معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۴:۳۸

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول مهر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

طرح توسعه صنعتی منطقه بیوبیو

تعطیل شدن کارخانه فولاد هواچیپاتو که حدود 20 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده بود ضربه بزرگی به اقتصاد منطقه بیوبیو وارد آورده و موجب افزایش شدید بیکاری و فشار اقتصادی بر منطقه شده است. در این چارچوب، دولت شیلی طرح توسعه صنعتی را برای منطقه ارائه نموده است. این طرح شامل مجموعه ای از اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برای رویارویی با دو چالش اقتصادی ناشی از بین رفتن پویایی تولید در منطقه و بسته شدن شرکت فولاد هواچیپاتو است. هدف اقدامات پیشنهادی، تسریع سرمایه گذاری و افزایش فرصتهای شغلی در بخش های مختلف تولیدی مانند جنگلداری، فولاد، ماهیگیری، فلزکاری، حمل و نقل، خدمات و انرژی است. طرح توسعه صنعتی با همکاری دولت، نمایندگان کارگران، بخش خصوصی و دانشگاهی اجرا خواهد شد. توضیح اینکه طرح اولیه از سوی 37 سازمان صنفی صنعتی منطقه در بخش‌های مختلف به دولت مرکزی ارایه شد و مورد تایید دولت قرار گرفت.

سیستم جدید حقوق و دستمزد در شیلی

طبق سیستم جدید حقوق و دستمزد مقامات دولتی در شیلی از مارس 2026 ،رئیس جمهور بیشترین درآمد ( ده میلیون پزو بطور ناخالص) را خواهد داشت و مالیات حقوق مقامات دولتی 4 و 5  درصد کاهش می یابد. پس از رئیس جمهور، وزرا بیشترین حقوق دریافتی را که حدود 8 و نیم میلیون پزو است دریافت خواهند نمود. در همین حال حقوق نمایندگان کنگره با کاهش 25 درصدی به 7 میلیون پزو کاهش خواهد یافت. برخی مقامات مانند مدیر بودجه، مدیر ملی خدمات ملکی و معاون رئیس جمهور و معاونین وزرا نیز شاهد کاهش درآمد خود خواهند بود. این تغییرات نشان دهنده کاهش 4 و نیم  درصدی در کل هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد مقامات ارشد بخش دولتی است.

صادرات شیلی در هشت ماه اول سالجاری از مرز 66 میلیارد دلار فراتر رفت

طبق آمار منتشره در هشت ماه اول سالجاری از ژانویه تا آگوست سالجاری صادرات شیلی به 66 میلیارد و 301 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 ممیز 8 درصد رشد نشان می دهد. در این مدت صادرات محصولات معدنی به 37 میلیارد و 712 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 ممیز 3 درصد رشد نشان می دهد. در این مدت صادرات کنسانتره مس با رشد 34 ممیز 7 درصدی، صادرات کاتدهای مس با رشد 2 ممیز 29 درصدی و صادرات طلا با رشد 20 ممیز 4 درصدی و آهن با رشد 10 ممیز 1 درصدی مواجه بودند ولی صادرات کربنات لیتیوم با کاهش شدید 45 ممیز 8 درصدی مواجه بود. صادرات میوه تازه در هشت ماهه اول سالجاری به 5 میلیارد و 742 میلیون دلار بالغ گردیدکه رشد 13 ممیز 1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. مجموع صادرات مواد غذایی در این مدت به 8 میلیارد و 495 میلیون دلار بالغ گردید. این رقم به دلیل کاهش صادرات ماهی قزل آلا و روغن ماهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 ممیز 7 درصد کاهش نشان می دهد. در این مدت، کل صادرات خدمات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد  افزایش نشان داد و به 1 میلیارد و 807 میلیون دلار آمریکا رسید. صادرات خدمات عمدتا شامل میزبانی وب سایت، تعمیر هواپیما، توسعه برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات، خدمات مالی و طراحی نرم افزار است.

60 درصد مردم در جشن ملی سالجاری نسبت به سال گذشته پول کمتری خرج می‌کنند

نظرسنجی مرکز سیاست‌های عمومی دانشکده اقتصاد و دولت دانشگاه سن سباستین نشان می دهد که 60 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، تعطیلات جشن ملی سالجاری را با پول کمتری نسبت به سال 2023 سپری می‌کنند. تنها 13 درصد اعلام کرده اند که با پول بیشتری تعطیلات سراسری سالجاری ( از 18 تا 20 سپتامبر) را جشن خواهند گرفت. این نتایج نشان دهنده وضعیت اقتصادی فعلی کشور و تأثیر تورم بر زندگی روزمره مردم است. در مورد سفرهای احتمالی به خارج از شهر محل سکونت خود، 71 درصد اعلام کردند که در این تعطیلات ملی سفر نخواهند کرد. توضیح اینکه 18 سپتامبر سالگرد تشکیل اولین هیات دولت ملی شیلی و روز استقلال است. به این مناسبت تعطیلات سه روزه شیلی از این روز آغاز می‌شود. در روزهای 18 و 19 سپتامبر تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها تعطیل است و روز استقلال با برگزاری مراسم متعدد در تمامی مناطق شهرداری و سراسر کشور جشن گرفته می‌شود.

بوریچ خواستار پیشرفت در اصلاحات صندوق بازنشستگی گردید

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی در آستانه تعطیلات سراسری به مناسبت روز ملی خواستار تسریع در اصلاحات صندوق بازنشستگی گردید و گفت: "ما بازنشستگان خود را فراموش نمی‌کنیم. کسانی که تمام عمر خود را کار کرده اند و شیلی را بر دوش خود حمل کرده اند.  سیستم فعلی  صندوق بازنشستگی ناعادلانه است و زندگی آبرومندانه برای بازنشستگان فراهم نمی‌کند". وزارت کار هم در بیانیه ای یادآور شد که دولت اصلاحات بازنشستگی را در نوامبر 2022 به کنگره ملی ارائه کرده است. این لایحه در ژانویه 2024 در مجلس نمایندگان تصویب شد و سپس به سنا ارجاع گردید. این لایحه می‌بایست حداکثر تا ژانویه 2025 به تصویب سنا برسد. توضیح اینکه اکنون صندوق بازنشستگی شیلی  متعلق به بخش خصوصی است.  لذا دولت آقای بوریچ در نظر دارد که یک سیستم جدید دولتی به موازات صندوق بازنشستگی کنونی ایجاد کند. 72 درصد از بازنشستگان حقوقی دریافت می‌کنند که کمتر از حداقل دستمزد است و از هر چهار بازنشسته یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند. سیستم جدید یک سیستم  مختلط متشکل از دولت، کارفرمایان و کارگران بوده و حقوق بازنشستگی بیشتری پرداخت خواهد کرد. با ایجاد صندوق بازنشستگی جدید، صندوق فعلی بازنشستگی که متعلق به بخش خصوصی است به حیات خود ادامه خواهد داد و افراد می‌توانند بین این دو صندوق یکی را انتخاب کنند و یا پس اندازهای خود را به صندوق جدید منتقل کنند. بر اساس مکانیسم جاری 5/10 درصد از حقوق ماهانه  کارگران به حساب شخصی آنها در صندوق بازنشستگی موسوم به آ اف پی واریز می‌شود. این وجوه پس از رسیدن به سن بازنشستگی (60 سال برای زنان و 65 سال برای مردان) به صاحبان حساب بازگردانده می‌شود. سیستم جدید شرکت‌ها و کارفرمایان را موظف می‌کند تا علاوه بر 5/10 درصد فعلی ،  6 درصد دیگر از حقوق کارکنان خود را به تامین اجتماعی دولتی بپردازند. این طرح مورد انتقاد راستگرایان و اقع شده و آنها تمرکز خود را بر انتقاد از دریافت 6 درصد بیشتر از کارفرمایان متمرکز کرده و می‌گویند که تضمینی نیست که این پول به بازنشستگان پرداخت شود.

خرید پروژه‌های انرژی خورشیدی از سوی شرکت اسپانیایی

شرکت اسپانیایی انرژی‌های تجدیدپذیر گرین انرژی اعلام نمود که پروژه‌های خورشیدی یک گیگاواتی در شمال شیلی را به ارزش 128 میلیون دلار خریداری خواهد نمود که پروژه ذخیره سازی انرژی خورشیدی را توسعه خواهد داد. این معامله شامل خرید یک نیروگاه فتوولتائیک 77 مگاواتی و یک پروژه  923 مگاوات  دردست ساخت  و همچنین یک تاسیسات اتصال 1 گیگاواتی در حال بهره برداری است. این خرید دو فاز جدید به پروژه خورشیدی پنج مرحله ای اوآسیس آتاکاما است که تاسیسات انرژی خورشیدی در مناطق شمالی شیلی مانند تاراپاکا، آنتوفاگاستا و آتاکاما را در بر می‌گیرد. با این سرمایه گذاری ظرفیت ذخیره سازی این پروژه از 4 ممیز 1 گیگاوات به 11 گیگاوات افزایش پیدا می‌کند. فاز اول مجتمع اول قرار است تا پایان سال 2024 و مابقی به تدریج بین سال‌های 2025 تا 2026 راه‌اندازی ‌شوند.

شرکت کولبون پروژه 1 میلیارد و 400 میلیون دلاری خود را به تعلیق درآورد

شرکت کولبون از تعلیق پروژه "ایستگاه پمپاژ پاپوسو" در منطقه آنتوفاگاستا خبر داد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که سرویس ارزیابی زیست ‌محیطی  شیلی درخواست تجدیدنظر این شرکت برای ادامه روند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه مذکور را رد کرد. توضیح اینکه سرویس ارزیابی زیست محیطی شیلی قبلا، اجرای این پروژه را مغایر با محیط زیست تشخیص داده و با اجرای آن مخالفت نموده بود. پس از این تصمیم، شرکت کولبون درخواست تجدید نظر و بررسی مجدد داد که مورد مخالفت قرار گرفت. هدف پروژه ایستگاه پمپاژ پاپوسو، تنوع بخشیدن به ماتریس انرژی شیلی از طریق تولید انرژی پاک و پایدار با ظرفیت تخمینی 800 مگاوات و تولید سالانه 1800 گیگاوات ساعت بود.  این پروژه با چرخش مجدد آب و ارائه زیرساخت های چند منظوره، کمکی برای کاهش بحران آب در منطقه محسوب گردیده و شامل یک زیرساخت نمک‌زدایی بود . این پروژه به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار می‌تواند نقض مهمی در ایجاد اشتغال در منطقه داشته باشد. پیش بینی می‌شود که با ارایه اطلاعات بیشتر در خصوص مختصات زیست محیطی و تامین نظر سرویس ارزیابی زیست محیطی، موانع اجرای این پروژه برطرف گردد.

ارایه لایحه بودجه 2025 به کنگره شیلی

دولت شیلی لایحه بودجه یک میلیارد دلاری سال 2025 را به کنگره ارایه نمود. کمیسیون مالی مجلس نمایندگان بحث در خصوص اولویت های بودجه را مورد بررسی قرار خواهد داد.  اما کارلوس بیانچی رئیس کمیسیون مالی در این زمینه گفت که سیاست‌های مربوط به مسکن و سلامت باید در اولویت قرار گیرد، اما همچنین باید بر اقدامات امنیتی تمرکز شود. وی اضافه نمود که برای تغییر آهنگ رشد اقتصادی باید اطمینان بسیار بیشتری در خصوص امنیت سرمایه گذاری شود ارایه شود. گیلرمو رامیرز، از اعضای کمیسون مالی نیز اعلام نمود که مهاجران غیر قانونی ،  تقویت اقتصادی و سیاست های امنیتی می‌بایست در اولویت بودجه سال آینده باشد و اولویت های دولت برای مردم اولویت ندارد. نمایندگان کنگره توافق کرده اند که با بودجه 2025 باید با اعتدال و دقت برخورد شود تا از هزینه‌های مالی عمومی جلوگیری شود و پروژه‌های اولویت دار به بهترین شکل ممکن محقق شود.

تاثیر کاهش نرخ بهره در امریکا بر اقتصاد شیلی

فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را  نیم درصد کاهش داد و به محدوده 4 ممبز 75 درصد تا 5 درصد رساند. در این زمینه، ایگناسیو میرس، رئیس تحلیلگر بازار مالی شیلی می‌گوید که کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد شیلی داشته باشد.  زیرا با کاهش نرخ بهره ، دلار امریکا تضعیف شده و با توجه به اینکه دلار ارز غالب در معاملات بین  المللی است این امر می‌تواند تقاضا برای مس در بازارهای جهانی را افزایش داده و صادرات را بهبود بخشد. با افزابش صادرات مس ، پزو شیلی می‌تواند تقویت شود.

تصمیم شرکت ملی نفت شیلی و شرکت دولتی فرانسه برای صدور  مشتقات هیدروژن سبز

 شرکت ملی نفت شیلی و شرکت دولتی فرانسوی ای دی اف یک یادداشت تفاهم همکاری برای شروع کار مطالعاتی جهت استفاده از مجتمع صنعتی کابو نگرو در منطقه ماژلان شیلی به منظور صادرات 400000 تن آمونیاک، امضا نمودند. کابو نگرو در 28 کیلومتری پونتا آرناس، در کمون ریو ورد واقع شده است و دارای تأسیسات بندری، خطوط لوله نفت و تجهیزات کلیدی برای تصفیه و توزیع سوخت در کشور است. در حال حاضر شرکت ملی نفت شیلی در حال ترویج مجموعه ای از پروژه‌ها برای افزایش ظرفیت های مجتمع صنعتی و تسهیل واردات تجهیزات مرتبط با صنعت سوخت سبز است. بادهای قوی در این منطقه، فرصت مناسبی را برای توسعه پروژه‌های انرژی بادی و صنعت هیدروژن سبز  و مشتقات آن  مانند آمونیاک سبز فراهم می آورد. انتظار می‌رود ساخت و ساز مربوط به این پروژه در جولای 2026 شروع شود. کار ساخت و ساز شش سال طول خواهد کشید.

نرخ برق در شیلی از اول اکتبر 2024 حدود 23 درصد افزایش می یابد

کمیسیون ملی انرژی  شیلی اعلام نمود که نرخ برق در کشور از اول اکتبر، 23 درصد افزایش خواهد یافت. توضیح اینکه دولت شیلی در سال 2019 به علت نگرانی از تشدید اعتراضات سراسری، افزایش نرخ برق را متوقف نمود و همین امر موجب شد تا شرکت برق اکنون بیش از شش و نیم میلیارد دلار بدهی داشته باشد. این میزان از بدهی موجب شد که دولت اقدامات لازم برای عادی سازی نرخ برق بعمل آورد. در این چارچوب دولت تصمیم گرفته است که تا پایان سالجاری به صورت تدریجی نرخ برق را به میزان 60 درصد و یا بیشتر افزایش دهد. نرخ برق در اول ماه ژوئیه حدود 30 درصد گرانتر شد. از اول اکتبر نرخ برق  23 درصد دیگر افزایش خواهد یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما