اند. با این حال، بهای برخی از اقلام همچون برنج، مرغ منجمد، سوپ آماده، تخم‌مرغ، ماهی، اسفناج، کنسرو لوبیا، پرتقال و مربای زردآلو بین 2 تا 5% کاهش داشته است. بر اساس آخرین شاخص قیمت مصرف کننده در ماه اوت، تورم کل 4.4% بود، در حالی که تورم مواد غذایی، بدون احتساب نوشیدنی‌های غیرالکلی، 4.1% به ثبت رسیده است. بر پایه این گزارش، حداقل دستمزد ملی روزانه معادل 11 یورو در سپتامبر با 20 روز کاری، تقریباً معادل 232 یورو درآمد است که با توجه به رقم 4.1 نفر برای هر خانوار، دستمزد دریافتی بسیار پایین‌‌تر از  خط فقر معادل 86 یورو برای هر نفر در ماه است.

 نیاز به ایجاد شبکه توزیع برق گسترده‌تر برای انتقال برق از پروژه‌های جدید به مصرف کنندگان

رئیس دفتر مناقصات اسکوم اظهار داشت آفریقای جنوبی به فوریت، نیاز به ایجاد شبکه توزیع برق گسترده‌تر برای انتقال برق از پروژه‌های جدید به مصرف کنندگان دارد. همچنین ضرورت دارد برنامه روزآمدی برای ادامه اجرای مناقصه‌های مربوط به ساخت تأسیسات انرژی‌های پاک در مقیاس بزرگ به اجرا در آید. برنارد، رئیس دفتر نیروگاه‌های مستقل برق (IPP) نیز در همین زمینه گفته است به دلیل عدم امکان اتصال به شبکه سراسری، دولت آفریقای جنوبی پروژه‌های تولید برق بادی را که بیش از 5% برق آفریقای جنوبی را تامین می‌کند، فعلاً  کنار بگذارد. با توجه به اقدامات جاری برای ساخت نیروگاه‌های جدید با هدف پایان دادن به سال‌ها قطعی برق که اقتصاد کشور را مختل کرده، ضروری است در یک دهه، نسبت به تامین بودجه 20 میلیارد یورویی توسعه شبکه ملی خطوط انتقال برق اقدام شود. اگرچه در شش‌ماه گذشته کشور با قطعی برق روبرو نبوده ولی نیاز کشور به یک راهبرد بلندمدت کاملاً محسوس است. اسکوم که بیش از 80% برق آفریقای جنوبی را تامین می‌کند، قصد دارد تا سال 2030 بیش از 9 گیگاوات نیروگاه‌های با سوخت زغال‌سنگ را تعطیل نماید. با این وجود  53 گیگاوات تاسیسات تولید برق که عمدتاً انرژی پاک بوده و در دهه آینده افتتاح می‌شوند، نیازمند شبکه جدید انتقال هستند. مابلانه، رئیس شرکت ملی انتقال برق (NTCSA) در این زمینه می‌گوید ورود بخش خصوصی به این طرح، مهم خواهد بود. وی افزود ما متوجه هستیم که به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در شبکه، با چالش‌هایی روبرو هستیم. قطع مکرر برق، فساد گسترده، قانون‌گزاری نامنظم و روابط خصمانه بین بخش خصوصی و دولت، سرمایه‌گذاری را در کشوری که میانگین رشد اقتصادی آن در دهه گذشته کمتر از 1% بوده و از رشد جمعیت پیشی گرفته، متوقف ساخته است.

Bloomberg

 آغاز فرآیند درخواست اطلاعات برای شناسایی اپراتورهای بالقوه

سازمان بنادر ملی (TNPA) فرآیند درخواست اطلاعات (RFI) برای شناسایی اپراتورهای بالقوه برای یک مدیریت پایانه چند منظوره (MPT) در بندر موسل‌بی را آغاز کرده است. در این فرایند، از افراد علاقمند دعوت می‌شود پیشنهاداتی را برای طراحی، توسعه، تامین مالی، نگهداری و راه‌اندازی پایانه‌ای که در حال حاضر برای حمل و نقل محموله‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارائه دهند. این بندر قدیمی‌ترین بندر تجاری تجاری با ظرفیت سالانه 86 هزار تن بار فله و شامل یک سوله به مساحت 2040 متر مربع است. کاپیتان وانیا کلوته، سرپرست بندر در خلیج موسل‌بی گفت تعامل ما با بخش کشاورزی، کارگزاران کشتیرانی و صاحبان بارهای داخلی، دیدگاه ارزشمندی را در مورد انواع محموله‌هایی که می‌توان در پایانه چند منظوره جابجا نمود، ارائه کرده است. RFI نخستین گام به سمت گسترش عملیات بندری، فراتر از فعالیت‌های تجاری دریایی فعلی و عملیات چند منظوره در مقیاس کوچک است که در حال حاضر در صدد تسهیل آن هستیم. فرآیند RFI بخشی از راهبرد TNPA برای گسترش قابلیت‌های عملیاتی بندر و حمایت از رشد اقتصادی در منطقه است. 

Moneyweb

 رشد اقتصادی در سال 2025 در صورت تسریع در برنامه اصلاحات دولتی در چارچوب برنامه  Vulindlela

دفتر تحقیقات اقتصادی (BER) پیش‌بینی کرده که در صورت تسریع در برنامه اصلاحات دولتی در چارچوب برنامه  Vulindlelaرشد اقتصادی در سال 2025 به 3.3% خواهد رسید. برنامه مزبور یک واحد مدیریت پروژه در ریاست جمهوری و خزانه‌داری است که برای رفع موانع ساختاری و سیاستگذاری با هدف تحقق رشد اقتصادی ایجاد شده و اقدامات آن نیز توسط مشارکت دولت و بخش خصوصی پشتیبانی می‌شود. محافل بخش خصوصی اقدام به سفارش پژوهش حاضر به BER که یک واحد پژوهش‌های اقتصادی در دانشگاه استلنبوش است، نموده‌اند. در مدل‌سازی اقتصادی که روز سه‌شنبه منتشر شد BER  می‌گوید که اصلاحات و سرمایه‌گذاری در چهار حوزه برق، راه‌آهن و بنادر، آب، و مقابله با جرم و فساد می‌تواند رشد را از 1.1% پیش‌بینی‌شده برای سال 2024 تقریباً سه برابر افزایش دهد. این برنامه اگر با موفقیت اجرا شود، بهبود پیش‌بینی‌شده در اعتماد کسب‌ و کار و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز نقش مهمی در تعریف مجدد مسیر اقتصادی به سمت بالا داشته و زندگی همه آحاد کشور را بهبود می‌بخشد. این بسته اصلاحات، منجر به مواردی همچون رشد 3.3 درصدی تا سال 2025، ایجاد سالیانه بیش از 130هزار  شغل جدید، ایجاد نزدیک به یک میلیون شغل جدید تا سال 2029 و کاهش تورم به دلیل کاهش قیمت برق و هزینه‌های حمل و نقل و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی است که به طور مثبتی بر اعتماد تجاری و مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد. با این حال، گفته شده اصلاحات و اهداف سرمایه‌گذاری برای رسیدن به رشد 3.3% جاه‌طلبانه هستند. به عنوان مثال اگرچه پیش‌بینی شده که با رفع محدودیت‌هایی مانند کمبود تجهیزات در راه آهن و بنادر 60 مگاتن بار دیگر می‌تواند در دالان‌های ریلی جابجا شود، ترانس‌نت که در سال مالی گذشته تنها 153 میلیون تن بار جابجا کرده، اذعان دارد  که دستیابی به حجم 200 میلیون تن در حال حاضر دشوار خواهد بود.

News24

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما