معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۰:۱۱ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 پنج پروژه در جنوب کشور راه اندازی می‌شود[1]

در استان ژامبیل  تا پایان سال پنج کارخانه تولیدی به ارزش تقریباً 35 میلیارد تنگه افتتاح می‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده  از طرف استانداری، پروژه‌ها در مجتمع معدنی و متالورژی و کشت و صنعت و صنعت ساختمان اجرا خواهد شد. با راه اندازی پنج پروژه برای 359 نفر شغل ایجاد می‌شود. حجم کل سرمایه گذاری 34.9 میلیارد تنگه خواهد بود.

 از چهار پروژه در حال اجرا، یکی با مشارکت روسیه است. همه آنها در مرحله ساخت و نصب هستند. تا پایان سال جاری، ممکن است یک شرکت  heap leaching برای سنگ معدن مس به بهره برداری برسد. هزینه این شرکت 29.5 میلیارد تنگه و با مشارکت طرف روسی است. ظرفیت این شرکت بیش از 9 هزار تن محصول در سال خواهد بود. همچنین قرار است کارخانه سیمان به مبلغ 4.5 میلیارد تنگه با ظرفیت 400 هزار تن محصول در سال راه اندازی می‌شود . علاوه بر این، کارخانه استخراج و غنی سازی سنگ معدن طلا در منطقه به مبلغ 500 میلیون تنگه افتتاح می‌شود.  به گزارش استانداری، این طرح بر اساس میدان ماینارال در حال اجراست.

همچنین در این استان کارخانه تولید آب گوجه فرنگی افتتاح می‌شود. در قالب این پروژه گلخانه احداث و علوفه سبز به صورت هیدروپونیک تولید می‌شود. هزینه این پروژه 120 میلیون تنگه برآورد شده و ظرفیت آن 250 تن گوجه فرنگی، 375 تن خیار، 35 هزار لیتر آب گوجه فرنگی، 250 تن علوفه سبز خواهد بود.

 

قزاقستان طلای بیشتری به دست می آورد[2]

به گزارش ل س: ذخایر طلای قزاقستان از 310 تن گذشت. بر اساس داده‌های WGC، تا اول می ماه سال جاری، ذخایر فلزات گرانبهای کشور به 310.6 تن افزایش یافت. این رقم یک ماه قبل 306.2 بود که  4.4 تن کمتر از مقدار ان در ماه می است.

این کشور اکنون در رتبه هفدهم (به استثنای صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا) قرار دارد و بین عربستان سعودی و بریتانیا قرار دارد. در حال حاضر، قیمت طلا در مبادلات Comex و LBMA از 2.3 هزار دلار در هر اونس تروی فراتر رفته است.

 

قزاقستان در حال کار بر روی معرفی نوع جدیدی از انرژی است[3]

پروژه‌های آزمایشی انرژی هیدروژن در قزاقستان راه اندازی می‌شود.  به گفته وزارت نیرو، تا پایان سه ماهه سوم سال 2024، کشور پیش نویس مفهومی‌ برای توسعه این صنعت تا سال 2040 تدوین خواهد کرد.

بر اساس این سند، اجرای طرح های آزمایشی برای سازماندهی تولید و استفاده از هیدروژن در بخش های مختلف اقتصاد پیش بینی شده است که شامل مسکن و خدمات عمومی، پتانسیل علمی، تامین پرسنل مناسب و غیره است. برای راه اندازی آنها، چهار جنبه کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اول، سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات تخصصی برای تولید، ذخیره سازی و استفاده از این عنصر ضروری خواهد بود. این تجهیزات شامل الکترولیزها، سیستم های ذخیره سازی، پیل های سوختی و غیره می‌شود.

ثانیا، ممکن است بودجه قابل توجهی برای تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید، افزایش کارایی تولید هیدروژن و بهبود زیرساخت ها مورد نیاز باشد. ثالثاً ایجاد زیرساخت ضروری است. که شامل ساخت ایستگاه‌های سوخت خودروهایی با استفاده از این نوع سوخت، توسعه شبکه ای برای حمل و نقل و توزیع هیدروژن و همچنین نوسازی زیرساخت های انرژی است.

چهارم اینکه برای کار با این فناوری‌ها باید متخصصان تربیت کرد و پرسنل را بازآموزی کرد.

همزمان، وزارت نیرو در حال انجام گفت‌وگو با شرکت‌های بزرگ برای تعیین شرایط بهینه برای اجرای پروژه‌های جدید است. این وزارتخانه اطمینان داد: معرفی انرژی هیدروژنی در قزاقستان نه تنها دارای منافع اقتصادی و زیست محیطی است، بلکه در زمینه روند انرژی جهانی نیز از اهمیت راهبردی برخوردار است. با این حال، مقیاس پروژه‌ها به عوامل زیادی از جمله سیاست‌های دولت، پیشرفت فناوری و علاقه سرمایه‌گذاران خصوصی بستگی دارد. بر اساس برآوردهای این اداره، قزاقستان می‌تواند از منابعی مانند بودجه دولتی، موسسات مالی بین المللی، شرکت های خصوصی و شرکای همکاری بین المللی کمک مالی جذب کند. این وزارتخانه در مورد استفاده از هیدروژن خاطرنشان می‌کند که در بخش انرژی این سوخت می‌تواند مکمل هیدروکربن و منابع انرژی تجدید پذیر باشد.

 در بخش حمل و نقل، این عنصر سازگاری با محیط زیست خودروها، هوانوردی و قطارها را افزایش می دهد.  در صنعت، هیدروژن در فرآیندهایی مانند تولید آمونیاک و کود، صنعت متالورژی و تولید الکترونیک استفاده می‌شود. در کشاورزی، این فناوری‌ها فرآیندهای آبیاری را بهبود می‌بخشند و به منابع انرژی برای تجهیزات کشاورزی تبدیل می‌شوند .

ایجاد لجستیک یکپارچه بین کشورهای اوراسیا[4]

به گزارش کازینفورم: رئیس جمهور قزاقستان  معتقد است که شرط اساسی برای ایجاد یکپارچگی بلندمدت وجود یک سیستم پایدار ارتباط حمل و نقل با بازارهای خارجی وجود دارد. وی این موضوع را در اجلاس سالگرد شورای عالی اقتصادی اوراسیا (SEEC) بیان کرد.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: امروز چارچوب حمل و نقل اوراسیا پیوندهای تجاری مؤثری را بین اروپا و آسیا، شمال و جنوب فراهم می‌کند.  با این حال، در دهه‌های آینده، وخامت زیرساخت ها در منطقه اوراسیا بیشتر محسوس خواهد شد و نیاز به تجدید آن بیشتر خواهد شد. بنابراین موضوع اولویت نوسازی و گسترش زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک است. بی دلیل نیست که می‌گویند در جایی که ریل گذاشته شود، راه به سوی فرصت های جدید باز می‌شود. بنابراین، در قزاقستان تا سال 2030، قصد داریم 11 هزار و بیش از 5 هزار کیلومتر راه آهن جدید را تعمیر کنیم. به عنوان بخشی از ابتکار جهانی "یک کمربند، یک جاده"، ترمینال قزاقستانی در شهر شیان چین ساخته شد که تا 40 درصد از حجم ترافیک کانتینری در مسیر چین-اروپا را تشکیل می دهد.  همچنین برنامه‌هایی برای راه اندازی 5 مرکز حمل و نقل و لجستیک برون مرزی در مرزهای روسیه، چین، ازبکستان، قرقیزستان و در دریای خزر وجود دارد.

قاسم ژومارت توکایف گفت: قزاقستان نوسازی گسترده گذرگاه‌های مرزی بین المللی خودرو را در سراسر کشور آغاز کرده است. این راه حل های زیرساختی جامع به اتصال بیشتر و گسترش قابلیت های شریان‌های حمل و نقل اوراسیا کمک می‌کند. صنعت راه آهن قزاقستان از طریق ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال واحد انگیزه جدیدی برای توسعه دریافت خواهد کرد. وی افزود: در سال آینده از عناصر هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی استفاده کنیم.  استفاده از فناوری‌های پیشرفته به طور قابل توجهی کارایی حمل و نقل و بهینه سازی هزینه‌ها را از جمله برای شرکای ما افزایش می دهد. ایجاد لجستیک «یکپارچه» با هماهنگ کردن سیاست‌های تعرفه‌ای و رویه‌های گمرکی و همچنین ایجاد یک کریدور دیجیتالی واحد اوراسیا بسیار مهم است.   به عنوان یک اقدام عملی، ما پیشنهاد می‌کنیم که مکانیزمی را برای تأیید از راه دور تمام اسناد حمل و نقل با استفاده از کدهای QR و شناسایی متقابل اسناد دیجیتال آغاز کنیم.

[1] https://lsm.kz/na-yuge-strany-zapustyat-pyat-proektov

[2] https://lsm.kz/kazahstan-prodolzhaet-nakaplivat-zoloto

[3] https://lsm.kz/v-kazahstane-rabotayut-nad-vnedreniem-novoj-energetiki

[4] https://www.inform.kz/ru/glava-gosudarstva-zayavil-o-neobhodimosti-sozdaniya-besshovnoy-logistiki-mezhdu-stranami-eaes-9d8a1e

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما