فعالیت شرکت کشتیرانی دریای خزر در بندر آکتائو در سال 1402
شرکت کشتیرانی دریای خزر به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی در خزر نقش مهمی در توسعه کریدور شمال – جنوب در بخش دریایی ایفا میکند.
بنا به گزارش این شرکت، در هفت ماه ابتدایی سال 1402 در بخش حمل کالاهای مربوط به کریدورهای شمال-جنوب نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین یک فروند از کشتیهای این ناوگان با کل ظرفیت، کانتینر یخچالی حمل میکند و این مزیت در منطقه تنها در اختیار کشتیرانی دریای خزر است.
شرکت کشتیرانی دریای خزر به تنهایی 70 درصد حمل و نقل دریایی و کشتیهای ورودی و خروجی به بندرآکتائو قزاقستان را تحت پوشش خود دارد. بر اساس آمارهای موجود، حجم مبادلات میان جمهوری اسلامی ایران با قزاقستان از طریق بندر آکتائو در سال 1402 به شرح ذیل میباشد:
آمار حجم صادرات ایران به قزاقستان از طریق بندر آکتائو(1401-1402)
سال
|
غیرکانتینری
|
کانتینری
|
مجموع(میانگین)
|
1401
|
250هزار تن
|
2050 تی ای یو
|
300هزار تن
|
1402
|
180هزار تن
|
2670 تی ای یو
|
245هزار تن
|
به صور ت میانگین هر TEU ، 23تن حساب میشود.
آمارحجم واردات ایران از قزاقستان از طریق بندر آکتائو(1401-1402)
سال
|
غیرکانتینری
|
کانتینری
|
مجموع(میانگین)
|
1401
|
650هزار تن
|
350 تی ای یو
|
658هزار تن
|
1402
|
300هزار تن
|
360 تی ای یو
|
310هزار تن
|
به صورت میانگین هر TEU،23تن حساب میشود.
تعداد کشتیهای ورودی کشتیرانی دریای خزر به بندر آکتائو(1400-1402)
سال
|
فروند
|
1400
|
225
|
1401
|
188
|
1402
|
114
|
طبق آمار دریافتی از دفتر شرکت کشتیرانی دریای خزر در مقایسه با سال 1401، میزان حجم بار حمل شده از طریق کشتیهای این شرکت(واردات/صادراتی) از طریق بندر آکتائو در سال 1402 با کاهش حجم روبرو بوده ولی بر اساس آمار دریافتی از مقامات استان مانگیستائو از لحاظ ارزشی با افزایش همراه بوده است و تراز تجاری نیز به نفع کشورمان مثبت میباشد.
https://khazarshipping.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/471-AF
https://mangystaumedia.kz/ru/region/na_14_protsentov_virosla_perevalka_gruzov_cherez_port_aktau