معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۱- ۰۸:۴۶

جذب سرمایه 26.6 میلیارد دلاری، مهم‌ترین ره‌آورد سومین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری تاشکند

همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری تاشکند در تاریخ 13 و 14 اردیبهشت 1403 برابر با 2 و 3 می‌ با حضور بیش از 2500 تن از نمایندگان دولتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از 93 کشور جهان، همچنین نمایندگان مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی پولی بانکی برگزار شد. همایش مذکور شامل پنل های تخصصی، مناظره، صبحانه تجاری و میزگرد بود که در آنها جنبه‌های مهم توسعه اقتصادی و نقش دولت، سرمایه‌داران و کارآفرینان در حمایت از کسب‌وکار کوچک و متوسط موردبررسی قرار گرفت.

در این نشست که با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ازبکستان برگزار شد، نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی اقتصاد ازبکستان ضمن معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در بخش‌های انرژی (نیروگاه‌های برق‌آبی قمبرآته 1 و یوان)، معدن (پروژه‌های کشف، استخراج و فرآوری سنگ‌های معدنی، کشاورزی، ساخت‌وساز، امور زیربنایی و...، اهم حمایت‌های دولت ازبکستان، مشوق‌ها، مزایا و معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی تبیین گردید. در یکی از مهم‌ترین رویدادهای همایش، طرح‌های انرژی منطقه‌ای با حضور نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان به سرمایه‌داران خارجی ارائه گردید.

طبق جمع‌بندی به‌عمل‌آمده، در پایان این رویداد اقتصادی توافقاتی به ارزش کلی 26.6 میلیارد دلار در راستای اجرای طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و صنعتی ازبکستان به دست آمد که نسبت به همایش سال گذشته افزایشی 140 درصدی داشته است (شایان‌ذکر است که در دومین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری تاشکند در سال 2023 میلادی 167 سند همکاری به ارزش کلی 11 میلیارد دلار به امضا رسیده و در اولین همایش سرمایه‌گذاری نیز توافقاتی به ارزش 7.8 میلیارد دلار صورت گرفته بود).

  • احداث زیرساخت‌های شهر «تاشکند جدید» (به ارزش یک میلیارد دلار)
  • پروژه احداث مرکز اطلاعات مبتنی بر فناوری‌های سبز به ارزش 5 میلیارد دلار بین وزارت فناوری‌های دیجیتال، وزارت انرژی ازبکستان و شرکت فناوری‌های اطلاعاتی Data Volt عربستان سعودی
  • احداث نیروگاه برق بادی با ظرفیت 5 گیگاوات در جمهوری قاره‌قلپاقستان با مشارکت شرکت آکوا پاور عربستان
  • دستگاه‌های ذخیره نیروی برق 2 گیگاوات (به ارزش 6.2 میلیارد دلار) با مشارکت شرکت Acwa Power عربستان سعودی؛
  • احداث نیروگاه بادی ظرفیت 1000 مگاوات در جمهوری قاره‌قلپاقستان با مشارکت شرکت Amea Power امارات متحدهٔ عربی (1.1 میلیارد دلار)؛
  • نوسازی سیستم گرمایش در شهرهای نوکوس، فرغانه و قوه‌سای با مشارکت Saudi Tabrid (750 میلیون دلار)؛
  • پروژه کشت چغندرقند و تولید شکر در استان جیزخ با مشارکت شرکت Nil Shugar مصر (500 میلیون دلار)؛
  • امضای توافق‌نامه پروژه احداث جادهٔ حلقوی استان سیردریا – بخت و بازسازی جادهٔ تاشکند – سمرقند بین کمیته جادهٔ ازبکستان و شرکت Al Bawani Capital
  • پروژه تولید فرآورده‌های نساجی در استان نمنگان با مشارکت شرکت Shankhay Knud International چین (205 میلیون دلار)؛
  • تولید مواد غذایی و دام‌پروری در استان تاشکند با مشارکت شرکت Vilmar International سنگاپور (200 میلیون دلار).

علاوه بر این طی همایش توافقات اجرایی طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری به ارزش 6.6 میلیارد دلار با شرکت‌هایی نظیر Oraskom Investment (مصر)، Bonfarm Group (مجارستان)، Sayar (آمریکا)، Sinoma (چین)، Sam Yapi (ترکیه)، Pasha Development (آذربایجان)، Laselsberger (اتریش) و Petrosat Chehelsoton (ایران) به امضا رسید.

 همایش مذکور توسط بیش از 110 رسانه خارجی از 30 کشور جهان ازجمله یورونیوز، بی‌بی‌سی، لندن پست و آسوشیتدپرس پوشش خبری داده شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما