معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۰۹:۰۲

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:


داده‌هایی در مورد بازار املاک و مستغلات آجارا 2024-2023

بر اساس داده‌های گالت اند تاگارت، شهروندان گرجستان تنها 20 درصد از کل فروش در بازار املاک و مستغلات آجارا در سال‌های 2024-2023 را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که شهروندان روسیه و رژیم صهیونیستی 24 درصد و 6 درصد از سهام را در اختیار داشتند. در همین مطالعه، نیمه دوم فروش شامل شهروندان کشورهای مختلف جهان بود.

در بررسی سه ماهه اول سال 2024 آمده است: "در آوریل 2024، ما یک نظرسنجی از 5 شرکت سازنده با پروژه‌های ساخت و ساز در حال انجام در آجارا انجام دادیم. هدف از این نظرسنجی برطرف کردن موضوع ثبت نام دیرهنگام در فروش در بازار اولیه و همچنین جمع بندی  اطلاعات در مورد آخرین روندهای بازار مربوطه بوده است .”

بر اساس نتایج تحقیق، همچنین مشخص شد که تنها 20 درصد از آپارتمان‌های پروژه‌های املاک راه‌اندازی شده در سال‌های 19-2018 فروخته نشده و 60 درصد از آپارتمان‌های پروژه‌های راه‌اندازی شده در سال‌های 2021-2020 به طور کامل فروخته شده است.

https://mtavari.tv/news/156880-2023-24-clebshi-acharashi-binebis-gaqidvebis-24

بیشترین صادرات دارو از گرجستان به ازبکستان و ج.آذربایجان

در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2024، صادرات محصولات دارویی بسته بندی شده از گرجستان بالغ بر 37 میلیون دلار بوده است. داده‌ها توسط Saxstat منتشر شده است. طبق اطلاعات این سایت، سال گذشته در مدت مشابه، این رقم 30 میلیون دلار بوده است. بر اساس آمارهای ژانویه تا آوریل 2024، بیشترین میزان صادرات با 18.6 میلیون دلار به ازبکستان ثبت شده است و پس از آن ج.آذربایجان با 8.1 میلیون دلار، ارمنستان با 3.6 میلیون دلار و قرقیزستان با 1.2 میلیون دلار قرار دارند. همچنین صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا 333 هزار دلار بوده است. در سال 2023 محصولات دارویی بسته بندی شده به ارزش 126.5 میلیون دلار از گرجستان صادر شد.

https://commersant.ge/news/busuness/saqartvelodan-medikamentebis-eqsportis-yvelaze-didi-tsili-uzbeketsa-da-azerbaijanze-modis

 سرمایه گذاری در بزرگراه شرقی-غربی گرجستان 

بزرگراه شرقی-غربی گرجستان بیش از 60 درصد تجارت کالا و انتقال بار گرجستان را برعهده دارد و علاوه براین در جابجایی گردشگران و شهروندان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین به عنوان یک مزیت برای موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی این کشور، که به اتصال آسیای مرکزی با اروپا و آسیای شرقی کمک می‌کند، شناخته می‌شود. بودجه این پروژه توسط سه نهاد بین المللی؛ بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک جهانی (WB) و بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) تأمین شده است، اما ساخت و ساز توسط شرکت‌های مختلف چینی انجام می‌گردد. هزینه ساخت این بزرگراه تقریباً 3 میلیارد لاری (1 میلیارد یورو) تعیین شده بود و پس از تجربه تاخیرهای قابل توجه، اکنون برای تکمیل آن تا پایان سال 2026 برنامه ریزی شده است.

https://georgiatoday.ge/investing-in-georgias-east-west-highway-the-countrys-key-trade-and-transport-artery/#

آغاز ترانزیت بار به اروپا از طریق گرجستان (توسط کامیون‌های چینی)

قزاقستان و چین حمل و نقل کامیون ترانزیت بار از بندر کوریک قزاقستان به باکو و از طریق مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر به اروپا را آغاز کرده‌اند. این اطلاعات توسط وزارت حمل و نقل قزاقستان ارائه شده است.

به گفته این آژانس، نشست کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده‌ای قزاقستان و چین در آکتائو برگزار شد که در چارچوب آن، برای اولین بار در تاریخ، حمل و نقل آزمایشی محموله با خودروی ترانزیت از طریق بنادر دریایی کوریک و باکو، در مسیر چین - قزاقستان – ج.آذربایجان - گرجستان آغاز شد. به طور خاص، اولین کامیون‌های چینی با وزن 80 تن، ارومچی، منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ چین را ترک کردند و در 23 می در بندر کوریک سوار کشتی شدند تا در مسیر چین-قزاقستان-ج.آذربایجان-گرجستان طی مسیر کنند

علی آلتای، رئیس کمیته کنترل حمل و نقل جاده‌ای وزارت حمل و نقل قزاقستان می‌گوید: صدها میلیون تن محموله از چین به کشورهای غربی را می‌توان از طریق دریا در 52 روز و محموله‌های کوچک را از طریق راه آهن در 22 روز تحویل داد. 

همچنین، گورام گورامیشویلی، معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان گفت: "برای اولین بار در تاریخ کریدور میانه، یک محموله آزمایشی کامیون از چین در گرجستان انجام می‌شود، که فرصتی اقتصادی را برای انتقال محموله از چین به اروپا از طریق کشورمان ایجاد می‌کند."

بر اساس گفته‌های وی، به عنوان بخشی از محموله آزمایشی، خودروهای بارگیری شده در شهر ارومچی چین پس از عبور از قزاقستان، دریای خزر و ج.آذربایجان، وارد گرجستان خواهند شد. وی افزود:"این یک واقعیت تاریخی است که کریدور میانه برای اولین بار به صورت سازمان یافته برای صادرات کالاهایی از مقصد گرجستان به اروپا مورد استفاده قرار گرفت".

https://www.bpn.ge/article/125066-istoriashi-pirvelad-chinurma-satvirto-avtomobilebma-evropashi-tvirtis-satranzito-gadazidva-sakartvelos-gavlit-daicqes/#

https://bm.ge/news/istoriuli-faqtia-rom-shua-derefnis-sashualebit-chinetidan-organizebuli-avtogadazidva-saqartveloshi-

چهارمین همایش تجاری زنان کارآفرین در باتومی

چهارمین همایش تجاری زنان کارآفرین به وسیله اتاق بازرگانی آجارا و انجمن زنان بازرگان در هتل شرایتون باتومی‌ برگزار شد. هدف از این همایش ترویج توسعه مشاغل خرد و متوسط، افزایش دسترسی زنان کارآفرین به منابع مالی، تاکید بر اهمیت مشارکت زنان در تجارت، ارتقای فعالیت‌های آنها و ایجاد ارتباطات تجاری بوده است. در این رویداد خانم ایرما آبخازاوا معاون وزیر کشاورزی آجارا در مورد موضوع توانمندسازی اقتصادی زنان ساکن در مناطق روستایی سخنرانی خود را ارائه کرد. حدود 200 نماینده از سراسر گرجستان، از جمله زنان کارآفرین، مقامات دولتی و سازمان‌های  کمک کننده  شریک که پروژه‌هایشان بر توسعه اقتصادی زنان و ترویج تجارت محلی متمرکز است، در این همایش شرکت کردند.

https://www.facebook.com/MinistryOfAgricultureOfAjara

واردات بنزین و گازوئیل از روسیه

از ژانویه تا آوریل 2024، واردات بنزین و گازوئیل به گرجستان افزایش یافت. اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی در این باره اطلاعاتی را منتشر کرد. در مدت مذکور واردات بنزین و گازوئیل به گرجستان 423.4 هزار تن بوده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل (که 347.2 هزارتن بود)، به میزان 76.2 هزار تن - معادل 21.9 درصد افزایش داشته است.

در طی 4 ماهه اول سال 2024، واردات بنزین 214.2 هزار تن و واردات گازوئیل 209.2 هزار تن بود.

طی ماههای ژانویه تا آوریل سال جاری، بیشترین حجم بنزین و گازوئیل از روسیه وارد شده است (231.6 هزار تن که 54.7 درصد کل واردات است). مابقی نیاز گرجستان نیز از کشورهای زیر وارد شد:

 بلغارستان - 56.7 هزار تن 13.4٪. رومانی - 54.8 هزار تن 12.9٪; ج.آذربایجان - 36.5 هزار تن 8.6٪; بلاروس - 17.5 هزار تن 4.1٪؛ ترکمنستان - 10.2 هزار تن 2.4٪; قبرس - 6.3 هزار تن 1.5٪؛ یونان - 5.5 هزار تن 1.3٪؛ ترکیه - 2 هزار تن 0.5٪.

https://www.bpn.ge/article/125230-benzinisa-da-dizelis-547-rusetze-modis-rogoria-importis-machvenebeli#

انعقاد قرارداد ساخت تاسیسات مدرن دفن زباله در سامگرلو-زموسوانتی

بین شرکت با مسئولیت محدود" مدیریت پسماند جامد گرجستان " وزارت توسعه منطقه‌ای و زیرساخت گرجستان و شرکت ترکیه‌ای ATLAS İNŞAAT SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ  ، توافق نامه‌ای برای ساخت یک مرکز جدید دفع زباله‌های غیر خطرناک منطقه‌ای مطابق با استانداردهای اروپایی و همچنین بسته شدن محل دفن زباله موجود در شهر زوگدیدی امضا شده است. این قرارداد در وزارت توسعه منطقه‌ای و زیرساخت گرجستان به انعقاد رسیده است.

در مراسم امضای قرارداد، معاون وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت گرجستان  خانم مزیا گیورگوبیانی، مسئولان استان سامگرلو-زموسوانتی، مسئولین شرکت مدیریت پسماند جامد گرجستان، نمایندگان شرکت‌های برنده در مناقصه بین المللی، بانک بازسازی آلمان (KfW) و شرکت مشاور بین المللی مجری برنامه حضور داشتند.

این پروژه با حمایت مالی بانک بازسازی آلمان (KfW) و با همکاری مالی دولت آلمان با گرجستان اجرا می‌شود. تاسیسات جدید مدیریت پسماند به 7 بخشداری سامگرلو-زموسوانتی مشتمل بر: زوگدیدی، پوتی، سناکی، چخوروتسقو، خوبی، تسالنجیخا و مستیا خدمات رسانی خواهد کرد. راه اندازی تاسیسات جدید برای سال 2025 برنامه ریزی شده است که در نتیجه؛ سیستم مدیریت مدرن زباله در منطقه ارائه می‌شود  و شرایط زیست محیطی بهبود خواهد یافت.

https://imedinews.ge/ge/regioni/339655/shps-saqartvelos-mkari-narchenebis-martvis-kompaniam-samegrelozemo-svanetis-akhali-obieqtis-msheneblobis-khelshekruleba-gaaporma

جلسه دولت خودمختار آجارا برای استقبال از فصل گردشگری تابستان 2024

در جلسهٔ دولت خودمختار آجارا، تورنیکه ریژوادزه، رئیس دولت درباره نزدیک شدن فصل گردشگری تابستان صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه آمارهای مثبتی وجود دارد، از شهرداری‌ها و سازمان‌های این منطقه خواست هماهنگی لازم را انجام دهند تا شهر باتومی و منطقه آجارا،  با شایستگی  از فصل گردشگری پیش رو  استقبال نمایند.

 به گفته وی، نهم ژوئن فصل گردشگری دریایی به طور رسمی در باتومی افتتاح می‌شود. وی از دپارتمان گردشگری و مدیران  بخشداری‌ها خواست تا کار خود را به گونه‌ای هماهنگ کنند که باتومی و آجارا فصل گردشگری را به خوبی آغاز و از همه مهمانان به خوبی میزبانی نمایند. ریژاوزه همچنین انتظارات بسیار مثبت خود را  از فصل تابستانی ابراز  نمود. ایشان در ادامه عنوان کرد:"پیش بینی 10 درصد افزایش ورود بازدیدکنندگان خارجی به این منطقه وجود دارد. تعداد ورودی‌ها از فرودگاه بین المللی باتومی نیز افزایش یافته است. در تابستان پروازها از فرودگاه باتومی‌ به بیش از 12 مقصد انجام خواهد شد.... پایش آب دریا باید مرتباً انجام شود. با توجه به تحقیقات نمونه‌های آب گرفته شده، مطالعات آب دریا در منطقه ساحلی آجارا نشان داد که با تمام استانداردهای تعیین شده مطابقت دارد.... کارهای ساخت پارک اسکیت و رولر در بلوار جدید رو به اتمام است. همچنین پروژه بازسازی مسیر دوچرخه سواری در بلوار باتومی در مرحله نهایی است. همچنین در سال جاری باتومی میزبان مسابقات فوتبال ساحلی قهرمانی اروپا خواهد بود.... همه باید برای فصل گردشگری تابستانی به طور فعال آماده شوند."

https://imedinews.ge/ge/regioni/340127/tornike-rijvadze-batumshi-sazgvao-turistuli-sezoni-9-ivniss-opitsialurad-gaikhsneba--pozitiuri-molodinebi-gvaqvs-da-shevdzlebt-rom-zapkhulis-turistuli-sezonit-mosakhleobam-maqsimaluri-sargebeli-miigos

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما