معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته سوم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تصویب موافقتنامه چارچوب پیشرفته میان شیلی و اتحادیه اروپا در مجلس نمایندگان شیلی 

مجلس نمایندگان شیلی با 77 رای موافق، 8 رای مخالف و 29 رای ممتنع، موافقنامه چارچوب پیشرفته میان شیلی و اتحادیه اروپا را در دوم سپتامبر تصویب کرد. این ابتکار که در دسامبر سال گذشته امضا شد، موافتقنامه انجمن را که از سال 2003 به اجرا در آمده است، نوسازی می‌کند. پس از مجلس نمایندگان، سنا نیز می‌باید این موافقتنامه را تصویب کند. آلبرتو ون کلاورن وزیر امور خارجه در نشست بررسی این موافقتنامه در مجلس نمایندگان گفت: " این مدرن‌سازی برای شیلی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا روابط استراتژیک با اتحادیه اروپا را تجدید کرده و انگیزه جدیدی به آن ببخشیم. این امر روابط سیاسی با اتحادیه اروپا را در شرایط بین‌المللی کنونی تحکیم می‌کند و چارچوب روابط اقتصادی-تجاری را با یکی از سه بلوک بزرگ اقتصادی در سراسر جهان به روز می‌ نماید".  این موافقتنامه،  درصد محصولات تحت پوشش کاهش تعرفه توسط اتحادیه اروپا را از 94 ممیز 7 درصد به 99 ممیز 6 درصد افزایش داده و موجب افزایش صادرات شیلی به کشورهای اتحادیه اروپا می‌گردد.  اتحادیه اروپا چهارمین شریک تجاری بزرگ شیلی است. حجم تجارت شیلی با کشورهای اروپایی در سال 2023 به 18 میلیارد و 517 میلیون دلار بالغ گردید.

شیلی محل مناسبی برای تولیدات بالیوود هند است

آقای کلاورن که برای دیدار از هند و برگزاری نمایشگاه صادرات شیلی در دهلی نو و بمبئی به این کشور سفر نموده بود در آخرین روز حضور خود در بمبئی در روز 30 اوت در جمع بیش از 80 تهیه کننده ، کارگردان و بازیگر مطرح بالیووود هند از آنها خواست که از شیلی بعنوان محل فیلمبرداری استفاده کنند. وی در بخشی از سخنان خود گفت :" «شیلی با جغرافیای متنوع خود، از صحرای آتاکاما تا دره‌های سرسبز و کوه‌های بلند آند و طبیعت دست نخورده پاتاگونیا سرزمین تضادها و زیبایی‌ها است. اقتصاد مستحکم، ثبات سیاسی، شیلی را نه تنها به مقصدی جذاب، بلکه مکانی قابل اعتماد و کارآمد برای فیلم‌برداری تبدیل کرده است". توضیح اینکه شیلی تلاش دارد که به محلی برای تهیه فیلم های ساخت بالیوود هند تبدیل گردد.

مشارکت مردمی در توسعه استراتژی دولت دیجیتال

دولت شیلی درنظر دارد که با مشارکت مردمی ، استراتژی دولت دیجیتال را تدوین نماید. در این چارچوب مکانیسم هایی برای برگزاری جلسات با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، افراد دانشگاهی، صاحبان مشاغل و شهروندان. پیش بینی شده است. این فرآیند از اواخر ماه اوت شروع شده و تا اواسط ماه اکتبر ادامه خواهد یافت. نتایج این گفتگوها در ماه دسامبر به وزیر خزانه داری ارایه خواهد شد. هدف اصلی این استراتژی، تقویت دسترسی مردم به خدمات دولتی بدون حضور فیزیکی است.

رشد فعالیت اقتصادی شیلی در ماه ژوئیه

طبق گزارش بانک مرکزی شیلی، شاخص فعالیت اقتصادی در ماه ژوئیه 2024 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4 ممیز 2 درصد رشد داشته است. این در حالی است که کارشناسان رقم 2ممیز 5 درصدی را برای رشد فعالیت اقتصادی در این ماه پیش بینی می نمودند. رشد بالای فعالیت اقتصادی در ماه ژوئیه نشان می دهد که اقتصاد شیلی در مسیر رشد قرار دارد. در همین حال طبق آمار منتشره از سوی موسسه ملی آمار شاخص قیمت مصرف کننده برای ژوئیه 2024 تغییر ماهانه 7 دهم درصد را ثبت کرده است که عمدتا به دلیل افزایش نرخ برق است. نرخ تورم در ماه ژوئیه بیشتر از نرخ پیش بینی شده است و انتظار می رود که نرخ تورم سالیانه برای سالجاری 4 ممیز 6 درصد باشد.

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی شیلی

بانک مرکزی شیلی در انطباق با کاهش نرخ تورم بار دیگر نرخ بهره را 25 واحد کاهش داده و آنرا را از 5 ممیز 75 به 5 ممیز 50 درصد کاهش داد. این کاهش منطبق بر انتظار بازار برای کاهش نرخ بهره است. همچنین این تصمیم در راستای تصمیم فدرال رزور امریکا برای کاهش نرخ بهره به دلیل کاهش ارزش دلار و نفت است.

سنای شیلی موافقتنامه واردات محصولات کشاورزی از امریکا را تصویب کرد

شیلی و امریکا در 21 ماه ژوئن سال 2024 در خصوص واردات پنیر، گوشت و انگور از امریکا به توافق رسیدند. اجرایی شدن این موافقتنامه نیازمند تصویب از سوی کنگره شیلی است. این موافقتنامه قبلا در مجلس نمایندگان شیلی به تصویب رسیده بود و در سوم سپتامبر با حضور وزیر خارجه و معاون اقتصادی وزیر خارجه در سنا به بحث گذاشته شد که به اتفاق آرا تصویب شد. در این جلسه وزیر خارجه بر اهمیت تجارت با امریکا تاکید کرد و گفت که امریکا یک شریک استراتژیک برای شیلی است و دو کشور بیست سال است که موافقتنامه تجارت آزاد دارند. واردات این کالاها بویژه انگور از امریکا فرصتهای بیشتر صادراتی برای تولید کنندگان این محصولات در شیلی فراهم می آورد. این موافقتنامه بخشی از موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور است. تجارت دوجانبه کالاهای کشاورزی بین شیلی و امریکا در سال 2023 به 7 ممیز 4 میلیارد دلار رسید.

کمیته مالی سنای شیلی معافیت مالیات بر ارزش افزوده را برای واردات زیر 41 دلار آمریکا را اصلاح نمود

یکی از اصلاحات مد نظر دولت شیلی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اصلاح بند مربوط به معافیت مالیات ارزش افزوده برای  واردات زیر 41 دلار از امریکا، است. این امر در کمیته مالی سنا در 4 سپتامبر مورد بررسی قرار گرفته سقف معافیت از مالیات ارزش افزوده به 500 دلار امریکا افزایش یافت. به گفته آقای مارسل وزیر خزانه داری بخش بزرگی از واردات از امریکا از طریق پلتفرم‌های دیجیتال با ارزش کمتر از 41 دلار آمریکا صورت می‌گیرد. اما این لزوماً به این معنا نیست که کالاها کمتر از 41 قیمت داشته باشند، زیرا وجود این معافیت موجب می‌شود که در فاکتورها، قیمت ها کمتر از میزان واقعی درج شود. این اصلاحیه می‌بایست توسط مجلس نمایندگان به تصویب برسد تا در بودجه سال آینده مد نظر قرار گیرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما