معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

هشدار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به شیلی

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه موسوم به او ای سی دی به شیلی در خصوص کاهش سرمایه گذاری در آموزش هشدار داد. در کشورهای عضو این سازمان بطور متوسط برای هر 14 دانش آموز دوره ابتدائی یک معلم وجود دارد در حالیکه این رقم برای شیلی 18 است. در شیلی در دوره متوسطه برای هر 19 دانش آموز یک معلم وجود دارد در حالیکه در کشورهای عضو این رقم 13 است. سرمایه گذاری دولت در آموزش دوران ابتدائی در شیلی بین سال های 2015 تا  2021 حدود 12 درصد کاهش یافته است، در حالی که به طور متوسط، کشورهای  عضو سازمان رشد  9 درصدی را در این زمینه تجربه کرده اند. همچنین نسبت فارغ التحصیلان موسسات آموزشی خصوصی در شیلی از 79 درصد به 82 درصد افزایش یافته است. میانگین هزینه سالانه هر دانش آموز از آموزش ابتدایی تا عالی در شیلی 7544 دلار آمریکا است که در مقایسه با میانگین 14209 دلار آمریکا در کشورهای عضو بسیار پایین تر است.

پیش بینی کمیسیون مس شیلی از کاهش قیمت جهانی مس

کمیسیون مس شیلی به دلیل کاهش تقاضای جهانی و عدم اطمینان ژئوپلیتیک پیش بینی نمود که قیمت جهانی مس بطور متوسط در سالجاری 4 ممیز 18 دلار در هر پوند باشد. این درحالی است که قبلا این کمیسیون در ماه آوریل این رقم را 4 ممیز 3 دلار پیش بینی نموده بود. قیمت پیش بینی شده برای سال 2025 حدود 4 دلار ممیز 25 دلار آمریکا در هر پوند خواهد بود. طی پنج ماه اول سال جاری، چین اهمیت خود را به عنوان کشوری با بالاترین مصرف مس جهان حفظ کرده است و 58 درصد از کل مصرف جهان را به خود اختصاص داده است. پس از چین، منطقه یورو با 9 درصد از مصرف کل مس جهان در ردیف دوم قرار دارد. انتظار  می رود در سطح جهانی تولید مس در سال 2024 به 25 ممیز 9 میلیون تن برسد که 2 ممیز 1 درصد بیشتر از سال 2023 است. طبق پیش بینی بعمل آمده، تولید جهانی مس در سال 2025 به 26 ممیز 7 میلیون تن خواهد رسید. تولید مس شیلی در سال 2025 اندکی بیش از 5 ممیز 7 میلیون تن خواهد بود که نسبت به تولید سال 2024 حدود 6 درصد رشد نشان می دهد.

سرقت شش میلیارد پزویی از بانک استادو شیلی

در اوایل ماه جاری سپتامبر، بانک دولتی استادو اعلام نمود که  که قربانی یک سرقت بزرگ شده است. از سال 2021، یک کارمند سابق در تبانی با یکی از کارمندان بانک و یک شرکت فناوری،  یکی از سیستم های کامپیوتری را از سال 2021 دستکاری کرده است.  به این ترتیب، دست اندرکاران این طرح به روشی بسیار پیچیده 6 ممیز 1 میلیارد پزو از این بانک سرقت کرده اند. طبق بررسی‌های اولیه قرار بود این مبلغ بین آنها تقسیم شود. در بازرسی‌های بعمل آمده، مشخص شد که مبالغ فوق به دو حساب جاری آنها واریز شده است. بررسی بیشر نشان داد که بین سال‌های 2021 و 2024، واریزهای میلیون پزویی به حساب‌های مرتبط با یک شرکت و یک شخص حقیقی بطور خودکار و بدون هیچ توجیهی واریز شده است. در اواسط ماه ژوئیه 2024، یکی از متهمان در تحقیقات داخلی به جرم خود اعتراف نمود. وی مدیریت بخش عملیات و سیستم ها را بر عهده داشت. دو فرد دیگر که در این سرقت دست داشتند، زن و شوهری هستند که صاحب یک شرکت فناوری ارائه خدمات خارجی به بانک ها هستند. در این چارچوب رئیس بانک اعلام نمود که با توجه به بیمه بودن دارایی‌های بانک، این سرقت هیچ تاثیری بر مشتریان نداشته است و بانک در یک تصمیم جدید دسترسی مقامات عالی رتبه بانک به سیستم های بانکی را محدود کرده است. مجرمین دستگیر شده و محاکمه خواهند شد.

انتقاد اتحادیه سازندگان ساختمان از سوبسید برق

آقای آلفردو اچواریا رئیس اتحادیه سازندگان ساختمان شیلی از نحوه ارایه سوبسید برق در کشور انتقاد کرده و آنرا مغایر با سیاست جذب سرمایه گذاری خارجی خواند. به گفته وی با افزایش نرخ برق، هزینه مصرف برق خانوار  تا دو برابر افزایش می یابد و لذا دولت در صدد ارایه سوبسید برق است. ارایه سوبسید برق نیازمند 900 میلیون دلار آمریکا برای یک دوره سه ساله، بین سال‌های 2025 تا 2027 است. برای دستیابی به این هدف، دولت سه منبع تامین مالی افزایش مالیات بر انتشار کربن از نیروگاه‌های زغال سنگ، مالیات بر ارزش افزوده و افزایش مالیات شرکت های کوچک تولید و توزیع برق را مد نظر دارد. این سیاست نگرانی‌هایی را در میان سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده و احتمال ورشکست شدن صنایع انرژی تجدید پذیر می رود. افزایش مالیات بر سرمایه گذاری، مغایر با سیاست جذب سرمایه خارجی است.

وزیر خزانه داری بر حل مشکل شرکتهای انرژی‌های تجدید پذیر تاکید کرد

تامین مالی بخشی از سوبسید برق از محل افزایش مالیات بر شرکتهای کوچک تولید و توزیع برق که گفته می‌شود 36 درصد از درآمد شرکتهای تولید انرژی تجدید پذیر را در طی سه سال آینده تحت تاثیر قرار داده و احتمال ورشکستگی آنان می رود موجب نگرانی این شرکتها شده است. انجمن شرکتهای انرژی تجدید پذیر می‌گوید که ورشکستگی شرکت‌های کوچک انرژی‌های تجدیدپذیر نه به این دلیل است که این شرکت‌ها تصمیمات بدی گرفتند و یا از مدیریت ضعیف یا عملکرد نامطلوب برخوردارند بلکه به دلیل هزینه‌های مالی سنگین تحمیل شده است. آقای مارسل وزیر خرانه داری در واکنش گفت که مشکلات این شرکتها را درک می‌کند و دولت متعهد به حل مشکلات آنها است.

کمیسیون ضد تحریف شیلی، وجود دامپینگ در واردات فولاد چین را رد کرد

کمیسیون ضد تحریف شیلی به اتفاق آرا وجود دامپینگ در توپ‌های فولادی وارداتی از چین را رد کرده و به تحقیقات در این مورد پایان داد. توضیح اینکه به دلیل شکایت شرکتهای تولید فولاد در شیلی مبنی بر وجود دامپینگ، دولت شیلی بطور موقت بر میله‌های فولادی و توپ های منشا چینی از آوریل سالجاری به ترتیب 33 ممیز 5 درصد و 24 ممیز 9 درصد تعرفه وضع نموده بود. وضع تعرفه‌های بالا بر واردات محصولات فولادی از چین نتوانست مانع بسته شدن کارخانه فولاد هواچیپاتو در منطقه بیوبیو گردیده و به دلیل زیان انباشته یک میلیارد دلاری، روند بسته شدن آن با خاموش شدن کوره بلند آغاز شده و روند تعطیلی کامل فعالیت های تولیدی تا اواسط اکتبر به طول خواهد کشید. چین از یک واردکننده بزرگ فولاد به یکی از تولیدکنندگان پیشرو در جهان تبدیل شده است و از تولید 15 درصد فولاد جهان در سال 2000 به 54 درصد در سال 2023 رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما