معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۰۹:۲۸ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری دوره‌های آموزشی خدمات گردشگری در آجارا

 به گزارش دپارتمان گردشگری آجارا، به منظور بهبود خدمات گردشگری در این منطقه، برخی آموزش ها در این زمینه آغاز شده است. در مرحله اول؛ آموزش های نظری-عملی به پیشخدمت های اماکن اقامتی و پذیرایی، آموزش هایی از قبیل سرو میز، استانداردهای ارائه غذا و نوشیدنی به مهمانان، قوانینی برای گرفتن سفارش، مدیریت موقعیت های درگیری، خوشامدگویی به مهمانان و دعوت از آنها برای سرو غذا، داده می‌شود. دوره‌های آموزشی بهاره دپارتمان گردشگری آجارا نیز برای خدمات نظافتی و نمایندگان امور پذیرایی برگزار می‌شود. برنامه آموزشی کوتاه مدت نظری-عملی شامل سخنرانی‌های عمومی ‌توسط سخنرانان و یک دوره آموزشی معتبر است.

https://imedinews.ge/ge/regioni/331423/acharashi-servisis-gaumjobesebis-miznit-treningebi-daitsko 

نشست کاری در مورد پروژه  "کاهش خطر بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی در گرجستان"

پروژه "کاهش خطر بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی در گرجستان" در 12 شهرداری گرجستان اجرا می‌شود. به منظور ارائه طرح به نمایندگان شهرداری‌های جدید، نشست اطلاع رسانی برگزار شد. در این نشست آقای زازا شوادزه، وزیر کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا، آقای واسیل گدوانیشویلی، رئیس آژانس ملی محیط زیست،  خانم اکاترین بندلیانی، معاون مرکز اطلاعات و آموزش محیط زیست، خانم آنا چرنیشووا، معاون برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در گرجستان و سایر مقامات حضور داشتند.

در این نشست، وزیر گرجی در مورد اهمیت قابلیت های شهرداری‌های محلی در این پروژه به صحبت پرداخت. همچنین، شرکت کنندگان در مورد اهمیت مدیریت ریسک مبتنی بر جامعه، نقشه‌های خطر تهیه شده در برنامه و فعالیت هایی که قراراست اجرا شود، بحث کردند.

برنامه "کاهش خطر بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی در گرجستان" توسط دولت گرجستان، صندوق آب و هوای سبز (GCF)، دولت های سوئیس و سوئد تامین مالی می‌شود و اجرای آن توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد(UNDP)  تضمین می‌شود.

http://adjara.gov.ge/branches/description.aspx?gtid=1224686&gid=4

ثبت تورم  0.5 درصدی در ماه مارس 2024

اداره ملی آمار گرجستان  اعلام کرد: هزینه‌های مربوط به مراقبت های بهداشتی در سراسر گرجستان در ماه مارس کاهش یافته است، در حالی که قیمت کالاهای متفرقه، خدمات و حمل و نقل افزایش داشته است.

به طور خاص، قیمت حمل و نقل با افزایش 0.8 درصدی، 0.1 درصد به نرخ تورم ماهانه کلی افزود. در این گروه، قیمت خدمات حمل و نقل (1.3 درصد) و بهره برداری از تجهیزات حمل و نقل شخصی (0.8 درصد) افزایش یافت.

گروه کالاها و خدمات متفرقه در ماه گذشته با 1.4 درصد افزایش قیمت مواجه شد که 0.07 واحد درصد به شاخص کل افزود. قیمت ها عمدتاً برای بیمه (3.9 درصد)، لوازم شخصی (3.9 درصد) و مراقبت شخصی (یک درصد) بالاتر بوده است.

هزینه‌های مربوط به مراقبت های بهداشتی با کاهش 1.5 درصدی، 0.15- درصد به شاخص کل افزود. قیمت ها برای محصولات، لوازم و تجهیزات پزشکی کمتر بود (-2.4 درصد).

در مجموع شاخص بهای مصرف کننده در ماه مارس نسبت به ماه قبل 0.01 درصد افزایش و نرخ تورم سالانه 0.5 درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه عمدتاً متاثر از تغییرات قیمت کالاها و خدمات متفرقه (+10.2 درصد)، حمل و نقل (+8.1 درصد)،  تنباکو (+4.5 درصد) و مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی (-3.4 درصد) بوده است.

https://agenda.ge/en/news/2024/38527#gsc.tab=0

تاکید وزیر اقتصاد گرجستان بر افزایش رقابت پذیری در کریدور میانه

لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد گرجستان، در پارلمان گرجستان عنوان کرد: رقابت پذیری کریدور میانی و تعداد محموله‌های بین المللی از طریق این مسیر، "به طور قابل توجهی افزایش یافته است". داویتاشویلی در گزارش خود خاطرنشان کرد: میانگین رشد محموله‌های بین‌المللی توسط شعب حمل‌ونقل طی سه سال گذشته 11 درصد بوده است. مهم است که نقش ترانزیت گرجستان در انرژی تقویت شده و طی سه سال گذشته، ترانزیت گاز طبیعی به طور متوسط 22 درصد افزایش یافته است، در حالی که ترانزیت گاز از طریق خط لوله قفقاز جنوبی به طور متوسط 25 درصد افزایش یافته است و در مجموع نسبت به سال 2020، 92 درصد افزایش داشته است.

 وزیر گرجی همچنین بر حجم بی سابقه  تولید، ترانزیت و صادرات برق تاکید کرد و میانگین رشد سالانه تولید برق در سه سال گذشته را معادل 9 درصد دانست، که نسبت به سال 2020 افزایش 29 درصدی را نشان می دهد. وی همچنین افزود: سهم واردات در مصرف برق به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

داویتاشویلی خاطرنشان کرد که دفتر وی به کار خود برای ادغام زیرساخت های داخلی در سیستم های حمل و نقل بین المللی و تعمیق همکاری‌های منطقه ای برای افزایش رقابت پذیری کریدور میانی ادامه خواهد داد. وی افزود: این وزارتخانه و کشورهای همکار، برنامه ریزی کرده اند تا قطعات کریدور عبوری از گرجستان را از طریق تشکیل یک پلتفرم لجستیک، دیجیتالی کنند که به گفته وی، با این اقدام، کارایی حمل و نقل کالا در گرجستان افزایش می یابد و پایداری آن تضمین می‌شود.

https://agenda.ge/en/news/2024/38536#gsc.tab=0

پیش بینی افزایش درآمد گردشگری بین المللی گرجستان در سال 2024

بخش گردشگری در گرجستان سال به سال در حال رشد و توسعه است. در سال 2023، 7.1 میلیون مسافر بین المللی از کشور بازدید کردند.

 وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در سخنرانی خود در مجلس این کشور خاطرنشان کرد: در نتیجه یک سیاست صحیح، منسجم و متنوع، درآمدهای دریافتی از صنعت گردشگری در سال 2023 بالغ بر 4.1 میلیارد دلار بوده است، که نشاندهنده پیشرفت گرجستان است. همچنین 26.2٪ از نتیجه قبل از همه گیری فراتر رفته است.

لازم به ذکر است که رشد سرمایه گذاری در بخش گردشگری ادامه دارد. در سال 2023-2022، حداکثر 125 تسهیلات اقامتی جدید ساخته شد. در نتیجه حدود 8000 تخت به کشور اضافه شد و حدود 2000 شغل جدید ایجاد شد. این پویایی مثبت همچنان ادامه دارد و با پروژه‌های برنامه ریزی شده برای سال 2027-2024، بیش از یک میلیارد لاری برای ایجاد تسهیلات اقامتی سرمایه گذاری خواهد شد. در نتیجه، این کشور تا 320 تسهیلات اقامتی جدید با حداکثر 37100 تخت اضافه خواهد کرد. لوان داویتاشویلی گفت: مهمترین امر این است که 9300 شغل جدید در سراسر کشور ایجاد می‌شود.

به گفته وزیر گرجی، امسال گرجستان بار دیگر در کانون رسانه‌های بین المللی قرار خواهد گرفت. برای اولین بار در تاریخ، میزبان روز جهانی گردشگری است که در چارچوب آن رهبران برجسته گردشگری و بخش های هوانوردی از گرجستان بازدید خواهند کرد. گرجستان همچنین میزبان یک انجمن مهم گردشگری تجاری بین المللی 2024 و نمایندگان سازمان‌های پیشرو از اروپا در زمینه گردشگری تجاری خواهد بود. به گفته لوان داویتاشویلی، همه اینها به طور قابل توجهی به ارتقای رتبه کشور از نظر گردشگری تجاری در سطح بین المللی کمک می‌کند.

همچنین، داویتاشویلی افزود: من اطمینان دارم که با در نظر گرفتن فعالیت های بازاریابی برنامه ریزی شده در اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین راه اندازی پروازهای مستقیم به هند و افزایش لغو روادید و افزایش خطوط پرواز، در حوزه گردشگری به رکورد خوبی خواهیم رسید.

در مورد پیش بینی این بخش برای سال 2024 ، پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از گردشگری بین المللی به 4.5 میلیارد دلار افزایش یابد که نسبت به سال 2023 رشد 9 درصدی و نسبت به سال 2019 رشد37.5 درصدی خواهیم داشت. علاوه بر این، 7.9 میلیون مسافر بین المللی از گرجستان بازدید خواهند کرد که نسبت به سال 2023 افزایش 11.2 درصدی را نشان می دهد.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/331607/levan-davitashvilis-prognozit-tsels-saertashoriso-turizmidan-shemosavlebi-45-miliard-ashsh-dolaramde-gaizrdeba-qvekana-79-milion-saertashoriso-mogzaurs-umaspindzlebs

اعلام مناقصه اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان برای پروازهای داخلی

اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان بر اساس مصوبه دولت این کشور، مناقصه ای را در خصوص ساماندهی پروازها به فرودگاه‌های غیرنظامی‌ گرجستان به منظور جابجایی مسافر و ترویج گردشگری اعلام کرده است.

بر اساس اعلام اتحادیه فرودگاه‌ها گرجستان، مناقصه الکترونیکی مربوط به پروازهای داخلی است که در دو بخش و در مجموع ۱۲ مقصد اعلام شد.

پرواز در مسیر تفلیس – باتومی – تفلیس باید توسط شرکت علاقمند با هواپیمای سایز متوسط (حداقل برای ۴۰ نفر) انجام شود. ارزش کل خرید 3,049,973 دلار آمریکا با نرخ مبادله ای تعیین شده توسط بانک ملی گرجستان به پول ملی است. مدت خرید 2 سال می‌باشد. در کل مدت اعتبار قرارداد، تعداد صندلی‌های خریداری‌شده، در مجموع در هر دو جهت، باید تقریباً 26560 صندلی باشد.

به گفته ایراکلی کارکاشادزه، مدیر کل اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان، "تمامی فرودگاه‌های بین المللی و محلی متعلق به انجمن فرودگاه‌های گرجستان به تفلیس، مستیا، تلاوی، آمبرولاوری، باتومی و کوتایسی متصل خواهند شد. اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان مناقصه جدیدی را برای پروازهای داخلی اعلام کرده است که توسط دولت گرجستان یارانه آن پرداخت می‌شود. این مناقصه با هدف اتصال همه فرودگاه‌های تحت مالکیت ما انجام می‌شود. پس از بازسازی فرودگاه تلاوی، این فرودگاه نیز در راستای پروازهای داخلی قرار می‌گیرد و فرودگاه تلاوی را به سایر فرودگاه‌ها متصل می‌کنیم." ایراکلی کارکاشادزه همچنین افزود: "هدف این پروژه افزایش بیشتر تحرک در داخل کشور است که به توسعه گردشگری کمک می‌کند و بازدید از گرجستان برای مسافران جالب تر می‌شود."

تعداد صندلی‌های هواپیما بر اساس دستورالعمل به شرح زیر است:

  • مسیر تلاوی - باتومی - تلاوی - حداقل 40 صندلی؛
  • مسیر تفلیس-آمبرولاوری-تفلیس - حداقل 40 صندلی؛
  • مسیر تفلیس-کوتایسی-تفلیس - حداقل 40 صندلی؛
  • مسیر تلاوی-کوتایسی-تلاوی - حداقل 40 صندلی؛
  • مسیر تلاوی-آمبرولاوری- تلاوی - حداقل 40 صندلی؛
  • مسیر تلاوی - تفلیس - تلاوی - حداقل 40 صندلی؛
  • مسیر مستیا-باتومی-مستیا - 15 صندلی؛
  • مسیر مستیا-کوتایسی-مستیا - 15 صندلی؛
  • مسیر مستیا-تفلیس-مستیا - 15 صندلی؛
  • مسیر مستیا- آمبرولاوری-مستیا- 15صندلی؛
  • جهت مستیا- تلاوی -مستیا - 15 صندلی؛

ارزش کل تخمینی خرید 5,601,140 دلارآمریکا، با نرخ مبادله ای تعیین شده توسط بانک ملی گرجستان به پول ملی است. مدت خرید 1 سال می‌باشد. در تمام مدت اعتبار قرارداد، تعداد صندلی‌های خریداری شده در هر پرواز (منظور هر دو جهت) باید تقریباً 47760 صندلی باشد.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/331701/saqartvelos-aeroportebis-gaertianeba-shida-prenebtan-dakavshirebit-tenders-

انتشار کتابچه " صنایع دستی عامیانه در آجارا"

اداره گردشگری آجارا اعلام کرد کتابچه راهنمای جدیدی تحت عنوان "صنایع دستی عامیانه در آجارا"، در باتومی در حال تهیه است. آژانس توسعه محصولات گردشگری اداره گردشگری آجارا در حال آماده سازی دستورالعمل جدیدی برای توسعه و تقویت صنایع دستی موجود و فراموش شده در منطقه است. در این کتابچه، فصل های گسترده ای به آهنگری، سفالگری، متالورژی عامیانه و دکور عامیانه گرجی و غیره اختصاص دارد. قرار است این کتاب تا پایان اردیبهشت به چاپ برسد.

«صنایع دستی عامیانه در آجارا»، پنجمین کتاب متوالی است که آژانس توسعه محصولات گردشگری در سه سال اخیر تهیه کرده است. از جمله کتاب ها می‌توان به «سفر آشپزی به آجارا»، «ماهی در آشپزخانه گرجی»، «سنت ها و آیین‌های عامیانه در آجارا» و «بازی‌های عامیانه در آجارا» اشاره کرد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/331768/khalkhuri-retsva-acharashi---batumshi-akhali-sakhelmdzgvanelos-momzadeba-

صادرات محصولات ماهی دریایی گرجستان به اتحادیه اروپا

وزارت حفاظت از محیط زیست و کشاورزی گرجستان اعلام کرد: کارآفرینان گرجستانی اکنون می‌توانند ماهی و سایر محصولات دریایی را به بازار اتحادیه اروپا صادر کنند، زیرا این اتحادیه به طور رسمی‌ گواهی‌های صادر شده توسط آژانس های دولتی مربوطه این کشور را به رسمیت شناخته است....گام مهم دیگری در مسیر الحاق به اتحادیه اروپا برداشته شده است. بر اساس تصمیمی‌ که کمیسیون اروپا در 2 آوریل 2024 منتشر کرد، اتحادیه اروپا گواهی‌های ماهیگیری صادر شده توسط آژانس های دولتی مربوطه گرجستان را به رسمیت شناخت. به رسمیت شناختن گواهینامه‌ها به گرجستان کمک می‌کند تا صنعت ماهیگیری خود را به استانداردهای اتحادیه اروپا نزدیک کند، رقابت پذیری را افزایش دهد، پتانسیل صادرات را تقویت کند و روش های ماهیگیری با استاندارد بالا را در این کشور توسعه دهد.

https://agenda.ge/en/news/2024/38553#gsc.tab=0

دیدار مدیرکل اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان با نمایندگان خطوط هوایی جنوبی چین

استراتژی همکاری برای کمک به رشد گردش مسافر بین گرجستان و چین، توسط ایراکلی کارکاشادزه، مدیرکل اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان و نمایندگان هواپیمایی جنوبی چین (یکی از خطوط هوایی بزرگ در این کشور) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان اعلام کرد که طرفین آماده سازی برای فصل تابستان و برنامه‌های افزایش فصلی پروازها از شهر اورومچی در شمال غربی چین به تفلیس پایتخت گرجستان را بررسی کردند. اهمیت راه اندازی پروازهای مستقیم بین تفلیس و بزرگترین شهرهای چین بلافاصله پس از اجرای لغو روادید برای شهروندان گرجستان به چین نیز مورد تاکید طرفین قرار گرفت. کرکاشادزه اظهار کرد: هدف این گفتگو اجرای کارهای مقدماتی با هدف موثر ساختن سفرهای بدون ویزا برای گرجستان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تعداد گردشگرانی که از چین به گرجستان سفر کرده اند در سال 2023 نسبت به سال 2022 (48304) افزایش قابل توجهی داشته است.

https://agenda.ge/en/news/2024/38579#gsc.tab=0

درآمد 305 میلیون دلاری گردشگری گرجستان در ماه مارس 2024

 بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط موسسه مالی "گالت و تاگارت"Galt & Taggart، در ماه مارس سال جاری درآمد گردشگری گرجستان با 10.2 درصد افزایش سالانه به 305 میلیون دلار رسیده است. باتوجه به بررسی این موسسه مالی، در سه ماهه اول سال 2024، درآمد گردشگری در مجموع 879 میلیون دلار (+ 10.6 درصد سالانه) بوده است. بر اساس پیش بینی‌ها، درآمدهای گردشگری در سال 2024 به 4.5 میلیارد دلار (+10.0درصدسالانه) خواهد رسید.

 https://bm.ge/news/mtavrobis-gatvlebit-akhali-aeroportis-mshenebloba-ekonomikur-zrdas-02-pp-it-daachqarebs

حضور رئیس اداره گردشگری گرجستان در نشست UNWTO

رئیس اداره ملی گردشگری گرجستان در هفتادمین نشست کمیسیون سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد برای اروپا (UNWTO) که با حضور 40 نماینده عالی رتبه در تیرانا پایتخت آلبانی برگزار شد، شرکت کرد.

نخست وزیر آلبانی و زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، با ارائه سخنرانی، نشست را افتتاح کردند.

تامار کوریاولی، معاون اول رئیس اداره ملی گردشگری گرجستان در این رویداد، در خصوص میزبانی آتی گرجستان از روز جهانی گردشگری در ماه سپتامبر 2024 صحبت کرد.

هفتادمین نشست کمیسیون UNWTO برای اروپا، با حضور مقامات ملی گردشگری برگزار شد و راه‌حل‌هایی را برای چالش‌های پیش روی گردشگری و فرصت‌های ارائه شده در بازگشت پس از همه‌گیری کرونا، را میان کشورها به اشتراک گذاشت.

https://agenda.ge/en/news/2024/38609#gsc.tab=0

پیش بینی بانک توسعه آسیایی  در خصوص رشد اقتصادی گرجستان

بانک توسعه آسیایی پیش بینی‌های اقتصادی خود را برای سال 2024 به روز کرده است. این سازمان پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان را بدون تغییر در 5 درصد نگه داشته است. تا سال 2025، این سازمان رشد 5.5 درصدی در گرجستان را پیش بینی می‌کند.  خانم لسلی بیرمن لام، مدیر نمایندگی دائم بانک توسعه آسیایی در گرجستان در این خصوص عنوان کرد: "در شرایط فعلی، تمرکز گرجستان بر توسعه اتصالات منطقه ای، اصلاح سرمایه انسانی و اقتصاد سبز است.  اقتصاد گرجستان در سال های اخیر به طور پیوسته در حال رشد بوده است. تمرکز بر همکاری‌های منطقه‌ای، ارتقای بخش خصوصی، توسعه سرمایه‌های انسانی و اجرای سیاست‌های لازم برای گذار به اقتصاد سبزتر و مقاوم‌تر در برابر اقلیم، حمایت اجتماعی را تقویت می‌کند."

 علاوه بر این، بانک توسعه آسیایی تورم 3.5 درصدی در گرجستان در سال جاری و شتاب آن به 4 درصد تا سال 2025 را پیش بینی کرده است. در گزارش پیش بینی همچنین آمده است:" تنش های ژئوپلیتیکی در منطقه ممکن است رشد بخش خدمات را به 5.5 درصد کاهش دهد. پیش بینی می‌شود که این صنعت در سال 2024 به دلیل تولید بیشتر فروآلیاژها 4.2 درصد رشد کند. رشد کشاورزی در سال 2024 به 0.5 درصد کاهش می یابد و با حمایت دولت از اعتبارات کشاورزی و بیمه و سرمایه گذاری در فناوری‌های جدید، به 1.1 درصد در سال آینده خواهد رسید.

بر اساس پیش بینی  بانک توسعه آسیایی، واردات با نرخ نسبتاً پایینی رشد خواهد کرد و در سال 2024 رشد 6.1 درصدی خواهد داشت که به بهای کاهش نرخ رشد تقاضای داخلی برای این محصولات و کاهش صادرات مجدد خواهد بود. تورم خودروها در سال 2025 به 11.1 درصد افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود که حواله‌ها در حدود 3 میلیارد دلار در 2 سال آینده تثبیت شود، زیرا جریان‌های ورودی خارجی مرتبط با مهاجران روسی کند و معکوس می‌شوند و به طور بالقوه فشار نزولی بر نرخ ارز ملی(لاری) وارد می‌کنند. بانک توسعه آسیایی از جمله چالش های استراتژیک در رابطه با گرجستان را وضعیت جمعیتی آن می داند که بر اندازه نیروی کار تأثیر می‌گذارد.

جمعیت گرجستان به دلیل نرخ پایین زاد و ولد، بهبود امید به زندگی و مهاجرت افراد در سن کار، در حال پیر شدن است. دولت می‌تواند با افزایش مهارت و استفاده از فناوری بهره وری نیروی کار، بهره وری کارکنان را افزایش دهد. با وجود کمبود مداوم نیروی کار، شکاف بزرگی بین نرخ مشارکت نیروی کار مردان و زنان باقی مانده است. بنابراین، ارائه سیاست هایی که موجب ارتقای حضور زنان در بازار کار می‌شود، بسیار مهم است.

https://bm.ge/news/adb-saqartvelos-ekonomika-tsels-5-it-gaizrdeba-2025-shi-55-it 

دستاوردهای گرجستان در رشد درآمد و کاهش فقر

بانک جهانی با انتشار گزارش چشم انداز کلان فقر اروپا و آسیای مرکزی، تاکید کرد که گرجستان "در دهه گذشته دستاوردهای قابل توجهی در رشد درآمد و کاهش فقر داشته است". در این گزارش که دو بار در سال منتشر می‌شود، بانک جهانی بر روند کاهشی فقر و بیکاری در گرجستان تاکید کرده و خاطر نشان می‌کند که اقتصاد گرجستان در سال 2023 به میزان 7.5 درصد رشد داشته است.

در نتیجه ی مدیریت صحیح اقتصاد کلان، درآمد ناخالص ملی سرانه از 9580 دلار به 15880 دلار در سال 2022 افزایش یافت و فقر از 70.6 درصد در سال 2010 به حدود 47.7 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: «فقر در گرجستان با اعمال اقداماتی چون؛ افزایش دستمزدهای واقعی، اقدامات حمایتی اجتماعی و کاهش قیمت مواد غذایی رو به کاهش بوده » و بازار کار نیز «بازیابی قوی را تجربه کرده» و نرخ بیکاری از 20.6 درصد در سال 2021 به "کمترین رکورد" یعنی 16.4 درصد در سال 2023 کاهش یافته است.

در این گزارش تاکید شده است که روند الحاق به اتحادیه اروپا فرصت های منحصر به فردی را برای تقویت اصلاحات برای دستیابی به رفاه و همگرایی با سایر کشورهای عضو ارائه می دهد.

https://agenda.ge/en/news/2024/38672#gsc.tab=0

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما