معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۸- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

عدم تغییر سیاست دولت برای خرید برق اضافی پنل های خورشیدی

اویس احمد خان لغری وزیر فدرال انرژی گفت که دولت هیچ برنامه ای برای پایان دادن به سیاست نت مترینگ خورشیدی ندارد. اظهارات وزیر در پی انتشار گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه دولت این سیاست را کنار می‌گذارد و مکانیزم جدید اندازه‌گیری ناخالص را جایگزین آن می‌کند، مطرح شد.

نت مترینگ یا اندازه گیری خالص به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا برق اضافی تولید شده توسط سیستم خورشیدی خود را به شرکت توزیع برق خود بفروشند و در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی در قبض برق آنها در ماه می‌شود.

https://www.dawn.com/news/1834564/no-plans-to-scrap-solar-net-metering-policy-energy-minister

کاهش شدید قیمت های محصولات کشاورزی در فصل برداشت

در پاکستان، با شروع فصل برداشت محصولات عمده ای مانند گندم، برنج، ذرت، پنبه و دانه‌های روغنی، پویایی بازار همواره قیمت ها را به پایین ترین حد سالانه خود می رساند. این الگو به ویژه در پنجاب در فصل اخیر گندم برجسته شده است.

قیمت ها کاهش قابل توجهی را تجربه کردند و تقریباً 40 درصد کاهش یافت و بین 2400 تا 3000 روپیه به ازای هر 40 کیلوگرم در نوسان بود که بسیار پایین تر از قیمت حمایتی دولت 3900 روپیه است. در نتیجه کشاورزان متحمل خسارت مالی شده اند.

این شرایط  مازاد بازار، ناشی از عرضه بیش از حد است. دو عامل کلیدی در ایجاد این وضعیت نقش دارند. اولاً، اکثر کشاورزان با محدودیت‌های مالی مواجه هستند و برای بازپرداخت وام‌های بانکی، تسویه اعتبارات معوقه برای فروشندگان کود و آفت‌کش و تهیه نهاده‌ها برای محصول بعدی، نیاز فوری به بودجه دارند. ثانیاً، نبود امکانات کافی ذخیره سازی است.

https://www.dawn.com/news/1834609/enhancing-wheat-storage

مذاکره برای افزایش تعرفه برق

دولت به دنبال تایید درخواست سازمان ملی تنظیم مقررات نیروی برق (نپرا) برای تعدیل هزینه سوخت اضافی (FCA) به میزان 3.5 روپیه در هر واحد است تا بیش از 29 میلیارد روپیه از مصرف کنندگان برای برق مصرفی در آوریل استخراج کند.

با کمال تعجب، این تقاضا علیرغم این واقعیت است که 75 درصد از کل عرضه برق در طول ماه از سوخت های محلی ارزان تر تولید می‌شد. آژانس مرکزی خرید برق (CPPA) - یکی از شرکت‌های تابعه بخش برق - درخواستی رسمی‌برای افزایش 3.4883 روپیه به ازای هر کیلووات ساعت نسبت به تعرفه مرجع 5.492 روپیه به ازای هر واحد که قبلاً در آوریل از مصرف‌کنندگان دریافت شده بود، به دولت ارائه کرده است.

https://www.dawn.com/news/1834795/govt-seeks-to-extract-rs29bn-more-from-electricity-consumers-for-april

 سفر وزیر امورخارجه ترکیه به پاکستان

اسحاق دار، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پس از دیدار با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه  گفت: دو طرف بر سر افزایش تجارت به 5 میلیارد دلار در سه سال توافق کردند.

آقای فیدان ضمن تاکید بر لزوم گسترش تجارت، خاطرنشان کرد که حجم تجارت دوجانبه سالانه در حال حاضر تنها یک میلیارد دلار است.دو طرف در این دیدار وضعیت روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند و مقدمات ویژه برای هفتمین نشست آتی شورای همکاری‌های راهبردی در سطح عالی پاکستان و ترکیه را بررسی کردند. در همین حال، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در دیدار با فیدان، وزیر امور خارجه، بر تعهد قاطع پاکستان به گسترش بیشتر همکاری‌ها بین دو کشور در همه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور از جمله تجارت، سرمایه گذاری، فناوری و دفاع تاکید کرد. وی بر لزوم انجام تلاش های هماهنگ برای دستیابی به هدف تجاری دوجانبه 5 میلیارد دلاری طی سه سال آینده تاکید کرد. وی از شرکت های ترکیه ای دعوت کرد تا سبد سرمایه گذاری خود را در پاکستان گسترش دهند. وی افزود که شرکت های ترکیه ممکن است به فکر انتقال واحدهای صنعتی خود به پاکستان باشند.

https://www.dawn.com/news/1834751/pakistan-turkiye-vow-to-hike-trade-to-5bn

پیش بینی کاهش 18 درصدی ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار در سال آینده

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که ارزش روپیه تا پایان ژوئن سال آینده با ۱۸ درصد کاهش به ۳۲۹ روپیه در هر دلار برسد. بر اساس داده‌های بانک دولتی پاکستان (SBP)، روپیه در برابر دلار آمریکا در 278.21 روپیه بسته شد. تا کنون، ارزش این ارز در هشت هفته گذشته به طور تجمعی 0.46٪ یا 1.27 روپیه کاهش یافته است، در حالی که بالاترین قیمت در پنج ماه و نیم گذشته بسته شده است که در آخرین هفته مارس 2024 به 277.03 روپیه / دلار رسیده است.

این ارز به دنبال افزایش 22 درصدی سالانه کسری تجاری در آوریل با مقداری افزایش واردات، با فشار مجدد مواجه شد که نشان می‌دهد تقاضا برای دلار آمریکا به تدریج در حال افزایش است.

https://tribune.com.pk/story/2467525/rupee-recedes-vs-dollar

 رشد 62 درصدی خدمات فناوری اطلاعات

داده‌های رسمی نشان داد که حواله‌های صادراتی IT پاکستان در آوریل 2024 از 191 میلیون دلار در ماه مشابه سال گذشته به رکورد 310 میلیون دلار افزایش یافت و رشد 62.3 درصدی را نسبت به سال قبل (سالانه) تامین کرد.

https://www.thenews.com.pk/latest/1191181-pakistans-it-exports-jump-62-to-310-million-in-april

 تمایل چین به افزایش سرمایه گذاری در معادن پاکستان

براساس بیانیه ای که اسلام آباد منتشر کرد، ، یک شرکت تحقیقاتی و سرمایه گذاری چینی، علاقه شدیدی به افزایش سرمایه گذاری خود در بخش معدن پاکستان دارد.این علاقه توسط ، وانگ جیچنگ، رئیس شرکت  MCC Tongsin Resources در دیدار با نخست وزیر شهباز شریف در اسلام آباد ابراز شد .در این دیدار، شرکت چینی توضیحات مفصلی را در خصوص احداث پارک معدنی در پاکستان به نخست وزیر ارائه و از برنامه سرمایه گذاری بعدی خود اطلاع رسانی کرد. شهباز به وزرای فدرال و افسران مربوطه دستور داد تا با شرکت چینی مشورت کنند و همچنین دستور داد تا رئیس ‌وزیر بلوچستان و ادارات مربوطه و ذینفعان استان در روند رایزنی شرکت کنند.

https://www.brecorder.com/news/40303959/chinese-firm-keen-to-invest-in-pakistans-mineral-sector-says-islamabad

رشد64 درصدی  بخش اقتصاد غیر رسمی‌پاکستان

یک مطالعه مشترک اخیر که توسط سازمان توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و سازمان بین المللی کار انجام شده است، شواهد تازه و نگران کننده ای از رشد مداوم اقتصاد غیررسمی ارائه کرده است.بر اساس یک مطالعه، اندازه کل بخش غیررسمی‌پاکستان 457 میلیارد دلار پیش بینی می‌شود. این در تضاد شدید با اندازه اقتصاد رسمی است که طبق آمار رسمی در سال 2023 340 میلیارد دلار ارزش داشت. این اساساً به این معنی است که اقتصاد اولی تقریباً 64 درصد بیشتر از دومی است.گسترش بی امان بخش غیررسمی نه تنها منعکس کننده شکست دولت های متوالی در کاهش اندازه آن است، بلکه نشان دهنده ناتوانی مطلق آنها در جلوگیری از رشد سریع آن است تجزیه و تحلیل عواملی که در افزایش مداوم بخش غیررسمی نقش داشته اند به ما می‌گوید که ساختار پیچیده مالیاتی ما که عمدتاً بر مالیات غیرمستقیم متکی است، یکی از دلایل اصلی این پدیده بوده است.

https://www.brecorder.com/news/40304405/informal-economy

درخواست انجمن خودروسازان برای ممانعت واردات خودروهای دست دوم

صنعت خودرو از دولت خواسته است که مسیر آینده این بخش را تعیین کند و هشدار داده است که تولید داخلی و واردات خودروهای دست دوم نمی‌توانند با هم حرکت کنند. انجمن تولیدکنندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو پاکستان (پاپام) در نامه‌ای به وزارت‌های دارایی، بازرگانی و صنایع اعلام کرد که صنایع و بخش‌های تولیدی تامین‌کننده کار هستند، اما سیاست‌های دولت آنها را دلسرد می‌کند.عبدالرحمن اعیزاز، رئیس پاپام، به داون گفت: «دولت باید تعادل بین صنعت داخلی و خودروهای دست دوم وارداتی را در نظر بگیرد و برای یک سیاست بلندمدت انتخاب کند.

https://www.dawn.com/news/1834959/automakers-urge-govt-to-stop-import-of-used-vehicles

وزیر فدرال رانا تنویر دستور داد تا از در دسترس بودن کودهای اوره و کود DAP برای کشاورزان اطمینان حاصل شود

وی این اظهارات را در جلسه بررسی کمیته بررسی کودها بیان کرد.  هدف از این نشست ارزیابی تقاضا و عرضه اوره و DAP برای فصل پاییز بود. در این جلسه اعلام شد که تقاضا برای کود اوره برای فصل پاییز  2024 نسبت به سال گذشته 3.6 درصد افزایش یافته است مقرر شد که  وزارت صنایع و تولید،  بر وجود و تولید کود با دولت های استانی در تماس باشد.

پیشرفت 20 پله ای پاکستان در شاخص سفر و گردشگری

پاکستان پیشرفت های قابل توجهی را در رتبه بندی جهانی خود در شاخص توسعه سفر و گردشگری (TTDI) نشان داده است. با توجه به گزارش2024 مجمع جهانی اقتصاد ، پاکستان با کسب امتیاز 3.41 از 7 در جایگاه برجسته 101 قرار داده است. در مقایسه با سال 2019، پاکستان با ارتقاء  3.6 درصدی 20 رتبه صعود کرده است.

آفتاب رانا، مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری پاکستان (PTDC) گفت:  سازمان گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) نیز اذعان کرده است که پس از همه‌گیری کرونا، عملکرد فوق‌العاده پاکستان در گردشگری در سال 2023 ، بهبودی 92 درصدی داشته است. این کشور در مقایسه با سال قبل 115 درصد افزایش ورود گردشگران خارجی را تجربه کرد.

https://www.nation.com.pk/23-May-2024/pakistan-makes-significant-improvement-in-global-ranking-on-travel-and-tourism-index-report

افزایش حواله‌های کارگران تحت حساب دیجیتال روشن 

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط بانک دولتی پاکستان (SBP)، جریان حواله‌ها تحت حساب دیجیتال روشن (RDA) تا پایان آوریل 2024- در مقایسه با 7.660 میلیارد دلار تا پایان مارس (2024)- به 7.831 میلیارد دلار افزایش یافته است. داده‌ها نشان می دهد که ورودی حواله‌ها در ماه آوریل 171 میلیون دلار در مقایسه با 182 میلیون دلار در ماه مارس و 141 میلیون دلار در فوریه 2024 ثبت شده است. این حسابها راه حل های بانکی برای میلیونها پاکستانی غیر مقیم هستند که می خواهند فعالیت های مختلف بانکی در پاکستان داشته باشند از جمله این تسهیلات کارت مبدا پاکستان (POC) است که انجام فعالیت های بانکی، پرداخت و سرمایه گذاری در پاکستان با آن انجام می‌شود. تعداد حساب های ثبت شده تحت این برنامه نیز در آوریل 2024 از 679792 حساب در مارس 2024 با 9585 افزایش به 689650 رسید. تا پایان آوریل، پاکستانی‌های خارج از کشور 317 میلیون دلار در گواهینامه‌های نایا پاکستان، 523 دلار در نایا پاکستان و 33 دلار در حساب روشن سرمایه گذاری کرده اند.

https://www.nation.com.pk/23-May-2024/rda-inflows-rise-to-dollar-7-83b-in-april

تولید ناخالص داخلی پاکستان در سال مالی جاری 2.3 اعلام شد

پاکستان هدف تخمینی تولید ناخالص داخلی 3.5 درصدی برای سال مالی جاری اعلام شده در بودجه سال مالی 2023-24 را از دست داده و به رشد 2.38 درصدی دست یافته است.

کمیته ملی حساب‌های ملی (NAC) رشد نهایی کلی تولید ناخالص داخلی سالانه در دوره تصدی PTI در سال مالی 2021-2022 را 6.18 درصد در مقابل 6.17 درصد تخمین زده و رشد اصلاح شده رو به پایین دولت PDM طی سال مالی 2022-23 را  منفی 0.21 درصد تأیید کرد  که در جلسه قبل 0.17- درصد برآورد شده بود.

NAC رشد موقت تولید ناخالص داخلی را 2.38% برای سال مالی 2023-24 در برابر هدف تخمینی 3.5% تصویب کرد. صد و نهمین نشست NAC با ریاست دبیر، وزارت برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات ویژه برگزار شد. رشد موقت در بخش کشاورزی 6.25 درصد است، در حالی که برای صنعت و خدمات 1.21 درصد اعلام شد.

https://www.nation.com.pk/22-May-2024/missing-target-pakistan-achieves-gdp-growth-of-2-38pc-for-ongoing-fiscal-year

رشد 100 میلیون دلاری صادرات فناوری اطلاعات به عربستان

طی دو سال گذشته، صادرات فناوری اطلاعات از پاکستان به عربستان سعودی سالانه 100 میلیون دلار افزایش یافته است و به رکورد 310 میلیون دلار در آوریل 2024 رسیده است.

این رشد ثابت نشان می دهد که عربستان سعودی می‌تواند به زودی به مقصد اصلی پاکستان برای صادرات فناوری اطلاعات تبدیل شود. عوامل متعددی در این رشد نقش داشته است. شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه در حمایت از این تلاش ها نقش اساسی داشته است

  https://www.nation.com.pk/21-May-2024/pakistan-it-exports-to-saudi-arabia-increase-by-dollar-100m

اشتراک چارچوب اقتصاد کلان پاکستان با IMF

منابع می‌گویند که مقامات پاکستانی در جریان مذاکرات جاری با IMF چارچوب اقتصاد کلان را برای سال مالی آینده به اشتراک گذاشته اند که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی 3.7 درصد و نرخ تورم به 11.8 درصد را تعیین کرده اند.

با این حال، صندوق بین المللی پول فکر می‌کند که تولید ناخالص داخلی با سرعت کمی‌پایین تر از 3.5 درصد رشد خواهد کرد در حالی که تورم در 12.7 درصد باقی می ماند - پیش بینی ای که 0.9 درصد بیشتر از پیشنهاد وزارت دارایی است. پیش‌بینی مثبت در مورد کاهش تورم در حالی صورت می‌گیرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه آوریل به 17.6 درصد کاهش یافت - پایین‌ترین رقم از ماه می 2022 - در ادامه روندی که در سه ماه گذشته نیز مشاهده شد.این منابع می‌گویند که دولت به رشد 4.0 درصدی در بخش صنعتی و پس از آن 3.7 درصدی در مورد خدمات و 3.5 درصدی برای کشاورزی در سال 2024-25 چشم دوخته است. در همین حال، پیش بینی می‌شود که پاکستان باید بیش از 9700 میلیارد روپیه برای بازپرداخت بهره هزینه کند زیرا این کشور با بحران بازپرداخت بدهی بی سابقه دست و پنجه نرم می‌کند. وام دهنده مستقر در واشنگتن، که در حال حاضر در حال مذاکره برای برنامه دیگری از صندوق بین المللی پول برای پاکستان است، کسری حساب جاری (CAD) را 4.6 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. با این حال، وزارت دارایی هدف 4.2 میلیارد دلاری را برای سال 2024-25 تعیین کرده است. معجزه گران اقتصادی اسلام‌آباد بیش از 63 میلیارد دلار از طریق صادرات و حواله‌ها انتظار دارند، زیرا دولت اهداف بالاتری را برای سال مالی آینده تعیین کرده است.در این رابطه، قرار است صادرات 32.1 میلیارد دلار در مقابل واردات تخمینی 58 میلیارد دلار باشد، بنابراین منعکس کننده کسری تجاری حدود 26 میلیارد دلار است. حواله‌ها - منبع دیگر ورودی - پیش بینی می‌شود که حدود 30.6 دلار باقی بماند.

با این حال، تخمین صندوق بین‌المللی پول در مورد واردات که به گفته بزرگترین وام دهنده جهان، حدود 61 میلیارد دلار خواهد بود، دوباره بالاتر است.این منابع می‌گویند که دولت کسری مالی 9600 میلیارد روپیه برآورد کرده و پیشنهاد داده است که هدف جمع آوری درآمد را بیش از 12000 میلیارد روپیه تعیین کند.

https://www.nation.com.pk/21-May-2024/pakistan-sees-2024-25-inflation-at-11-8pc-imf-thinks-it-will-be-12-7pc

افزایش 80 درصدی صادرات برنج

صادرات برنج از کشور در 10 ماهه نخست سال مالی جاری نسبت به صادرات مدت مشابه سال گذشته 80.13 درصد رشد داشته است. بر اساس داده‌ها، در بازه زمانی ژوئیه تا آوریل 2023-24، بیش از 5.097 میلیون تن برنج به ارزش 3.282 میلیارد دلار در مقایسه با صادرات 3.270 میلیون تنی به ارزش 1.822 میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته، صادر شده است.

https://www.nation.com.pk/21-May-2024/rice-exports-rise-by-80-13pc-to-dollar-3-28b-in-10-months

درآمد 13.6 میلیارد دلاری از صنایع نساجی در 10 ماهه سال مالی  2024

اداره آمار پاکستان (PBS) گزارش داد که پاکستان 13683.251 میلیون دلار از صادرات محصولات نساجی در ده ماهه اول سال مالی جاری (2023-24) درآمد داشته است.

صادرات محصولات نساجی در مقایسه با صادرات 13709.246 میلیون دلاری در ماه‌های جولای تا آوریل (2022-23) 0.19 درصد کاهش جزئی نسبت به  ماه‌های جولای تا آوریل (2023-24) داشته است.

https://www.nation.com.pk/19-May-2024/textile-exports-reach-dollar-13-68b-in-10-months

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما