معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۲:۰۸

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اموال صندوق سرمایه‌گذاری عربستان به 750 میلیارد دلار رسید

عربستان در هشتمین سال رونمایی از سند چشم‌انداز 2030، کل دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را تا پایان سال 2023 را 749.23 میلیارد دلار اعلام کرد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که کل دارایی‌های مدیریت شده توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی تا پایان سال 2023 به 2.81 تریلیون ریال (749.23 میلیارد دلار) رسیده است. «الجزیره» در گزارش خود در مورد «چشم انداز 2030 عربستان در هشتمین سال خود» گزارش داد که 93 شرکت در سبد سرمایه‌گذاری عمومی صندوق سرمایه‌گذاری در سال 2023 تاسیس شده است، در حالی که این رقم در سال گذشته 71 شرکت بوده است. بر اساس این گزارش، صندوق در سال گذشته 644 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است که این رقم در سال 2022، 500 هزار نفر بوده است. این خبرگزاری افزود که درآمدهای غیرنفتی دولت در همان سال بالغ بر 457 میلیارد ریال عربستان (121.85 میلیارد دلار) بوده است و عربستان بالاترین سطح تاریخی فعالیت‌های غیرنفتی را با 50 درصد از تولید ناخالص داخلی واقعی ثبت کرده است.

نگاهی به برخی شاخص‌های اقتصادی عربستان تا پایان سال 2023

سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی به 45 درصد رسید. صنایع نظامی‌شاهد نرخ بومی سازی 10.4 درصدی بوده است. سهم صادرات غیرنفتی از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی به 24.1 درصد رسید. نرخ بیکاری در میان سعودی‌ها به 7.7 درصد رسید. عربستان 50 فرصت سرمایه گذاری صنعتی به ارزش بیش از 96 میلیارد ریال ایجاد کرده است. درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مشترک در بخش صنعت تا مه 2023 به 37 درصد از کل سرمایه گذاری‌ها رسیده است. بیش از 200 شرکت بین المللی مقر منطقه‌ای خود را به پایتخت ریاض منتقل کرده‌اند. در همین راستا، به نظر کارشناسان، به نقل از رویترز ، رشد اقتصادی عربستان در سال جاری با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی انجام خواهد شد و قیمت نفت پس از افزایش قابل توجه اخیر کاهش یافته است.

برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در ریاض

مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با حضور شماری از رؤسا، سران و وزرای کشورهای مختلف با حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار شد. به گزارش الخلیج آنلاین، این مجمع که به مدت دو روز به فعالیت خود ادامه داد، تحت شعار «همکاری بین‌المللی، رشد و انرژی برای توسعه» برپا شد. محمد عبدالله الجدعان، وزیر دارایی عربستان در نشست افتتاح این مجمع گفت که خطرات ژئوپلتیک، به عنوان یک اولویت برای اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. وی اشاره کرد که جهان در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد و کشورها باید طرح‌های خود برای مقابله با این آسیب‌ها را بازنگری کنند. در این مجمع، بیش از هزار نفر از رؤسای کشورها، مقامات بلندپایه و کارشناسان و صاحب نظران و اندیشمندان از بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان حضور داشتند. در این نشست، مسائل مختلف و تحولات اقتصاد جهانی با هدف ایجاد راه حل‌های مشترک و مقابله با چالش‌های انسانی، زیست محیطی و اقتصادی بررسی شد. هدف از این مجمع، تقویت گفتگو میان صاحب نظران در مسائل مختلف از جمله چالش‌های زیست محیطی، نقش هنر در جامعه، کارآفرینی، هوش مصنوعی، ارز دیجیتال، شهرهای دیجیتال و سلامت روان عنوان شد.

وزیر دارایی عربستان: پروژه‌های چشم‌انداز 2030 را هرجا لازم باشد تغییر می‌دهیم

محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان اعلام کرد که این کشور برای متحول کردن اقتصاد خود طرح‌های مربوط به چشم‌انداز 2030 را بر اساس نیاز اصلاح خواهد کرد. به گزارش «الجزیره» الجدعان در سخنان خود در مجمع جهانی اقتصاد تحت شعار «همکاری بین‌المللی، رشد و انرژی برای توسعه» گفت که عربستان بر اطمینان از کیفیت رشد اقتصادی آینده تمرکز کرده است و درک می‌کند که چالش‌هایی که با آن روبه رو است، به انعطاف‌پذیری نیاز دارد. وی افزود: «چالش‌هایی وجود دارد، غرور نداریم. روند را تغییر خواهیم داد و سازگاری خواهیم کرد. حجم برخی پروژه‌ها را کم خواهیم کرد، برخی پروژه‌ها را توسعه و برخی دیگر را سرعت خواهیم بخشید». عربستان در حال اقدام برای تسریع در اجرای پروژه‌هایی است که به این کشور در تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت، در چارچوب طرح چشم‌انداز 2030، کمک می‌کنند. هدف از این طرح توسعه بخش‌هایی مانند بخش گردشگری و صنعتی و توسعه بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول اخیرا پیش‌بینی می‌کند که عربستان به عنوان بزرگترین اقتصاد در جهان عرب به افزایش قیمت نفت به بشکه ای به ارزش 96.2 دلار نیاز دارد تا در بودجه 2024، دچار کسری نشود. این در حالی است که بر اساس کارشناسان اقتصادی، عربستان در سال جاری با کسری بودجه 21 میلیارد دلاری مواجه خواهد بود.

فقدان برنامه و دستورالعمل جهانی برای گذار به سمت انرژی سبز

امیر عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان بر عدم وجود برنامه‌ها و دستورالعمل‌های آماده برای گذار به سمت انرژی سبز در سطح جهان تاکید کرد. وی افزود که گذار به سمت انرژی سبز باید تحت شرایط عملی و حقیقی باشد و شکی نیست که جهان در آینده، به تمام منابع انرژی نیاز خواهد داشت.

قرارداد تازه چین و عربستان برای تولید خودروی برقی

شرکت چینی «چری اوتو» و شرکت بین‌المللی «اسکای تاورز» عربستان سعودی، در حاشیه برگزاری کنفرانس تشویق سرمایه گذاری ریاض در استان آنهویی چین، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تولید خودرو‌ی برقی امضا کردند. به گزارش الشرق الاوسط، هدف از امضای این تفاهم‌نامه جلب توانمندی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تولیدی این شرکت صنعتی چین به عربستان سعودی و بومی‌سازی فناوری صنعت خودروسازی برای تقویت اقتصاد سازگار با محیط زیست عنوان شده است. هدف رسیدن به مونتاژ 155 هزار خودروی برقی در سال و افزایش ظرفیت تولید کل شرکت به حدود 500 هزار خودرو در سال است.

افتتاح اولین دفتر منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول در عربستان

در اقدامی‌با هدف تنوع‌بخشی به اقتصاد و همکاری‌های بین‌المللی، صندوق بین‌المللی پول اولین دفتر  خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را در پایتخت عربستان سعودی راه‌اندازی کرد. به گزارش «الجزیره» افتتاح دفتر صندوق بین‌المللی پول در ریاض آغاز مرحله جدیدی از همکاری اقتصادی بین عربستان، منطقه عربی و صندوق بین‌المللی پول است. هدف این دفتر تقویت حضور و مشارکت بین‌المللی در عربستان، ارائه حمایت و راهنمایی در مورد سیاست‌های اقتصادی و مالی و ترویج ثبات مالی و پولی در منطقه است. انتظار می‌رود این دفتر صندوق بین‌المللی پول تاثیر مثبتی بر فضای سرمایه‌گذاری در عربستان داشته باشد، زیرا می‌تواند اعتماد به بازار مالی را افزایش دهد و ارتباطات بین مقامات سعودی و سرمایه گذاران بین‌المللی را افزایش دهد.

کاهش هزینه برداشت محصولات کشاورزی دیمی در سعودی

مجری برنامه توسعه‌ پایدار کشاورزی عربستان سعودی اخیرا گزارش داد در چارچوب طرح زراعی عربستان موسوم به "ریف سعودی" و با اتکاء بر فناوری مکانیزاسیون در بخش کشاورزی، هزینه برداشت محصولاتی که به صورت دیم کاشت می‌شوند تا 90 درصد کاهش یافته است. به گفته وی در فاز نخست طرح ریف سعودی مناطقی از استان‌های «جازان»، «عسیر»، «الباحه» ، «ابهاء »و «مکه مکرمه» زیر کشت دیم قرار دارند و در فاز دوم نیز قرار است مناطق دیگری و آن هم بر اساس تحلیل نقشه بارندگی در کشور انتخاب شوند. کشت محصولاتی همچون ذرت خوشه‌ای(سورگوم)، ارزن، کنجد، گندم و جو به منظور خود کفایی و کاهش واردات در این بخش صورت گرفته است. این مقام مسئول افزود که در حال حاضر کار برای توسعه مکانیزاسیون در بقیه محصولات دیم در حال انجام است. وی ادامه داد: در فاز دوم و پس از تحلیل نقشه به روز بارندگی در مناطق جغرافیایی کشور، تمرکز بر بقیه مناطق خواهد بود. کشت محصولات دیم با هدف افزایش میزان خودکفایی در این محصولات، جایگزینی درصدی از واردات آنها و افزایش بهره وری محصولات دیم در مناطق دارای مزیت نسبی با استفاده از تکنیک های برداشت آب و روش های نوین آبیاری تکمیلی، ضمن افزایش درآمد کشاورزان خرده پا و بهبود معیشت آنان بر اساس برنامه صورت می‌پذیرد.

 خیز مهمترین بانک های جهان برای افتتاح شعباتی در ریاض

متعاقب انتشار خبر افتتاح دفتر منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقای صندوق بین المللی پول در شهر ریاض پایگاه خبری بلومبرگ نوشت عربستان سعودی با تغییر رویکرد اقتصادی خود، زمینه حضور و ورود بانک‌های مطرح جهانی در این کشور را فراهم کرده است. بلومبرگ در این گزارش به بررسی دستاوردهای عربستان در این زمینه پرداخته است. شرکت سرمایه‌گذاری فرانسوی «روتشیلد اند کو» دفتر جدید خود را در مرکز مالی 10 میلیارد دلاری پایتخت عربستان افتتاح کرده و متعهد به انتقال بانکداران از دبی و نقاط دیگر به عربستان شده است. همچنین تعداد کارکنان «اچ‌اس‌بی‌سی» - گروه بانکداری بریتانیا‌ - و شرکت خدمات مالی و بانکداری «جی‌پی مورگان» در عربستان به حدی رسیده که با دبی قابل مقایسه است. در این میان، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی «لازارد» اعلام کرده ریاض را به عنوان مقر اصلی بخش مشاوره‌ای خود در منطقه انتخاب کرده است. شرکت خدمات مالی «نورترن تراست» نیز در سال گذشته میلادی، دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را در پایتخت عربستان تأسیس کرد.

رکوردشکنی عربستان در جذب سرمایه خارجی در سال 2023

سرمایه‌گذاری خالص خارجی در عربستان در سال 2023 به میزان 266 میلیارد ریال (71 میلیارد دلار) افزایش یافته است، رقمی‌که نشان‌دهنده جذابیت این کشور برای سرمایه گذاران خارجی است. به گزارش «الجزیره» این رقم – که توسط بانک مرکزی عربستان صادر شد – منعکس کننده سلسله اقداماتی است که عربستان از سال 2018 با هدف گذاری نیل به اقتصاد غیرنفتی تا سال 2030 دنبال می نماید. در این گزارش آمده است که تا پایان سال 2023، تراز کل سرمایه گذاری‌های خارجی در عربستان سعودی (سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم) به 2.408 تریلیون ریال (642.1 میلیارد دلار) رسیده است در حالی که در پایان سال 2022، 2.141 تریلیون ریال (571 میلیارد دلار) بوده است. در سال 2018، عربستان سعودی استراتژی سرمایه گذاری خود را تا پایان سال 2030 اعلام کرد و هدف کلی آن افزایش حجم و کارایی سرمایه گذاری در این کشور به منظور تحریک رشد اقتصادی در راستای چشم انداز 2030 است. عربستان امیدوار است تا سال 2030 بتواند 100 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کند تا تولید ناخالص داخلی غیرنفتی را افزایش دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما