معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۳:۲۰

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم مهر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رایزنی کره جنوبی و شیلی

آقای چونگ بیونگ وون معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شیلی سفر نموده بود در روز دوشنبه 30 سپتامبر با خانم گلوریا فوئنته معاون سیاسی وزیر امور خارجه شیلی نهمین دور از رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور را برگزار نمود. در این دیدار، مقامات به منظور تداوم توسعه همکاری‌ها، جنبه‌های اصلی روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند. از جمله موضوعات مطرح شده می‌توان به موضوعات اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری، دفاع، همکاری در علم و فناوری، قطب جنوب، امور کنسولی و امور فرهنگی اشاره کرد. توضیح اینکه دو کشور در حال نوسازی موافقنامه تجارت آزاد هستند که در این چارچوب تاکنون  9 دور مذاکره  برگزار شده است و دور آخر آن در آوریل سال جاری در سانتیاگو انجام شد. انتظار می رود که با به روز رسانی این موافقتنامه، همکاری دو کشور در زمینه‌های انرژی تجدید پذیر و مواد خام توسعه یابد.

شیلی در میان کشورهایی با میزان مالیات کم قرار دارد

طبق گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، وزن مالیات بر درآمد و سهم تامین اجتماعی در کل مالیات ها به ویژه در کشورهای ثروتمند بالا است. در کل او ای سی دی، هر دو 49 درصد هستند، اما در ایالات متحده به 66 درصد، در آلمان 64 درصد، در اسپانیا و ژاپن 58 درصد است. از سوی دیگر، کمترین درصد در شیلی با 16 درصد ، کلمبیا 16 ممیز 82 درصد و مکزیک 34 ممیز 83 درصد است. هر چند نرخ مالیات در شیلی نسبت به سایر کشورهای عضو این سازمان، پایین است اما  نشانه‌هایی از تغییر در روند اخذ مالیات قابل مشاهده است. بویژه در شیلی، مالیات شرکتی بیشترین سهم را در خزانه داری دارد. 24 ممیز 3 درصد کل درآمد شیلی از محل مالیات بر شرکتها است. پس از شیلی کلمبیا با 23 ممیز 2 و مکزیک با 20 ممیز 1 درصد قرار دارند. وزن نسبی مالیات شرکت ها در بین کشورهای سازمان بسیار متفاوت است. در استونی و امریکا حدود 4 ممیز 9 درصد، ایتالیا 4 ممیز 8 درصد، ، آلمان 4 ممیز 3 درصد، مجارستان 3 ممیز 6 درصد، یونان 3 ممیز 1 درصد و  لیتوانی 2 ممیز 3 درصد است. یکی از عناصر توضیحی مهم این است که در کشورهای آمریکای لاتین، مالیات های دیگر بخش به ویژه مالیات بر درآمد و سهم تامین اجتماعی پایین است. وزن نسبی مالیات بر حسب تولید ناخالص داخلی در کشورهای آمریکای لاتین یکی از کمترین‌ها در  او ای سی دی است که بسیار کمتر از میانگین 34 درصدی برای کل سازمان در سال 2021 است. مکزیک با 16 ممیز 7 درصد در سال 2021 کمترین نرخ مالیات را داشت که کمتر از 17 ممیز 8 درصد در سال 2020 بود. در کلمبیا، این درصد 19 ممیز 5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2021 بود که هفت دهم درصد بیشتر از سال قبل است. این رقم برای شیلی 22 ممیز 2 درصد و در کاستاریکا 24 ممیز 2 درصد بود.

افزایش هزینه‌های مالی در بودجه 2025

سند 65 صفحه ای پیش نویس بودجه سال 2025 که به کنگره شیلی ارایه شده، برای سال آینده  نرخ تورم  4 ممیز 2 درصد پیش بینی می نماید. کل بودجه برای سال 2025 نسبت به قانون بودجه سال 2024 افزایش2 ممیز 7 درصدی را نشان می دهد. یکی از اولویت های این بودجه امنیت عمومی است. افزایش 15 درصدی در منابع تخصیص یافته به این بخش در نظر گرفته شده است که امکان دستیابی به وسایل نقلیه جدید، تجهیزات و استخدام پرسنل بیشتر ( استخدام حدود 1300 پلیس دیگر) را فراهم می‌کند. وزیر خزانه داری شیلی از افزایش هزینه‌های مالی برای سال 2025 دفاع نموده و می‌گوید که بدهی عمومی در بودجه سال آینده تثبیت خواهد شد. آقای مارسل  تاکید کرد که تفاوت بین رشد هزینه و رشد تولید حدود نیم درصد است. از سوی دیگرکسری ساختاری به 1 ممیز 1 درصد کاهش خواهد یافت. در همین حال برخی تحلیگران بر این نظر هستند که رشد اقتصادی مطلوب نیست  و میزان سرمایه گذاری افزایش نیافته و مشاغل جدید زیادی ایجاد نخواهد شد. لذا  افزایش هزینه‌ها در بودجه می‌بایست از طریق افزایش بدهی‌های دولت تامین گردد و دولت منابع مالی برای تامین این افزایش را ندارد. به نظر منتقدین ، بودجه ارائه شده به اقدامات فوری که شیلی برای رشد، ایجاد اشتغال و زندگی در صلح نیاز دارد، توجه نمی‌کند.

نرخ بیکاری در شیلی 8 ممیز 9 درصد است

موسسه ملی آمار شیلی گزارش داد که نرخ بیکاری در شیلی در سه ماهه ژوئن تا آگوست 2024 به 8 ممیز 9 درصد رسیده است. این رقم نشان دهنده کاهش 1 دهم درصدی در نرخ بیکاری است. این در حالی است که در این مدت نیروی کار با افزایش 2 ممیز 4 درصدی مواجه بوده است.  درهمین حال نرخ بیکاری در منطقه متروپل سانتیاگو با کاهش 4 دهم درصدی به 9 ممیز 2 درصد رسیده است. طبق گزارش منتشر شده طی دوازده ماه گذشته تعداد کل افراد شاغل 2 و نیم درصد افزایش یافته است. مهمترین بخش هایی که در افزایش جمعیت شاغل نقش داشته اند عبارت است از بخش تجارت با 4 ممیز 1 درصد،  آموزش با 3 ممیز 8 درصد و مدیریت دولتی با 3 ممیز 6 درصد. بر اساس طبقه بندی شغلی، افزایش در میان کارکنان رسمی حقوق بگیر 3 ممیز 6 درصد و کارگران خوداشتغال 1 ممیز 2 درصد بوده است. نرخ اشتغال غیررسمی‌با افزایش 9 دهم درصدی در دوازده ماه به 27 ممیز 6 درصد رسیده است که تعداد افراد شاغل غیررسمی 5 ممیز 9 درصد افزایش یافته است.

چین ممنوعیت واردات گوشت سفید از شیلی را لغو کرد

پس از 20 ماه از ممنوعیت واردات گوشت مرغ از شیلی بخاطر نگرانی از آنفلونزای پرندگان، چین اعلام نمود که به دلیل رفع این نگرانی، ممنوعیت فوق لغو شده و واردات از شیلی می‌تواند از سر گرفته شود. شیلی از این تصمیم استقبال نمود و آن را نقطه عطفی برای صنعت طیور خود خواند که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. چین یک بازار کلیدی برای صادرات طیور شیلی است. شیلی بین ژانویه 2022 تا مارس 2023 بیش از 34300 تن محصولات طیور به چین صادر نمود که این کشور را به سومین مقصد مهم تبدیل کرد. این رقم 15 درصد از کل صادرات گوشت سفید شیلی را تشکیل می دهد. صادرات مرغ شیلی به چین عمدتا شامل گردن، ساق پا و گوشت خرد شده  منجمد با استخوان است. این محصولات در چین تقاضای بالایی دارند و در آنجا با قیمت بالاتری نسبت به سایر بازارها ارزش گذاری می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما