معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۰:۳۰

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش نرخ بهره در آفریقای جنوبی

Sunday news

 رزرو بانک آفریقای جنوبی، نرخ بهره را 25 واحد پایه کاهش داد و به 8 درصد رساند

به گفته اقتصاددانان با توجه به داده‌های اقتصادی، احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره در آینده محتمل است، اما بحث واقعی این بود که نرخ بهره چقدر کاهش خواهد یافت و آیا بازارها می‌توانند انتظار کاهش 25 یا 50 واحدی داشته باشند یا خیر.

کارشناسان می‌گویند، رزرو بانک آفریقای جنوبی محتاطانه عمل کرد و 25 واحد را کاهش داد که گفته می‌شود، این میزان کاهش هم دیر و هم کم بود. تصمیم برای کاهش ۲۵ واحد پایه، محتاطانه‌تر از حد انتظار بود، به‌ویژه از آنجایی که تورم از قبل در محدوده هدف قرار گرفته بود.

عوامل کلیدی پشت تصمیم رزرو بانک آفریقای جنوبی عبارتند، از رند قوی تر، کاهش تورم جهانی و کاهش 50 درصدی اخیر نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده است.

از طرف دیگر تورم قیمت مصرف کننده در آفریقا جنوبی برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و به 4.4 درصد در ماه آگوست رسید که امیدها را برای کاهش بیشتر افزایش می دهد.

کارشناسان می‌گویند، درحالی که کاهش 25 واحدی نرخ بهره؛ گامی در جهت درست است، اما اقتصاد آفریقای جنوبی برای تحریک رشد و کاهش فشار بر مصرف کنندگان به کاهش بیشتر نرخ نیاز دارد.

میانگین حقوق ماهیانه در آفریقای جنوبی 2 درصد افزایش یافت

The south Africa

براساس آمار سه ماهه اشتغال (QES)، متوسط درآمد ماهیانه کارمندان در آفریقای جنوبی در ماه جون 2.5٪ افزایش یافت. بر اساس این گزارش متوسط درآمد ماهیانه کارمندان از 26783 رند در مارس 2024 به 27450 رند در ماه جون 2024 افزایش یافته است.

متوسط درآمد ماهیانه پرداختی به کارمندان بین ماه می 2023 و ماه می 2024 حدود 4.8  درصد افزایش یافته بود.

 

واردات خودروهای خاکستری تهدید برای صنعت خودروسازی آفریقای جنوبی

Sowetan live

 رشد واردات خودروهای فرسوده غیرقانونی(Illegal grey imports)  معروف به واردات خاکستری، تهدیدی برای مشاغل در سراسر زنجیره ارزش خودرو در آفریقای جنوبی است، زیرا باعث می‌شود خودروهای کمتری از طریق کانال‌های رسمی فروخته ‌شوند. این درحالی است که صادرات خودرو آفریقای جنوبی پس از رکورد 2023 در منحنی نزولی قرار گرفت. خودروهای خاکستری، خودروهای فرسوده ای هستند که از طریق کانال های غیرمجاز و با دور زدن چارچوب های نظارتی دولت وارد کشور می‌شوند.

تخمین زده می‌شود حدود 30000 خودروی خاکستری هر سال به آفریقای جنوبی وارد می‌شود. گری اسکات، مدیرعامل پیشین کیا در کنوانسیون فروشندگان AutoTrader در سال 2024 گفت: این خودروها عمدتاً از کشورهای همسایه مانند لسوتو و بوتسوانا وارد آفریقای جنوبی می‌شوند.

نمی‌توان جذابیت وسایل نقلیه دست دوم مقرون به صرفه برای آفریقای جنوبی را انکار کرد، اما به گفته کارشناسان این صنعت، واردات خاکستری تهدیدی فزاینده برای صنعت خودروسازی کشور است و به طور بالقوه می‌تواند خطرناک نیز باشد.

صنعت خودروسازی آفریقای جنوبی نقشی محوری در اقتصاد ایفا می‌کند و به ایجاد شغل محلی، رشد صنعتی و انتقال فناوری کمک می‌کند. هجوم واردات خودروهای خاکستری، این صنعت را با کاهش تقاضا برای خودروهای نو و دست دوم فروخته شده از طریق نمایندگی‌های مجاز تضعیف می‌کند. همچنین واردات غیرقانونی منجر به زیان قابل توجهی در درآمد دولت از طریق فرار از عوارض واردات، مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات ها می‌شود. گفته می‌شود که واردات خاکستری در سال 2022 حدود 8 میلیارد رند برای کشور هزینه مالیات داشته است.

افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در آفریقای جنوبی

 The south Africa

رزرو بانک آفریقای جنوبی (SARB)) با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال 2024 تصریح کرد: اقتصاد آفریقای جنوبی در نیمه دوم سال 2024 رشد کرد و به 0.4 درصد رسید و این تا حدی به دلیل ثبات بیشتر بخش انرژی بود. همچنین ارزش افزوده ناخالص واقعی (GVA) توسط بخش های ثانویه در سه ماهه دوم سال 2024 افزایش یافته است، درحالی که این شاخص در بخش های اولیه مجدداً کاهش یافته است. رزرو بانک تصریح کرد: ارزش افزوده ناخالص واقعی(GVA)  بخش اولیه در سه ماهه دوم 1.3 درصد کاهش یافت، زیرا تولیدات کشاورزی و معدنی کاهش یافت.

از طرف دیگر ارزش نرخ رند در برابر دلار آمریکا به بالاترین حد خود در 20 ماه گذشته رسید. در همین حال گفته می‌شود آفریقای جنوبی می‌تواند انتظار کاهش بیشتر قیمت سوخت را داشته باشد زیرا رند در برابر دلار انعطاف پذیر است.

تولید واقعی بخش معدن در سه ماهه دوم سال 2024 با وجود عدم کاهش بار برق در این دوره، 0.8 درصد کاهش یافت. این کاهش عمدتا ناشی از کاهش تولید سنگ آهن، زغال سنگ و الماس در بحبوحه ناکارآمدی راه آهن داخلی و بندر و همچنین کاهش قیمت برخی کالاها بود.

افزایش قیمت کنجاله ذرت در آفریقای جنوبی

the Citizen

برآوردها نشان می دهد برداشت ذرت برای اولین بار طی پنج سال گذشته، زیر 13 میلیون تن است.

بر اساس پیش‌بینی تولید کمیته ملی برآورد محصول (CEC)، تخمین برداشت ذرت 12.80 میلیون تن است که 22 درصد نسبت به سال قبل و 5 درصد کمتر از میانگین 10 ساله 13.47 میلیون تنی است.

پل ماکوبه، اقتصاددان ارشد کشاورزی در FNB Commercial می‌گوید این تخمین پس از آن صورت می‌گیرد که گرمای ناشی از ال نینو محصولات را در اوایل سال از بین برد. در ابتدا، برآوردها بیشتر از 14 میلیون بود. وی توضیح می دهد که واکنش قیمت به دلیل کاهش برداشت منجر به افزایش قیمت ها شده است. قیمت ذرت سفید در سپتامبر 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 40.7 درصد افزایش یافت. در حالی که قیمت ذرت زرد 9.6 درصد بالاتر از سال گذشته بود.

در همین حال گفته می‌شود؛ واردات ذرت زرد با 172928 تن از آرژانتین تا 13 سپتامبر 2024 افزایش یافته است. از طرف دیگر تولیدات کارخانجات آفریقای جنوبی در سه ماهه دوم سال 2024 حدود 1.1 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما