معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اعلام مناقصه بین المللی برای ساخت تجهیزات دریایی بندر آناکلیا

پروژه بندر عمیق آناکلیا از جمله مهمترین برنامه‌های دولت گرجستان برای استفاده بهینه از ظرفیتهای ترانزیتی این کشور و کنشگری در قالب کریدور میانی است. دولت گرجستان طی یکی دو سال اخیر همواره به دنبال جذب سرمایه گذار و شروع بکار این پروژه بود. اخیراً اعلام شده است که با کمک یک شرکت مشاوره بین المللی، اسناد مناقصه برای آغاز بکار ساخت این پروژه به چهار شرکت بزرگ اروپایی ارسال شده است. این شرکتها از مهمترین و بزرگترین شرکتهای اروپایی در این حوزه و از مهمترین شرکتها در زمینه ی تجهیزات دریایی و لایروبی در سطح جهان هستند.

عدم وجود بندر عمیق در دریای سیاه از مهمترین ضعفهای این کشور بوده و به همین دلیل، گرجستان همواره در صدد رفع این ضعف برآمده است. ایده اولیه ایجاد بندر عمیق در ساحل دریای سیاه در سال 2012 و در دوران ریاست جمهوری میخائیل ساکاشویلی مطرح شد و قرار بود این بندر تا سال 2030، توانایی دریافت سالانه 100 میلیون تن کالا را داشته باشد. نهایتاً، گرجستان کار ایجاد این بندر را به کنسرسیوم توسعه آناکلیا واگذار کرده و عملیات ایجاد این بندر در سال 2017 شروع شد. اما این پروژه به خوبی پیش نرفت و در سال 2020، دولت گرجستان قرارداد با کنسرسیوم توسعه آناکلیا را لغو نمود. دولت گرجستان دلیل این موضوع را عدم توانایی کنسرسیوم در جذب سرمایه و بودجه کافی دانسته است.

طی یک سال اخیر، مقامات گرجی همواره از برنامه‌های دولت این کشور برای راه اندازی و آغاز بکار پروژه بندر عمیق آناکلیا خبر داده و از تلاشهای این کشور برای تامین سرمایه و جذب سرمایه گذار برای راه اندازی این بندر عمیق در ساحل دریای سیاه سخن می‌گفتند.

اخیرا وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرده است که مناقصه بین‌المللی برای طراحی و زیرساخت‌های دریایی بندر آناکلیا اعلام شد.

 اعلام مناقصه بین المللی برای ساخت تجهیزات دریایی بندر آناکلیا

 وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان اعلام کرد: بر اساس رویه‌های خرید بانک جهانی، مناقصه بین‌المللی برای طراحی و زیرساخت‌های دریایی بندر آناکلیا اعلام شده است. به گفته این وزارتخانه، اسناد مناقصه، در نتیجه رایزنی با شرکت مشاور بین المللی HAEDES B.V، به چهار شرکت بزرگ اروپایی "Boskalis، DEME، Jan De Nul، Van Oord" ارسال شده است. این وزارتخانه گرجی همچنین اعلام کرد که تصمیم برای ارسال مدارک به چهار شرکت بزرگ (که 80 درصد ناوگان لایروبی جهانی را در اختیار دارند) پس از مشاوره با شرکت مشاوره بین المللی HAEDES B.V اتخاذ شده است. شرکت مشاور بین المللی مذکور، به منظور اجرای به موقع، مطمئن و باکیفیت امور، تهیه وظایف فنی و انتخاب و ارزیابی پروپوزال های ارسالی توسط شرکت بندر دریایی آناکلیا استخدام شده است.

 به گزارش روابط عمومی وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، این شرکت ها دارای تجربیات بالایی در طراحی و ساخت تجهیزات دریایی هستند. 

همچنین اعلام شده است: مناقصه گران باید پیشنهادات خود را در زمینه فنی و مالی ارائه دهند. پیشنهادی برنده خواهد بود که دارای بالاترین امتیاز کل (امتیاز پروپوزال فنی به اضافه امتیاز پیشنهاد مالی) باشد. بر این اساس، به شرکت کنندگان مهلتی 45 روزه داده شده است، تا در مورد اسناد مناقصه سؤالات خود را مطرح کنند و پیشنهادات مناقصه رقابتی را تهیه کنند. کمیسیون مناقصه ایجاد شده توسط "Anaklia Seaport" LLC ، به همراه مشاوران بین المللی، ارزیابی فنی و مالی پیشنهادات ارائه شده توسط مناقصه گران را انجام می دهد.

همچنین گفته شده است که اجرای پروژه بندر آناکلیا به ایجاد هزاران شغل، بهبود وضعیت اجتماعی-اقتصادی جمعیت محلی، افزایش رقابت پذیری کریدور عبوری از گرجستان و جذب جریان محموله‌های جدید کمک می‌کند.

          در 19 مارس ، ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان به خبرنگاران گفت که مراحل مناقصه در ماه مه به پایان می رسد و کار ساخت و ساز در ژوئن آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه فاز اول - فاز اولیه- حدود دو سال به طول می‌انجامد، اشاره ای به زمان شروع بکار بندر نکرد، اما گفت: "آنچه برای ما مهم است این است که فاز اول در دو سال آینده با موفقیت به پایان برسد. کار ما کاملاً روی آن متمرکز است."

چهار شرکت بزرگ لایروبی (Van Oord، Boskalis، Jan de Nul، DEME) از مهمترین و بزرگترین شرکتهای اروپایی در این حوزه  و از مهمترین شرکتها در حوزه لایروبی در سطح جهان هستند. پیمانکاران نماینده ی این چهار شرکت - که بیش از 98 درصد از کارهای لایروبی در بنادر روسیه را انجام می دادند، در فوریه 2022(به دلیل تحریم های غرب) از پروژه‌های زیرساخت دریایی روسیه خارج شدند.

منابع و مأخذ

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما