معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۵:۴۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته سوم مهر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

به دلیل مهار تورم، دستمزد واقعی در شیلی افزایش یافته است

موسسه ملی آمار شیلی گزارش داد که در ماه آگوست، شاخص‌های دستمزد اسمی و شاخص‌های هزینه کار در دوازده ماه به ترتیب 8 ممیز 7 و 8 ممیز 9 درصد افزایش داشته است که نشان می دهد به دلیل مهار تورم، دستمزدهای واقعی در 16 ماه گذشته افزایش داشته است. طبق گزارش موسسه ملی آمار، شاخص حقوق واقعی  که افزایش دستمزدها را با تغییرات ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده اندازه گیری می‌کند، در دوازده ماه رشد 3 ممیز 8 درصدی داشته است که در 16 ماه گذشته تاکنون 2 ممیز 2  درصد  افزایش یافته است ولی این افزایش در ماه آگوست، بیشترین افزایش در 16 ماه گذشته بوده است. بیشترین افزایش در بخش حقوق کارکنان دولت بوده که نسبت به سال گذشته 9 ممیز 6 درصد رشد نشان می دهد.

گردشگری خرید اتباع آرژانتین

افزایش ورود گردشگران آرژانتینی به شیلی برای خرید موجب شده است که رزرو هتل ها در شیلی طی سه ماه گذشته بیش از 12 درصد افزایش یابد. همچنین این امر موجب رونق آژانس های گردشگری شیلی شده که تورهای یک روزه ، سه روزه و بیشتر به مشتریان آرژانتینی ارایه می دهند. میانگین اقامت گردشگران آرژانتینی که برای خرید به شیلی می آیند تقریبا 1 ممیز 3 دهم شب است که کوتاه محسوب می‌شود. ورود این گردشگران برای خرید است و سریعا به کشور خود باز می‌گردند. هجوم گردشگران آرژانتینی در حال حاضر فرصتی برای بخش هتل‌داری شیلی است .

تورم در ماه سپتامبر

طبق آمار منتشره از سوی موسسه ملی آمار شیلی تورم در ماه سپتامبر یک دهم درصد بود که از حد انتظار پایین تر است. انتظار می رفت که نرخ تورم در ماه سپتامبر به 4 دهم درصد برسد. بدین ترتیب تاکنون تورم سالیانه به 4 ممیز 1 درصد می رسد. در ماه سپتامبر مواد غذایی و نوشیدنی غیر الکلی با کاهش قیمت مواجه بود ولی قیمت پوشاک و کفش افزایش 3 ممیز 3 درصدی نشان داد. قیمت نان 1 ممیز 4 درصد افزایش ولی بنزین 1 ممیز 7 درصد کاهش داشت.

برگزاری بیست و یکمین کمیسیون تجاری و اقتصادی شیلی و چین

خانم سانهوزا معاون اقتصادی وزیر خارجه شیلی برای برگزاری بیست و یکمین کمیسیون تجاری و اقتصادی شیلی و چین به پکن سفر نمود. در خلال برگزاری این کمیسیون طرفین بر لزوم اجرای مفاد موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور که از سال  2006 میان دو کشور لازم الاجرا شده است، گسترش تجارت در زمینه صادرات غیر سنتی شیلی ( محصولات غیر مس) و تقویت شرکت های کوچک و متوسط در تجارت دو جانبه به توافق رسیدند. در سال گذشته تجارت بین دو کشور به 58 ممیز 84 میلیارد دلار رسید که میانگین رشد سالانه 6 درصدی در 5 سال گذشته را نشان می دهد. چین بزرگترین مقصد صادراتی برای بیش از 120 محصول و برای 11 منطقه از 16 منطقه شیلی است. در این سفر همچنین خانم سانهوزا با واردکنندگان کالاهای مختلف شیلی مانند میوه‌های تازه و کم آب، شراب، غذاهای دریایی و غیره دیدار و آنان را برای واردات بیشتر از شیلی ترغیب نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما