معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۸:۲۴

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

احتمال امضاء قرارداد بندر آناکلیا در تابستان

در گزارش دولت گرجستان (ارائه شده توسط نخست وزیر) آمده است: "بر اساس محاسبات اولیه، قرارداد طراحی و ساخت و ساز دریایی بندر آناکلیا در تابستان امضاء می‌شود و بر این اساس قرار است ساخت زیرساخت‌های دریایی آغاز شود." 

مناقصه ساخت این بندر در تاریخ 10 می ماه سال جاری اعلام و تنها سه شرکت پیشنهاد خود را ارائه کردند. اجرای پروژه‌های زیرساختی برای بهبود شبکه حمل و نقل گرجستان و به حداکثر رساندن پتانسیل ترانزیتی – لجستیکی، از اهداف این طرح است. 

https://commersant.ge/news/economic/anakliis-portis-shesakheb-khelshekruleba-tsinastsari-gatvlebit-zafkhulshi-unda-gaformdes-mtavrobis-angarishi

گفته‌های وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در خصوص عدم ارتباط قانون شفافیت نفوذ خارجی به سرمایه گذاری خارجی در این کشور

لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، پس از جلسه دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار در خصوص تأثیر قانون شفافیت نفوذ خارجی بر فضای سرمایه گذاری در گرجستان، عنوان کرد: قانون "شفافیت نفوذ خارجی" ربطی به سرمایه گذاری خارجی ندارد. داویتاشویلی در پاسخ به  سوالی که اگر مشخص شود قانون فوق فضای سرمایه گذاری را بدتر کرده است، چه اتفاقی می افتد؟، پاسخ داد: "ما مسئول تصمیمات خود هستیم". وی همچنین افزود:"فضای سرمایه گذاری گرجستان کاملاً جذاب است. این قانون ممکن است جو سرمایه گذاری را نه تقویت کند و نه تضعیف کند. این قانون در مورد چیز دیگری است. من فکر می‌کنم اصلاً ربطی به سرمایه گذاری ندارد. همه چیز به مرور زمان ظاهر می‌شود. بیایید زمان را تلف نکنیم. بیایید از اتفاقات سبقت نگیریم، منتظر نتایج باشیم و بعد صحبت کنیم."

https://www.bpn.ge/article/125529-levan-davitashvili-ucxouri-gavlenis-gamchvirvalobis-shesaxeb-kanons-investiciebtan-kavshiri-ar-akvs/

احتمال کاهش قیمت سوخت در صورت از سرگرفته شدن واردات سوخت از روسیه

اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی گرجستان اعلام کرد: "انتظار می‌رود واردات سوخت از روسیه در گرجستان تجدید شود، که باعث ارزان‌تر شدن فرآورده‌های نفتی در بازار داخلی می‌شود." به گفته واختانگ یوباشویلی، "حمل و نقل محصولات از روسیه ارزانتر است، بنابراین پیش بینی می‌شود قیمت نهایی سوخت وارداتی از روسیه کمتر از قیمت اروپایی باشد. سوخت ارزان مناسب همه شرکت‌ها است. بنابراین انتظار می‌رود پس از باز شدن بازار، شرکت‌ها واردات سوخت از روسیه را از سر بگیرند. این امر به ویژه در مورد شرکت‌های غیربرندی که سهام ندارند و می‌توانند با شرایط خوب از روسیه سوخت تهیه کنند، صدق می‌کند."

 شایان ذکر است، روسیه محدودیت دیگری را که برای صادرات بنزین اعمال شده بود، لغو کرد، اما فقط تا اول جولای سال جاری. طبق گزارش اداره ملی آمار گرجستان در چهار ماهه نخست سال 2024، 494 هزار تن نفت به ارزش 422 میلیون دلار از خارج از کشور خریداری شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر مقدار، 32 درصد بیشتر است.  اگر چه سال گذشته 67 درصد واردات نفت از روسیه بود، در سال جاری 43 درصد نفت وارداتی از این همسایهٔ شمالی گرجستان بود. این مسئله احتمالاً مربوط به محدودیت صادراتی است که خود روسیه برای صادرات سوخت اعمال  نموده است.

https://bm.ge/news/molodinia-rom-kompaniebi-rusetidan-satsvavis-imports-ganaakhleben-rats-fasebs-sheamtsirebs-navtobimportiorta-kavshiri

 سرشماری عمومی در گرجستان  

اداره ملی آمار گرجستان اعلام کرد: براساس سرشماری عمومی جدید در گرجستان، ثبت نام برای تمامی‌ شهروندان مقیم گرجستان، از جمله افراد فاقد کارت شناسایی و اتباع کشورهای خارجی الزامی است. سرشماری جمعیت گرجستان در دو مرحله انجام می‌شود. از 14 تا 23 نوامبر، شهروندان  امکان  خواهند داشت تا در یک وب سایت ویژه ثبت نام کرده و پرسشنامه مربوطه را پر کنند. مرحله دوم نیز به صورت خانه به خانه، از 29 نوامبر اجرا می‌شود. همراه با سرشماری نفوس، داده‌های مربوط به فعالیت‌های کشاورزی و دامداری-از جمله زمین‌ها و دام‌های مورد استفاده- نیز جمع‌آوری خواهد شد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، به همراه خدمات ملی آمار در اجرای این پروژه مشارکت دارند. اداره ملی آمار گرجستان برای اجرای این سرشماری، اعلام نیاز برای نیروی انسانی کرده است.

سرشماری نفوس و کشاورزی گرجستان از 14 نوامبر تا 19 دسامبر 2024 انجام می‌شود و بیش از 29 میلیون لاری به عنوان بودجه این سرشماری در نظر گرفته شده است.

https://rustavi2.ge/ka/news/284024

افتتاح فضای تفریحی جدید در باتومی‌  برای  فصل گردشگری  

منطقه تفریحی جدیدی در شهر باتومی‌ برای فصل گردشگری تابستانی افتتاح شده است. در چهارچوب این پروژه، بازسازی کامل کوچه قهرمانان به نام جولی شارتاوا و ساخت گذرگاه‌های پل عابر پیاده به پایان رسیده است. همچنین، اقداماتی برای توسعه مسیرهای ارتباطی، نصب سیستم آبیاری، بهبود مسیرهای پیاده‌روی، فضاهای تجاری و تفریحی، آبنما، محل پارک دوچرخه و نصب انواع چراغ‌های تزئینی انجام شد. بودجه هزینه شده تقریباً 25 میلیون لاری بود که از بودجه دولت تخصیص یافت.

نخست وزیر گرجستان، در سفر به باتومی از این پروژه بازدید کرد.

https://rustavi2.ge/ka/news/284131

بازدید نخست وزیر گرجستان از پروژه‌هایی در شهر باتومی

 ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان، هم زمان با سفر به باتومی (16 خرداد) با جزئیات پروژه‌های جدیدی در باتومی آشنا شد.

مناقصه اجرای کارهای ساختمانی مجموعه ورزشی سرپوشیده - سالن پاتیناژ و استخر شنا اعلام شده است. زمین (پیست) یخ و دو استخر شنا طبق استانداردهای بین المللی المپیک چیدمان می‌شود و این پیست یخ میزبان بازی‌های المپیک زمستانی جوانان در سال 2025 خواهد بود. یک سالن ژیمناستیک نمایشی نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد. همچنین اندازه استخر اصلی به جای 33 متر به 50 متر افزایش می‌یابد.

ایراکلی کوباخیدزه همچنین در چاکوی یک سالن وزنه برداری را افتتاح کرد. یک ساختمان جدید سه طبقه برای این پایگاه ساخته شد که با انواع زیرساخت‌ها و برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است.

همچنین، نخست وزیرگرجستان طی سفر به باتومی‌ با روند ساخت مدرسه شماره شانزده عمومی این شهر نیز آشنا شد. این ساختمان سه طبقه شامل 40 کلاس درس است و برای دو هزار دانش آموز در دو شیفت طراحی شده است. پروژه مذکور توسط وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش آجارا اجرا می‌شود و بودجه آن 17 میلیون و 388 هزار لاری پیش بینی شده است.

https://rustavi2.ge/ka/news/284096

نشستی در خصوص گردشگری در وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان

معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، خانم مریم کوریویشویلی عنوان کرد: "تحولات گرجستان در خصوص تصویب قانون شفافیت نفوذ خارجی مانع از موفقیت گردشگری نخواهد شد. سال 2024 یک سال مهم برای این صنعت خواهد بود."

 در نشستی که در وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان برگزار شد، نمایندگان حوزه گردشگری موضوع قانون "شفافیت نفوذ خارجی" را مطرح کردند. به گفتهٔ آنها، وضعیت در بخش گردشگری دشوار شده است، رزروهای هتل لغو می‌شود و خطر شکست فصل گردشگری تابستانی وجود دارد.

اما، وزیر گرجی عنوان کرد: با توجه به اتفاقات جاری درکشور انتظار نتایج منفی  وجود ندارد. به گفته وی، سه ماهه اول به ویژه برای گردشگری موفقیت آمیز بوده و بیش از 800 میلیون دلار درآمد وجود داشت. بر اساس داده‌های اداره ملی گردشگری، در سه ماهه اول سال 2024 درآمد مسافران بین المللی به رکورد فصلی و به 807.7 میلیون دلار رسید که نسبت به ژانویه تا مارس سال گذشته 1.5 درصد و در مقایسه با دوره همه گیر سال 2019 به میزان 39.6 درصد بیشتر است.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، خارجی‌ها در سال 2023 به تعداد 7.1 میلیون بار از گرجستان بازدید کردند که 30.3 درصد بیشتر از سال 2022 است. بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از روسیه - 1.2 میلیون نفر بودند که 23.2٪ از کل بازدیدکنندگان را تشکیل می‌دهد.

https://sputnik-georgia.com/20240605/qvrivishvili-2-24-weli-rekorduli-weli-iqneba-turizmistvis-288268055.html#:~:text  

آمار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان  (سه ماهه اول سال 2024)

بر اساس داده‌های اولیه اداره ملی آمار گرجستان، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سه ماهه اول سال 2024 بالغ بر 201.4 میلیون دلار بوده است، که 64.4 درصد کمتر از داده‌های اولیه سه ماهه اول سال 2023 است. بر اساس این گزارش، این کاهش به دلیل کاهش نرخ هر سه مؤلفه سرمایه گذاری مستقیم خارجی (سرمایه سهام، سرمایه گذاری مجدد و تعهدات بدهی) است.

بر اساس همین داده‌ها، در سه ماهه اول سال 2024، بزرگ‌ترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان با رقم 42.4 میلیون دلار از سوی ترکیه بوده است، که 21 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی را تشکیل می‌دهد، جمهوری چک در رتبه دوم با 41.5 میلیون دلار آمریکا (20.6 درصد)  قرار دارد  و در رتبه سوم آمریکا با 33.7 میلیون دلار (16.7 درصد) است. سهم پنج کشور بزرگ سرمایه گذار 85.5 درصد از کل حجم سرمایه گذاری‌ها است. در سه ماهه اول سال 2024 کشورهای سرمایه گذار عمده در گرجستان به شرح ذیل می‌باشند:

ترکیه - 42.4 میلیون دلار آمریکا؛

جمهوری چک - 41.5 میلیون دلار آمریکا؛

ایالات متحده آمریکا - 33.7 میلیون دلار؛

هلند - 32.3 میلیون دلار آمریکا؛

جزایر مارشال - 22.3 میلیون دلار؛

ژاپن - 19.3 میلیون دلار آمریکا؛

چین - 13.9 میلیون دلار آمریکا؛

ج.آذربایجان - 12.7 میلیون دلار آمریکا؛

مالت - 11.7 میلیون دلار آمریکا؛

دانمارک - 10.2 میلیون دلار آمریکا.

https://www.bpn.ge/article/125882-sakartvelos-mtavari-investori-kveqana-turketi-gaxda-rogoria-kveqnebis-ateuli/

ساخت چند پایانه خصوصی در بندر پوتی

به گفته گیدار عبدی کریم او، دبیرکل انجمن "کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین"، در حال حاضر شرکت کنندگان در کریدور، پروژه‌های متعددی را در خاک گرجستان اجرا می‌کنند.... چندین ترمینال خصوصی در بندر پوتی در حال ساخت است که هدف از آن بهینه سازی فرآیندهای لازم است. وی از افزایش ظرفیت کریدور باکو - تفلیس - قارص به ویژه بخش مرابدا - آخالکالاکی – قارص خبر داد که قرار است ظرفیت آن از یک میلیون به 5 میلیون افزایش یابد.

براساس این گزارش، به زودی یک گذرگاه در گرجستان افتتاح می‌شود که شهر خاشوری را دور خواهد زد. علاوه بر این، کار بر روی جابجایی قطارها نیز در حال انجام است.

کریم اوا در این مصاحبه عنوان کرد: ساخت چندین پایانه خصوصی در بندر پوتی آغاز شده است که هدف از آن بهینه سازی فرآیندهای مورد نیاز می‌باشد.... در حال حاضر بندر باتومی در راستای افزایش حجم بار در حال توسعه است و بخش زیادی از محموله‌ها از این بندر عبور می‌کند. 

گفته شده است که در سال 2023  از طریق "مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر" که به کریدور میانی نیز معروف است، 2.7 میلیون تن بار جابجا شد که 86 درصد بیشتر از رقم سال 2022 بوده است.

https://commersant.ge/news/economic/fotis-portshi-ramdenime-kerdzo-terminals-vashenebt-transkaspiuri-saertashoriso-satransporto-marshrutis-asotsiatsia

  افزایش 5 درصدی قیمت آپارتمان‌های نوساز در باتومی در ماه می 2024

در ماه می 2024، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در باتومی‌با 9 درصد کاهش نسبت به  ماه می سال گذشته، به 1261 واحد رسید و اندازه بازار نیز با کاهش 7 درصدی به 62 میلیون دلار رسید.

به گزارش recov.ge، در ماه می  تعداد معاملات آپارتمان‌های نوساز 8 درصد کاهش یافت و در مورد آپارتمان‌های کلنگی و قدیمی نیز 23 درصد کاهش مشاهده شده است. در دوره گزارش شده، میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز با 5 درصد افزایش، به ازای هر مترمربع 1090 دلار بوده است. در مورد آپارتمان‌های قدیمی، این نرخ با 1 درصد کاهش به 724 دلار آمریکا رسید.

https://bm.ge/news/maisshi-batumshi-akhalashenebuli-binebi-5-it-gadzvirda-recovge

  کاهش زمان سفر از باتومی‌ به آخالتسیخه   

به گزارش دولت خودمختار آجارا بهسازی جاده خولو-زرزما با جدیت ادامه دارد. تورنیکه ریژوادزه، رئیس دولت  خودمختار، از کارهای زیرساختی جاری در بخشداری خولو دیدن کرد.

 بازسازی جاده خولو-زرزما، به طول 47 کیلومتر در حال انجام است. این پروژه با حمایت مالی بنیاد کویت و تأمین مالی بودجه دولتی اجرا می‌شود. در نتیجه بازسازی بزرگراه مذکور، کیفیت ایمنی جاده‌ای به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد و زمان سفر از باتومی‌به آخالتسیخه 1.5 ساعت کاهش می‌یابد.

https://www.bpn.ge/article/125925-batumidan-axalcixemde-mgzavrobis-dro-15-st-it-shemcirdeba/

توافقنامه وام بین گرجستان و بانک توسعه آسیایی

در جلسه کمیته مالی و بودجه پارلمان گرجستان، سند تصویب "توافقنامه وام بین گرجستان و بانک توسعه آسیایی" مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس متن توضیحی ارائه شده به پارلمان، مبلغ این وام بالغ بر 46 میلیون و 275 هزار یورو است. این وام در دو مرحله واریز و قرار است تا پایان سال جاری نیمی از این وام به مبلغ 23 میلیون و 137 هزار و 500 یورو  به گرجستان اعطاء و مابقی در مرحله دوم در سال 2025  واریز شود. 

https://www.bpn.ge/article/125911-sakartvelo-adb-sgan-462-mln-evros-isesxebs-rogoria-sesxis-pirobebi-da-ras-moxmardeba/

افزایش بودجه باتومی

بودجه باتومی 27 میلیون لاری افزایش یافته است. از این میزان، 25 میلیون لاری، ویژه دولت آجارا برای تأمین مالی مشترک پروژه‌های زیربنایی است. 

این تغییر بودجه در جلسه 31 می‌شورای شهر باتومی‌به تصویب رسید. پس از تغییر، بودجه سال جاری باتومی 450 میلیون لاری می‌باشد. در نتیجهٔ افزایش بودجه، شهرداری باتومی‌ شاخص‌های پیش بینی را در چند جهت افزایش داد. همچنین موارد زیر نیز به عنوان اقدامات جدید به بودجه اضافه شد:

  • بهسازی خیابان معبد (تادزاری) - 1 میلیون 916 هزار و 509 لاری
  • بهسازی خیابان ژنرال اسلان آباشیدزه (از تقاطع خیابان جولی شارتاوا تا تقاطع خیابان مامیا وارشانیدزه) که برای این پروژه مجموعاً 6,051,546 لاری در نظر گرفته شده است که اعتبار مرحله اول 500000 لاری می‌باشد.
  • بهسازی خیابان ماخویلاوری که در این مرحله اعتبار آن یک میلیون لاری است و شهرداری تا سقف 10 میلیون لاری برای تکمیل پروژه در نظر خواهد گرفت.
  • بهسازی خیابان فریدون خلوشی (از تقاطع خیابان اپیزرب تا پل ماخو) و بهسازی خیابان اپیزرب، خیابان تاو و خیابان شانیدزه (از خیابان فریدون خلوشی تا خیابان چورخی)
  • بهسازی خیابان کیکاوا - در مرحله اول 500000 لاری و در پایان– 635.055 لاری اختصاص یافت.
  • ارزش بهسازی خیابان گوگولی (از تقاطع خیابان سرگی مسخی تا تقاطع خیابان نیکولوز گوگولی و خیابان سوریانه اچارلی) 7,194,288 لاری می‌باشد.

https://batumelebi.netgazeti.ge/news/529121/

جشنواره تابستان در باتومی

به گزارش دپارتمان گردشگری آجارا، در تاریخ 15 الی 16 ژوئن، فصل گردشگری تابستانی در باتومی‌ به طور رسمی و با "جشنواره تابستان" افتتاح می‌شود. این جشنواره در نزدیکی برج الفبا برگزار می‌شود و شرکت علاقه مندان در آن آزاد است. 

در کنار برنامه موسیقی که توسط گروه‌های موسیقی محلی و مهمان اجرا می‌شود، تئاتر، نمایش، مجسمه سازی، فعالیت‌های هنری کودکان و غیره نیز برگزار می‌شود.

https://imedinews.ge/ge/regioni/341471/1516-ivniss-batumi-zapkhulis-pestivals-umaspindzlebs

آمار واردات و صادرات خودرو

بر اساس آمار رسمی اداره ملی آمار گرجستان، در ماه‌های ژانویه تا می 2024، 907.3 میلیون دلار خودرو به گرجستان وارد شده است، که 23.4 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است. سهم خودروهای سبک از کل واردات از 20.6 درصد به 15.7 درصد کاهش یافته است. درآمد 739.6 میلیون دلار این کشور از صادرات خودرو بوده که این رقم نیز 7 درصد کمتر از رقم ژانویه تا می 2023 است.

واردات خودروهای سواری در ژانویه تا می عمدتاً از پنج کشور زیر بوده است:

ایالات متحده امریکا - 549.9 میلیون دلار کاهش 29.8 درصد

آلمان - 139.2 میلیون دلار. رشد  7.1 درصد

ژاپن - 138.7 میلیون دلار. کاهش 29.8 درصد

کره جنوبی - 20.2 میلیون دلار. رشد  24.6 درصد

چین- 18.5 میلیون دلار. رشد 53.8 رشد.

بازار اصلی صادرات خودرو برای گرجستان همچنان آسیای مرکزی است و صادرات مجدد خودروهای سواری به قرقیزستان در سطح رکورد بی سابقه‌ای قرار دارد.

پنج بازار برتر صادراتی خودروهای سواری:

قرقیزستان - 330.5 میلیون دلار. افزایش 44.9 درصد

قزاقستان - 237.2 میلیون دلار. افزایش 21.2 درصد 

ج.آذربایجان - 94.7 میلیون دلار. کاهش 49.9 درصد

ارمنستان - 42.3 میلیون دلار. کاهش 252.4 درصد

تاجیکستان - 8.4 میلیون دلار. کاهش 53.1 درصد  

https://bm.ge/news/avtomobilebis-importi-da-eqsportits-shemtsirda

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما