معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۰:۲۴

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

میانگین حقوق در گرجستان چقدر است؟

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان میانگین حقوق ماهانه کارکنان استخدامی در گرجستان در سه ماهه اول سال 2024 به 1943.4 لاری رسیده است که 13.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در بخش کسب و کار، متوسط حقوق اسمی‌برای ژانویه ـ مارس 2024 به 1985.4 لاری رسید که 12.9 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

متوسط حقوق اسمی در بخش های غیر تجاری و مالی نسبت به مدت مشابه سال 2023 در سه ماهه اول سال 2024 با 13.8 درصد افزایش به 1870 لاری رسید.

بیشترین میانگین حقوق اسمی در تفلیس ثبت شده است که در سه ماهه اول سال 2024 به 2305 لاری و کمترین آن در منطقه راچا- لچخومی و کومو سوانتی (996.8 لاری) بوده است.

بر اساس نوع فعالیت، بالاترین میانگین حقوق ماهانه در سه ماهه اول سال 2024 به قرار زیر می‌باشد:

 ـ فعالیت های مالی و بیمه – 4519.4 لاری با 20 درصد رشد

ـ اطلاع رسانی و ارتباطات – 3956.5 لاری با 9 درصد رشد

ـ فعالیت های علمی و فنی – 2672.7 لاری با 12 درصد رشد

ـ ساخت و ساز – 2624.6 لاری با 22 درصد رشد

در عین حال، حقوق زنان و مردان در گرجستان همچنان متفاوت است. در سه ماهه اول سال 2024، متوسط دستمزد اسمی مردان 2343.2 لاری و دستمزد زنان 1540 لاری بوده است.

https://sputnik-georgia.ru/20240619/skolko-sostavlyaet-srednyaya-zarplata-v-gruzii-288493025.html

 

در ادامه ارزش لاری چه می‌شود؟

آکاکی سومایا کارشناس اقتصادی معتقد است، تقویت لاری با افزایش ورود ارز از منابع مختلف همراه است.

وی می افزاید: اما در بلندمدت باید منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم. از ابتدای هفته، لاری در برابر دلار 2.4 درصد تقویت شد و قیمت هر دلار امریکا به 2.8001 لاری رسید. همانطور که می‌بینید تمایل به تبدیل سپرده‌های لاری به ارز وجود داشت و این روزها ممکن است منبعی از صادرات یا کانال های دیگر ظاهر شده باشد که هجوم ارز را افزایش داده است. کشاورزی و صادرات برای انجام معاملات به لاری نیاز دارند.

تسومایا گفت، تقاضا برای لاری افزایش یافت که باعث تقویت لاری شد.

به گفته وی، اگر به بلندمدت نگاه کنید، چنانچه اتفاقی نیفتد، فکر می‌کنم تا پایان سال روند کاهشی ارزش لاری (افزایش قیمت ارزها) را خواهیم داشت.

این کارشناس با احتمال کاهش گردشگران ورودی از اروپا، انتظار ندارد درآمدهای ارزی گرجستان از صنعت گردشگری با رشد بالایی مواجه شود.

همچنین انتظار نمی رود دریافت حواله‌های ارزی الکترونیکی به مانند سالهای گذشته با رشدی قابل توجهی همراه باشد.

https://sputnik-georgia.ru/20240620/chto-budet-dalshe-s-kursom-lari--mnenie-eksperta-288527018.html

 

 رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان در سه ماهه اول سال 2024 مشخص شد

بر اساس اطلاعات اولیه، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی در گرجستان در سه ماهه اول سال 2024 در مقایسه با ژانویه ـ مارس 2023 به 8.4 درصد رسیده است.

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال 2024 به 18.9 میلیارد لاری (7.1 میلیارد دلار) رسید. نرخ تورم برای دوره گزارش 3.1 درصد بوده است.  سرانه تولید ناخالص داخلی در این دوره به بیش از 5100 دلار رسید

چه حوزه‌هایی از اقتصاد در حال رشد هستند؟

بیشترین رشد در ژانویه ـ مارس 2024 در حوزه‌های تحصیلی ـ آموزشی، املاک، مدیریت دولتی و دفاعی، اطلاع رسانی و ارتباطات و ساخت‌وساز بوده است

پنج  بخش برتر اقتصاد گرجستان که بیشترین رشد را در سه ماهه اول سال 2024 نشان دادند عبارتند از:

تحصیل و آموزش 29 درصد، املاک 19 درصد، مدیریت دولتی و دفاعی 13 درصد، اطلاع رسانی و ارتباطات 12 درصد و ساخت و ساز 10 درصد.

در حوزه‌هایی همچون توزیع گاز و برق، تهویه مطبوع و صنعت معدن کاهش مشاهده شد. در ساختار تولید ناخالص داخلی، بخش های تجارت، صنایع تبدیلی و معاملات املاک بیشترین سهم را دارند

پنج  بخش برتر اقتصادی با بیشترین سهم در ساختار تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول 2024 عبارتند از:

بازرگانی 13.5 درصد، معاملات اموال غیر منقول 11 درصد، صنایع فرآوری 9.2 درصد، مدیریت دولتی 8.3 درصد و ساخت و ساز 7.5 درصد.

https://sputnik-georgia.ru/20240621/v-gruzii-utochnili-pokazatel-ekonomicheskogo-rosta-za-pervyy-kvartal-2024-goda-288529435.html

 

تحولات بازار املاک و مستغلات در تفلیس

بر اساس گزارش موسسه مالی گالت و تاگارت، تعداد فروش آپارتمان در تفلیس در ماه می‌کاهش یافت، اما قیمت آنها نسبت به ماه می 2023 افزایش یافته است.

بر اساس این بررسی، تعداد فروش منازل مسکونی در ماه مه 2024 نسبت به مدت مشابه سال 2023 با 7.9 درصد کاهش به 3 هزارو یکصد واحد آپارتمانی رسید.

شرکت می افزاید، این کاهش ناشی از فرارسیدن ایام  تعطیلات تابستان و وضعیت سیاسی ناپایدار در کشور بوده است.

در مجموع در تفلیس 15920 واحد منزل آپارتمانی در پنج ماه اول سال 2024 فروخته شد که نشان دهنده افزایش سالانه 0.8٪ است.

به سبب کاهش تعداد معاملات مسکن، حجم بازار در ماه می‌با 5.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 229.4 میلیون دلار رسید.

مناطقی مانند دیدی دیگومی، سابورتالو و سامگوری بیش ترین سهم را در فروش واحدهای آپارتمانی تفلیس داشته و مناطقی همچون متاتسمیندا، واکه و واشلیجواری کمترین میزان فروش را داشته اند.

به گفته تحلیلگران، میانگین هزینه اجاره املاک مسکونی در تفلیس در ماه مه به 9.9 دلار در هر متر مربع رسید و روند نزولی را حفظ کرد.

همچنین طبق نتایج بررسی، تا به امروز نیمی از واحدهای آپارتمانی که ساخت و ساز آنها در سال های 24 – 2023  شروع شده اند، به بهره برداری رسیده اند.

این کاهش ناشی از وفور تعطیلات آخر هفته در اردیبهشت و وضعیت ناپایدار کشور بوده است.

https://sputnik-georgia.ru/20240624/chto-proiskhodit-s-nedvizhimostyu-v-tbilisi--rezultaty-mayskogo-issledovaniya-288564119.html

 

معاون نخست وزیر: بورس انرژی در گرجستان به صورت مرحله ای مورد بهره برداری قرار می‌گیرد

لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در اظهاراتی اعلام کرد: بخشی از بورس انرژی  در 1 ژوئیه 2024 افتتاح می‌شود.

وی افزود، در جلسه دولت مدل انتقالی بازار برق به تصویب رسید که شامل راه اندازی بازارهای روزانه و فروش فعلی در حالت محدود و داوطلبانه تا اول جولای 2024 است:

ما به تدریج بازار بورس را مورد بهره برداری قرار می دهیم. در تاریخ 1 ژوئیه 2024، بازارهای فروش روزانه و فعلی راه اندازی می‌شوند. اما در این مرحله، عملیات خرید و فروش در بازار برق داوطلبانه خواهد بود. راه‌اندازی کامل بورس انرژی در جولای 2025 تحقق می یابد.

به گفته وی، در طول یک سال دولت بر مبادلات در بازار و نحوه انباشت ظرفیت ها نظارت خواهد کرد تا بدون دردسر به سمت مدل بورس برق حرکت کند.

معاون نخست وزیر خاطرنشان کرد: دستورالعمل ها و اصول مربوط به مدل انتقالی در قوانین بازار و سایر اسناد تنظیم کننده تجارت، منعکس خواهد شد.

به گفته داویتاشویلی، در سال‌های اخیر جلسات کاری متعددی با بسیاری از طرف‌های شرکت کننده برگزار شده است. شبیه سازی‌ها، آماده سازی‌ها هم برای تامین کنندگان و هم برای مصرف کنندگان آغاز شده است و کارهای زیادی در رابطه با باز شدن بازار برق انجام شده است.

وزیر اقتصاد بار دیگر بر اهمیت تبادل انرژی برای بخش انرژی گرجستان تاکید کرد.

به گفته وی، بسیاری از کشورها دهه‌ها طول کشید تا به چنین رژیمی روی بیاورند. زیرا این سخت ترین اصلاحی است که می‌تواند در بخش انرژی انجام شود و تنها به این بخش مربوط نمی‌شود.

این موضوع با تعدادی از بخش‌های بسیار مهم اقتصاد کشور از جمله متالورژی و مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی ارتباط نزدیکی دارد.

داویتاشویلی گفت: افزایش قیمت ها نیز می‌تواند یک چالش باشد. زیرا اگر فعالان بازار صلاحیت کافی در بازار نداشته باشند، افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گفته وی، بنابراین مسئولان در تصمیم گیری‌ها دقت و مسئولیت پذیری دارند. اما در عین حال، کشور تعهداتی را در سطح بین المللی برای باز کردن بازار، راه اندازی بورس و مقررات زدایی در کل این بخش اعلام کرده است. فلذا شروع به کار بازار بورس انرژی، تدریجی خواهد بود.

گفتنی است، تاریخ راه اندازی بازار برق تا کنون شش بار به تعویق افتاده است. از جمله به دلیل آماده نبودن فعالان بازار برای معاملات ساعتی. در ابتدا فرض بر این بود که بورس انرژی در 1 ژوئیه 2021 عملیاتی شود. در نتیجه، راه اندازی کامل آن برای 1 ژوئیه 2024 برنامه ریزی شده بود.

معرفی بازارهای آزاد، رقابتی و به موقع انرژی بخشی از اصلاحاتی است که گرجستان باید در بازار انرژی اجرا کند.

مصرف برق در گرجستان سال به سال در حال افزایش است. کارشناسان معتقدند تا سال 2030 مصرف برق تقریبا 70 درصد افزایش خواهد یافت و به 22 میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید. بنابراین، اجرای اصلاحات انرژی یک اولویت مهم برای دولت گرجستان است.

ایجاد بورس انرژی به گرجستان اجازه می دهد تا سرمایه گذاری بیشتری در بخش انرژی جذب کند. علاوه بر این، روند تعیین قیمت برق شفاف تر خواهد شد.

مصرف کنندگان می‌توانند یک روز زودتر درخواست خود را برای خرید انرژی برای روز بعد ارسال کنند. عرضه کنندگان برق، نیروگاه‌های برق آبی، نیروگاه‌های حرارتی و واردکنندگانی در بازار وجود خواهند داشت که انرژی برای فروش خواهند داشت و قیمت بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

اولین بورس انرژی در گرجستان در سال 2019 تاسیس شد. این سیستم توسط سیستم دولتی برق گرجستان و اپراتور تجاری سیستم برق اداره می‌شود که هر کدام 50 درصد از سهام این سازمان را دارند.

بورس برق معاملات روزانه را با استفاده از نرم افزار شرکت مشاور Nord Pool Consulting پیاده سازی خواهد کرد.

https://sputnik-georgia.ru/20240623/energobirzhu-v-gruzii-otkroyut-poetapno--vitse-premer-288562369.html

آیا قانون «نفوذ خارجی» بر اقتصاد کشور تأثیر خواهد گذاشت؟

به گفته وزیر دارایی گرجستان، برای رشد اقتصادی پیش بینی شده 6 درصدی در گرجستان هیچ تهدیدی وجود ندارد.

لاشا خوتیشویلی با بیان این مطلب در پاسخ به این سوال که، آیا در صورت اتخاذ تدابیر متقابل آمریکا و اتحادیه اروپا برای تصویب قانون «شفافیت نفوذ خارجی» خطراتی برای رشد اقتصادی وجود دارد یا خیر؟ افزود: تحلیل صحیح نیاز به اطلاعات بیشتری دارد. در این زمینه اطلاعات بیشتری مورد نیاز است تا مساله تا حدودی تحلیل شود که چه انتظاراتی ممکن است وجود داشته باشد. به چه شکل، تا چه حد و چگونه. و اگر وجود داشته باشد، چه محدودیت هایی ایجاد می‌شود. بنابراین، در شرایط فعلی همچنان گزینه رشد اقتصادی 6 درصدی انتظار می رود و تا کنون برای این رشد تهدیدی وجود ندارد.

جهت اطلاع، دولت گرجستان پیش بینی رشد اقتصادی برای سال 2024 را به 6 درصد افزایش داده است. قبل از این در بودجه سال جاری رشد 5.2 درصدی اقتصادی  در نظر گرفته شده است.

https://aktual.ge/Read/39488

 

انتقال ارز از خارج به گرجستان - آمار جدید

در ماه مه، ایتالیا برای اولین بار پس از چند سال، پیشرو انتقال ارز به گرجستان شد.  بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، حجم انتقال ارز به بانک های تجاری گرجستان با استفاده از سیستم های الکترونیکی در پنج ماه ژانویه ـ می 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31.6 درصد کاهش یافته و به بیش از 1.375 میلیارد دلار رسیده است. روسیه با سهم 20.4 درصدی از کل حواله‌های ارزی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

آمار حواله‌های ارزی ارسالی به گرجستان برای ژانویه ـ مه 2024 :

ـ روسیه با 280 میلیون دلار و 72 درصد کاهش

ـ ایتالیا با 229 میلیون دلار و 10.5 درصد افزایش

ـ امریکا با 217.5 میلیون دلار 37 درصد افزایش

ـ یونان با 102.4 میلیون دلار و 6 درصد افزایش

ـ رژیم صهیونیستی با 101 میلیون دلار و 16 درصد افزایش

در ماه مه انتقال ارز از طریق سیستم الکترونیکی بانکی به گرجستان  نسبت به می 2023  بیش از 27 درصد کاهش یافته و به 284.3 میلیون دلار رسیده است.

در ماه می، برای اولین بار ایتالیا تواند در زمینه ارسال حواله‌های ارزی به گرجستان جایگاه اول را بخود اختصاص دهد:

ـ ایتالیا با 48.12 میلیون دلار و 8 درصد افزایش

ـ روسیه با 48.11 میلیون دلار و 70 درصد کاهش

ـ امریکا با 47 میلیون دلار 22 درصد افزایش

ـ یونان با 22 میلیون دلار و 2 درصد افزایش

ـ رژیم صهیونیستی با 21.8 میلیون دلار و 20 درصد افزایش

 در ماه می 2024، روسیه نزدیک به 17 درصد از کل حواله‌های ارزی ارسالی به گرجستان را در اختیار داشته است. با این همه 69.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

چقدر ارز از گرجستان به خارج منتقل شد

در ماه می 30.1 میلیون دلار از گرجستان به خارج از کشور منتقل شد که 3.5 درصد کمتر از ماه مشابه در سال 2023 است. در پنج ماه اول سال 2024 نزدیک به 146 میلیون دلار ارز از گرجستان به خارج منتقل شد که 1.3 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است.

https://sputnik-georgia.ru/20240618/denezhnye-perevody-v-gruziyu--novaya-statistika-288448627.html

در گرجستان 30 هزار و 701 دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند

تعداد دانشجویان خارجی که در سال تحصیلی 2024-2023 در گرجستان مشغول به تحصیل بودند به 30 هزار و 701 نفر رسید که نسبت به سال تحصیلی 2023-2022 ،23 درصد افزایش داشته است. بین دانشجویان خارجی 23 هزار و 408 نفر در دانشگاه‌های خصوصی و 7 هزار و 293 نفر در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند. هم اکنون بیشترین دانشجویان خارجی را  اتباع هند (53 درصد) اردن (7 درصد) و رژیم صهیونیستی (6.2 درصد) تشکیل می دهند.

فهرست 10 کشوری که بیشترین دانشجویان را به گرجستان اعزام کرده است به شرح زیر می‌باشد:

هند- 16357 نفر

اردن - 2104 نفر

رژیم صهیونیستی – 1904 نفر

مصر – 1073 نفر

بریتانیا – 1007 نفر

سودان – 993 نفر

نیجریه – 856 نفر

آذربایجان- 806 نفر

روسیه – 783 نفر

لبنان – 733 نفر

https://www.bpn.ge/article/126373-sakartveloshi-307-atasi-ucxoeli-studentia-romeli-kveqnebidan-chamodian-sascavleblad

 

نماینده پارلمان: چرا روابط گرجستان با چین ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد؟

راتی یوناتامیشویلی رئیس کمیته حقوق بشر و همگرایی فرهنگی پارلمان گرجستان گفت: مشارکت اقتصادی با چین برای کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده مهم است و هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که این همکاری می‌تواند پیامدهای منفی برای گرجستان داشته باشد.

به گفته وی، مهم است که گرجستان دارای شراکت استراتژیک با چین باشد و این از جمله به تقویت روابط اقتصادی دلالت دارد.

رابین دانیگان سفیر ایالات متحده در گرجستان از مقامات گرجستان به دلیل انتخاب کنسرسیوم چینی - سنگاپوری به عنوان شریک خصوصی در اولین پروژه بندر عمیق این کشور در شهر آناکلیا انتقاد کرد.

به گفته وی، مالک عمده سهام شرکت ساختمانی ارتباطات چین، حزب کمونیست چین است که بودجه ارتش روسیه را تامین می‌کند.

در مورد پروژه ساخت اولین بندر عمیق در آناکلیا، مقامات تصمیم گرفتند آن را به شرطی از سر بگیرند که دولت 51 درصد از سهام بندر را در اختیار داشته باشد و بقیه به یک سرمایه گذار خصوصی برسد.

ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گرجستان پیشتر گفته بود که دولت پس از تکمیل مراحل مربوطه، یک قرارداد مشارکت با کنسرسیوم چینی و سنگاپوری را رسمی خواهد کرد. کمپانی مشترک طرح توسعه بندر عمیق آناکلیا را اجرا خواهد کرد.

 به گفته نخست وزیر، پس از تکمیل فاز اول این پروژه، بندر آناکلیا می‌تواند سالانه 600 هزار کانتینر دریافت کند که به معنی ظرفیت جابجایی 7.8 میلیون تن محموله است.

گرجستان و چین در 9 ژوئن 1992 روابط دیپلماتیک برقرار کردند. از سال 2018، این دو کشورتوافقنامه تجارت آزاد دارند که تقریباً 94٪ از محصولات گرجستان را از عوارض گمرکی در چین معاف می‌کند. چین یکی از شرکای تجاری اصلی گرجستان است. در سال 2023 گرجستان و چین به سمت مشارکت راهبردی حرکت کردند. در همان سال، گرجستان رژیم بدون روادید را برای شهروندان چینی در نظر گرفت و در ماه مه 2024، چین رژیم بدون روادید را برای شهروندان گرجستانی راه اندازی کرد.

https://sputnik-georgia.ru/20240620/net-argumentov--deputat-o-vozmozhnykh-negativnykh-posledstviyakh-ot-otnosheniy-gruzii-s-kitaem-288517568.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما